Μισέλ Φάις

Μισέλ Φάις Facebook Twitter
0
1. ΒίκτορΖερζ. ΥπόθεσηΤουλάγιεφ. Μτφρ.: Τιτίκα Δημητρούλια, Scripta, σελ. 521

ΟΒίκτoρΛβόβιτςΚίμπαλτσιτς(το πραγματικό όνομα του συγγραφέα) μετους «δέκα αλληλοσυμπληρούμενουςπίνακες» -όπωςχαρακτηρίζει τα ισάριθμα κεφάλαια τουβιβλίου- πασχίζεινα φωτίσει ολόπλευρα το ιστορικόυποκείμενο στο βρασμό της στιγμής: ενπροκειμένω το άτομο σ'όλες τις αποχρώσεις του θύτη-θύματοςστη δίνη του Μεγάλου(σταλινικού)Τρόμου.Ο Σερζ, αν καιολοκλήρωσε τομυθιστόρημά του τηνίδια χρονιά που τελείωνε το αντισταλινικήςεπίσης πνοής βιβλίο του ο Άρθουρ Καίστλερ(Μηδένκαι Άπειρο,1940), εντούτοις αυτότυπώθηκεμεταθανάτια(πέθανε το 1947, κυκλοφόρησε είκοσι χρόνιαμετά). Πρόκειται για ένα πολυφωνικό καιεικονοκλαστικά απολαυστικό μυθιστόρημαπου σμιλεύει τους χαρακτήρες και τηνεποχή τους απο την πλευρά της κοινοτοπίαςτου κακού,εξού και αντιμετωπίζει με τσεχοφικήλεπτότητα το σιδερένιο βηματισμό τηςκόκκινηςουτοπίας (κι όχι με στοχαστική βαρυθυμίαή πικρό σαρκασμό όπως ένας αντεστραμμένοςσταλινιστής -ευθύβολοςχαρακτηρισμός του Καίστλερ από τονΡεζίς Ντεμπρέ).

2. ΓιώργοςΧρονάς,Ταποιήματα.1973-2008.Οδός Πανός, 2008, σελ. 278

Στονπαρόντα τόμο συγκεντρώνεται σχεδόν τοάπαν της παραγωγής του ποιητή. Ο Χρονάςεπιβεβαιώνει πως απο το 1973 το ίδιο ποίημαγράφει, το ίδιο ποίημα σμιλεύει και τονσμιλεύει. Άλλοτε ελλειπτικός κι άλλοτεπεζογραφικός, άλλοτε είρων κι άλλοτεελεγειακός. Σεπρώτο επίπεδο ο αναγνώστης διολισθαίνεισε μιασυνθήκη λαϊκής σκηνογραφίας (ιδεολογικόχνάρι των επιγόνων της γενιάς του '30:Χατζιδάκις, Τσαρούχης, Κουν), ωστόσο τοποιητικό υποκείμενο αναζητά τη συνοχήτου κόσμου σ' έναν κρυπτικό λυρισμό,σε μια αισθησιακή επιτυμβιογραφία, σεμια αντεστραμμένη πολιτική ηθική. Οποιητής μπορεί να σαγηνεύεται από τησκοτεινή λάμψη της σπαταλημένης σάρκαςστη μεθόριο των αστικών κέντρων, τοβλέμμα του όμως εκφραστικά γαληνεύειμόνον όταν ο ίλιγγος του σαρκικούρεαλισμού υποχωρεί ή μεταμορφώνεταισε κάτι απόμακρο ή μύχιο, σε κάτιαντιφατικά ιερό.

3. ΚορμάκΜακ Κάρθυ,ΟΔρόμος.Μτφρ.Αύγουστος Κορτώ,Καστανιώτης 2007,σελ.253

ΟΑμερικανοϊρλανδόςσυγγραφέας (Βραβείο Πούλιτζερ 2007) στήνειένα μεταεσχατολογικό αφηγηματικόσύμπαν, όπου ένας πατέρας κι ένας γιοςπεριπλανώνται σε μια κατεστραμμένηχώρα με τελικό προορισμό τη θάλασσα. Σεμια ατμόσφαιρα μεταφυσικού ή πολιτικούθρίλερ ο Μακκάρθυ, εναλλάσσονταςάκρως λιτά και δραστικά αφηγηματικάκαι διαλογικά μέρη, μας αιχμαλωτίζεισε απνευστί ανάγνωση. Στο μυθιστόρημααυτό,που έρχεται από την αρχαιολογία τουμέλλοντόςμας,αισθήματα, ιδέες και λέξεις τελειώνουνόπως το νερό, το φως, ο αέρας.

