Όταν οι μεγάλοι μετρ της μόδας σχεδιάζουν κουστούμια για την όπερα

Όταν οι μεγάλοι μετρ της μόδας σχεδιάζουν κουστούμια για την όπερα Facebook Twitter
0
Όταν οι μεγάλοι μετρ της μόδας σχεδιάζουν κουστούμια για την όπερα Facebook Twitter
Για την Ντόνα Eλβίρα (Πάμελα Πάντος) στην Πρώτη Πράξη του Ντον Τζιοβάνι ο Μποάν σχεδίασε μια «αρρενωπή» ρεντιγκότα. Το κοστούμι, που αποπνέει αυτοπεποίθηση, εναρμονιζόταν απόλυτα με τη μουσική της συγκεκριμένης σκηνής.

Η δημοσιογράφος και συγγραφέας Έλενα Ματθαιοπούλου, μοιράζει τη ζωή της μεταξύ Αγγλίας και Ελλάδας. Μέσα από τις σελίδες περιοδικών και εφημερίδων όπως τα «Tatler», «Daily Express», «Vogue», «Times» και «Gramophone and οpera now» έχει καταφέρει να παντρέψει το ενδιαφέρον της για τη μόδα με το πάθος της για την κλασική μουσική και την όπερα. Μετά την επιτυχία βιβλίων που επικεντρώνονται στον κόσμο της μουσικής, όπως το εξαιρετικό «Maestro: Encounters with conductors of today», για το οποίο συνάντησε και συνομίλησε με τους κορυφαίους μαέστρους του δεύτερου μισού του 20ού αι., ακολούθησαν βιβλία που ειδικεύονται στην όπερα, όπως τα «Bravo: Today’s tenors, baritones and basses discuss their roles», «Diva: Today’s sopranos and mezzos discuss their art», «Diva: The new generation», «Placido Domingo: My operatic roles».

H συγγραφέας συνάντησε 10 σπουδαίους μόδιστρους και μίλησε μαζί τους για τη σχέση τους με την όπερα, παρουσιάζοντας συγχρόνως σκίτσα των ίδιων και φωτογραφίες παραστάσεών τους. Πρόκειται για τους Κριστιάν Λακρουά, Καρλ Λάγκερφελντ, Μιούτσια Πράντα, Εμανουέλ Ουγκαρό, Μισόνι, Ζάντρα Ρόουντς, Τζιάνι Βερσάτσε (παλιότερη συνέντευξη με αφορμή τα κοστούμια του για το Κόβεντ Γκάρντεν), Μαρκ Μποάν, Τζιόρτζιο Αρμάνι και Βίκτορ & Ρολφ, οι οποίοι εξηγούν τι τους έκανε να συνεργαστούν με μεγάλες σκηνές του κόσμου

Γνωρίζοντας, λοιπόν, τη μόδα όσο λίγοι στον δημοσιογραφικό χώρο, έχοντας πετύχει διεθνείς αποκλειστικότητες και αμέτρητα ρεπορτάζ στα παρισινά ντεφιλέ, αποφάσισε να γράψει ένα βιβλίο για μια πιο δημιουργική πλευρά των μεγάλων σχεδιαστών: την ενασχόλησή τους με την όπερα. Ήταν, άλλωστε, η μόνη που ήξερε το ίδιο καλά και τις δύο «τέχνες». Έτσι, γεννήθηκε η ιδέα για το «Σχεδιαστές μόδας στην όπερα», το οποίο έγραψε στα αγγλικά και εξέδωσε στην Αγγλία πριν από μερικά χρόνια. Ακολουθώντας την ίδια τακτική με τους «Μαέστρους», συνάντησε 10 σπουδαίους μόδιστρους και μίλησε μαζί τους για τη σχέση τους με την όπερα, παρουσιάζοντας συγχρόνως σκίτσα των ίδιων και φωτογραφίες παραστάσεών τους («Ντον Τζιοβάνι», «Κάρμεν», «Αΐντα», «Έτσι κάνουν όλες», «Μαγικός Αυλός»). Πρόκειται για τους Κριστιάν Λακρουά, Καρλ Λάγκερφελντ, Μιούτσια Πράντα, Εμανουέλ Ουγκαρό, Μισόνι, Ζάντρα Ρόουντς, Τζιάνι Βερσάτσε (παλιότερη συνέντευξη με αφορμή τα κοστούμια του για το Κόβεντ Γκάρντεν), Μαρκ Μποάν, Τζιόρτζιο Αρμάνι και Βίκτορ & Ρολφ, οι οποίοι εξηγούν τι τους έκανε να συνεργαστούν με μεγάλες σκηνές του κόσμου, τη Σκάλα του Μιλάνου, τη Μετροπόλιταν της Νέας Υόρκης, τη Βασιλική Όπερα του Κόβεντ Γκάρντεν και πολλά σημαντικά φεστιβάλ ανά τον κόσμο.

