Κατερίνα Σχινά

Κατερίνα Σχινά Facebook Twitter
0

Διάβασα τρεις ποιητικές συλλογές που μου άρεσαν πολύ: τα Ποιήματα χωρίς ιδιότητες (εκδ. Άγρα) του Γιώργου Κοροπούλη, για τη μουσικά ευφυή, λοξή ματιά στα πράγματα και την αίσθηση του επείγοντος που αποπνέουν, τα Ρήματα (εκδ. Άγρα) του Παντελή Μπουκάλα, για τη συγκινητική σύνδεση του βιώματος με τον απόηχο της παράδοσης, τις Διακοπές στην πραγματικότητα (εκδ. Πατάκη) του Χάρη Βλαβιανού, για τη στοχαστική διαπραγμάτευση του αισθήματος.

Η πεζογραφία δεν με αποζημίωσε, όπως άλλες χρονιές. Ένα ωραίο βιβλίο ήταν η Μυστική γραφή (εκδ. Καστανιώτη) του Σεμπάστιαν Μπάρι, όπου η ηρωίδα, μια γυναίκα εκατό χρόνων κλεισμένη σε φρενοκομείο, ένα «παρατημένο πράμα» χωρίς συγγενείς ή δεσμούς, επιχειρεί να αφηγηθεί τη ζωή της σε μια λαθραία πράξη μαρτυρίας και ανασύνθεσης της αέναα διαφεύγουσας πραγματικότητας. Είναι ένα σπουδαίο μυθιστόρημα για τη μνήμη, τη στρέβλωση, την επινόηση και τον εξωραϊσμό του παρελθόντος, που θα το ήθελα, ωστόσο, σε καλύτερη μετάφραση στα ελληνικά.

Με το θέατρο της μνήμης καταπιάνεται και ο Θολός βυθός (εκδ. Άγρα) του Γιάννη Ατζακά, μια συγκλονιστική αφήγηση που μετεωρίζεται ανάμεσα στην αυτοβιογραφία και τη μυθοπλασία και θέμα τις παιδουπόλεις της Φρειδερίκης, τα ιδιότυπα «στρατόπεδα» όπου μεγάλωσαν χιλιάδες απορφανισμένα παιδιά του Εμφυλίου. Δύο φωνές, ενός ώριμου άντρα και ενός άγουρου παιδιού, εμπλέκονται σε παράλληλους μονολόγους και, επιτέλους, ο άντρας αφουγκράζεται το παιδί, καταφέρνοντας έτσι να έρθει αντιμέτωπος με τον πόνο που τον διαμόρφωσε και να αντικρίσει, πέρα από εμμονές, απωθήσεις και φοβίες, το αληθινό του πρόσωπο.

Η Φήμη του Ντάνιελ Κέλμαν (εκδ. Καστανιώτη) είναι ένα ιδιαίτερα έξυπνο, σπονδυλωτό μυθιστόρημα, που καταπιάνεται με τη ρευστή και εναλλάξιμη φύση της ταυτότητας, με τα ασαφή όρια αλήθειας και ψεύδους, με την ανάγκη μας για πολλαπλούς βίους και την αδυναμία μας να τους διαχειριστούμε (και επειδή γκρίνιαξα πριν για μια μετάφραση, ας επαινέσω αυτήν εδώ, που με ενθουσίασε).

Τέλος, δυο βιβλία που διαβάζω αυτόν τον καιρό εναλλάξ (γιατί είμαι πολύ-αναγνώστρια και ποτέ δεν μου φτάνει το ένα βιβλίο). Είναι το αριστουργηματικό Εμβατήριο Ραντέτσκι του μεγάλου Γιόζεφ Ροτ (εκδ. Ροές) - μια ελεγεία για έναν κόσμο που χάνεται, ένα μελαγχολικό ρέκβιεμ στο λυκόφως της Αυστροουγγαρίας, που συλλαμβάνει στο ακέραιο την παρηκμασμένη και γι' αυτό τόσο γοητευτική ατμόσφαιρα μιας εποχής που ψυχορραγεί.

Και, στους αντίποδες (ή μήπως όχι;), διαβάζω το εντελώς σύγχρονο δοκίμιο του Τσβετάν Τοντορόφ Ο φόβος των βαρβάρων (εκδ. Πόλις), που μας θυμίζει ότι αυτός ακριβώς ο φόβος απειλεί να καταστήσει βάρβαρους εμάς τους ίδιους, προκαλώντας μας ένα κακό που ξεπερνάει κατά πολύ το κακό που φοβόμασταν αρχικά. Η βαρβαρότητα, λέει ο στοχαστής, δεν δείχνει τα δόντια της «εκεί έξω», αλλά βρίσκεται πολύ κοντά μας, αν όχι μέσα μας.

