Μαθήματα συγγραφής και ποίησης στο Βρετανικό Συμβούλιο

 Μαθήματα συγγραφής και ποίησης στο Βρετανικό Συμβούλιο Facebook Twitter
0
 Μαθήματα συγγραφής και ποίησης στο Βρετανικό Συμβούλιο Facebook Twitter

Οι Ομάδες Γραφής του Βρετανικού Συμβουλίου ξεκίνησαν το 2012 και φέτος διανύουν την τέταρτη περίοδό τους. Απευθύνονται σε ανθρώπους κάθε ηλικίας που ήδη γράφουν και θέλουν να συναντηθούν για να ανταλλάξουν απόψεις για την δουλειά τους, να ασκηθούν σε νέες κατευθύνσεις, να καλλιεργήσουν το προσωπικό τους ύφος και για να ακούσουν καταξιωμένους συγγραφείς. Πάνω από όλα όμως για να 'παίξουν' με την γραφή. Συντονιστές είναι ο Παναγιώτης Ιωαννίδης για την Ομάδα Ποίησης - με τον οποίο και μιλήσαμε - και ο Βαγγέλης Προβιάς για την Ομάδα Πεζογραφίας. Τα μαθήματα πραγματοποιούνται, σε συνεργασία με το -φημισμένο για τα Προγράμματά του Δημιουργικής Γραφής- Writing School του Kingston University του Ηνωμένου Βασιλείου. Τα μαθήματα γίνονται στα ελληνικά, αλλά η καλή γνώση των Αγγλικών είναι χρήσιμη για skype sessions με καθηγητές του Kingston Writing School.  

 

Γιατί να γραφτεί κάποιος στις Ομάδες Γραφής;

Για να ακούσει την γνώμη άλλων -που επίσης γράφουν- για την δική του εργασία, και να συνεισφέρει κι αυτή ή αυτός στον εποικοδομητικό σχολιασμό της εργασίας των άλλων μελών της Ομάδας. Για να γνωρίσει διάφορες πτυχές της δραστηριότητας που λέγεται "συγγραφή" - να ασκηθεί - να βελτιωθεί.

Στις συναντήσεις αυτές, διαβάζουμε και σχολιάζουμε ό,τι έχουμε γράψει κατά την διάρκεια της εβδομάδας, αλλά και ασκούμαστε και "παίζουμε", συχνά ομαδικά.

Μπορεί να διδαχτεί η ποίηση;

Και η ποίηση, και η πεζογραφία, όπως και όλες οι τέχνες, είναι, ακριβώς, τέχνες: προϋποθέτουν, δηλαδή, την γνώση και την άσκηση στους οικείους κανόνες τους, με σκοπό να τους κατακτήσουμε, πριν επιχειρήσουμε (ενδεχομένως) να τους εμπλουτίσουμε ή να τους υπερβούμε. Όσο και αν αυτά είναι δυνατόν να επιτευχθούν με την κατά μόνας μελέτη και εργασία, η συμμετοχή σε μιαν Ομάδα τα κάνει σίγουρα πιο ευχάριστα, και, ίσως, με την "δέσμευση" -χρόνου και δημιουργίας κειμένων- που προϋποθέτει, τα επιταχύνει, ενώ συγχρόνως συμβάλλει και στην καλύτερη αφομοίωσή τους. Υπό αυτήν την έννοια, λοιπόν, η τέχνη διδάσκεται (ενώ το ταλέντο, προφανώς όχι). Επιπλέον, η εξάσκηση στην κατανόηση διαφορετικών τρόπων γραφής -των μελών της Ομάδας, αλλά και υποδειγματικών έργων-, στον εποικοδομητικό σχολιασμό, αλλά και στην δημιουργική επεξεργασία των σχολίων που λαμβάνουμε για την δική μας εργασία -και είναι κι αυτή, ενός άλλου είδους διδαχή- είναι απαραίτητες για την ωρίμανσή μας ως συγγραφέων.

