«Το παραδοσιακό κόσμημα στη Λευκάδα»: Αριστουργήματα μιας σπάνιας τέχνης σε ένα λεύκωμα

"Το παραδοσιακό κόσμημα στη Λευκάδα": αριστουργήματα μιας σπάνιας τέχνης σε ένα λεύκωμα Facebook Twitter
Τα παραδοσιακά κοσμήματα της Λευκάδας αποτελούσαν αναπόσπαστο κομμάτι της λευκαδίτικης φορεσιάς, της καθημερινής, της γιορτινής και κυρίως της νυφιάτικης, και ήταν κατασκευασμένα στην πλειονότητά τους από Έλληνες χρυσικούς ή από Βενετσιάνους χρυσοχόοους.
0

Οι μπόκολες, τα ποντάλια, οι βεργέτες και οι σπίλες, τα παραδοσιακά κοσμήματα της Λευκάδας με τα ιταλικά τους ονόματα, κομψοτεχνήματα γεμάτα συμβολισμούς, είναι το υλικό του λευκώματος «Το παραδοσιακό κόσμημα στη Λευκάδα» της Τζένης Φραγκούλη.

Τα παραδοσιακά κοσμήματα της Λευκάδας αποτελούσαν αναπόσπαστο κομμάτι της λευκαδίτικης φορεσιάς και ήταν κατασκευασμένα στην πλειονότητά τους από Έλληνες χρυσικούς ή από Βενετσιάνους χρυσοχόοους.

Το βιβλίο ασχολείται κυρίως με την περίοδο από την ένωση των Επτανήσων με την Ελλάδα το 1864 έως τις αρχές του 20ού αιώνα, xωρίς να παραλείπονται κοσμήματα προγενέστερης εποχής. Η συγκεκριμένη περίοδος, εκτός του ότι έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον καλλιτεχνικά, παρέχει τη δυνατότητα υποστήριξης των συμπερασμάτων με πλούσιο υλικό, καθώς δόθηκε η δυνατότητα να αποτυπωθούν φωτογραφικά πολύτιμα κοσμήματα, εντυπωσιακά έργα τέχνης, στολίδια της λευκαδίτικης φορεσιάς, φυλαγμένα για χρόνια με αγάπη από τους Λευκαδίτες.

Οι ονομασίες των λευκαδίτικων κοσμημάτων παραπέμπουν στην Ενετοκρατία, καθώς οι ιταλικές ονομασίες εκλαϊκεύονται με δεδομένο ότι η γνώση της ιταλικής ως δεύτερης μητρικής γλώσας και της ιταλικής παιδείας επιβιώνουν και μετά την ένωση με την υπόλοιπη Ελλάδα. Οι μπόκολες, τα ποντάλια, οι βεργέτες και οι σπίλες είναι ονομασίες που χρησιμοποιούνται μέχρι και σήμερα στο νησί.

Οι ονομασίες των λευκαδίτικων κοσμημάτων παραπέμπουν στην Ενετοκρατία, καθώς οι ιταλικές ονομασίες εκλαϊκεύονται με δεδομένο ότι η γνώση της ιταλικής ως δεύτερης μητρικής γλώσας και της ιταλικής παιδείας επιβιώνουν και μετά την ένωση με την υπόλοιπη Ελλάδα. Οι μπόκολες, τα ποντάλια, οι βεργέτες και οι σπίλες είναι ονομασίες που χρησιμοποιούνται μέχρι και σήμερα στο νησί.

Λευκαδίτικα κοσμήματα
Το εξώφυλλο του βιβλίου

Η πολύχρονη ερευνητική προσέγγιση επικεντρώθηκε πρωτίστως στην ιστορία του νησιού της Λευκάδας, μιας και είναι άρρηκτα και παραλλήλως συνδεδεμένη με αυτήν του λευκαδίτικου κοσμήματος. Δεν παραλείπεται βέβαια η αναφορά τόσο στην ιστορία του κοσμήματος στα Ιόνια νησιά όσο και στην ιστορία του κοσμήματος γενικότερα, καθώς και η εξέλιξη της τέχνης της αργυροχρυσοχοίας στην Ευρώπη στις διαφορετικές περιόδους που κινήθηκε η μελέτη.

