Ηλίας Παπαγιαννόπουλος: «Διαβάζω την άλλη ιστορία μας, γραμμένη στα σπασμένα βλέμματα άλλων πάνω μας»

Ηλίας Παπαγιαννόπουλος: «Οι στεναγμοί του αθηναϊκού υποκειμένου στεγάζονται πάντα σε έναν πατρικό οίκο» Facebook Twitter
Ο συγγραφέας Ηλίας Παπαγιαννόπουλος καταφέρνει να αφουγκράζεται μέσα από τις ανοιχτές περιπέτειες των εμβληματικών αυτών ηρώων τη μοίρα της τραυματισμένης μας ταυτότητας αλλά και της χαμένης, αν την είχε βρει ποτέ, νεωτερικότητας της Δύσης.
0

ΕΝΑΣ ΣΩΚΡΑΤΗΣ ΣΕ ΣΥΓΧΥΣΗ καθώς αναζητά στις παρυφές της πόλης τη δική του αλήθεια, ο καπετάνιος του Πίκουοντ χαμένος στη φουσκοθαλασσιά, ο Φρόιντ σε αναζήτηση της δικής του εβραϊκότητας κάτω από τη σκιά της Ακρόπολης, ο Οιδίποδας καθώς βιώνει το τραύμα της δικής του αποδεκατισμένης ταυτότητας και όλοι μαζί να (ξε)προβάλλουν ως ανοιχτές δυνατότητες για πολλαπλές ερμηνείες, εντελώς διαφορετικές από αυτές που έχουμε διαβάσει ως τώρα.

Συνδετικός κρίκος στις αποσπασματικές αυτές στιγμές μοιάζει να είναι ο καθηγητής Πολιτικής Φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο Πειραιά και συγγραφέας Ηλίας Παπαγιαννόπουλος, ο οποίος καταφέρνει να αφουγκράζεται, μέσα από τις ανοιχτές περιπέτειες των εμβληματικών αυτών ηρώων, τη μοίρα της τραυματισμένης μας ταυτότητας αλλά και της χαμένης, αν την είχε βρει ποτέ, νεωτερικότητας της Δύσης.

Τα βιβλία του, από την Έξοδο Θεάτρου, δηλαδή τη μελέτη του για τον Μόμπι Ντικ, έως το Φρόιντ στην Ακρόπολη αλλά και το πρόσφατο Νυχτόραμα, μια σπουδή στην πλατωνική Πολιτεία, είναι πραγματικά κοσμήματα, θεωρητικά εργαλεία αλλά και πολύμορφοι χάρτες που μας βοηθούν να βρούμε τη θέση μας στο κατώφλι Ανατολής και Δύσης και στο ψυχικό υπόβαθρο των σύγχρονων αστικών ιστών. Πρόκειται για μια ζωντανή περιπλάνηση που πότε μοιάζει, για παράδειγμα, με μια κάποια βόλτα στις γειτονιές της Κυψέλης, όπου έγινε αυτή η συζήτηση, και πότε επεκτείνεται προς την καρδιά της Ευρώπης, όπου θεωρητικά ανήκει ο ίδιος και όπου άφησε το αποτύπωμά του ως καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Ίνσμπρουκ.

Όσο για τη συζήτησή μας, ολοκληρώθηκε σε κάποιο ξεχασμένο τραπεζάκι της Βιέννης, σαν αυτά όπου έπινε τον καφέ του ο Μπέρνχαρντ και έμεινε να εξυμνεί ως απομεινάρια ενός αποδεκατισμένου αστικού κλέους ο Μάγκρις.  

Ο Παπαγιαννόπουλος εισχωρεί σε αθέατες ρωγμές της σκέψης, αναζητώντας με τρόπο τελετουργικό το διαμελισμένο νόημα σαν τα σώματα στις βακχικές τελετές.

