Όταν ένας Έλληνας αξιωματικός ζήτησε πολιτικό άσυλο στην Τουρκία― και του το έδωσαν

Όταν ένας Έλληνας αξιωματικός ζήτησε πολιτικό άσυλο στην Τουρκία― και του το έδωσαν Facebook Twitter
"Ζήτησε και πήρε πολιτικό άσυλο. Την κοπάνησεστον εχθρό πριν τον συλλάβουν οιδικοί του..."
0


 

Mερικές φορές η λογοτεχνία αντιγράφει ή προφητεύει τη ζωή. Στις τελευταίες σελίδες του βιβλίου του Διονύση Χαριτόπουλου "Πρόβες πολέμου", μετά το βασιλικό αντικίνημα του 1967, ο επικεφαλής Στρατηγός του Έβρου ζητάει πολιτικό άσυλο στη Τουρκία και του δίνουν. Ο Γιαννάκης είναι έφεδρος αξιωματικός στο φυλάκιο της γέφυρας.

Διαβάστε το απόσπασμα:

Συνελήφθησαν όλοι οι βασιλικοί στρατηγοί.
Όχι όλοι. Ένας δεν βρέθηκε. Ο στρατηγός
του Έβρου.
14 Δεκεμβρίου. Νύχτα ακόμη. Στις 3 πριν
ξημερώσει.
Στο φυλάκιο του Πύθιου ξυπνάνε τον
Γιαννάκη. Το τζιπ του στρατηγού του Έβρου
είναι απέξω. Μόλις έχει φτάσει με έναν ταγματάρχη.
Ο Γιαννάκης νομίζει έφοδο για επιθεώρηση.
– Θέλω έναν στρατιώτη να μιλάει την τουρκικήν,
διατάζει ο στρατηγός.
Ο Γιαννάκης στέλνει να ξυπνήσουν έναν
φαντάρο.
Ο στρατηγός τον παίρνει και πάνε οι δυο
τους στο τηλέφωνο. Ο Γιαννάκης και ο ταγματάρχης
περιμένουν.
Σε λίγο στην τούρκικη πλευρά ανάβουν
προβολείς.
Επικρατεί αναταραχή. Ο Γιαννάκης για κάθε
ενδεχόμενο ανάβει κι αυτός τους προβολείς.
Η γέφυρα φωτίζεται. Βλέπεις τα πάντα.
Τούρκικα φορτηγά με στρατιώτες φτάνουν ενίσχυση.
Ο Γιαννάκης ξυπνάει όλο το φυλάκιο.
Παρατάσσονται με το όπλο στο χέρι. Ο στρατηγός
ακόμα να γυρίσει από το τηλέφωνο.
Πρέπει να πέρασε μισή ώρα.
Στην απέναντι πλευρά έφτασαν κι άλλα
φορτηγά με στρατό. Και τζιπ. Κατέβηκαν χρυσές
κλάρες. Πλάκα τα γαλόνια.
Ο στρατηγός επιστρέφει από το τηλέφωνο
και, χωρίς να μιλήσει, πάει στη γέφυρα. Ο
Γιαννάκης και ο ταγματάρχης τον ακολουθούν
μερικά βήματα πίσω. Σταματάνε αμήχανοι. Ο
στρατηγός συνεχίζει πάνω στη γέφυρα.
Ο ταγματάρχης αφηνιάζει:
– Αυτός πάει να παραδοθεί, φωνάζει στον
Γιαννάκη και κάνει να τραβήξει το πιστόλι του.
Ο Γιαννάκης πέφτει απάνω του. Του πιάνει
το χέρι. Απέναντι έχει πλημμυρίσει στρατό με
τα όπλα έτοιμα.
– Μη! του φωνάζει.
– Άσε με να εκτελέσω τον προδότη.
– Αν πυροβολήσεις, θα μας φάνε όλους.

Το Πύθιο έγινε σαν το Σημείο Τσάρλι. Πέρασμα
Ανατολικού και Δυτικού Βερολίνου.
Πάει ο στρατηγός.
Ζήτησε και πήρε πολιτικό άσυλο. Την κοπάνησε
στον εχθρό πριν τον συλλάβουν οι
δικοί του.
14 Δεκεμβρίου. Σήμα θριάμβου.
«Η Επανάστασις επεκράτησεν πλήρως».

 

Διονύσης Χαριτόπουλος, Πρόβες πολέμου, Τόπος, 2014, 140 σελ.

 

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βιογραφίες: Aπό τον Γκαρσία Μάρκες στην Άγκελα Μέρκελ

Βιβλίο / Πώς οι βιογραφίες, ένα όχι και τόσο δημοφιλές είδος στη χώρα μας, κατάφεραν να κερδίσουν έδαφος

Η απόλυτη επικράτηση των βιογραφιών στη φετινή εκδοτική σοδειά φαίνεται από την πληθώρα των τίτλων και το εύρος των αφηγήσεων που κινούνται μεταξύ του autofiction και των βιωματικών «ιστορημάτων».
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
ΕΠΕΞ Λευτέρης Αναγνώστου, ένας μεταφραστής

Λοξή Ματιά / Λευτέρης Αναγνώστου (1941-2024): Ένας ορατός και συγχρόνως αόρατος πνευματικός μεσολαβητής