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η ζωή και τα ήθη ενός λεσβιακού χωριού μέσα από το φαγητό

Βιβλίο / Η ζωή και τα ήθη ενός λεσβιακού χωριού μέσα από το φαγητό

Στον Μανταμάδο οι γυναίκες του Φυσιολατρικού–Ανθρωπιστικού Συλλόγου «Ηλιαχτίδα» δημιούργησαν ένα βιβλίο που συνδυάζει τη νοσταλγία της παράδοσης με τις γευστικές μνήμες της τοπικής κουζίνας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Γκάρι Ιντιάνα δεν μένει πια εδώ 

Απώλειες / Γκάρι Ιντιάνα (1950-2024): Ένας queer ήρωας του νεοϋορκέζικου underground

Συγγραφέας, ηθοποιός, πολυτάλαντος καλλιτέχνης, κριτικός τέχνης, ονομαστός και συχνά καυστικός ακόμα και με προσωπικούς του φίλους, o Γκάρι Ιντιάνα πέθανε τον περασμένο μήνα από καρκίνο σε ηλικία 74 ετών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τζούλια Τσιακίρη

Οι Αθηναίοι / Τζούλια Τσιακίρη: «Οι ταβερνιάρηδες είναι ευεργέτες του γένους»

Με διαλείμματα στο Παρίσι και τη Νέα Υόρκη, έχει περάσει όλη της τη ζωή στο κέντρο της Αθήνας - το ξέρει σαν την παλάμη της. Έχει συνομιλήσει και συνεργαστεί με την αθηναϊκη ιντελεγκέντσια, είναι άλλωστε κομμάτι της. Εδώ και 60 χρόνια, με τη χειροποίητη, λεπτολόγα δουλειά της στον χώρο του βιβλίου και με τις εκδόσεις «Το Ροδακιό» ήξερε ότι δεν πάει για τα πολλά. Αλλά δεν μετανιώνει για τίποτα απ’ όσα της επιφύλαξε η μοίρα «εις τον ρουν της τρικυμιώδους ζωής της».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
«H woke ατζέντα του Μεσοπολέμου», μια έκδοση-ντοκουμέντο

Βιβλίο / Woke ατζέντα είχαμε ήδη από τον Μεσοπόλεμο

Μέσα από τις «12 queer ιστορίες που απασχόλησαν τις αθηναϊκές εφημερίδες πριν από έναν αιώνα», όπως αναφέρει ο υπότιτλος του εν λόγω βιβλίου που έχει τη μορφή ημερολογιακής ατζέντας, αποκαλύπτεται ένας ολόκληρος κόσμος βαμμένος στα χρώματα ενός πρώιμου ουράνιου τόξου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Βιβλίο / Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Μια νέα ερευνητική έκδοση του Ιδρύματος Ωνάση, ευχάριστη και ζωντανή, αφηγείται την ιστορία της πολυκατοικίας αλλά και της πόλης μας με τις μεγάλες και τις μικρότερες αλλαγές της, μέσα από 37 ιστορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χυδαιότητα, ένα ελάττωμα της νεωτερικότητας

Βιβλίο / Χυδαιότητα, ένα ελάττωμα της εποχής μας

Το δοκίμιο «Νεωτερικότητα και χυδαιότητα» του Γάλλου συγγραφέα Μπερτράν Μπιφόν εξετάζει το φαινόμενο της εξάπλωσης της χυδαιότητας στην εποχή της νεωτερικότητας και διερευνά τη φύση, τα αίτια και το αντίδοτό της.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
«Μαθαίνεις να υπάρχεις μέσα στο γράψιμο και αυτό είναι επικίνδυνο»

Βιβλίο / «Μαθαίνεις να υπάρχεις μέσα στο γράψιμο και αυτό είναι επικίνδυνο»

Μια κουβέντα με τη Δανάη Σιώζιου, μία από τις πιο σημαντικές ποιήτριες της νέας γενιάς, που την έχουν καθορίσει ιστορίες δυσκολιών και φτώχειας και της οποίας το έργο έχει μεταφραστεί σε πάνω από 20 γλώσσες.
M. HULOT
«Τα περισσότερα περιστατικά αστυνομικής βίας εκδηλώνονται σε βάρος ειρηνικών διαδηλωτών»  

Βιβλίο / «Τα περισσότερα περιστατικά αστυνομικής βίας εκδηλώνονται σε βάρος ειρηνικών διαδηλωτών»  

Μια επίκαιρη συζήτηση με την εγκληματολόγο Αναστασία Τσουκαλά για ένα πρόβλημα που θεωρεί «πρωτίστως αξιακό», με αφορμή την κυκλοφορία του τελευταίου της βιβλίου της το οποίο αφιερώνει «στα θύματα, που μάταια αναζήτησαν δικαιοσύνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