Όταν οι μεγάλοι μετρ της μόδας σχεδιάζουν κουστούμια για την όπερα Facebook Twitter
Η Ρενέ Φλέμινγκ, σε γκαλά που διοργανώθηκε προς τιμή της για τη μακρά συνεργασία της με τη Μετροπόλιταν όπερα, με μεγαλοπρεπή μαύρη κάπα με βολάν του Καρλ Λάγκερφελντ.

Ρωτάω την κ. Ματθαιοπούλου γιατί θέλησε να ασχοληθεί με το αντικείμενο αυτό τόσο εξονυχιστικά, σε σημείο που να τηςδώσει υλικό για βιβλίο, και μου απαντάει: « Ήμουν περίεργη να μάθω γιατί τα τελευταία 15-20 χρόνια έγινε αυτή η έκρηξη. Έφτασα στο συμπέρασμα ότι αυτό που συνέβη ήταν πως οι δύο χώροι, η όπερα τα τελευταία 40 χρόνια και η μόδα τα τελευταία 25, βίωσαν τέτοιες “επαναστάσεις” στον χώρο τους, που τους άλλαξαν ριζικά!».

Πού οφείλεται αυτό; «Μέχρι να κάνει την εμφάνισή της η Μαρία Κάλλας, η όπερα ήταν φωνητικά συναρπαστική, αλλά δραματικά, συνήθως, γελοία. Η Κάλλας μετέτρεψε την όπερα σε πιστό ρεαλιστικό θέατρο, εξασφαλίζοντας έτσι τη συνεχόμενη δημοτικότητά της σε μια εποχή όπως η δική μας, που διέπεται από τηλεοπτικά και κινηματογραφικά κριτήρια πιστότητας. Παράλληλα, η μετάλλαξή της σε συλφίδα άλλαξε για πάντα τις απαιτήσεις μας όσον αφορά τη φυσική εμφάνιση των λυρικών τραγουδιστριών. Αυτό είχε αποτέλεσμα οι περισσότερες σημερινές ντίβες να συναγωνίζονται, και συχνά να ξεπερνούν σε ομορφιά τις γνωστές σταρ του κινηματογράφου και του θεάτρου».

Όταν οι μεγάλοι μετρ της μόδας σχεδιάζουν κουστούμια για την όπερα Facebook Twitter
Το σκίτσο και τελικό κοστούμι για την ιέρεια Λέιλα (Ιζαμπέλ Μπαϊρακνταριάν) σχεδιασμένο από την Ζάντρα Ρόουντς, εκφράζει την έντονα εξωτική χροιά της όπερας Αλιείς Μαργαριταριών του Μπιζέ στην όπερα του Σαν Ντιέγκο το 2004.

Στη μόδα τι συνέβη; «Παράλληλα, στον χώρο της μόδας, ιδίως ο τρόπος που παρουσιάζονται οι κολεξιόν έχει οδηγήσει σε θεαματικά και συχνά θεματικά σόου τα οποία δεν έχουν καμιά σχέση με παλιότερες παρουσιάσεις στα σαλόνια των μετρ με τα χρυσά καρεκλάκια, που απευθύνονταν σε πελάτισσες των οίκων τους. Αυτές οι δύο “επαναστάσεις” άμβλυναν τα σύνορα μεταξύ των δύο χώρων. Όπως έγραψαν οι “Sunday Times” με αφορμή την πολυσυζητημένη παραγωγή της όπερας “Cosi fan tutte” του Μότσαρτ με κοστούμια του Αρμάνι από το Κόβεντ Γκάρντεν το 1994, συνέβη μια “δημιουργική έκρηξη”. Είχε προηγηθεί, βέβαια, το 1991 το “Καπρίτσιο” του Ρίχαρντ Στράους, όπου τα εκθαμβωτικά κοστούμια του Τζιάνι Βερσάτσε συζητιόντουσαν για εβδομάδες από όλα τα βρετανικά media, σε σημείο που η όπερα αναγκάστηκε να προσλάβει σεκιούριτι για να αποτρέψει πιθανή κλοπή τους».

