Κλειστοφοβική Παραλία / Τόπο στα Νιάτα, 2

Κλειστοφοβική Παραλία / Τόπο στα Νιάτα, 2 Facebook Twitter
0
Κλειστοφοβική Παραλία / Τόπο στα Νιάτα, 2 Facebook Twitter
Λευτέρης Καλοσπύρος

1. Το Σχέδιο: «Υπάρχει η παραλία κάτω απ' το πλακόστρωτο», έλεγαν οι τοίχοι τον Μάη του '68. Το λέει κι ο Tόμας Πίντσον στο προηγούμενο μυθιστόρημά του (Έμφυτο Ελάττωμα, μτφρ. Γιώργος Κυριαζής, εκδ. Καστανιώτη). Το προτάσσει, μάλιστα, ως μότο. Ο Ρέιμον Τσάντλερ, μαζί με τον Ramόn Gόmez de la Serna, διατύπωσαν την αποσβολωτική, ακριβοδίκαιη απόφανση: δεν υπάρχει τίποτα πιο άδειο από μια άδεια πισίνα, που εμείς (εγώ, δηλαδή, μην παίρνω κι άλλους στον λαιμό μου), κατά καιρούς, διασκευάσαμε/επισκευάσαμε ως: τίποτα πιο άδειο από ένα άδειο ψυγείο, και: τίποτα πιο άδειο από ένα άδειο ποτήρι. Κι έρχεται ο Λευτέρης Καλοσπύρος (Αθήνα, 1980) να μεταμφιέσει το χιούμορ σε επίσης χιούμορ, όπως ο Ε.Χ. Γονατάς που μεταμφίεσε το εξοχικό του σπίτι σε χειμερινό εργαστήριο και τούμπαλιν, έχοντας δύο πανομοιότυπα σπίτια, και επιτυγχάνοντας έτσι το τέλειο καμουφλάζ. Ιδού το σχέδιο του Καλοσπύρου: μεθοδεύει και οργανώνει το υλικό του έτσι ώστε να μη διακρίνεις με ασφάλεια τα όρια του ταλέντου (είναι ταλαντούχος μυθιστοριογράφος; δοκιμιογράφος; ιστορικός της σύγχρονης μυθιστοριογραφίας; κοινωνιολόγος; παθολογοανατόμος της καθημερινής ζωής;), οπότε και αφήνει ανοιχτό το ποια θα είναι η επόμενη κίνησή του. Μπορεί να είναι άλλο ένα μυθιστόρημα, σίκουελ της Μοναδικής Οικογένειας, με τη μικρή Χριστίνα να έχει μεγαλώσει και να είναι ένα κράμα από Νικίτα και Κορίτσι με το τατουάζ. Μπορεί να είναι ένα εικονογραφημένο τύπου Logicomix (εκδ. Ίκαρος) με ήρωα τον Βαγγέλη Ραπτόπουλο, άσπονδο εχθρό του Τάκη Θεοδωρόπουλου, σε μια συγκλονιστική τιτανομαχία με θέμα τη σύγκρουση του Αβρού Ευρωπαϊκού Πνεύματος με τους Εκδικητές του Δημήτρη Μητροπάνου. Μπορεί να είναι μια οκτάτομη ενδελεχής ανάλυση του έργου του Μποστ. Τέλος, και αυτό υποψιάζομαι εγώ, μπορεί (και πρέπει) να είναι το Λιμπρέτο του Gravity's Rainbow που θα μεταφέρει στην όπερα η Λόρι Άντερσον με ένα μονόχορδο μπάντζο, σύμφωνα με το περιλάλητο συμβόλαιο που είχε συνάψει η Λόρι με τον Commander, μία παράγραφος του οποίου όριζε το λιμπρέτο να το αναλάβει ο πρώτος Έλληνας μυθιστοριογράφος που θα κατορθώσει να εντάξει στο ίδιο μυθιστόρημα τον Πίντσον, τον Ντέιβιντ Φόστερ Γουάλας, τον Δημήτρη Χατζή, τον Ευγένιο Αρανίτση, πέντε αρχιτέκτονες, ένα παιδί-θαύμα, έναν μεσόκοπο-τραύμα, τον Ντον ΝτεΛίλο, το Σαντεκλέρι Ευρυτανίας (ο ευρών αμειφθήσεται), και τον πρωτοεξαφανιζόμενο Κορεάτη σκηνοθέτη Ντου Ρι Τσα.

