Μέσα σ' ένα κορίτσι

Μέσα σ' ένα κορίτσι Facebook Twitter
0

Ως μυθιστορηματικός λόγος, το Μέσα σ' ένα κορίτσι σαν κι εσένα χαρακτηρίζεται από τα εξής δύο στοιχεία. Πρώτον, είναι μια υπαρξιακή αναζήτηση πάνω στην ετερότητα ή, κοινώς, στην κοινωνική διαφορά. Η κεντρική ηρωίδα Κατίνα Μελά είναι λεσβία, Ελληνο-αμερικανίδα, και την συναντάμε από τη στιγμή που μεταναστεύει από το Σικάγο στην Αθήνα, το 2006. Παρακολουθούμε τη ζωή της στην πρωτεύουσα ως το καλοκαίρι του 2007, περίοδος που σηματοδοτείται στην Ελλάδα από πραγματικές και ιδεολογικές εύφλεκτες καταστάσεις. Έτσι, αντί για μία κάποιων Μαϊων «θεία από το Σικάγο» που αναλώνεται στην εύρεση γαμπρών για τις ανιψιές της, έχουμε τώρα μια εικοσιεννιάχρονη ξαδέρφη από το Σικάγο που προσπαθεί να ενταχθεί στην «ομοφυλοφιλική σκηνή» της ελληνικής πρωτεύουσας αλλά χωρίς να διαλύσει, κατά το δυνατόν, τις ψευδαισθήσεις της μεσοαστικής αθηναϊκής της οικογένειας. Στην πορεία βέβαια ανακαλύπτει, μέσα από κωμικοτραγικά γεγονότα, ότι κανείς από τους γύρω της δεν ζει τη ζωή που νομίζει ότι ζει.

Δεύτερον, το μυθιστόρημα ήταν για μένα ένα στοίχημα για το αν μια πλοκή που σε κρατάει σε εγρήγορση μπορεί να δοθεί μέσα από μία πειραματική δομή και το ευρύτερο δυνατό πεδίο λόγων - από τη συντριπτική αμεσότητα της επιστολής, του email και του ημερολογίου και τον αφαιρετικό λόγο της ποίησης ως το διαμεσολαβημένο λόγο μιας συνέντευξης και τον αποστασιοποιημένο μιας επιστημονικής ανακοίνωσης. Η επιστημονική ανακοίνωση που «λύνει» το μυστήριο στο μυθιστόρημα θα μπορούσε να έχει κάλλιστα υποβληθεί σ' ένα επιστημονικό περιοδικό των ανθρωπιστικών σπουδών. Γράφοντας το συγκεκριμένο μυθιστόρημα μ' ενδιέφερε ιδιαίτερα να γεφυρώσω το χάσμα, με κάποια ειρωνεία βέβαια, μεταξύ λογοτεχνικού και ερευνητικού λόγου - χάσμα το οποίο βιώνω προσωπικά μέσα από το διπλό μου ρόλο ως συγγραφέως-πανεπιστημιακού και το οποίο μου δημιουργεί τακτικά κρίσεις ταυτότητας (για να μην αναφερθώ στο διπλό φόρτο εργασίας). Ασφαλώς, μυθιστορήματα που πειραματίζονται με τη φόρμα και το δοκίμιο, όπως το Ελίζαμπεθ Κοστέλλο του Κούτσια, υπήρξαν σταθερή πηγή έμπνευσης.

Αναμφίβολα, ένα μεγάλο κίνητρο για τη συγγραφή του συγκεκριμένου βιβλίου ήταν η απουσία μιας εμπλοκής με το λεσβιακό υποκείμενο στη σύγχρονη ελληνική λογοτεχνία. Δεν προτίθεμαι να προβώ σε κάποια διάγνωση των λόγων που έχουν επιβάλει αυτή την απουσία, η οποία έγινε για μένα, ωστόσο, κάποια στιγμή πολύ κουραστική. Ελπίζω ότι, ήδη, από το πρώτο μου μυθιστόρημα, την Ανταρκτική (1997), ήταν σαφές ότι μ' ενδιαφέρει η δυνατότητα παρουσίασης μορφών κοινωνικής εμπειρίας που συνήθως χάνονται στις χαραμάδες του «καθώς πρέπει» λογοτεχνικού λόγου. Έτσι, αντί να συνεχίσω επί της οδού της γκρίνιας για την απουσία της ομοφυλόφιλης γυναίκας από το σύγχρονο ελληνικό μυθιστόρημα, επιχείρησα μία DIY προσέγγιση.

