Οι δέκα εντολές των μυθιστορημάτων μυστηρίου

Facebook Twitter
0

Ο Ronald Knox ήταν ένας συγγραφέας  ιστοριών μυστηρίου στις αρχές του 20ου αιώνα και μαζί με συγγραφείς όπως η Αγκάθα Κρίστι, Dorothy Sayers, G. K. Chesterson και E.C. Bentlley ήταν μέλος της ομάδας Detection Club. Σπούδασε στο πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, όπου μετά δίδαξε, ως ιερέας, αφιερωμένος στην καθολική εκκλησία. Παράλληλα ήταν αναγνωρισμένος μεταφραστής και του άρεσε να κάνει φάρσες.

Ό,τι έκανε το έπαιρνε απολύτως στα σοβαρά και ως μέλος της ομάδας Detection Club έγραψε το 1929 τους 10 κανόνες (εντολές;) των ιστοριών μυστηρίου, οι οποίοι ίσχυαν για όλα τα μέλη. Αν γράφετε ιστορίες μυστηρίου ίσως οι κανόνες να σας βοηθήσουν (αν και το νούμερο 5 μου είναι ένα μυστήριο από μόνο του!) Μολαταύτα, το 1973 ο Josef Skvorecky έγραψε μια συλλογή διηγημάτων μυστηρίου με τον τίτλο «Αμαρτίες για τον πατέρα Knox» στην οποία καταπατά όλους αυτούς τους κανόνες, πράγμα που δείχνει ότι ο συγγραφέας όχι μόνο πρέπει να ξέρει τους κανόνες, αλλά και πότε να τους καταπατά.

Οι εντολές του Ronald Knox:

  • Ο εγκληματίας πρέπει να είναι κάποιος που αναφέρεται στην αρχή της ιστορίας αλλά πρέπει να είναι κάποιος του οποίου τις σκέψεις ο αναγνώστης δεν μπορεί να παρακολουθήσει.
  • Οι υπερφυσικές και μεταφυσικές δυνάμεις πρέπει να αποκλείονται κατά την πορεία της ιστορίας.
  • Δεν επιτρέπεται πάνω από ένα μυστικό δωμάτιο ή πέρασμα.
  • Δεν επιτρέπονται δηλητήρια που δεν υπάρχουν ούτε συσκευές για τις οποίες απαιτείται εκτεταμένη επιστημονική εξήγηση στο τέλος.
  • Δεν επιτρέπονται Κινέζοι στις ιστορίες.
  • Τα ατυχήματα δεν επιτρέπεται να βοηθούν τον ντετέκτιβ, ούτε επιτρέπεται να έχει μια ανεξήγητη διαίσθηση που τον οδηγεί στην αλήθεια.
  • Δεν επιτρέπεται να είναι ο ίδιος ο ντετέκτιβ ο ένοχος.
  • Τα στοιχεία ή οι ιδέες πρέπει να παρουσιάζονται αμέσως και στον αναγνώστη.
  • Ο χαζός φίλος του ντετέκτιβ, ο Ουότσον, πρέπει να αποκαλύπτει τις σκέψεις του στον αναγνώστη -  η νοημοσύνη του πρέπει να είναι ελαφρώς, αλλά μόνο ελαφρώς, κατώτερη του μέσου αναγνώστη.
  • Δίδυμα αδέρφια, και σωσίες εν γένει, δεν επιτρέπονται εκτός κι αν έχουμε προετοιμαστεί με τίμιο και αναλυτική τρόπο.
Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζούλια Τσιακίρη

Οι Αθηναίοι / Τζούλια Τσιακίρη: «Οι ταβερνιάρηδες είναι ευεργέτες του γένους»

Με διαλείμματα στο Παρίσι και τη Νέα Υόρκη, έχει περάσει όλη της τη ζωή στο κέντρο της Αθήνας - το ξέρει σαν την παλάμη της. Έχει συνομιλήσει και συνεργαστεί με την αθηναϊκη ιντελεγκέντσια, είναι άλλωστε κομμάτι της. Εδώ και 60 χρόνια, με τη χειροποίητη, λεπτολόγα δουλειά της στον χώρο του βιβλίου και με τις εκδόσεις «Το Ροδακιό» ήξερε ότι δεν πάει για τα πολλά. Αλλά δεν μετανιώνει για τίποτα απ’ όσα της επιφύλαξε η μοίρα «εις τον ρουν της τρικυμιώδους ζωής της».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
«H woke ατζέντα του Μεσοπολέμου», μια έκδοση-ντοκουμέντο