2. Η Σαλοτραπεζαρία: Η Μοναδική Οικογένεια (εκδ. Πόλις) είναι talk of the town. Και δικαίως. Είναι ένα μυθιστόρημα όσο μεγάλο πρέπει, όσο έξυπνο πρέπει, όσο συναισθηματικό πρέπει, όσο συγκροτημένο πρέπει, και, last but not least, όσο συγκρατημένο πρέπει. Επίσης, είναι αρκετά εντός της πραγματικής πραγματικότητας, την οποία εντούτοις υπονομεύει με σκακιστική μεθοδικότητα και με ένα μόνιμο μειδίαμα, μειλίχιο μεν, μάλλον μακάβριο μολοντούτο. Η Μοναδική Οικογένεια είναι ένα μυθιστόρημα για όλη την οικογένεια, που καμώνεται πως είναι μια οικογένεια για όλα τα μυθιστορήματα. Η Μοναδική Οικογένεια τα έχει όλα και συμφέρει. Αλλά, προσοχή, μπορεί να σας παρασύρει σε ατραπούς επικίνδυνες, στο να επαναξιολογήσετε, φέρ' ειπείν, το έργο της Δούκα, του Τσίρκα ή του Χατζή, ή να ανακαλύψετε ότι το χιούμορ είναι πολύ σοβαρή υπόθεση για να την αφήσουμε στους χιουμορίστες, ή, ακόμα χειρότερα, να αντιληφθείτε, όπως εγώ χρόνια πριν, ότι άμα δεν έχεις καταπιεί βιβλιοθήκες επί βιβλιοθηκών στην εποχή μας δεν μπορείς να έχεις χιούμορ, ότι το χιούμορ είναι υπόθεση των πολύ, μα πολύ, μα πάρα πολύ μορφωμένων, διότι, όπως μας είχε πει, στα μέσα της δεκαετίας του ογδόντα και στο βιβλιοπωλείο των Αδελφών Ζαχαρόπουλων στη Σταδίου, ο Μισέλ Κατσαρός: «Πρέπει να πίνεις μπίρα για να έχεις χόμπι».

Λευτέρης Καλοσπύρος - Η μοναδική οικογένεια. Εκδόσεις: Πόλις. Σελίδες: 3103. Η Παραλία: Ο Καλοσπύρος κρύβει επιμελώς τα χαρτιά του για να μας δελεάσει να τα βρούμε. Επειδή πρόκειται, όπως όλοι ξέρουμε, για ένα συναρπαστικό μυθιστόρημα μυστηρίου, για ένα όχι και τόσο αναίμακτο αστικό θρίλερ, για ένα road movie δωματίου, για ένα πολιτικά στρατευμένο νουάρ, δεν θα αποκαλύψω τα της πλοκής. Ο αναγνώστης ας περιπλανηθεί στους μεταμοντέρνους λαβυρίνθους αυτού του ξέφρενου, αλλά, ας τονίσω και πάλι, πάντα συγκροτημένου/συγκρατημένου interstellar overdrive της σύγχρονης, λίαν δυναμικής, ελληνικής πεζογραφίας. Ο αναγνώστης ας έχει υπόψη του, μπαίνοντας στο living room της Μοναδικής Οικογένειας, ότι, όπως έλεγε και ο William «Ficciones» Droll, ο περιλάλητος μέντορας του Καλοσπύρου, «Τίποτα δεν είναι όπως ήταν προτού το αντιληφθεί η παντογνώστρια housekeeper, αλλά αυτό δεν είναι επαρκής λόγος για να μη διαβάσεις το Infinite Jest». Με άλλα λόγια, ας μη νομίζει o κύριος Αναγνώστης ότι το έδαφος, επειδή είναι καλογυαλισμένο, δεν είναι και ολισθηρό. Απεναντίας. Εξάλλου, όσο κι αν μοιάζει απλόχωρο, το σύμπαν της Μοναδικής Οικογένειας είναι πνιγηρό. Ο Καλοσπύρος φανέρωσε με δύο λέξεις όσα χιλιάδες κοινωνιολογικές σελίδες δεν έχουν τολμήσει, ή διανοηθεί, να πουν: κλειστοφοβική παραλία (σ. 106). Η γενιά του Καλοσπύρου ζει σε έναν περίκλειστο κόσμο, πάλλεται ιδιοφυώς μες στην εσωστρέφειά της, βλέπει το βουνό σαν απειλή ή σαν τρόπαιο, φοράει τζόκεϊ σαν να φοράει σκάφανδρο, βλέπει την Τέχνη σαν σκακιέρα όπου συγκρούεται ο Marcel Duchamp με τον Μαρσέλ Ντισάν, αντιλαμβάνεται την παραλία, ναι, ω Θεοί, την παραλία σαν μια κλειστοφοβική απλωσιά. Μ' αρέσει αυτή η γενιά. Έχει ψωμί! (Ίσως αποκτήσει κάποτε και τριαντάφυλλα).

