Όταν οι μεγάλοι μετρ της μόδας σχεδιάζουν κουστούμια για την όπερα

Όταν οι μεγάλοι μετρ της μόδας σχεδιάζουν κουστούμια για την όπερα Facebook Twitter
0
Όταν οι μεγάλοι μετρ της μόδας σχεδιάζουν κουστούμια για την όπερα Facebook Twitter
Για την Ντόνα Eλβίρα (Πάμελα Πάντος) στην Πρώτη Πράξη του Ντον Τζιοβάνι ο Μποάν σχεδίασε μια «αρρενωπή» ρεντιγκότα. Το κοστούμι, που αποπνέει αυτοπεποίθηση, εναρμονιζόταν απόλυτα με τη μουσική της συγκεκριμένης σκηνής.

Η δημοσιογράφος και συγγραφέας Έλενα Ματθαιοπούλου, μοιράζει τη ζωή της μεταξύ Αγγλίας και Ελλάδας. Μέσα από τις σελίδες περιοδικών και εφημερίδων όπως τα «Tatler», «Daily Express», «Vogue», «Times» και «Gramophone and οpera now» έχει καταφέρει να παντρέψει το ενδιαφέρον της για τη μόδα με το πάθος της για την κλασική μουσική και την όπερα. Μετά την επιτυχία βιβλίων που επικεντρώνονται στον κόσμο της μουσικής, όπως το εξαιρετικό «Maestro: Encounters with conductors of today», για το οποίο συνάντησε και συνομίλησε με τους κορυφαίους μαέστρους του δεύτερου μισού του 20ού αι., ακολούθησαν βιβλία που ειδικεύονται στην όπερα, όπως τα «Bravo: Today’s tenors, baritones and basses discuss their roles», «Diva: Today’s sopranos and mezzos discuss their art», «Diva: The new generation», «Placido Domingo: My operatic roles».

H συγγραφέας συνάντησε 10 σπουδαίους μόδιστρους και μίλησε μαζί τους για τη σχέση τους με την όπερα, παρουσιάζοντας συγχρόνως σκίτσα των ίδιων και φωτογραφίες παραστάσεών τους. Πρόκειται για τους Κριστιάν Λακρουά, Καρλ Λάγκερφελντ, Μιούτσια Πράντα, Εμανουέλ Ουγκαρό, Μισόνι, Ζάντρα Ρόουντς, Τζιάνι Βερσάτσε (παλιότερη συνέντευξη με αφορμή τα κοστούμια του για το Κόβεντ Γκάρντεν), Μαρκ Μποάν, Τζιόρτζιο Αρμάνι και Βίκτορ & Ρολφ, οι οποίοι εξηγούν τι τους έκανε να συνεργαστούν με μεγάλες σκηνές του κόσμου

Γνωρίζοντας, λοιπόν, τη μόδα όσο λίγοι στον δημοσιογραφικό χώρο, έχοντας πετύχει διεθνείς αποκλειστικότητες και αμέτρητα ρεπορτάζ στα παρισινά ντεφιλέ, αποφάσισε να γράψει ένα βιβλίο για μια πιο δημιουργική πλευρά των μεγάλων σχεδιαστών: την ενασχόλησή τους με την όπερα. Ήταν, άλλωστε, η μόνη που ήξερε το ίδιο καλά και τις δύο «τέχνες». Έτσι, γεννήθηκε η ιδέα για το «Σχεδιαστές μόδας στην όπερα», το οποίο έγραψε στα αγγλικά και εξέδωσε στην Αγγλία πριν από μερικά χρόνια. Ακολουθώντας την ίδια τακτική με τους «Μαέστρους», συνάντησε 10 σπουδαίους μόδιστρους και μίλησε μαζί τους για τη σχέση τους με την όπερα, παρουσιάζοντας συγχρόνως σκίτσα των ίδιων και φωτογραφίες παραστάσεών τους («Ντον Τζιοβάνι», «Κάρμεν», «Αΐντα», «Έτσι κάνουν όλες», «Μαγικός Αυλός»). Πρόκειται για τους Κριστιάν Λακρουά, Καρλ Λάγκερφελντ, Μιούτσια Πράντα, Εμανουέλ Ουγκαρό, Μισόνι, Ζάντρα Ρόουντς, Τζιάνι Βερσάτσε (παλιότερη συνέντευξη με αφορμή τα κοστούμια του για το Κόβεντ Γκάρντεν), Μαρκ Μποάν, Τζιόρτζιο Αρμάνι και Βίκτορ & Ρολφ, οι οποίοι εξηγούν τι τους έκανε να συνεργαστούν με μεγάλες σκηνές του κόσμου, τη Σκάλα του Μιλάνου, τη Μετροπόλιταν της Νέας Υόρκης, τη Βασιλική Όπερα του Κόβεντ Γκάρντεν και πολλά σημαντικά φεστιβάλ ανά τον κόσμο.