Οφείλω να ομολογήσω ότι το όνομα του Παπαγιαννόπουλου μου εντυπώθηκε για πρώτη φορά όταν ο Κωστής Παπαγιώργης τον ξεχώρισε ως έναν από τους σπουδαιότερους θεωρητικούς της εποχής μας και επανήλθε μπροστά μου μέσα από το μοναδικό του σύστημα έρευνας των «μολυσματικών αρχαιολογιών», όπως αποκαλεί αυτό το ανασκάλεμα στο παλίψηστο της συλλογικής μας μνήμης και των τραυματισμένων ηρώων του. Μάλιστα, η πιο πρόσφατη ανασκαφή έφερε ξανά στο φως έναν αμφιλεγόμενο θεωρητικό όπως ο Φαλμεράιερ στο ομώνυμο κείμενο στο τρέχον τεύχος του περιοδικού «recto/verso».

cover
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Ηλίας Παπαγιαννόπουλος, Το Νυχτόραμα, εκδόσεις Περισπωμένη

Όλα αυτά δεν έγιναν βέβαια από τη μια μέρα στην άλλη αλλά μέσα στα χρόνια που μεσολάβησαν για τη μετάβασή του από την Αυστρία στην Ελλάδα: «Φεύγοντας από την Αθήνα, έτυχε να πάω για σπουδές σε μια μικρή, κάπως απόμερη πόλη», σχολιάζει σχετικά. «Για μένα στάθηκαν καθοριστικά τα χρόνια στην ευρωπαϊκή επαρχία, σε ένα τραχύ φυσικό τοπίο, μακριά από τα φώτα του μητροπολιτικού βίου. Ήταν ένας ιδιόμορφος συνδυασμός σιωπών, στις οποίες ασκήθηκα θέλοντας και μη, και λόγου, τον οποίο άρχισα να διερευνώ δουλεύοντας στο πανεπιστήμιο για κάποια χρόνια όταν ολοκλήρωσα τις σπουδές. Έτσι η μετάβαση από ένα τμήμα Φιλοσοφίας σε τμήματα Διεθνών Σπουδών στο Πάντειο και μετά στον Πειραιά, όσο και η ίδια η επιστροφή στην Αθήνα, μου έθεταν ζητήματα. Κοιτάζοντάς το εκ των υστέρων, διέσχισα εκεί, όσο και εδώ, μια σειρά μειζόνων διαψεύσεων της γενιάς μου, κοινωνικών, πολιτισμικών, υπαρξιακών. Το γράψιμο ακολούθησε αυτές τις διαψεύσεις σε κάθε επίπεδο. Όσο λιγότερο νιώθει κανείς ότι ανήκει σε κοινότητες ή έστω συντροφιές, τόσο ισχνότερος τείνει να γίνει ο λόγος του και κάποτε τα όρια μεταξύ προσωπικής φωνής και αφωνίας γίνονται δυσδιάκριτα. Δεν παραιτήθηκα όμως από μια αναλυτική μέριμνα ούτε και από ορισμένες ακαδημαϊκές συμβάσεις. Δεν με βρίσκει σύμφωνο η απαξίωση κάθε ακαδημαϊκού λόγου ως όρου αυθεντικής σκέψης. Έχει κι αυτή η απαξίωση τα δικά της στερεότυπα».

Μακριά από τις δημόσιες σχέσεις και κλειστές παρέες, ως θεωρητικός επιμένει από τη μια να προασπίζεται σχεδόν δονκιχωτικά τη δημιουργική έρευνα, από την άλλη όμως δεν χωράει στην αρτηριοσκλήρωση των παγιωμένων ακαδημαϊκών θέσεων. Τον ρωτάω για το προνομιακό αυτό σημείο που με παραπέμπει στον Παπαγιώργη και τη σχέση του με το σύγχρονο ελληνικό δοκίμιο:

«Ας μιλήσω λίγο για τον Κωστή Παπαγιώργη. Καταρχάς, είχα την τύχη, όπως κι άλλοι, να κάνουμε στενή παρέα κάποια από τα τελευταία χρόνια της ζωής του. Και ομολογώ πως κρατώ πολύ ζεστές αναμνήσεις από τη φιλία μας. Αλλά ακριβώς η ζεστασιά αυτή, μαζί του όπως και με ορισμένους ακόμα από τη γενιά του, για τους οποίους δεν έχασα τον θαυμασμό και την ευγνωμοσύνη μου, ήταν ίχνος ενός κόσμου ο οποίος έσβηνε μαζί τους, ή έτσι ένιωθα», σχολιάζει σχετικά μένοντας να σκέφτεται ποιο είναι αυτό το αποτύπωμα που άφησε ο Παπαγιώργης.

