Μαθήματα συγγραφής και ποίησης στο Βρετανικό Συμβούλιο

 Μαθήματα συγγραφής και ποίησης στο Βρετανικό Συμβούλιο Facebook Twitter
0
 Μαθήματα συγγραφής και ποίησης στο Βρετανικό Συμβούλιο Facebook Twitter

Οι Ομάδες Γραφής του Βρετανικού Συμβουλίου ξεκίνησαν το 2012 και φέτος διανύουν την τέταρτη περίοδό τους. Απευθύνονται σε ανθρώπους κάθε ηλικίας που ήδη γράφουν και θέλουν να συναντηθούν για να ανταλλάξουν απόψεις για την δουλειά τους, να ασκηθούν σε νέες κατευθύνσεις, να καλλιεργήσουν το προσωπικό τους ύφος και για να ακούσουν καταξιωμένους συγγραφείς. Πάνω από όλα όμως για να 'παίξουν' με την γραφή. Συντονιστές είναι ο Παναγιώτης Ιωαννίδης για την Ομάδα Ποίησης - με τον οποίο και μιλήσαμε - και ο Βαγγέλης Προβιάς για την Ομάδα Πεζογραφίας. Τα μαθήματα πραγματοποιούνται, σε συνεργασία με το -φημισμένο για τα Προγράμματά του Δημιουργικής Γραφής- Writing School του Kingston University του Ηνωμένου Βασιλείου. Τα μαθήματα γίνονται στα ελληνικά, αλλά η καλή γνώση των Αγγλικών είναι χρήσιμη για skype sessions με καθηγητές του Kingston Writing School.  

 

Γιατί να γραφτεί κάποιος στις Ομάδες Γραφής;

Για να ακούσει την γνώμη άλλων -που επίσης γράφουν- για την δική του εργασία, και να συνεισφέρει κι αυτή ή αυτός στον εποικοδομητικό σχολιασμό της εργασίας των άλλων μελών της Ομάδας. Για να γνωρίσει διάφορες πτυχές της δραστηριότητας που λέγεται "συγγραφή" - να ασκηθεί - να βελτιωθεί.

Στις συναντήσεις αυτές, διαβάζουμε και σχολιάζουμε ό,τι έχουμε γράψει κατά την διάρκεια της εβδομάδας, αλλά και ασκούμαστε και "παίζουμε", συχνά ομαδικά.

Μπορεί να διδαχτεί η ποίηση;

Και η ποίηση, και η πεζογραφία, όπως και όλες οι τέχνες, είναι, ακριβώς, τέχνες: προϋποθέτουν, δηλαδή, την γνώση και την άσκηση στους οικείους κανόνες τους, με σκοπό να τους κατακτήσουμε, πριν επιχειρήσουμε (ενδεχομένως) να τους εμπλουτίσουμε ή να τους υπερβούμε. Όσο και αν αυτά είναι δυνατόν να επιτευχθούν με την κατά μόνας μελέτη και εργασία, η συμμετοχή σε μιαν Ομάδα τα κάνει σίγουρα πιο ευχάριστα, και, ίσως, με την "δέσμευση" -χρόνου και δημιουργίας κειμένων- που προϋποθέτει, τα επιταχύνει, ενώ συγχρόνως συμβάλλει και στην καλύτερη αφομοίωσή τους. Υπό αυτήν την έννοια, λοιπόν, η τέχνη διδάσκεται (ενώ το ταλέντο, προφανώς όχι). Επιπλέον, η εξάσκηση στην κατανόηση διαφορετικών τρόπων γραφής -των μελών της Ομάδας, αλλά και υποδειγματικών έργων-, στον εποικοδομητικό σχολιασμό, αλλά και στην δημιουργική επεξεργασία των σχολίων που λαμβάνουμε για την δική μας εργασία -και είναι κι αυτή, ενός άλλου είδους διδαχή- είναι απαραίτητες για την ωρίμανσή μας ως συγγραφέων.

 Μαθήματα συγγραφής και ποίησης στο Βρετανικό Συμβούλιο Facebook Twitter

Τι μαθήματα περιλαμβάνει το πρόγραμμα και τι κόστος έχει;

Η Ομάδα της Πεζογραφίας συναντιέται ανά δύο εβδομάδες, και καθεμιά από τις 15 συναντήσεις της διαρκεί 3 ώρες. Η Ομάδας της Ποίησης εργάζεται σε εβδομαδιαία βάση, δηλαδή πραγματοποιεί 20 δίωρες εβδομαδιαίες συναντήσεις. Στις συναντήσεις αυτές, διαβάζουμε και σχολιάζουμε ό,τι έχουμε γράψει κατά την διάρκεια της εβδομάδας, αλλά και ασκούμαστε και "παίζουμε", συχνά ομαδικά. Ο συντονισμός της ομάδας έχει σκοπό να ενθαρρύνει την εμβάθυνση στο προσωπικό ύφος κάθε μέλους, αλλά και την εξερεύνηση νέων τρόπων για την διεύρυνση των δυνατοτήτων μας. Το ετήσιο κόστος συμμετοχής σε κάθε Ομάδα είναι μόλις 95 ευρώ.