Βιβλίο / Woke ατζέντα είχαμε ήδη από τον Μεσοπόλεμο

Μέσα από τις «12 queer ιστορίες που απασχόλησαν τις αθηναϊκές εφημερίδες πριν από έναν αιώνα», όπως αναφέρει ο υπότιτλος του εν λόγω βιβλίου που έχει τη μορφή ημερολογιακής ατζέντας, αποκαλύπτεται ένας ολόκληρος κόσμος βαμμένος στα χρώματα ενός πρώιμου ουράνιου τόξου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Βιβλίο / Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Μια νέα ερευνητική έκδοση του Ιδρύματος Ωνάση, ευχάριστη και ζωντανή, αφηγείται την ιστορία της πολυκατοικίας αλλά και της πόλης μας με τις μεγάλες και τις μικρότερες αλλαγές της, μέσα από 37 ιστορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χυδαιότητα, ένα ελάττωμα της νεωτερικότητας

Βιβλίο / Χυδαιότητα, ένα ελάττωμα της εποχής μας

Το δοκίμιο «Νεωτερικότητα και χυδαιότητα» του Γάλλου συγγραφέα Μπερτράν Μπιφόν εξετάζει το φαινόμενο της εξάπλωσης της χυδαιότητας στην εποχή της νεωτερικότητας και διερευνά τη φύση, τα αίτια και το αντίδοτό της.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
«Μαθαίνεις να υπάρχεις μέσα στο γράψιμο και αυτό είναι επικίνδυνο»

Βιβλίο / «Μαθαίνεις να υπάρχεις μέσα στο γράψιμο και αυτό είναι επικίνδυνο»

Μια κουβέντα με τη Δανάη Σιώζιου, μία από τις πιο σημαντικές ποιήτριες της νέας γενιάς, που την έχουν καθορίσει ιστορίες δυσκολιών και φτώχειας και της οποίας το έργο έχει μεταφραστεί σε πάνω από 20 γλώσσες.
M. HULOT
«Τα περισσότερα περιστατικά αστυνομικής βίας εκδηλώνονται σε βάρος ειρηνικών διαδηλωτών»  

Βιβλίο / «Τα περισσότερα περιστατικά αστυνομικής βίας εκδηλώνονται σε βάρος ειρηνικών διαδηλωτών»  

Μια επίκαιρη συζήτηση με την εγκληματολόγο Αναστασία Τσουκαλά για ένα πρόβλημα που θεωρεί «πρωτίστως αξιακό», με αφορμή την κυκλοφορία του τελευταίου της βιβλίου της το οποίο αφιερώνει «στα θύματα, που μάταια αναζήτησαν δικαιοσύνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Η διαμάχη ανάμεσα στην Τζόαν Ντίντιον και την Ιβ Μπάμπιτζ συνεχίζεται και μετά θάνατον σε μια «διπλή» βιογραφία

Βιβλίο / Τζόαν Ντίντιον vs. Iβ Μπάμπιτζ: Μια διαμάχη που συνεχίζεται και μετά θάνατον

Η Ντίντιον και η Μπάμπιτζ πέθαναν με διαφορά έξι ημερών τον Δεκέμβριο του 2021: «Θέλω να πιστεύω ότι η Τζόαν Ντίντιον έζησε μια επιπλέον εβδομάδα από κακία», είχε γράψει τότε μια δημοσιογράφος σε ένα tweet που έγινε viral.
THE LIFO TEAM
Τα ημερολόγια του Αλέξη Ακριθάκη σε μια νέα έκδοση

Βιβλίο / Τα ημερολόγια του Αλέξη Ακριθάκη σε μια νέα έκδοση

Με αφορμή τη συμπλήρωση τριάντα χρόνων από τον θάνατο του καλλιτέχνη κυκλοφορεί το βιβλίο «Γράφοντας τη ζωγραφική - Ημερολόγια 1960-1990» που αφηγείται τη δημιουργική αγωνία και τον σύντομο, πλην πλούσιο και ταραχώδη βίο του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Μην πεις λέξη»: Ένα καταιγιστικό βιβλίο για την άλλη «ματωμένη» Κυριακή

Βιβλίο / «Μην πεις λέξη»: Ένα καταιγιστικό βιβλίο για την άλλη «ματωμένη» Κυριακή

Το πολυβραβευμένο βιβλίο του Patrick Radden Keefe που έγινε μίνι σειρά στο Disney+, εκτός από τη συγκλονιστική ιστορία της Jean McConville που απήχθη και δολοφονήθηκε από τον IRA, φέρνει και ένα παράδειγμα έντασης γραφής και έρευνας που δεν το συναντούμε συχνά.
ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΚΑΒΑΛΛΙΕΡΑΚΗΣ