«Σκέφτομαι ότι το λαμπρό ύφος που μας άφησε απέδιδε μια φωνή που ό,τι και να την έβρισκε, εκείνη δεν έχανε την ικανότητά της να το αφομοιώνει. Απεναντίας, εκεί οφειλόταν η λαμπρότητά της. Κατά έναν τρόπο, ο Παπαγιώργης παρέμεινε κάτοικος ενός μυθικού, υπεριστορικού κόσμου όπου τα πάθη, όσο αφόρητα κι αν είναι, είναι πάντα πάθη της κοινότητας. Ένα ορισμένο υπόστρωμα των πραγμάτων έμενε αλώβητο εξού και η φωνή που δεν χάνεται, αλλά λαμπρύνεται μέσα στις απώλειες. Οι στεναγμοί του αθηναϊκού υποκειμένου δεν παύουν να στεγάζονται εν τέλει σε έναν πατρικό οίκο.

Σε ό,τι με αφορά, στα τελευταία βιβλία ξεκινώ από μια στιγμή αφωνίας. Του ήρωα, είτε είναι ένα κειμενικό πρόσωπο είτε πραγματικό, και της σκέψης του, καθώς και τα δύο καταρρέουν. Η ιστορική εκκίνηση είναι πια διαφορετική χωρίς εκείνο το υπόστρωμα. Και το ερώτημά μου είναι τι είδους ανάσα, σκέψη, μνήμη, προκύπτει μέσα σε μια τέτοια περιοχή, ριζικά ενδεή, αν προκύπτει καν. Εν τέλει ξετυλίγω το αναπάντεχο άνυσμα ενός αδιεξόδου. Δεν έχω κάτι να υπερασπιστώ. Μόνο να εμπιστευτώ ένα δύσκολο παρόν με δυνάμεις περιορισμένες. Θα ήθελα, τελικά, το κείμενο να μοιάζει με ένα χάδι στα χαλάσματα του πατρικού οίκου».

Ίσως γι’ αυτό τα βιβλία του να μοιάζουν με τρυφερές παρεμβάσεις στο εσωτερικό της σκέψης, όσο κι αν σου αντιστέκονται, βάζοντάς τα σε ένα ταξίδι πρωτόγνωρης θεωρητικής περιπέτειας που δεν ξέρεις ποτέ πού θα οδηγήσει: γιατί πόσο κοντά μπορεί να βρεθεί ο Φαλμεράιερ στον Κρις Κέλβιν από το Σολάρις και πόσο science fiction μπορεί να αποδειχθεί ο Τίμαιος στη δική του διαφορετική ανάγνωση της πλατωνικής Πολιτείας; Καταφέρνοντας να ενώσει όλα αυτά τα φαινομενικά ετερόκλητα σύμπαντα, φέρνοντας κοντά, για παράδειγμα, τον Φρόιντ με τη Λισπέκτορ, ο Παπαγιαννόπουλος εισχωρεί σε αθέατες ρωγμές της σκέψης, αναζητώντας με τρόπο τελετουργικό το διαμελισμένο νόημα σαν τα σώματα στις βακχικές τελετές. Σαν να βρίσκει διαρκώς αυτές τις δυνατότητες του ανοιχτού σε ερμηνείες νοήματος, όπως έγραφε στο πρόσφατο κείμενο για τον Φαλμεράιερ, «που λαθροβιούν σε σκιασμένους χώρους».

«Κάθε φορά με προσελκύει μια λεπτομέρεια. Είναι μια κλωστή που εξέχει και την παρακολουθώ», σχολιάζει σχετικά. «Όσο το κείμενο ξηλώνεται, τόσο υφαίνεται παράλληλα αλλιώς. Αναδιατάσσω τα υλικά του, σχεδόν το αφηγούμαι από την αρχή. Τριγυρίζω σε εσωτερικούς του χώρους ή δημιουργώ τέτοιους. Δεν μου αρέσει να ξεκινώ από μηδενική αρχή αλλά να παραλλάσω, να πειραματίζομαι με συνάψεις και πλέγματα ιδεών. Ουσιαστικά πρόκειται για έναν αρχειακό μηχανισμό εν τω γίγνεσθαι και, υπό αυτή την έννοια, είναι ένα είδος ιστοριογραφίας. Τέτοια κολάζ είναι μορφές τις οποίες παίρνει η μνήμη ανθρώπων που δεν ανήκουν πια σε κληρονομικές γραμμές, όσο στις ρωγμές τους. Καταλαβαίνω πολύ καλά πως μια τέτοια προσέγγιση ενέχει πολλούς κινδύνους αστοχίας και, φυσικά, δεν είμαι διόλου βέβαιος για το αποτέλεσμα. Αλλά νομίζω πως το μόνο που μπορώ να κάνω είναι να διασχίσω αυτούς τους κινδύνους, αυτές τις αβεβαιότητες».

