Νέες Αφίξεις

Νέες Αφίξεις Facebook Twitter
Juan Gabriel Vasquez, Henning Mankell, Eduardo Galeano Εικονογράφηση: Ατελιέ LIFO
0

 

1.Κουρτ και Έλβις. Όσο απλώνεται και όζει η ανοησία, η χυδαιότητα, η αμάθεια, η απάθεια στο Facebook, τόσο πεισμώνει το ποιοτικό, τόσο θάλλει αλλού το χιούμορ, τόσο η γραφή ανακτά τα ωραία της δικαιώματα. Κίχλη, Ίκαρος, Άγρα, Περισπωμένη, Πόλις, Νεφέλη, αλλά και Gutenberg, Πάπυρος, και Μεταίχμιο και Ψυχογιός και Πατάκης, μικροί και μεγάλοι εκδότες έρχονται να μας προσφέρουν βιβλία πολύτιμα, βιβλία που ανθίστανται πάντα στην κατήφεια του κατήφορου, στην μπουρδολογία που μας μπαφιάζει. Ο Χένινγκ Μάνκελ (Βόρεια Σουηδία, 1948) έπλασε τον υπέροχο Κουρτ Βαλάντερ, έναν επιθεωρητή που θα μπορούσες να τον πεις ήπιο και μειλίχιο και πράο. Στην πολύ δυναμική σειρά «Crime» κυκλοφορεί το βιβλίο Ο κόσμος του Κουρτ Βαλάντερ (μτφρ. Γρηγόρης Ν. Κονδύλης, εκδ. Ψυχογιός) που περιλαμβάνει μια νουβέλα με τίτλο Το Χέρι και ένα πολύπτυχο πορτρέτο του Βαλάντερ, όπως δημιουργήθηκε στο συγγραφικό εργαστήριο του Μάνκελ. Ιδού η σχέση του επιθεωρητή με τα δύο ιερά τέρατα της αμερικανικής μουσικής: «Στο πρώτο ιδιόκτητο διαμέρισμα του Βαλάντερ στο Ρούσενγκορντ, το πικάπ είναι το σημαντικότερο απόκτημά του. Ο Βαλάντερ έχει έναν δίσκο του Ρόι Όρμπινσον για την περίπτωση επίσκεψης φίλων. Έχει παρατηρήσει ότι πολλοί αστυνομικοί, για κάποιον λόγο, λατρεύουν τον Ρόι Όρμπινσον». Και: «Στις αρχές της δεκαετίας του '60, ο Βαλάντερ ακούει τον πρωθυπουργό Τάγκε Ερλάντερ να μιλάει στο Φόλκετς Παρκ στο Μάλμε. Λέει στον πατέρα του πως ο Ερλάντερ ισχυρίστηκε ότι η Ρωσία είναι ο εχθρός. Ο πατέρας του Βαλάντερ δεν συμμερίζεται την άποψη αυτή και λέει ότι η Σουηδία θα έπρεπε να σκεφτεί περισσότερο τον ρόλο της Αμερικής. Ο Βαλάντερ μένει έκπληκτος~ γι' αυτόν μόνο καλά πράγματα έρχονται από τη χώρα στη Δύση. Όπως το "Blue Suede Shoes" με τον Έλβις Πρίσλεϊ, τον οποίο ο Βαλάντερ λάτρευε όταν ήταν νέος».