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Λουίς Μπουνιουέλ: Οι κόντρες με τον Νταλί, η αγάπη για τον Λόρκα, η λατρεία για το σινεμά

Βιβλίο / Λουίς Μπουνιουέλ: Οι κόντρες με τον Νταλί, η αγάπη για τον Λόρκα, η λατρεία για το σινεμά

Οι συμπάθειες και οι αντιπάθειες, ο ερωτικός πόθος που διαπερνούσε κάθε του κίνηση, μια ζωή συνώνυμη με τις μεγάλες αλλαγές του 20ού αιώνα και μια συνταγή για σωστό ντράι Μαρτίνι αποτυπώνονται στην αξεπέραστη αυτοβιογραφία του Λουίς Μπουνιούελ, «Η τελευταία μου πνοή», που κυκλοφορεί σε νέα έκδοση.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Στην Εκκλησία είναι ευπρόσδεκτοι και οι διαζευγμένοι και οι ομοφυλόφιλοι και τα τρανς άτομα»

Βιβλίο / «Στην Εκκλησία είναι ευπρόσδεκτοι και οι διαζευγμένοι και οι ομοφυλόφιλοι και τα τρανς άτομα»

Στην αυτοβιογραφία του ο Πάπας Φραγκίσκος αναφέρεται στα παιδικά του χρόνια, στους πειρασμούς, στον Αλέξη Τσίπρα, στο ποδόσφαιρο αλλά και στις ταινίες και τα βιβλία που τον καθόρισαν. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Yellowface»: «Κλέφτες» συγγραφείς, τα άπλυτα της εκδοτικής βιομηχανίας και τα προσωπεία στον δρόμο προς τη δόξα

Βιβλίο / Ένα μυθιστόρημα για τα «άπλυτα» και τα μυστικά της εκδοτικής βιομηχανίας

Το «Yellowface» της Ρεμπέκα Κουάνγκ είναι μια καυστική σάτιρα της εποχής μας που, πέρα από τα κακώς κείμενα στην εκδοτική βιομηχανία, σχολιάζει και ασκεί κριτική και σε άλλες όψεις της σύγχρονης ζωής, όπως η cancel culture, οι υπερβολές της πολιτικής ορθότητας, το hate speech στο ίντερνετ, η δολοφονία χαρακτήρων, το πώς κατασκευάζονται και προωθούνται συγκεκριμένα αφηγήματα και φαλκιδεύεται η αλήθεια.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Όταν τα «υποψιασμένα κορμιά» κυριαρχούσαν στους ομοφυλόφιλους έρωτες 

Βιβλίο / Όταν τα «υποψιασμένα κορμιά» κυριαρχούσαν στους ομοφυλόφιλους έρωτες 

Η κυκλοφορία του βιβλίου-ντοκουμέντου «Ανδρικές ομοερωτικές σχέσεις στη μεταπολεμική Ελλάδα» πυροδότησε μια συζήτηση με τον Κώστα Γιαννακόπουλο για έναν «αλλιώτικο» έρωτα, που παρέμενε ισχυρός ακόμα και σε καιρούς όπου κανείς δεν τολμούσε να προφέρει το όνομά του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιοι ήταν στ' αλήθεια οι Ρωμαίοι αυτοκράτορες;

Βιβλίο / Ποιοι ήταν στ' αλήθεια οι Ρωμαίοι αυτοκράτορες;

Η πανεπιστημιακός και «celebrity historian» Μαίρη Μπίαρντ αλλάζει τον τρόπο που βλέπουμε τους Ρωμαίους αυτοκράτορες, αποκαλύπτοντας άγνωστες λεπτομέρειες – όπως ότι ο Νέρωνας, που έχει μείνει στην ιστορία ως πυρομανής και μεγαλομανής, ήταν επίσης ριζοσπάστης φιλότεχνος.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πάτρικ Λι Φέρμορ «Η εποχή της δωρεάς»

Το πίσω ράφι / Το «χωριατόπουλο χωρίς χαλινάρι» που εξελίχθηκε σε ρομαντικό ταξιδιωτικό συγγραφέα

Ο Πάτρικ Λι Φέρμορ και το συναρπαστικό χρονικό της νεανικής του περιπλάνησης στην Ευρώπη, πριν αρχίσει να ακούει στο όνομα «Μιχάλης» στην Κρήτη και «Παντελής» στη Μάνη, προτού γίνει ο «ξένος» που διαφήμισε την Ελλάδα όσο ελάχιστοι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
H «Διεθνής» της Alt-right, τα γνωρίσματα, τα μέσα, οι στόχοι και το αποτύπωμά της στην Ελλάδα  