Πολλά από τα συμπεράσματα για την ιστορία του παραδοσιακού κοσμήματος στη Λευκάδα, για την κατασκευή, την προέλευση, τη σχεδιαστική πληροφορία προκύπτουν και τεκμηριώνονται από τη μελέτη όλων των παραπάνω πληροφοριών. Κοσμήματα ντόπια, ξενόφερτα, σε παραλλαγές, με καταβολές από άλλους τόπους της Δύσης και της Ανατολής αλλά και την αρχαιότητα, που ενσωματώθηκαν πλήρως στην καλλιτεχνική κοσμηματοποιία και ανήκουν δικαιωματικά στην ιστορία του κοσμήματος του νησιού, σκιαγραφούν την ιστορία του λευκαδίτικου κοσμήματος.

"Το παραδοσιακό κόσμημα στη Λευκάδα": αριστουργήματα μιας σπάνιας τέχνης σε ένα λεύκωμα Facebook Twitter
Ζευγάρι σκουλαρίκια.

Τα λευκαδίτικα κοσμήματα, ως πολύτιμα και περίτεχνα οικογενειακά κειμήλια, ξεχωρίζουν, εντυπωσιάζουν και συναρπάζουν για τους συμβολισμούς, την κομψότητά και τη λιτή μεγαλοπρέπεια που τα διακρίνει και αποτελούν σημαντικό πνευματικό και πολιτιστικό κεφάλαιο., μεταφέροντας καταγραφές της ιστορίας του νησιού της Λευκάδας, των Ιονίων νήσων και κυρίως του ελληνικού κοσμήματος, με την ξεχωριστή θέση που αυτό κατέχει στην παγκόσμια αργυροχρυσοχοΐα.

Απαραίτητο συμπλήρωμα της λευκαδίτικης φορεσιάς, της καθημερινής, της γιορτινής και κυρίως της νυφιάτικης, ήταν τα κοσμήματα, τα οποία ήταν συνήθως γαμήλια δώρα του γαμπρού και των συγγενών στη νύφη ή πήγαιναν από μάνα σε κόρη και αποτελούσαν πάντα σημείο αναφοράς στην οικονομική κατάσταση της οικογένειας.

Οι αρχόντισσες της χώρας, σύμφωνα με τους περιηγητές της εποχής, είχαν αδυναμία στα στολίδια και στην πολυτέλεια και τα επιδείκνυαν με καμάρι στους κυριακάτικους περιπάτους τους, στις γιορτές και σε άλλες εξόδους. Οι οικονομικά εύρωστες οικογένειες, οι ανώτερες τάξεις, όπως οι έμποροι και οι εμποροκτηματίες, για να ξεχωρίζουν αγόραζαν ευρωπαϊκά κοσμήματα από τη Βενετία ή την Κωνσταντινούπολη, μέσω των εμπόρων της Κέρκυρας και της Ζακύνθου. Δεν προτιμούσαν κοσμήματα παραγωγής των ντόπιων χρυσικών.

"Το παραδοσιακό κόσμημα στη Λευκάδα": αριστουργήματα μιας σπάνιας τέχνης σε ένα λεύκωμα Facebook Twitter
Χρυσά σκουλαρίκια.

Οι αρχόντισσες και οι πλούσιες μεγαλοαστές στόλιζαν με κοσμήματα από πολύ νωρίς τα ανύπαντρα κορίτσια της οικογένειας, ενώ στις οικογένειες των λαϊκών στρωμάτων ο γάμος ήταν η αρχή των απολαύσεων του στολισμού και ο τρόπος να ξεχωρίζει η ανύπαντρη κοπέλα από την παντρεμένη.