2.Θαυμάσιοι Τίτλοι. Η σειρά ξένης λογοτεχνίας των εκδόσεων Ίκαρος είναι υποδειγματική. Συγγραφείς, μεταφραστές, γραμματοσειρά, εξώφυλλα, όλα αψεγάδιαστα και εμπνευστικά. Σειρά που ήδη έχει τους φανατικούς της. Ο Αστερισμός Ζωτικών Φαινομένων (του Anthony Marra) είναι μυθιστόρημα ολκής, αλλά έχει και αριστοτεχνικό τίτλο που θυμίζει τις ποιητικές πτήσεις του φιλοσοφημένου Νίκου Καρούζου. Και τώρα, το πιο φρέσκο βιβλίο της σειράς έχει τον εξίσου υπέροχο τίτλο Ο ήχος των πραγμάτων όταν πέφτουν. Το υπογράφει ο Juan Gabriel Vàsquez (Μπογκοτά, 1973) και γι' αυτό μου μίλησε με λόγιο ενθουσιασμό ο μετρ Αχιλλέας Κυριακίδης, ο οποίος φιλοτέχνησε τη μετάφραση, ο χαλκέντερος! Οι λάτρεις του Χιλιανού Roberto Bolano είναι σίγουρο ότι θα αγαπήσουν τον κατά είκοσι χρόνια νεότερο Κολομβιανό συνάδελφό του. Θραύσμα γραφής (και θα επανέλθω): «Ξέχασα την υγρή ζέστη, ξέχασα πόσο άβολα καθόμουν (κι ούτε πήγε ο νους μου στο ραιβόκρανο που θα μου προκαλούσε). Ξαπλωμένος στην αιώρα της Μάγιας, ξεχάστηκα. Μετά από καιρό θα προσπαθούσα να θυμηθώ την τελευταία φορά που είχα βιώσει κάτι τέτοιο, αυτή την εκρίζωση του πραγματικού κόσμου, αυτή την απόλυτη κατάσχεση της συνείδησής μου, για να καταλήξω στο συμπέρασμα ότι κάτι παρόμοιο είχε να μου συμβεί από τα παιδικά μου χρόνια [...] Όλα αυτά αισθάνθηκα και στο τέλος όλα συρρικνώθηκαν σε μια τρομερή μοναξιά, μια μοναξιά χωρίς φανερό λόγο και, ακριβώς γι' αυτό, ανήκεστη: τη μοναξιά ενός παιδιού».


3.Κόσμημα. Όταν ένα βιβλίο αρχίζει με τη φράση/στίχο «Αν το καλοσκεφτείς, κανείς δεν είναι φυσιολογικός», ξέρεις ότι, αν μη τι άλλο, σε περιμένουν εκπλήξεις, αναστατώσεις, τροπές, αναδιπλώσεις. Εδώ έχει και ζωγραφιές και χαρακτικά του José Borges, έχει και χιούμορ και γνώσεις και πίκρα και συναίσθημα και ένταση και μύθους και πάθος και στιλπνή γραφή και ποίηση. Μαέστρος του ανακατώματος των ειδών και ταξιδιάρης των παιχνιδισμάτων της γλώσσας, ο Eduardo Galeano (Μοντεβιδέο, 1940) έρχεται να μας συγκινήσει, να μας προτρέψει, να μας αιφνιδιάσει, να μας συνεγείρει, με το βιβλίο του Οι λέξεις ταξιδεύουν (μτφρ. Ισμήνη Κανσή, εκδ. Πάπυρος). Τριακόσιες σελίδες σοφίας και ομορφιάς. Γράφει ο Ουρουγουανός συγγραφέας: «Περί απαγορεύσεων – Στον τοίχο μιας ταβέρνας στη Μαδρίτη υπάρχει μια πινακίδα που λέει: "Απαγορεύεται το τραγούδι". Στον τοίχο του αεροδρομίου του Ρίο ντε Ζανέιρο υπάρχει μια πινακίδα που λέει: "Απαγορεύεται να παίζετε με τα καροτσάκια". Με άλλα λόγια: υπάρχει ακόμα κόσμος που τραγουδά, κόσμος που παίζει».

radiobookspotting.blogspot.gr/

 

 

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η ζωή και τα ήθη ενός λεσβιακού χωριού μέσα από το φαγητό

Βιβλίο / Η ζωή και τα ήθη ενός λεσβιακού χωριού μέσα από το φαγητό

Στον Μανταμάδο οι γυναίκες του Φυσιολατρικού–Ανθρωπιστικού Συλλόγου «Ηλιαχτίδα» δημιούργησαν ένα βιβλίο που συνδυάζει τη νοσταλγία της παράδοσης με τις γευστικές μνήμες της τοπικής κουζίνας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Γκάρι Ιντιάνα δεν μένει πια εδώ 

Απώλειες / Γκάρι Ιντιάνα (1950-2024): Ένας queer ήρωας του νεοϋορκέζικου underground