 Μαθήματα συγγραφής και ποίησης στο Βρετανικό Συμβούλιο Facebook Twitter

Τι μαθήματα περιλαμβάνει το πρόγραμμα και τι κόστος έχει;

Η Ομάδα της Πεζογραφίας συναντιέται ανά δύο εβδομάδες, και καθεμιά από τις 15 συναντήσεις της διαρκεί 3 ώρες. Η Ομάδας της Ποίησης εργάζεται σε εβδομαδιαία βάση, δηλαδή πραγματοποιεί 20 δίωρες εβδομαδιαίες συναντήσεις. Στις συναντήσεις αυτές, διαβάζουμε και σχολιάζουμε ό,τι έχουμε γράψει κατά την διάρκεια της εβδομάδας, αλλά και ασκούμαστε και "παίζουμε", συχνά ομαδικά. Ο συντονισμός της ομάδας έχει σκοπό να ενθαρρύνει την εμβάθυνση στο προσωπικό ύφος κάθε μέλους, αλλά και την εξερεύνηση νέων τρόπων για την διεύρυνση των δυνατοτήτων μας. Το ετήσιο κόστος συμμετοχής σε κάθε Ομάδα είναι μόλις 95 ευρώ.

Τι γίνεται στο τέλος των ετήσιων συναντήσεων;

Οι συναντήσεις κάθε Ομάδας κλείνουν εορταστικά, με μια δημόσια ανάγνωση εργασίας των μελών της.

Η προθεσμία για τις δηλώσεις συμμετοχής έχει παραταθεί έως και την Παρασκευή 16 Οκτωβρίου. Για περισσότερες πληροφορίες εδώ.

Αλλά η φωνή δεν ήρθε
'Εβαλα τον ήχο δόλωμα Για μια στιγμή σταμάτησα. Μετέωρο το χέρι
Ο χρόνος, λέει, σταδιακά επιμηκύνεται
Ανέβηκα από τα σκαλοπάτια
Στην πλατεία είχε υγρασία
Άνθρωποι με τις λέξεις τους σε μια δερμάτινη αποσκευή.Και η Χριστιάνα
Όταν μορφές από το παρελθόν τον κόβουν
Να μη διστάσεις, ν' αρνηθείς
Ένα δωμάτιο γεμάτο φως
Γύρισα σελίδα και η αιχμή της με έκοψε
Πειράματα πάνω στη φωτιά
Τα δέντρα σαδιστικά τεμαχισμένα
"Είναι σημαντικό να γνωρίζεις το σώμα σου" είπε ο αστυνομικός στους
συναδέλφους του
Κάτοικος της πλατείας
Κοιτάζει τα σπαρτά μέσα στα ωραία καφάσια τους
Τελικά άξιζε τον κόπο
Οι περαστικοί σκύβουν και τα μυρίζουν
Μια αίσθηση πως η αναπνοή εμποδίζεται
Και τα πορτοκάλια δεν γεννιούνται
Οι καρποί καταλήγουν άκαρποι
Κι αν οι ρίζες γινόντουσαν κλαδιά
Οκτώ παρά κάτι κι ακόμα στέκομαι στη μέση της πλατείας
Που να μη σκέφτηκα τα μπλε φώτα
Μπορεί να βρέξει πιο μετά
Αλλά η όραση από καιρού εις καιρόν μού ενισχύεται
Εκθαμβωτικό φρύδι γης ανάμεσα σε δυο ποτάμια ήταν κάποτε εδώ
Δεν πέρασε ούτε στιγμή
Να βασανίζω τα πεσμένα φύλλα με το πόδι
Τα κακώς κείμενα κρυμμένα στην κουφάλα
Μια κόκκινη μουτζούρα έβαψε το λευκό
Ο Σωκράτης συμφωνούσε στις όχθες του Ιλισσού
Ούτε τίποτε άλλο
Να γίνεις στάχτη της στιγμής
Σε μια ταράτσα στέκεται
"Αποκτήστε εκθαμβωτικά φρύδια"