Όταν οι μεγάλοι μετρ της μόδας σχεδιάζουν κουστούμια για την όπερα Facebook Twitter
Η Λουτσία (Λουτσιάνα Σέρα), με μακρύ μπλε-ρουαγιάλ φόρεμα, με εντυπωσιακό βολάν στο λαιμό από τον οίκο Missoni

Η αγγλική έκδοση του βιβλίου έγινε από τον γνωστό εκδοτικό οίκο Thames & Hudson και έχει παρουσιαστεί από την κ. Ματθαιοπούλου με διαλέξεις της στη Μετροπόλιταν της Νέας Υόρκης, στην Εθνική Όπερα της Αγγλίας αλλά και στο Λογοτεχνικό Φεστιβάλ της Οξφόρδης. Την Τετάρτη 2 Δεκεμβρίου, στις 19:00, παρουσιάστηκε στο θέατρο Ολύμπια της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, όπου η συγγραφέας βραβεύτηκε από την ΟΥΝΕΣΚΟ. Να σημειώσουμε ότι στα ελληνικά το βιβλίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις ΚΑΠΟΝ και δεν έχει τίποτα να ζηλέψει σε ποιότητα από την αγγλική έκδοση με τις υπέροχες φωτογραφίες και τα σχέδια που συνοδεύουν τα κείμενα, πράγμα αξιοπρόσεχτο τέτοιες εποχές για την Ελλάδα. 

Όταν οι μεγάλοι μετρ της μόδας σχεδιάζουν κουστούμια για την όπερα Facebook Twitter
Η Κόμισσα (Κίρι Τε Κάναουα) με την καλυμμένη με κεντήματα εκδοχή του φορέματος ―«αναμφισβήτητα ένα φόρεμα Υψηλής Ραπτικής»― στο Κόβεντ Γκάρντεν. Από τον οίκο Versace

 Το βιβλίο της Έλενας Ματθαιοπούλου Σχεδιαστές μόδας στην όπερα κυκλοφορεί από τις εκδόσεις ΚΑΠΟΝ. Σελ. 192, τιμή 63,60 EUR

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά

Οθόνες / Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά μόλις κυκλοφόρησε

Τα κείμενα του Φώντα Τρούσα για τις «βαθιά υποτιμημένες ταινίες που απελευθέρωσαν τη ματιά του θεατή από την οικογενειακή τηλεοπτική εικόνα, απενοχοποιώντας περαιτέρω το γυμνό» και για τον underground και τον πειραματικό ελληνικό κινηματογράφο κυκλοφορούν σε ένα μοναδικό, κυριολεκτικά, βιβλίο, από τα LiFO Books.
M. HULOT
Κανείς δεν ήξερε ότι ήταν μαύρη: Η εξωπραγματική ιστορία της επιμελήτριας του JP Morgan

Βιβλίο / Κανείς δεν ήξερε ότι ήταν μαύρη: Η εξωπραγματική ιστορία της επιμελήτριας του JP Morgan

Υπεύθυνη για τα πιο πολύτιμα αποκτήματα της ιδιωτικής συλλογής του διάσημου τραπεζίτη, η απέριττα κομψή βιβλιοθηκάριος Μπελ ντα Κόστα Γκριν ήταν μαύρη αλλά εμφανιζόταν ως λευκή στον αφρό της υψηλής κοινωνίας μέχρι και τον θάνατό της το 1950.
THE LIFO TEAM
Leslie Absher: «Κόρη κατασκόπου, queer κορίτσι» 

Βιβλίο / Κόρη κατασκόπου, queer κορίτσι, συγγραφέας

Η Αμερικανίδα δημοσιογράφος Leslie Absher μάς ξεναγεί στο «Σπίτι με τα μυστικά», εκθέτοντας ταυτόχρονα την προσωπική της πορεία προς την απελευθέρωση, την «ελληνική» της εμπειρία και τις εντυπώσεις της από τις προεδρικές εκλογές στις ΗΠΑ. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Πολυτεχνείο - Ένα παραμύθι που δεν λέει παραμύθια»