Από την άλλη πλευρά, είχα πάντα συναίσθηση, γράφοντας το Μέσα σ' ένα κορίτσι..., ότι πρόκειται για μυθιστόρημα και όχι για κοινωνιολογική μελέτη. Δεν μ' ενδιέφερε να παρουσιάσω μία μέση λεσβία, ή μια περιθωριοποιημένη λεσβία, ή μια πολιτικά ορθή οπτική επί της ομοφυλοφιλίας, αλλά ένα περίπλοκο γυναικείο και, τέλος, ανθρώπινο πρόσωπο - και συγκεκριμένα ένα πρόσωπο που ψάχνει να βρει τον εαυτό του στην παγκόσμια ιστορική πραγματικότητα του εικοστού πρώτου αιώνα. Δεν θυσίασα κανένα στοιχείο αυτής της ιστορικής πραγματικότητας, όπως μπορεί να βιωθεί σε αυστηρά προσωπικό αλλά και συλλογικό επίπεδο, και καμία παρεκτροπή της συγγραφικής φαντασίας στο βωμό μιας ψευδο-αντικειμενικής ή αληθοφανούς αναπαράστασης. Από αυτή την απόψη, κάποια από τα γεγονότα που ορίζουν τον υπαρξιακό χώρο του μυθιστορήματος μπορεί να σοκάρουν τόσο έναν ομοφυλόφιλο όσο και έναν ετεροφυλόφιλο αναγνώστη. Αλλά, εφόσον πιστεύω ακράδαντα στην ελευθερία του μυθιστορηματικού λόγου, δεν μπορώ να πω ότι η επεξεργασία ενός τέτοιου υπαρξιακού χώρου στάθηκε για μένα πρόβλημα.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Γκάρι Ιντιάνα δεν μένει πια εδώ 

Απώλειες / Γκάρι Ιντιάνα (1950-2024): Ένας queer ήρωας του νεοϋορκέζικου underground

Συγγραφέας, ηθοποιός, πολυτάλαντος καλλιτέχνης, κριτικός τέχνης, ονομαστός και συχνά καυστικός ακόμα και με προσωπικούς του φίλους, o Γκάρι Ιντιάνα πέθανε τον περασμένο μήνα από καρκίνο σε ηλικία 74 ετών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τζούλια Τσιακίρη

Οι Αθηναίοι / Τζούλια Τσιακίρη: «Οι ταβερνιάρηδες είναι ευεργέτες του γένους»

Με διαλείμματα στο Παρίσι και τη Νέα Υόρκη, έχει περάσει όλη της τη ζωή στο κέντρο της Αθήνας - το ξέρει σαν την παλάμη της. Έχει συνομιλήσει και συνεργαστεί με την αθηναϊκη ιντελεγκέντσια, είναι άλλωστε κομμάτι της. Εδώ και 60 χρόνια, με τη χειροποίητη, λεπτολόγα δουλειά της στον χώρο του βιβλίου και με τις εκδόσεις «Το Ροδακιό» ήξερε ότι δεν πάει για τα πολλά. Αλλά δεν μετανιώνει για τίποτα απ’ όσα της επιφύλαξε η μοίρα «εις τον ρουν της τρικυμιώδους ζωής της».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
«H woke ατζέντα του Μεσοπολέμου», μια έκδοση-ντοκουμέντο

Βιβλίο / Woke ατζέντα είχαμε ήδη από τον Μεσοπόλεμο

Μέσα από τις «12 queer ιστορίες που απασχόλησαν τις αθηναϊκές εφημερίδες πριν από έναν αιώνα», όπως αναφέρει ο υπότιτλος του εν λόγω βιβλίου που έχει τη μορφή ημερολογιακής ατζέντας, αποκαλύπτεται ένας ολόκληρος κόσμος βαμμένος στα χρώματα ενός πρώιμου ουράνιου τόξου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Βιβλίο / Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Μια νέα ερευνητική έκδοση του Ιδρύματος Ωνάση, ευχάριστη και ζωντανή, αφηγείται την ιστορία της πολυκατοικίας αλλά και της πόλης μας με τις μεγάλες και τις μικρότερες αλλαγές της, μέσα από 37 ιστορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χυδαιότητα, ένα ελάττωμα της νεωτερικότητας

Βιβλίο / Χυδαιότητα, ένα ελάττωμα της εποχής μας

Το δοκίμιο «Νεωτερικότητα και χυδαιότητα» του Γάλλου συγγραφέα Μπερτράν Μπιφόν εξετάζει το φαινόμενο της εξάπλωσης της χυδαιότητας στην εποχή της νεωτερικότητας και διερευνά τη φύση, τα αίτια και το αντίδοτό της.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
«Μαθαίνεις να υπάρχεις μέσα στο γράψιμο και αυτό είναι επικίνδυνο»

Βιβλίο / «Μαθαίνεις να υπάρχεις μέσα στο γράψιμο και αυτό είναι επικίνδυνο»

Μια κουβέντα με τη Δανάη Σιώζιου, μία από τις πιο σημαντικές ποιήτριες της νέας γενιάς, που την έχουν καθορίσει ιστορίες δυσκολιών και φτώχειας και της οποίας το έργο έχει μεταφραστεί σε πάνω από 20 γλώσσες.
M. HULOT
«Τα περισσότερα περιστατικά αστυνομικής βίας εκδηλώνονται σε βάρος ειρηνικών διαδηλωτών»  

Βιβλίο / «Τα περισσότερα περιστατικά αστυνομικής βίας εκδηλώνονται σε βάρος ειρηνικών διαδηλωτών»  

Μια επίκαιρη συζήτηση με την εγκληματολόγο Αναστασία Τσουκαλά για ένα πρόβλημα που θεωρεί «πρωτίστως αξιακό», με αφορμή την κυκλοφορία του τελευταίου της βιβλίου της το οποίο αφιερώνει «στα θύματα, που μάταια αναζήτησαν δικαιοσύνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