Όταν οι μεγάλοι μετρ της μόδας σχεδιάζουν κουστούμια για την όπερα Facebook Twitter
Η Ρενέ Φλέμινγκ, σε γκαλά που διοργανώθηκε προς τιμή της για τη μακρά συνεργασία της με τη Μετροπόλιταν όπερα, με μεγαλοπρεπή μαύρη κάπα με βολάν του Καρλ Λάγκερφελντ.

Ρωτάω την κ. Ματθαιοπούλου γιατί θέλησε να ασχοληθεί με το αντικείμενο αυτό τόσο εξονυχιστικά, σε σημείο που να τηςδώσει υλικό για βιβλίο, και μου απαντάει: « Ήμουν περίεργη να μάθω γιατί τα τελευταία 15-20 χρόνια έγινε αυτή η έκρηξη. Έφτασα στο συμπέρασμα ότι αυτό που συνέβη ήταν πως οι δύο χώροι, η όπερα τα τελευταία 40 χρόνια και η μόδα τα τελευταία 25, βίωσαν τέτοιες “επαναστάσεις” στον χώρο τους, που τους άλλαξαν ριζικά!».

Πού οφείλεται αυτό; «Μέχρι να κάνει την εμφάνισή της η Μαρία Κάλλας, η όπερα ήταν φωνητικά συναρπαστική, αλλά δραματικά, συνήθως, γελοία. Η Κάλλας μετέτρεψε την όπερα σε πιστό ρεαλιστικό θέατρο, εξασφαλίζοντας έτσι τη συνεχόμενη δημοτικότητά της σε μια εποχή όπως η δική μας, που διέπεται από τηλεοπτικά και κινηματογραφικά κριτήρια πιστότητας. Παράλληλα, η μετάλλαξή της σε συλφίδα άλλαξε για πάντα τις απαιτήσεις μας όσον αφορά τη φυσική εμφάνιση των λυρικών τραγουδιστριών. Αυτό είχε αποτέλεσμα οι περισσότερες σημερινές ντίβες να συναγωνίζονται, και συχνά να ξεπερνούν σε ομορφιά τις γνωστές σταρ του κινηματογράφου και του θεάτρου».

Όταν οι μεγάλοι μετρ της μόδας σχεδιάζουν κουστούμια για την όπερα Facebook Twitter
Το σκίτσο και τελικό κοστούμι για την ιέρεια Λέιλα (Ιζαμπέλ Μπαϊρακνταριάν) σχεδιασμένο από την Ζάντρα Ρόουντς, εκφράζει την έντονα εξωτική χροιά της όπερας Αλιείς Μαργαριταριών του Μπιζέ στην όπερα του Σαν Ντιέγκο το 2004.