Τι γίνεται στο τέλος των ετήσιων συναντήσεων;

Οι συναντήσεις κάθε Ομάδας κλείνουν εορταστικά, με μια δημόσια ανάγνωση εργασίας των μελών της.

Η προθεσμία για τις δηλώσεις συμμετοχής έχει παραταθεί έως και την Παρασκευή 16 Οκτωβρίου. Για περισσότερες πληροφορίες εδώ.

Αλλά η φωνή δεν ήρθε
'Εβαλα τον ήχο δόλωμα Για μια στιγμή σταμάτησα. Μετέωρο το χέρι
Ο χρόνος, λέει, σταδιακά επιμηκύνεται
Ανέβηκα από τα σκαλοπάτια
Στην πλατεία είχε υγρασία
Άνθρωποι με τις λέξεις τους σε μια δερμάτινη αποσκευή.Και η Χριστιάνα
Όταν μορφές από το παρελθόν τον κόβουν
Να μη διστάσεις, ν' αρνηθείς
Ένα δωμάτιο γεμάτο φως
Γύρισα σελίδα και η αιχμή της με έκοψε
Πειράματα πάνω στη φωτιά
Τα δέντρα σαδιστικά τεμαχισμένα
"Είναι σημαντικό να γνωρίζεις το σώμα σου" είπε ο αστυνομικός στους
συναδέλφους του
Κάτοικος της πλατείας
Κοιτάζει τα σπαρτά μέσα στα ωραία καφάσια τους
Τελικά άξιζε τον κόπο
Οι περαστικοί σκύβουν και τα μυρίζουν
Μια αίσθηση πως η αναπνοή εμποδίζεται
Και τα πορτοκάλια δεν γεννιούνται
Οι καρποί καταλήγουν άκαρποι
Κι αν οι ρίζες γινόντουσαν κλαδιά
Οκτώ παρά κάτι κι ακόμα στέκομαι στη μέση της πλατείας
Που να μη σκέφτηκα τα μπλε φώτα
Μπορεί να βρέξει πιο μετά
Αλλά η όραση από καιρού εις καιρόν μού ενισχύεται
Εκθαμβωτικό φρύδι γης ανάμεσα σε δυο ποτάμια ήταν κάποτε εδώ
Δεν πέρασε ούτε στιγμή
Να βασανίζω τα πεσμένα φύλλα με το πόδι
Τα κακώς κείμενα κρυμμένα στην κουφάλα
Μια κόκκινη μουτζούρα έβαψε το λευκό
Ο Σωκράτης συμφωνούσε στις όχθες του Ιλισσού
Ούτε τίποτε άλλο
Να γίνεις στάχτη της στιγμής
Σε μια ταράτσα στέκεται
"Αποκτήστε εκθαμβωτικά φρύδια"

 

Ομαδικό ποίημα γραμμένο κατά την 1η συνάντηση της Ομάδας Ποίησης, 2014-2015

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

H «Διεθνής» της Alt-right, τα γνωρίσματα, τα μέσα, οι στόχοι και το αποτύπωμά της στην Ελλάδα  

Βιβλίο / H «Διεθνής» της Alt-right, τα μέσα, οι στόχοι και το αποτύπωμά της στην Ελλάδα  

Οι διαστάσεις του αντιεμβολιαστικού αντι-κινήματος, η πολιτικοποίηση της θρησκείας, ο ακροδεξιός κυβερνοχώρος, οι αντιδράσεις απέναντι στη λεγόμενη woke ατζέντα: Μια επίκαιρη συζήτηση με τους συγγραφείς του βιβλίου «Η Εναλλακτική Δεξιά στην Ελλάδα».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Δεν μπορεί να μην υπήρχαν queer επαναστάτες ή αγωνιστές. Πού είναι αυτές οι ιστορίες;»

Βιβλίο / «Δεν μπορεί να μην υπήρχαν queer επαναστάτες ή αγωνιστές. Πού είναι αυτές οι ιστορίες;»

Το βιβλίο της «Εκείνοι που δεν έφυγαν» μπήκε στις λίστες με τα καλύτερα του 2024. Η Αταλάντη Ευριπίδου έγραψε εφτά ιστορίες-χρονικά ανθρώπων στο περιθώριο της Ιστορίας, queer ατόμων, γυναικών και εθνικών και θρησκευτικών μειονοτήτων, σε μια συλλογή που συνδυάζει τη μαγεία του παραμυθιού και τη λαϊκή παράδοση με τη σύγχρονη ματιά για τον κόσμο.
M. HULOT
Η Σαντορίνη σε βιβλία

Βιβλίο / Η Σαντορίνη των ποιητών, των φωτογράφων, των περιηγητών

Το φημισμένο νησί των Κυκλάδων ανέκαθεν κέντριζε τη συγγραφική φαντασία και κινητοποιούσε την επιστημονική έρευνα με πολλαπλούς τρόπους. Μια συλλογή από τις πιο σημαντικές εκδόσεις για τη Σαντορίνη.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Χρήστος Τσιόλκας: «Μπαρακούντα»