Αυτή η διαρκής παλινδρόμηση ως ταυτόχρονη ένδειξη αγάπης και φιλονικία, αυτή που ταράζει τα σωθικά και φέρνει τον ήρωα σε κατάσταση εκτάκτου ανάγκης, σε αυτήν τη χωροχρονική σύγχυση που κατέβαλε τον Διονύσιο Σολωμό όταν έγραφε τους Ελεύθερους Πολιορκημένους ‒μια επισήμανση στο τελευταίο κείμενο του Παπαγιαννόπουλου για τον Φάλμεράιερ‒ είναι που συγκλονίζει τη σκέψη του. Πρόκειται για αυτή την ενδιάμεση κατάσταση μεταξύ τρομακτικής αφύπνισης και διαρκούς ύπνωσης, σαν τη θέση της Ελλάδας που έμοιαζε να είναι πολιορκημένη και επαναστατημένη μαζί:

«Η συνθήκη αυτή μου φαίνεται πως έχει κάτι καταστατικό», καταλήγει. «Τη βλέπω στον Σωκράτη, στην αρχή της φιλοσοφίας, αινιγματική και υπονομευτική του εαυτού του. Τη βλέπω όμως ιδίως στον πυρήνα της δικής μας ιστορικής εμπειρίας και των καταγωγικών της στιγμών. Ο Σεφέρης γράφει για τον Σολωμό πως ήταν από τη φυλή των ανθρώπων που τελειώνουν και πως η μοίρα τον τοποθέτησε εκεί όπου κάτι ξεκινούσε. Όλα σε εμάς ξεκινάνε μέσα σε ένα τέλος και με ανθρώπους στα όρια της αφωνίας.

Το σημειώνουν και το σκέφτονται κι άλλοι, ο Λεοντάρης για παράδειγμα, ή ο Δημήτρης Χατζής, αλλά όχι οι φιλόσοφοι, όχι οι θεωρητικοί. Επίσης, το σκέφτεται με τον τρόπο του ένας που με ενδιαφέρει ιδιαίτερα, ο Φαλμεράιερ. Η Ελληνική Επανάσταση δεν είναι ελληνική, γράφει, γιατί αυτοί δεν είναι γνήσιοι Έλληνες. Την ίδια όμως στιγμή γράφει πως αυτή η επανάσταση είναι το σημαντικότερο συμβάν του 19ου αιώνα.

Γιατί λοιπόν; Ακριβώς επειδή σε αυτήν κάτι φασματικό, ένας σωσίας της Ελλάδας, εισβάλλει και απειλεί να νεκρώσει την ίδια την Ευρώπη. Κι έτσι αυτό το τέλος της Ελλάδας που ενυπάρχει ήδη στη νεοελληνική έναρξή της την καθιστά ένα πολύ ιδιαίτερο, πολύ ενδιαφέρον ευρωπαϊκό επεισόδιο. Είναι εκεί όπου η Ευρώπη καταλαβαίνει κάτι βαθύ για τον δικό της ιστορικό εαυτό. Στις Μολυσματικές Αρχαιολογίες παρακολουθώ τέτοιες διαδρομές μεταξύ δύο κόσμων κατά τον 19ο αιώνα. Γερμανόφωνοι συγγραφείς αντικρίζουν τότε στην Ελλάδα ένα πεδίο όπου θεμελιώδεις πολιτισμικές προβολές διασαλεύονται και απομένει κανείς μετέωρος. Να μια άλλη ιστορία μας, γραμμένη στα σπασμένα βλέμματα άλλων πάνω μας».