Στη μόδα τι συνέβη; «Παράλληλα, στον χώρο της μόδας, ιδίως ο τρόπος που παρουσιάζονται οι κολεξιόν έχει οδηγήσει σε θεαματικά και συχνά θεματικά σόου τα οποία δεν έχουν καμιά σχέση με παλιότερες παρουσιάσεις στα σαλόνια των μετρ με τα χρυσά καρεκλάκια, που απευθύνονταν σε πελάτισσες των οίκων τους. Αυτές οι δύο “επαναστάσεις” άμβλυναν τα σύνορα μεταξύ των δύο χώρων. Όπως έγραψαν οι “Sunday Times” με αφορμή την πολυσυζητημένη παραγωγή της όπερας “Cosi fan tutte” του Μότσαρτ με κοστούμια του Αρμάνι από το Κόβεντ Γκάρντεν το 1994, συνέβη μια “δημιουργική έκρηξη”. Είχε προηγηθεί, βέβαια, το 1991 το “Καπρίτσιο” του Ρίχαρντ Στράους, όπου τα εκθαμβωτικά κοστούμια του Τζιάνι Βερσάτσε συζητιόντουσαν για εβδομάδες από όλα τα βρετανικά media, σε σημείο που η όπερα αναγκάστηκε να προσλάβει σεκιούριτι για να αποτρέψει πιθανή κλοπή τους».

Όταν οι μεγάλοι μετρ της μόδας σχεδιάζουν κουστούμια για την όπερα Facebook Twitter
Η Λουτσία (Λουτσιάνα Σέρα), με μακρύ μπλε-ρουαγιάλ φόρεμα, με εντυπωσιακό βολάν στο λαιμό από τον οίκο Missoni

Η αγγλική έκδοση του βιβλίου έγινε από τον γνωστό εκδοτικό οίκο Thames & Hudson και έχει παρουσιαστεί από την κ. Ματθαιοπούλου με διαλέξεις της στη Μετροπόλιταν της Νέας Υόρκης, στην Εθνική Όπερα της Αγγλίας αλλά και στο Λογοτεχνικό Φεστιβάλ της Οξφόρδης. Την Τετάρτη 2 Δεκεμβρίου, στις 19:00, παρουσιάστηκε στο θέατρο Ολύμπια της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, όπου η συγγραφέας βραβεύτηκε από την ΟΥΝΕΣΚΟ. Να σημειώσουμε ότι στα ελληνικά το βιβλίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις ΚΑΠΟΝ και δεν έχει τίποτα να ζηλέψει σε ποιότητα από την αγγλική έκδοση με τις υπέροχες φωτογραφίες και τα σχέδια που συνοδεύουν τα κείμενα, πράγμα αξιοπρόσεχτο τέτοιες εποχές για την Ελλάδα. 

Όταν οι μεγάλοι μετρ της μόδας σχεδιάζουν κουστούμια για την όπερα Facebook Twitter
Η Κόμισσα (Κίρι Τε Κάναουα) με την καλυμμένη με κεντήματα εκδοχή του φορέματος ―«αναμφισβήτητα ένα φόρεμα Υψηλής Ραπτικής»― στο Κόβεντ Γκάρντεν. Από τον οίκο Versace

 Το βιβλίο της Έλενας Ματθαιοπούλου Σχεδιαστές μόδας στην όπερα κυκλοφορεί από τις εκδόσεις ΚΑΠΟΝ. Σελ. 192, τιμή 63,60 EUR

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η ζωή και τα ήθη ενός λεσβιακού χωριού μέσα από το φαγητό

Βιβλίο / Η ζωή και τα ήθη ενός λεσβιακού χωριού μέσα από το φαγητό

Στον Μανταμάδο οι γυναίκες του Φυσιολατρικού–Ανθρωπιστικού Συλλόγου «Ηλιαχτίδα» δημιούργησαν ένα βιβλίο που συνδυάζει τη νοσταλγία της παράδοσης με τις γευστικές μνήμες της τοπικής κουζίνας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Γκάρι Ιντιάνα δεν μένει πια εδώ 

Απώλειες / Γκάρι Ιντιάνα (1950-2024): Ένας queer ήρωας του νεοϋορκέζικου underground