 

4. ΧάγκενΦλάισερ,Οιπόλεμοι της μνήμης. Ο Β'Παγκόσμιοςπόλεμος στη Δημόσια Ιστορία.Νεφέλη,σελ.626

Το«σύνδρομο» Ρεμπούση και Ορθοκωστά(μυθιστόρημα του Βαλτινού) αποδεικνύειότι ο απόηχος της νεότερης ιστορίας μαςκαθορίζει ακόμη εν θερμώ το δημόσιοβίο. Μάλλον έπρεπε να εμπλακεί έναςΑυστριακόςστην καθ' ημάς ιστορία (διδάσκει Ιστορίαστο Καποδιστριακό) για να μιλήσει νηφάλιακαι αδέσμευτα για την Κατοχή, τον Εμφύλιοαλλά και γενικότερα για τους ιδεολογικούςεμφύλιους και τα χαρακαμώματα της μνήμηςείκοσι χρόνια μετά την Πτώση του Τείχους(κάτι ανάλογο συνέβηκαι με τον Αγγλοεβραίο Μαρκ Μαζάουερκαι την «πολυπολιτισμική»Θεσσαλονίκη). Έναβιβλίο χρηστικό για να μάθουμε χωρίςδογματικές ή αναθεωρητικές συσκοτίσειςότι ιστορικός δεν είναι ένας απλόςδιαχειριστής του κοινής μνήμης, αλλάκάποιος που αναστατώνει το παρελθόνκαι, κυρίως, αναμετράται με τις αδράνειεςτου καιρού του.

 

 

 

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βιογραφίες: Aπό τον Γκαρσία Μάρκες στην Άγκελα Μέρκελ

Βιβλίο / Πώς οι βιογραφίες, ένα όχι και τόσο δημοφιλές είδος στη χώρα μας, κατάφεραν να κερδίσουν έδαφος

Η απόλυτη επικράτηση των βιογραφιών στη φετινή εκδοτική σοδειά φαίνεται από την πληθώρα των τίτλων και το εύρος των αφηγήσεων που κινούνται μεταξύ του autofiction και των βιωματικών «ιστορημάτων».
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
ΕΠΕΞ Λευτέρης Αναγνώστου, ένας μεταφραστής

Λοξή Ματιά / Λευτέρης Αναγνώστου (1941-2024): Ένας ορατός και συγχρόνως αόρατος πνευματικός μεσολαβητής

Ο Λευτέρης Αναγνώστου, που έτυχε να πεθάνει την ίδια μέρα με τον Θανάση Βαλτινό, ήταν μεταφραστής δύσκολων και σημαντικών κειμένων από τη γερμανική και αυστριακή παράδοση.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Κυκλοφόρησε η πιο διεξοδική μελέτη της δεκαετίας 1910-1920, μια τρίτομη επανεκτίμηση της «μεγαλοϊδεατικής» πολιτικής του Βενιζέλου

Βιβλίο / Κυκλοφόρησε η πιο διεξοδική μελέτη της δεκαετίας 1910-1920, μια τρίτομη επανεκτίμηση της «μεγαλοϊδεατικής» πολιτικής του Βενιζέλου

Ο Ιωάννης Στεφανίδης, καθηγητής Διπλωματικής Ιστορίας στη Νομική του ΑΠΘ και επιμελητής του τρίτομου έργου του ιστορικού Νίκου Πετσάλη-Διομήδη, εξηγεί γιατί πρόκειται για ένα κορυφαίο σύγγραμμα για την εποχή που καθόρισε την πορεία του έθνους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μανώλης Ανδριωτάκης: «Δεν φοβάμαι τις μηχανές, τους ανθρώπους φοβάμαι»

Βιβλίο / Μανώλης Ανδριωτάκης: «Δεν φοβάμαι τις μηχανές, τους ανθρώπους φοβάμαι»

Με αφορμή το τελευταίο του μυθιστόρημα «Ο θάνατος του συγγραφέα» ο δημοσιογράφος μιλά για την τεχνητή νοημοσύνη, την εικονική πραγματικότητα και την υπαρξιακή διάσταση της τεχνολογίας.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Άλαν Χόλινγκερστ: «Η γραμμή της ομορφιάς»

Το πίσω ράφι / Η γραμμή της ομορφιάς: Η κορυφαία «γκέι λογοτεχνία» του Άλαν Χόλινγκχερστ

Ο Χόλινγκχερστ τοποθέτησε το βραβευμένο με Booker μυθιστόρημά του στα θατσερικά '80s και κατάφερε μια ολοζώντανη και μαεστρική ανασύσταση μιας αδίστακτης δεκαετίας.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η συγγραφέας που έδωσε στον Στάινμπεκ το υλικό για «Τα σταφύλια της οργής» καταδικάζοντας το δικό της βιβλίο στην αφάνεια

Βιβλίο / Η συγγραφέας που έδωσε στον Στάινμπεκ το υλικό για «Τα σταφύλια της οργής» καταδικάζοντας το δικό της βιβλίο στην αφάνεια

Η Σανόρα Μπαρμπ είχε περάσει πολύ καιρό στους καταυλισμούς των προσφύγων από την Οκλαχόμα που είχαν πληγεί από την Μεγάλη Ύφεση και την ξηρασία, προκειμένου να γράψει το μυθιστόρημά της. Έκανε όμως το λάθος να δείξει την έρευνά της στον διάσημο συγγραφέα, ο οποίος την πρόλαβε.
THE LIFO TEAM
Μαρξ - Βάγκνερ - Νίτσε: Oι σπουδαιότερες μορφές του 19ου αιώνα