 

Ομαδικό ποίημα γραμμένο κατά την 1η συνάντηση της Ομάδας Ποίησης, 2014-2015

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μαριάννα Κορομηλά «Η Μαρία των Μογγόλων»

Το Πίσω Ράφι / Για όλες τις Μαρίες που «δωρίστηκαν» σε βαρβάρους και άξεστους

Ψάχνοντας και γράφοντας για τη Μαρία των Μογγόλων, η Μαριάννα Κορομηλά ήρθε αντιμέτωπη με όλες εκείνες τις παραγνωρισμένες γυναικείες μορφές της Ιστορίας. Το αποτέλεσμα ήταν ένα ανένταχτο και φεμινιστικό βιβλίο που συζητήθηκε έντονα μόλις κυκλοφόρησε.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«O Γιάννης Χρήστου δεν είναι ο "αναρχικός" που νόμιζαν κάποιοι κάποτε»

Βιβλίο / «O Γιάννης Χρήστου δεν είναι ο "αναρχικός" που νόμιζαν κάποιοι κάποτε»

Ο ιδιοφυής μουσικός έφυγε αναπάντεχα στα 44 του, αφήνοντας πίσω του ανεκπλήρωτα σχέδια. Ο Αλέξανδρος Αδαμόπουλος, ο οποίος ουσιαστικά δεν τον γνώρισε ποτέ, αλλά η ζωή τα έφερε έτσι ώστε να παίξει καθοριστικό ρόλο στη διάσωση του έργου του, υπογράφει σήμερα το πιο ενημερωμένο βιβλίο για εκείνον.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η Ιωάννα Μπουραζοπούλου γράφει έργα του φανταστικού για τους ακραία ρεαλιστικούς καιρούς μας

Portraits 2025 / Η Ιωάννα Μπουραζοπούλου γράφει έργα του φανταστικού για τους ακραία ρεαλιστικούς καιρούς μας

Η ολοκλήρωση της περίφημης «Τριλογίας του Δράκου της Πρέσπας» αποδεικνύει ότι πρόκειται για μια από τις πιο απρόβλεπτες, ουσιαστικές και συνεπείς συγγραφείς μας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
CHECK GIA 3/1 εκδόσεις δωμα

Portraits 2025 / Εκδόσεις Δώμα: «Θέλαμε να δούμε αν το κοινό μας θα ανταποκριθεί σε πιο βαριά πράγματα ή αν θα μας γυρίσει την πλάτη»

Μετά από εφτά χρόνια λειτουργίας και εξήντα προσεκτικά επιλεγμένους τίτλους, η Μαριλένα Καραμολέγκου και ο Θάνος Σαμαρτζής εξακολουθούν να πειραματίζονται, σαν να προτείνουν βιβλία σε φίλους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Claude Pujade-Renaud

Το Πίσω Ράφι / «Οι γυναίκες του λαθροθήρα»: Μια εντελώς διαφορετική οπτική σε ένα θρυλικό ερωτικό τρίγωνο

Η Claude Pujade-Renaud ανατέμνει την ιστορία της σχέσης του Τεντ Χιουζ με τη Σίλβια Πλαθ και την Άσια Ουέβιλ δημιουργώντας ένα ερεθιστικό ψηφιδωτό από δεκάδες διαφορετικές αφηγήσεις.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Τζον Ρ. Ρ. Τόλκιν: Ο άρχοντας του δευτερεύοντος κόσμου