Βιβλίο / H «Διεθνής» της Alt-right, τα μέσα, οι στόχοι και το αποτύπωμά της στην Ελλάδα  

Οι διαστάσεις του αντιεμβολιαστικού αντι-κινήματος, η πολιτικοποίηση της θρησκείας, ο ακροδεξιός κυβερνοχώρος, οι αντιδράσεις απέναντι στη λεγόμενη woke ατζέντα: Μια επίκαιρη συζήτηση με τους συγγραφείς του βιβλίου «Η Εναλλακτική Δεξιά στην Ελλάδα».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Δεν μπορεί να μην υπήρχαν queer επαναστάτες ή αγωνιστές. Πού είναι αυτές οι ιστορίες;»

Βιβλίο / «Δεν μπορεί να μην υπήρχαν queer επαναστάτες ή αγωνιστές. Πού είναι αυτές οι ιστορίες;»

Το βιβλίο της «Εκείνοι που δεν έφυγαν» μπήκε στις λίστες με τα καλύτερα του 2024. Η Αταλάντη Ευριπίδου έγραψε εφτά ιστορίες-χρονικά ανθρώπων στο περιθώριο της Ιστορίας, queer ατόμων, γυναικών και εθνικών και θρησκευτικών μειονοτήτων, σε μια συλλογή που συνδυάζει τη μαγεία του παραμυθιού και τη λαϊκή παράδοση με τη σύγχρονη ματιά για τον κόσμο.
M. HULOT
Η Σαντορίνη σε βιβλία

Βιβλίο / Η Σαντορίνη των ποιητών, των φωτογράφων, των περιηγητών

Το φημισμένο νησί των Κυκλάδων ανέκαθεν κέντριζε τη συγγραφική φαντασία και κινητοποιούσε την επιστημονική έρευνα με πολλαπλούς τρόπους. Μια συλλογή από τις πιο σημαντικές εκδόσεις για τη Σαντορίνη.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Χρήστος Τσιόλκας: «Μπαρακούντα»

Το Πίσω Ράφι / Πώς αναμετριέται κανείς με την αποτυχία και την ντροπή που τον τυλίγει πατόκορφα;

Ο Χρήστος Τσιόλκας, ο συγγραφέας που μεσουράνησε με το «Χαστούκι» δεν σταμάτησε να μας δίνει λογοτεχνία για τα καυτά θέματα της εποχής μας. Και το «Μπαρακούντα» δεν αποτελεί εξαίρεση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η όχι και τόσο ξαφνική μανία με τον Έρμαν Έσε 

Βιβλίο / Η όχι και τόσο ξαφνική μανία με τον Έρμαν Έσε 

Το έργο του Έρμαν Έσε, είτε ως λαμπρού εκφραστή της κεντροευρωπαϊκής παράδοσης, είτε ως σύγχρονου μελετητή της ενδοσκόπησης, αποδεικνύεται πολύ πιο επίκαιρο και επιδραστικό από οποιοδήποτε life coaching, δεσπόζοντας ακόμα στις κορυφές των παγκόσμιων μπεστ σέλερ. Οι εκδόσεις Διόπτρα επανεκδίδουν τα πιο γνωστά βιβλία του με μοντέρνα εξώφυλλα και νέες μεταφράσεις. 
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ο συγγραφέας του Fight Club πιστεύει ότι οι σέκτες και οι αιρέσεις είναι πια εκτός ελέγχου

Βιβλίο / Ο συγγραφέας του Fight Club πιστεύει ότι οι σέκτες και οι αιρέσεις είναι πια εκτός ελέγχου

«Ένα πράγμα μας σώζει», λέει ο Τσακ Πάλανιουκ για τον Ίλον Μασκ στη συνέντευξή του στον Telegraph. «Συνήθως, τέτοια άτομα είτε αποτυγχάνουν οικτρά είτε χάνουν την προσοχή μας».
THE LIFO TEAM
Μπιλ Γκέιτς: «Αν μεγάλωνα σήμερα, θα είχα διαγνωστεί στο φάσμα του αυτισμού»

Tech & Science / Μπιλ Γκέιτς: «Αν μεγάλωνα σήμερα, θα είχα διαγνωστεί στο φάσμα του αυτισμού»

Ο πρώτος τόμος των απομνημονευμάτων του μεγιστάνα της τεχνολογίας που μόλις κυκλοφόρησε φανερώνει πως γεννήθηκε στο σωστό μέρος, την κατάλληλη στιγμή, και φτάνει μέχρι την ίδρυση της Microsoft το 1975.
THE LIFO TEAM