Συγγραφέας, ηθοποιός, πολυτάλαντος καλλιτέχνης, κριτικός τέχνης, ονομαστός και συχνά καυστικός ακόμα και με προσωπικούς του φίλους, o Γκάρι Ιντιάνα πέθανε τον περασμένο μήνα από καρκίνο σε ηλικία 74 ετών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τζούλια Τσιακίρη

Οι Αθηναίοι / Τζούλια Τσιακίρη: «Οι ταβερνιάρηδες είναι ευεργέτες του γένους»

Με διαλείμματα στο Παρίσι και τη Νέα Υόρκη, έχει περάσει όλη της τη ζωή στο κέντρο της Αθήνας - το ξέρει σαν την παλάμη της. Έχει συνομιλήσει και συνεργαστεί με την αθηναϊκη ιντελεγκέντσια, είναι άλλωστε κομμάτι της. Εδώ και 60 χρόνια, με τη χειροποίητη, λεπτολόγα δουλειά της στον χώρο του βιβλίου και με τις εκδόσεις «Το Ροδακιό» ήξερε ότι δεν πάει για τα πολλά. Αλλά δεν μετανιώνει για τίποτα απ’ όσα της επιφύλαξε η μοίρα «εις τον ρουν της τρικυμιώδους ζωής της».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
«H woke ατζέντα του Μεσοπολέμου», μια έκδοση-ντοκουμέντο

Βιβλίο / Woke ατζέντα είχαμε ήδη από τον Μεσοπόλεμο

Μέσα από τις «12 queer ιστορίες που απασχόλησαν τις αθηναϊκές εφημερίδες πριν από έναν αιώνα», όπως αναφέρει ο υπότιτλος του εν λόγω βιβλίου που έχει τη μορφή ημερολογιακής ατζέντας, αποκαλύπτεται ένας ολόκληρος κόσμος βαμμένος στα χρώματα ενός πρώιμου ουράνιου τόξου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Βιβλίο / Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Μια νέα ερευνητική έκδοση του Ιδρύματος Ωνάση, ευχάριστη και ζωντανή, αφηγείται την ιστορία της πολυκατοικίας αλλά και της πόλης μας με τις μεγάλες και τις μικρότερες αλλαγές της, μέσα από 37 ιστορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χυδαιότητα, ένα ελάττωμα της νεωτερικότητας

Βιβλίο / Χυδαιότητα, ένα ελάττωμα της εποχής μας

Το δοκίμιο «Νεωτερικότητα και χυδαιότητα» του Γάλλου συγγραφέα Μπερτράν Μπιφόν εξετάζει το φαινόμενο της εξάπλωσης της χυδαιότητας στην εποχή της νεωτερικότητας και διερευνά τη φύση, τα αίτια και το αντίδοτό της.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
«Μαθαίνεις να υπάρχεις μέσα στο γράψιμο και αυτό είναι επικίνδυνο»

Βιβλίο / «Μαθαίνεις να υπάρχεις μέσα στο γράψιμο και αυτό είναι επικίνδυνο»

Μια κουβέντα με τη Δανάη Σιώζιου, μία από τις πιο σημαντικές ποιήτριες της νέας γενιάς, που την έχουν καθορίσει ιστορίες δυσκολιών και φτώχειας και της οποίας το έργο έχει μεταφραστεί σε πάνω από 20 γλώσσες.
M. HULOT
«Τα περισσότερα περιστατικά αστυνομικής βίας εκδηλώνονται σε βάρος ειρηνικών διαδηλωτών»  

Βιβλίο / «Τα περισσότερα περιστατικά αστυνομικής βίας εκδηλώνονται σε βάρος ειρηνικών διαδηλωτών»  

Μια επίκαιρη συζήτηση με την εγκληματολόγο Αναστασία Τσουκαλά για ένα πρόβλημα που θεωρεί «πρωτίστως αξιακό», με αφορμή την κυκλοφορία του τελευταίου της βιβλίου της το οποίο αφιερώνει «στα θύματα, που μάταια αναζήτησαν δικαιοσύνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