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Κωστής Παπαγιώργης: Ένας αδηφάγος αναγνώστης, ένας ανατρεπτικός βιβλιοκριτικός

Βιβλίο / Κωστής Παπαγιώργης: Ένας αδηφάγος αναγνώστης, ένας ανατρεπτικός βιβλιοκριτικός

Η ανθολογία με τα βιβλιοκριτικά κείμενα του Κωστή Παπαγιώργη από τις εκδόσεις Καστανιώτη μάς θυμίζουν τη μεγάλη συμβολή του συγγραφέα και θεωρητικού στα ελληνικά γράμματα και τη μεγάλη τομή στην προσέγγιση και ανάγνωση των κειμένων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ο Σωκράτης ως ρομαντικός ήρωας

Βιβλίο / Ο Σωκράτης ως ρομαντικός ήρωας

Μόλις κυκλοφόρησε μια άκρως πρωτότυπη μελέτη του Πλάτωνα με τον τίτλο «Νυχτόραμα», όπου ο πανεπιστημιακός και συγγραφέας Ηλίας Παπαγιαννόπουλος φωτίζει άγνωστες λεπτομέρειες και σκοτεινές επισυνάψεις/ρωγμές της πλατωνικής «Πολιτείας» και του «Τίμαιου», μετατρέποντας τον Σωκράτη σε έναν άκρως ρομαντικό ήρωα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

bernhard schlink

Πίσω ράφι / «Φανταζόσουν ότι θα έβγαινες στη σύνταξη ως τρομοκράτης;»

Το μυθιστόρημα «Το Σαββατοκύριακο» του Μπέρνχαρντ Σλινκ εξετάζει τις ηθικές και ιδεολογικές συνέπειες της πολιτικής βίας και της τρομοκρατίας, αναδεικνύοντας τις αμφιλεγόμενες αντιπαραθέσεις γύρω από το παρελθόν και το παρόν.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Φοίβος Οικονομίδης

Βιβλίο / Φοίβος Οικονομίδης: «Είμαστε έτοιμοι ανά πάσα στιγμή να σπάσουμε σε χίλια κομμάτια»

Με αφορμή το νέο του βιβλίο «Γιακαράντες», ο Φοίβος Οικονομίδης, ένας από τους πιο χαρακτηριστικούς συγγραφείς της νεότερης γενιάς, μιλά για τη διάσπαση προσοχής, την αυτοβελτίωση, τα κοινωνικά δίκτυα, το βύθισμα στα ναρκωτικά και τα άγχη της γενιάς του.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Σερζ Τισερόν «Οικογενειακά μυστικά»

Το Πίσω Ράφι / «Το να κρατάμε ένα μυστικό είναι ό,τι πιο πολύτιμο και επικίνδυνο έχουμε»

Μελετώντας τις σκοτεινές γωνιές των οικογενειακών μυστικών, ο ψυχίατρος και ψυχαναλυτής Σερζ Τισερόν αποκαλύπτει τη δύναμη και τον κίνδυνο που κρύβουν καθώς μεταφέρονται από τη μια γενιά στην άλλη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το ηθικό ζήτημα με τις μεταθανάτιες εκδόσεις με αφορμή το ημερολόγιο της Τζόαν Ντίντιον

Βιβλίο / Μεταθανάτιες εκδόσεις και ηθικά διλήμματα: Η Τζόαν Ντίντιον στο επίκεντρο

Σύντομα θα κυκλοφορήσει ένα βιβλίο με τις προσφάτως ανακαλυφθείσες «ψυχιατρικές» σημειώσεις της αείμνηστης συγγραφέως, προκαλώντας ερωτήματα σχετικά με τη δεοντολογία της μεταθανάτιας δημοσίευσης έργων ενός συγγραφέα χωρίς την επίσημη έγκρισή του.
THE LIFO TEAM
Στα «Μαθήματα Ζωγραφικής» του Τσαρούχη αποκαλύπτεται όλος ο ελληνικός κόσμος

Ηχητικά Άρθρα / Γιάννης Τσαρούχης: «Η ζωγραφική μου θρέφεται από τη μοναξιά και τη σιωπή»

Στα εκπληκτικά «Μαθήματα Ζωγραφικής» του Γιάννη Τσαρούχη αποκαλύπτεται όλος ο ελληνικός κόσμος, από τις μινωικές τοιχογραφίες έως τα λαϊκά δημιουργήματα του Θεόφιλου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
George Le Nonce: «Εκτός από τα φέικ νιουζ, υπάρχει η φέικ λογοτεχνία και η φέικ ποίηση»

Ποίηση / George Le Nonce: «Εκτός από τα fake news, υπάρχει η fake λογοτεχνία και ποίηση»