Νωρίτερα, ως νέες, φορούσαν μόνο τα κοσμήματα που τους χάριζε ο νονός, συνήθως σκουλαρίκια. Οι γυναίκες, στην καθημερινή ενδυμασία τους, φορούσαν κυρίως τη βέρα τους (οι παντρεμένες) και σκουλαρίκια. Τα κοσμήματα που συνοδεύουν τη λευκαδίτικη λαϊκή φορεσιά ήταν σε γενικές γραμμές φτωχικά και ελάχιστα φανταχτερά και κατασκευάζονταν κυρίως από ντόπιους χρυσικούς.

Τα λευκαδίτικα κοσμήματα, σε ένα ευρύ φάσμα σχεδιαστικών παραλλαγών, διακρίνονται για τα μοτίβα τους που προέρχονται από τον φυτικό κόσμο σε έναν ευγονικό συμβολισμό. Άνθη, φύλλα και καρποί, όπως σταφύλια, υπόσχονται στον φέροντα ευημερία, ευτυχία, γονιμότητα και συναντώνται πολύ συχνά.

"Το παραδοσιακό κόσμημα στη Λευκάδα": αριστουργήματα μιας σπάνιας τέχνης σε ένα λεύκωμα Facebook Twitter
Καρφίτσα.

Οι επιρροές στο στιλ είναι πολλές. Κυρίως όμως προέρχονται από τα δυτικά πρότυπα μέσω Βενετίας και από την Ανατολή μέσω Κωνσταντινούπολης. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η χρήση των μαργαριταριών, ξεκάθαρη επιρροή από την Ιταλία αλλά και την Αγγλία της βικτωριανής περιόδου, όταν τα μαργαριτάρια ήταν πολυτιμότερα από τα διαμάντια.

Τα ρεύματα του μπαρόκ, του ροκοκό, του νεοκλασικισμού και του ρομαντισμού, που εισβάλλουν μέσω Ιταλίας, επηρεάζουν σημαντικά τον σχεδιασμό της εποχής. Η Γαλλία πρωτοστατεί στη μόδα και γενικότερα στο στιλ, ενώ Ρώμη, Νότια Ιταλία και Νάπολη πρωταγωνιστούν μεταξύ άλλων και στην κατασκευή των cameo, τα οποία εμφανίζονται ως καρφίτσες ή κουμπώματα για να δέσουν τις καδένες που αρχίζουν να στολίζουν τις φορεσιές την εποχή εκείνη.

Με τις ριζοσπαστικές αλλαγές που έφερε στις κοινωνικές τάξεις ο 19ος αιώνας, επηρέασε σε σημαντικό βαθμό και τη μετέπειτα κατασκευή των κοσμημάτων. Από την ακμή της αργυροχρυσοχοΐας, που κορυφώνεται γύρω στο δεύτερο μισό του 19ου αιώνα, στις αρχές του 20ού αιώνα, σημειώνεται καμπή. Εκμηδενίζεται σταδιακά το χειροποίητο δημιούργημα που έθετε σε ενέργεια τη φαντασία του καλλιτέχνη κατασκευαστή, του χρυσικού της εποχής, ο οποίος σφράγιζε με την ποιότητα της προσωπικής του δεξιοτεχνίας το κόσμημα που κατασκεύαζε.

Σιγά σιγά, οι αρχές μιας μαζικότερης παραγωγής είναι γεγονός. Η μίμηση επικρατεί και παρατηρείται στο κόσμημα, όπως και σε όλες τις μορφές τέχνης. Οι αντιγραφές παλαιότερων στιλ, με αμφίβολο γούστο και καλλιτεχνία πολλές φορές, δεν σπανίζουν καθόλου. Αρχίζει να επικρατεί η αισθητική στειρότητα, συγκριτικά πάντα με τα κοσμήματα προηγούμενων αιώνων, ενώ αρχίζει να αγνοείται η σχεδιαστική αρμονία και η τεχνική. Δεν αναζητάται πλέον η εξαίρετη ικανότητα του τεχνίτη στο κόσμημα, όπως αυτή των χρυσικών.