Βιβλίο / Το Πολυτεχνείο έγινε κόμικ: Μια νέα έκδοση για μια μονίμως επίκαιρη εξέγερση

Παραμονές της φετινής επετείου της εξέγερσης του Πολυτεχνείου, οι εκδόσεις Red ‘n’ Noir κυκλοφόρησαν ένα έξοχο κόμικ αφιερωμένο σε αυτή, που το υπογράφουν ο συγγραφέας Γιώργος Κτενάς και ο σκιτσογράφος John Antono.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί δεν θα ξεχάσουμε ποτέ τον Μάλκολμ Λόουρι και το «Κάτω από το ηφαίστειο»

Βιβλίο / Το μεγαλόπνοο «Κάτω από το ηφαίστειο» του Μάλκολμ Λόουρι, μια προφητεία για την αποσύνθεση του κόσμου

Οι αναλογίες μεταξύ του μυθιστορηματικού βίου του Βρετανού συγγραφέα και του κορυφαίου έργου του είναι παραπάνω από δραματικές, όπως και αυτές μεταξύ της υπαρξιακής πτώσης του και του σημερινού, αδιέξοδου κόσμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ψέμα μέχρι αποδείξεως του εναντίου

Βιβλίο / Ψέμα μέχρι αποδείξεως του εναντίου

Στο νέο του βιβλίο, «Ψέματα που μας έμαθαν για αλήθειες», το οποίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Διόπτρα, ο Νικόλας Σμυρνάκης καταρρίπτει 23 μύθους που μας καταπιέζουν, βοηθώντας μας να ζήσουμε ουσιαστικότερα.
ΜΑΡΙΑ ΔΡΟΥΚΟΠΟΥΛΟΥ
Βασίλης Σωτηρόπουλος: «Έχουν γίνει μεγάλα βήματα στη νομοθεσία για τα ΛΟΑΤΚΙ+ δικαιώματα, υπάρχουν όμως ακόμα σημαντικά κενά»

Βιβλίο / Βασίλης Σωτηρόπουλος: «Έχουν γίνει μεγάλα βήματα στη νομοθεσία για τα ΛΟΑΤΚΙ+ δικαιώματα, υπάρχουν όμως ακόμα σημαντικά κενά»

Μια διαφωτιστική συζήτηση με τον γνωστό δικηγόρο παρ’ Αρείω Πάγω και συγγραφέα με αφορμή την έκδοση του βιβλίου του ΛΟΑΤΚΙ + Δικαιώματα & Ελευθερίες (εκδ. Σάκκουλα), ένα μνημειώδες όσο και πολύτιμο βοήθημα για κάθε ενδιαφερόμενο άτομο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βασιλική Πέτσα: «Αυτό που μας πάει μπροστά δεν είναι η πρόοδος αλλά η αγάπη»

Βιβλίο / Η Βασιλική Πέτσα έγραψε ένα μεστό μυθιστόρημα με αφορμή μια ποδοσφαιρική τραγωδία

Η ακαδημαϊκός άφησε για λίγο το βλέμμα του κριτή και υιοθέτησε αυτό του συγγραφέα, καταλήγοντας να γράψει μια ιστορία για το συλλογικό τραύμα που έρχεται να προστεθεί στις ατομικές τραγωδίες και για τη σημασία της φιλικής αγάπης.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μιχάλης Γκανάς: Ο ποιητής της συλλογικής μας μνήμης

Απώλειες / Μιχάλης Γκανάς (1944-2024): Ο ποιητής της συλλογικής μας μνήμης

«Ό,τι με βασανίζει κατά βάθος είναι η οριστική απώλεια ανθρώπων, τόπων και τρόπων και το ανέφικτο της επιστροφής». Ο σημαντικός Έλληνας ποιητής έφυγε σήμερα από τη ζωή σε ηλικία 80 ετών.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Queer»: Το μυθιστόρημα της στέρησης που πόνεσε τον Μπάροουζ

Βιβλίο / «Queer»: Το μυθιστόρημα της στέρησης που πόνεσε τον Μπάροουζ

Μια αναδρομή στην έξοχη, προκλητική όσο και «προφητική» νουβέλα του Ουίλιαμ Μπάροουζ στην οποία βασίστηκε η πολυαναμενόμενη ταινία του Λούκα Γκουαντανίνο που βγαίνει σύντομα στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