Με αφορμή την έκδοση του τέταρτου ποιητικού του βιβλίου, με τίτλο «Μαντείο», ο Εξαρχειώτης ποιητής μιλά για την πορεία του, την ποίηση –queer και μη–, και για την εποχή του Web 2.0, αποφεύγοντας την boomer-ίστικη νοοτροπία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Χατζιδάκις, Ιωάννου, Χιόνης, Βακαλόπουλος, Κοντός: 5 βιβλία τους κυκλοφορούν ξανά

Βιβλίο / Χατζιδάκις, Ιωάννου, Χιόνης, Βακαλόπουλος, Κοντός: 5 βιβλία τους κυκλοφορούν ξανά

Μια σειρά από επανεκδόσεις αλλά και νέες εκδόσεις, που αφορούν ποιητές και λογοτέχνες που έχουν φύγει από τη ζωή μάς θυμίζουν γιατί επιστρέφουμε σε αυτούς, διαπιστώνοντας ότι παραμένουν, εν πολλοίς, αναντικατάστατοι.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Η νέα μετάφραση των «Μεταμορφώσεων» είναι ένας άθλος και εκδοτικό γεγονός.

Βιβλίο / Οβίδιος: Η νέα μετάφραση των «Μεταμορφώσεων» είναι ένας άθλος και εκδοτικό γεγονός

Ο κορυφαίος μελετητής του ρωμαϊκού κόσμου Θεόδωρος Δ. Παπαγγελής ολοκλήρωσε την απόδοση στα ελληνικά των 12.000 στίχων του έργου του Οβίδιου, εκφράζοντας ταυτόχρονα τον άκρως μοντέρνο χαρακτήρα του ποιητή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Τροχιές»: Η Samantha Harvey κέρδισε πανάξια το Booker

Βιβλίο / «Τροχιές»: Η Samantha Harvey κέρδισε πανάξια το Booker

Με θέμα την καθημερινότητα έξι αστροναυτών σε έναν διεθνή διαστημικό σταθμό, το μυθιστόρημα που κέρδισε το Booker 2024 μόλις μεταφράστηκε στα ελληνικά, είναι ένα ποίημα για τον πλανήτη Γη και μας καλεί να τον εκτιμήσουμε ξανά.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
2000 χρόνια μετά την πρώτη κυκλοφορία του, ένα βιβλίο για τους Ρωμαίους αυτοκράτορες γίνεται μπεστ-σέλερ

Βιβλίο / Ο Σουητώνιος του 69 μ.Χ. γίνεται ξανά μπεστ-σέλερ

Οι «Βίοι των Καισάρων», το εξόχως κουτσομπολίστικο βιβλίο που είχε γράψει ο Σουητώνιος για τον βίο και την πολιτεία της πρώτης σειράς των Ρωμαίων αυτοκρατόρων, κυκλοφόρησε σε νέα μετάφραση και μπήκε στη λίστα με τα ευπώλητα των Sunday Times.
THE LIFO TEAM
«Αν δεν μας αρέσουν οι ηγέτες που ψηφίζουμε, ας κατηγορήσουμε τον εαυτό μας»

Βιβλίο / «Αν δεν μας αρέσουν οι ηγέτες που ψηφίζουμε, ας κατηγορήσουμε τον εαυτό μας»

Ο «ροκ σταρ ιστορικός των ημερών», ο καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης και βραβευμένος συγγραφέας Peter Frankopan, μιλά στη LIFO για τους κινδύνους που απειλούν την Ευρώπη, τη Γάζα και την άνοδο της ακροδεξιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Daily / Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Μια εικοσαετία μετά την πρώτη έκδοση του βιβλίου, κυκλοφορεί ξανά σε αναθεωρημένη μορφή, η ενθουσιώδης, στοχαστική, λυρική μελέτη του έργου του σπουδαίου όσο και «πολωτικού» Έλληνα τραγουδοποιού από τον Δημήτρη Καράμπελα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ο Γιάννης και η φασολιά

Guest Editors / Ο Γιάννης και η φασολιά

Τέλη ’70, Αθήνα. Ένας νεαρός βουτάει στην ποίηση στη βιβλιοθήκη της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης. Οι στίχοι του Γιάννη Κοντού τον αγγίζουν. Χρόνια μετά, ως συγγραφέας πια, δημιουργεί μια λογοτεχνική σχέση που κρατά δεκαετίες, ανάμεσα σε εκδοτικούς οίκους, ταβέρνες και πρωινά τηλεφωνήματα.
ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΡΑΠΤΟΠΟΥΛΟΣ