Βιβλίο / Τζον Ρ. Ρ. Τόλκιν: Ο άρχοντας του δευτερεύοντος κόσμου

Κι αν η Μέση Γη εξυψώθηκε στη φαντασμαγορία που όλοι γνωρίζουμε μέσα απ’ τις ταινίες του Πίτερ Τζάκσον, δεν ξεχνάμε ποτέ εκείνη τη στιγμή της πρώτης βραδινής ανάγνωσης, των απρόσμενων αράδων που σχημάτισαν αμέσως ένα σύμπαν αυτονόητο.
ΜΑΚΗΣ ΜΑΛΑΦΕΚΑΣ
Ο Ερρίκος Σοφράς μιλά για τα «Σονέτα» του Σαίξπηρ: «Θεωρώ το ποίημα έναν οργανισμό ζωντανό, αιμάτινο»

Βιβλίο / Ο Ερρίκος Σοφράς μιλά για τα «Σονέτα» του Σαίξπηρ: «Θεωρώ το ποίημα έναν οργανισμό ζωντανό, αιμάτινο»

Η νέα, εμπλουτισμένη και αναθεωρημένη έκδοση των «Σονέτων» από τους Αντίποδες, σε μετάφραση Ερρίκου Σοφρά, αναδεικνύει τη διαρκή ανάγκη του ποιητή για ελευθερία και καινοτομία, που φτάνει να καταργεί ακόμα και τις ποιητικές και κοινωνικές συμβάσεις.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Οι 10 συν 2 ξένοι τίτλοι της χρονιάς

Βιβλίο / 12 μεταφρασμένα βιβλία που ξεχώρισαν το 2024

Mια millennial συγραφέας και το μεταφεμινιστικό της μυθιστόρημα, η μεταφορά ενός κλασικού βιβλίου σε graphic novel, αυτοβιογραφίες, η επανασύνδεση της ανθρώπινης και της φυσικής ιστορίας σε 900 σελίδες: αυτοί είναι οι ξένοι τίτλοι που ξεχωρίσαμε τη χρονιά που πέρασε.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Η ζωή και τα ήθη ενός λεσβιακού χωριού μέσα από το φαγητό

Βιβλίο / Η ζωή και τα ήθη ενός λεσβιακού χωριού μέσα από το φαγητό

Στον Μανταμάδο οι γυναίκες του Φυσιολατρικού–Ανθρωπιστικού Συλλόγου «Ηλιαχτίδα» δημιούργησαν ένα βιβλίο που συνδυάζει τη νοσταλγία της παράδοσης με τις γευστικές μνήμες της τοπικής κουζίνας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Γκάρι Ιντιάνα δεν μένει πια εδώ 

Απώλειες / Γκάρι Ιντιάνα (1950-2024): Ένας queer ήρωας του νεοϋορκέζικου underground

Συγγραφέας, ηθοποιός, πολυτάλαντος καλλιτέχνης, κριτικός τέχνης, ονομαστός και συχνά καυστικός ακόμα και με προσωπικούς του φίλους, o Γκάρι Ιντιάνα πέθανε τον περασμένο μήνα από καρκίνο σε ηλικία 74 ετών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τζούλια Τσιακίρη

Οι Αθηναίοι / Τζούλια Τσιακίρη: «Οι ταβερνιάρηδες είναι ευεργέτες του γένους»

Με διαλείμματα στο Παρίσι και τη Νέα Υόρκη, έχει περάσει όλη της τη ζωή στο κέντρο της Αθήνας - το ξέρει σαν την παλάμη της. Έχει συνομιλήσει και συνεργαστεί με την αθηναϊκη ιντελεγκέντσια, είναι άλλωστε κομμάτι της. Εδώ και 60 χρόνια, με τη χειροποίητη, λεπτολόγα δουλειά της στον χώρο του βιβλίου και με τις εκδόσεις «Το Ροδακιό» ήξερε ότι δεν πάει για τα πολλά. Αλλά δεν μετανιώνει για τίποτα απ’ όσα της επιφύλαξε η μοίρα «εις τον ρουν της τρικυμιώδους ζωής της».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