Ο Λευτέρης Αναγνώστου, που έτυχε να πεθάνει την ίδια μέρα με τον Θανάση Βαλτινό, ήταν μεταφραστής δύσκολων και σημαντικών κειμένων από τη γερμανική και αυστριακή παράδοση.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Κυκλοφόρησε η πιο διεξοδική μελέτη της δεκαετίας 1910-1920, μια τρίτομη επανεκτίμηση της «μεγαλοϊδεατικής» πολιτικής του Βενιζέλου

Βιβλίο / Κυκλοφόρησε η πιο διεξοδική μελέτη της δεκαετίας 1910-1920, μια τρίτομη επανεκτίμηση της «μεγαλοϊδεατικής» πολιτικής του Βενιζέλου

Ο Ιωάννης Στεφανίδης, καθηγητής Διπλωματικής Ιστορίας στη Νομική του ΑΠΘ και επιμελητής του τρίτομου έργου του ιστορικού Νίκου Πετσάλη-Διομήδη, εξηγεί γιατί πρόκειται για ένα κορυφαίο σύγγραμμα για την εποχή που καθόρισε την πορεία του έθνους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μανώλης Ανδριωτάκης: «Δεν φοβάμαι τις μηχανές, τους ανθρώπους φοβάμαι»

Βιβλίο / Μανώλης Ανδριωτάκης: «Δεν φοβάμαι τις μηχανές, τους ανθρώπους φοβάμαι»

Με αφορμή το τελευταίο του μυθιστόρημα «Ο θάνατος του συγγραφέα» ο δημοσιογράφος μιλά για την τεχνητή νοημοσύνη, την εικονική πραγματικότητα και την υπαρξιακή διάσταση της τεχνολογίας.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Άλαν Χόλινγκερστ: «Η γραμμή της ομορφιάς»

Το πίσω ράφι / Η γραμμή της ομορφιάς: Η κορυφαία «γκέι λογοτεχνία» του Άλαν Χόλινγκχερστ

Ο Χόλινγκχερστ τοποθέτησε το βραβευμένο με Booker μυθιστόρημά του στα θατσερικά '80s και κατάφερε μια ολοζώντανη και μαεστρική ανασύσταση μιας αδίστακτης δεκαετίας.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η συγγραφέας που έδωσε στον Στάινμπεκ το υλικό για «Τα σταφύλια της οργής» καταδικάζοντας το δικό της βιβλίο στην αφάνεια

Βιβλίο / Η συγγραφέας που έδωσε στον Στάινμπεκ το υλικό για «Τα σταφύλια της οργής» καταδικάζοντας το δικό της βιβλίο στην αφάνεια

Η Σανόρα Μπαρμπ είχε περάσει πολύ καιρό στους καταυλισμούς των προσφύγων από την Οκλαχόμα που είχαν πληγεί από την Μεγάλη Ύφεση και την ξηρασία, προκειμένου να γράψει το μυθιστόρημά της. Έκανε όμως το λάθος να δείξει την έρευνά της στον διάσημο συγγραφέα, ο οποίος την πρόλαβε.
THE LIFO TEAM
Μαρξ - Βάγκνερ - Νίτσε: Oι σπουδαιότερες μορφές του 19ου αιώνα

Βιβλίο / Μαρξ - Βάγκνερ - Νίτσε: Oι παρεξηγημένοι του 19ου αιώνα

Το βιβλίο του Γερμανού θεωρητικού και πανεπιστημιακού Χέρφριντ Μίνκλερ αναλαμβάνει να επαναπροσδιορίσει το έργο τους, που άλλαξε τα δεδομένα του αστικού κόσμου από τον 19ο αιώνα μέχρι σήμερα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Νίκος Ψιλάκης: Mια ζωή αφιερωμένη στην καταγραφή της κρητικής παράδοσης και κουζίνας

Βιβλίο / Νίκος Ψιλάκης: Mια ζωή αφιερωμένη στην καταγραφή της κρητικής παράδοσης και κουζίνας

Ο Νίκος Ψιλάκης ερευνά και μελετά την κρητική παράδοση εδώ και τέσσερις δεκαετίες. Τα βιβλία του είναι μνημειώδεις εκδόσεις για το φαγητό, τις λαϊκές τελετουργίες και τα μοναστήρια της Κρήτης που διασώζουν και προωθούν τον ελληνικό πολιτισμό.
M. HULOT
«Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Βιβλίο / «Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Ένα νέο βιβλίο επιχειρεί να καταρρίψει τους μισογυνιστικούς μύθους για τις αυτοκρατορικές γυναίκες της Ρώμης, οι οποίες απεικονίζονται μονίμως ως στρίγγλες, ραδιούργες σκύλες ή λάγνες λύκαινες.
THE LIFO TEAM
Γιώργος Συμπάρδης: «Ήθελα οι ήρωές μου να εξαφανίζονται, όπως οι άνθρωποι στη ζωή μας»

Βιβλίο / Γιώργος Συμπάρδης: «Ήθελα οι ήρωές μου να εξαφανίζονται, όπως οι άνθρωποι στη ζωή μας»

Σε όλα τα έργα του πρωταγωνιστούν οι γυναίκες και μια υπόγεια Αθήνα, ενώ ο ίδιος δεν κρίνει τους ήρωές του παρά το αφήνει σε εμάς: Μια κουβέντα με τον χαμηλόφωνο συγγραφέα του «Άχρηστου Δημήτρη» και της «Πλατείας Κλαυθμώνος».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