Συγγραφέας, ηθοποιός, πολυτάλαντος καλλιτέχνης, κριτικός τέχνης, ονομαστός και συχνά καυστικός ακόμα και με προσωπικούς του φίλους, o Γκάρι Ιντιάνα πέθανε τον περασμένο μήνα από καρκίνο σε ηλικία 74 ετών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τζούλια Τσιακίρη

Οι Αθηναίοι / Τζούλια Τσιακίρη: «Οι ταβερνιάρηδες είναι ευεργέτες του γένους»

Με διαλείμματα στο Παρίσι και τη Νέα Υόρκη, έχει περάσει όλη της τη ζωή στο κέντρο της Αθήνας - το ξέρει σαν την παλάμη της. Έχει συνομιλήσει και συνεργαστεί με την αθηναϊκη ιντελεγκέντσια, είναι άλλωστε κομμάτι της. Εδώ και 60 χρόνια, με τη χειροποίητη, λεπτολόγα δουλειά της στον χώρο του βιβλίου και με τις εκδόσεις «Το Ροδακιό» ήξερε ότι δεν πάει για τα πολλά. Αλλά δεν μετανιώνει για τίποτα απ’ όσα της επιφύλαξε η μοίρα «εις τον ρουν της τρικυμιώδους ζωής της».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
«H woke ατζέντα του Μεσοπολέμου», μια έκδοση-ντοκουμέντο

Βιβλίο / Woke ατζέντα είχαμε ήδη από τον Μεσοπόλεμο

Μέσα από τις «12 queer ιστορίες που απασχόλησαν τις αθηναϊκές εφημερίδες πριν από έναν αιώνα», όπως αναφέρει ο υπότιτλος του εν λόγω βιβλίου που έχει τη μορφή ημερολογιακής ατζέντας, αποκαλύπτεται ένας ολόκληρος κόσμος βαμμένος στα χρώματα ενός πρώιμου ουράνιου τόξου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Βιβλίο / Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Μια νέα ερευνητική έκδοση του Ιδρύματος Ωνάση, ευχάριστη και ζωντανή, αφηγείται την ιστορία της πολυκατοικίας αλλά και της πόλης μας με τις μεγάλες και τις μικρότερες αλλαγές της, μέσα από 37 ιστορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χυδαιότητα, ένα ελάττωμα της νεωτερικότητας

Βιβλίο / Χυδαιότητα, ένα ελάττωμα της εποχής μας

Το δοκίμιο «Νεωτερικότητα και χυδαιότητα» του Γάλλου συγγραφέα Μπερτράν Μπιφόν εξετάζει το φαινόμενο της εξάπλωσης της χυδαιότητας στην εποχή της νεωτερικότητας και διερευνά τη φύση, τα αίτια και το αντίδοτό της.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
«Μαθαίνεις να υπάρχεις μέσα στο γράψιμο και αυτό είναι επικίνδυνο»

Βιβλίο / «Μαθαίνεις να υπάρχεις μέσα στο γράψιμο και αυτό είναι επικίνδυνο»

Μια κουβέντα με τη Δανάη Σιώζιου, μία από τις πιο σημαντικές ποιήτριες της νέας γενιάς, που την έχουν καθορίσει ιστορίες δυσκολιών και φτώχειας και της οποίας το έργο έχει μεταφραστεί σε πάνω από 20 γλώσσες.
M. HULOT
«Τα περισσότερα περιστατικά αστυνομικής βίας εκδηλώνονται σε βάρος ειρηνικών διαδηλωτών»  

Βιβλίο / «Τα περισσότερα περιστατικά αστυνομικής βίας εκδηλώνονται σε βάρος ειρηνικών διαδηλωτών»  

Μια επίκαιρη συζήτηση με την εγκληματολόγο Αναστασία Τσουκαλά για ένα πρόβλημα που θεωρεί «πρωτίστως αξιακό», με αφορμή την κυκλοφορία του τελευταίου της βιβλίου της το οποίο αφιερώνει «στα θύματα, που μάταια αναζήτησαν δικαιοσύνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