Βιβλίο / Μαρξ - Βάγκνερ - Νίτσε: Oι παρεξηγημένοι του 19ου αιώνα

Το βιβλίο του Γερμανού θεωρητικού και πανεπιστημιακού Χέρφριντ Μίνκλερ αναλαμβάνει να επαναπροσδιορίσει το έργο τους, που άλλαξε τα δεδομένα του αστικού κόσμου από τον 19ο αιώνα μέχρι σήμερα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Νίκος Ψιλάκης: Mια ζωή αφιερωμένη στην καταγραφή της κρητικής παράδοσης και κουζίνας

Βιβλίο / Νίκος Ψιλάκης: Mια ζωή αφιερωμένη στην καταγραφή της κρητικής παράδοσης και κουζίνας

Ο Νίκος Ψιλάκης ερευνά και μελετά την κρητική παράδοση εδώ και τέσσερις δεκαετίες. Τα βιβλία του είναι μνημειώδεις εκδόσεις για το φαγητό, τις λαϊκές τελετουργίες και τα μοναστήρια της Κρήτης που διασώζουν και προωθούν τον ελληνικό πολιτισμό.
M. HULOT
«Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Βιβλίο / «Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Ένα νέο βιβλίο επιχειρεί να καταρρίψει τους μισογυνιστικούς μύθους για τις αυτοκρατορικές γυναίκες της Ρώμης, οι οποίες απεικονίζονται μονίμως ως στρίγγλες, ραδιούργες σκύλες ή λάγνες λύκαινες.
THE LIFO TEAM
Γιώργος Συμπάρδης: «Ήθελα οι ήρωές μου να εξαφανίζονται, όπως οι άνθρωποι στη ζωή μας»

Βιβλίο / Γιώργος Συμπάρδης: «Ήθελα οι ήρωές μου να εξαφανίζονται, όπως οι άνθρωποι στη ζωή μας»

Σε όλα τα έργα του πρωταγωνιστούν οι γυναίκες και μια υπόγεια Αθήνα, ενώ ο ίδιος δεν κρίνει τους ήρωές του παρά το αφήνει σε εμάς: Μια κουβέντα με τον χαμηλόφωνο συγγραφέα του «Άχρηστου Δημήτρη» και της «Πλατείας Κλαυθμώνος».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρίτα Κολαΐτη: «Με θυμώνει που δεν βλέπεις σχεδόν κανέναν να διαβάζει ένα βιβλίο στο μετρό»   

Βιβλίο / Ρίτα Κολαΐτη: «Με θυμώνει που σχεδόν κανείς δεν διαβάζει βιβλίο στο μετρό»   

Η πολυβραβευμένη μεταφράστρια μιλά για την προσωπική της διαδρομή στον χώρο της λογοτεχνίας, για το στοίχημα της καλής μετάφρασης και εξηγεί τι σημαίνει να δουλεύεις πάνω σε κορυφαία έργα του Φλομπέρ, του Καμί, του Μαρκήσιου ντε Σαντ και της Ανί Ερνό. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Ρουφιανεύοντας τον εαυτό μου»: Τα απομνημονεύματα του Αλ Πατσίνο

Βιβλίο / «Ρουφιανεύοντας τον εαυτό μου»: Τα απομνημονεύματα του Αλ Πατσίνο

Ο 84χρονος ηθοποιός κοιτάζει προς τα πίσω και βλέπει τα δύσκολα παιδικά χρόνια, την καταθλιπτική μητέρα του, τον Τσέχoφ, τις σχέσεις που δεν έφτασαν ποτέ στον γάμο, τις έντονες αναταράξεις μιας πολυκύμαντης διαδρομής.
THE LIFO TEAM
Πέτρος Τατσόπουλος: «Η οργή σε κάποιες περιπτώσεις επιβάλλεται γιατί είναι απελευθερωτική»

Πέτρος Τατσόπουλος / «Δεν τα έχω με τους πιστούς αλλά με τους απατεώνες ρασοφόρους»

Μια χειμαρρώδης συνέντευξη με τον γνωστό συγγραφέα, δημοσιογράφο, παρουσιαστή και πρώην βουλευτή Πέτρο Τατσόπουλο, με αφορμή το τελευταίο του βιβλίο «Το παιδί του διαβόλου - Μια αληθινή ιστορία», όπου εστιάζει στη μεγάλη δύναμη της Εκκλησίας στην Ελλάδα, στη διαπλοκή της με την πολιτεία και στις σκοταδιστικές απόψεις που κατά κανόνα πρεσβεύει καθώς και στην ιδιαίτερα επικερδή «μπίζνα» που έχει στηθεί γύρω από ιερά λείψανα, ιερά κειμήλια, «άγιους» γέροντες και «θαύματα» για κάθε χρήση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