Το Πίσω Ράφι / Πώς αναμετριέται κανείς με την αποτυχία και την ντροπή που τον τυλίγει πατόκορφα;

Ο Χρήστος Τσιόλκας, ο συγγραφέας που μεσουράνησε με το «Χαστούκι» δεν σταμάτησε να μας δίνει λογοτεχνία για τα καυτά θέματα της εποχής μας. Και το «Μπαρακούντα» δεν αποτελεί εξαίρεση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η όχι και τόσο ξαφνική μανία με τον Έρμαν Έσε 

Βιβλίο / Η όχι και τόσο ξαφνική μανία με τον Έρμαν Έσε 

Το έργο του Έρμαν Έσε, είτε ως λαμπρού εκφραστή της κεντροευρωπαϊκής παράδοσης, είτε ως σύγχρονου μελετητή της ενδοσκόπησης, αποδεικνύεται πολύ πιο επίκαιρο και επιδραστικό από οποιοδήποτε life coaching, δεσπόζοντας ακόμα στις κορυφές των παγκόσμιων μπεστ σέλερ. Οι εκδόσεις Διόπτρα επανεκδίδουν τα πιο γνωστά βιβλία του με μοντέρνα εξώφυλλα και νέες μεταφράσεις. 
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ο συγγραφέας του Fight Club πιστεύει ότι οι σέκτες και οι αιρέσεις είναι πια εκτός ελέγχου

Βιβλίο / Ο συγγραφέας του Fight Club πιστεύει ότι οι σέκτες και οι αιρέσεις είναι πια εκτός ελέγχου

«Ένα πράγμα μας σώζει», λέει ο Τσακ Πάλανιουκ για τον Ίλον Μασκ στη συνέντευξή του στον Telegraph. «Συνήθως, τέτοια άτομα είτε αποτυγχάνουν οικτρά είτε χάνουν την προσοχή μας».
THE LIFO TEAM
Μπιλ Γκέιτς: «Αν μεγάλωνα σήμερα, θα είχα διαγνωστεί στο φάσμα του αυτισμού»

Tech & Science / Μπιλ Γκέιτς: «Αν μεγάλωνα σήμερα, θα είχα διαγνωστεί στο φάσμα του αυτισμού»

Ο πρώτος τόμος των απομνημονευμάτων του μεγιστάνα της τεχνολογίας που μόλις κυκλοφόρησε φανερώνει πως γεννήθηκε στο σωστό μέρος, την κατάλληλη στιγμή, και φτάνει μέχρι την ίδρυση της Microsoft το 1975.
THE LIFO TEAM
Καρολίνα Μέρμηγκα: «Συγγενής»

Το Πίσω Ράφι / «Συγγενής»: Ένα ταξίδι αυτογνωσίας με μια μεγάλη ανατροπή

Εκείνο που προσεγγίζει η Καρολίνα Μέρμηγκα στο βιβλίο της είναι οι ανθρώπινες σχέσεις, όπως αυτές ορίζονται από τα δεσμά της οικογένειας, τις υπαρξιακές μας ανάγκες, τις κοινωνικές συμβάσεις.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Σελίν Κιριόλ «Φωνή χωρίς ήχο»

Το πίσω ράφι / «Ένα από τα πιο ιδιοφυώς γραμμένα μυθιστορήματα της σύγχρονης λογοτεχνίας»

Έτσι είχε γράψει ο Πολ Όστερ εξαίροντας τη γραφή της Σελίν Κιριόλ στο «Φωνή χωρίς ήχο» για την οικονομία, τη συμπόνια και τις χιουμοριστικές πινελιές της, για τον τρόπο που προσεγγίζει μια γυναίκα αποξενωμένη σε μια απέραντη μεγαλούπολη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μαίρη Κουκουλέ

Οι Αθηναίοι / Μαίρη Κουκουλέ (1939-2025): Η αιρετική λαογράφος που κατέγραψε τη νεοελληνική αθυροστομία

Μοίρασε τη ζωή της ανάμεσα στην Αθήνα και το Παρίσι, υπήρξε σύντροφος ζωής του επίσης αιρετικού Ηλία Πετρόπουλου. Ο Μάης του ’68 ήταν ό,τι συγκλονιστικότερο έζησε. Πέθανε σε ηλικία 86 ετών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Στρατής Τσίρκας και οι Ακυβέρνητες Πολιτείες

Βιβλίο / Ο Στρατής Τσίρκας και οι Ακυβέρνητες Πολιτείες

Σε ποια εποχή γράφτηκε η φημισμένη τριλογία; Πώς διαβάζουμε σήμερα αυτό το σημαντικό μυθιστόρημα; Ποιοι είναι οι ήρωές του; Αυτά και πολλά ακόμα αναλύει με εξαιρετικό τρόπο η Κωνσταντίνα Βούλγαρη σε τρία ηχητικά ντοκιμαντέρ. 
THE LIFO TEAM