Η συγγραφέας του τόμου Tζένη Φραγκούλη
Η συγγραφέας του τόμου Tζένη Φραγκούλη

Τα λαϊκά λευκαδίτικα κοσμήματα, τα νυφιάτικα, μέσα στην απλότητα και τη φτώχεια των υλικών τους, διαπρέπουν σχεδιαστικά και ξεχωρίζουν χωρίς τις σχεδιαστικές διακοσμητικές υπερβολές των αστικών κοσμημάτων του νησιού. Αυτά τα λαϊκά κοσμήματα αποτελούν πλέον σημαντικό απόκτημα μεγάλης αξίας για τους συλλέκτες, καθώς τα μικρά μαργαριτάρια που κυρίως τα κοσμούν είναι φυσικά και δεν υπάρχουν πια στο εμπόριο.

Η συγγραφέας του τόμου Tζένη Φραγκούλη, με καταγωγή από τη Λευκάδα, γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα. Σπούδασε Σχέδιο και Ιστορία Τέχνης στη σχολή Vakalo Art & Design, Print Media και Ψυχολογία στη Στοκχόλμη. Διδάχτηκε το εικαστικό κόσμημα, τεχνικές και επεξεργασίες μετάλλων από τον εικαστικό Δημήτρη Νικολαϊδη και τη Βάσω Φλόκα, καθηγήτρια Αργυροχρυσοχοΐας, καθώς επίσης και σε workshops με επιφανείς δημιουργούς, όπως ο Peter Bauhuis (Meisterschϋler). Η παρούσα έκδοση αποτελεί δημιουργία με αναφορά στις τρεις μεγάλες αγάπες της, τη Λευκάδα, τις εκδόσεις και το κόσμημα.

Το βιβλίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Υδροπλάνο.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Oι αναγεννησιακές φορεσιές της Χίου

Βιβλίο / Oι αναγεννησιακές φορεσιές της Χίου

Η επίκουρη καθηγήτρια Λαογραφίας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, Νάντια Μαχά-Μπιζούμη, μιλά με αφορμή το βιβλίο της για τις τοπικές ενδυμασίες των Μαστιχοχωρίων από το Πολιτιστικό Ίδρυμα του Ομίλου Πειραιώς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ποσό ρεκόρ για τα κοσμήματα της Μαρίας Αντουανέτας

Διεθνή / Ποσό ρεκόρ για τα κοσμήματα της Μαρίας Αντουανέτας

«Η εγγενής ομορφιά των κοσμημάτων, τα πολύτιμα πετράδια που τα κοσμούν και η εξαιρετική δεξιοτεχνία με την οποία κατασκευάστηκαν, επιδεικνύουν πως από μόνα τους είναι εκπληκτικά» σχολιάζει εκπρόσωπος του Sotheby's.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η ζωή και τα ήθη ενός λεσβιακού χωριού μέσα από το φαγητό

Βιβλίο / Η ζωή και τα ήθη ενός λεσβιακού χωριού μέσα από το φαγητό

Στον Μανταμάδο οι γυναίκες του Φυσιολατρικού–Ανθρωπιστικού Συλλόγου «Ηλιαχτίδα» δημιούργησαν ένα βιβλίο που συνδυάζει τη νοσταλγία της παράδοσης με τις γευστικές μνήμες της τοπικής κουζίνας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Γκάρι Ιντιάνα δεν μένει πια εδώ 

Απώλειες / Γκάρι Ιντιάνα (1950-2024): Ένας queer ήρωας του νεοϋορκέζικου underground

Συγγραφέας, ηθοποιός, πολυτάλαντος καλλιτέχνης, κριτικός τέχνης, ονομαστός και συχνά καυστικός ακόμα και με προσωπικούς του φίλους, o Γκάρι Ιντιάνα πέθανε τον περασμένο μήνα από καρκίνο σε ηλικία 74 ετών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τζούλια Τσιακίρη

Οι Αθηναίοι / Τζούλια Τσιακίρη: «Οι ταβερνιάρηδες είναι ευεργέτες του γένους»

Με διαλείμματα στο Παρίσι και τη Νέα Υόρκη, έχει περάσει όλη της τη ζωή στο κέντρο της Αθήνας - το ξέρει σαν την παλάμη της. Έχει συνομιλήσει και συνεργαστεί με την αθηναϊκη ιντελεγκέντσια, είναι άλλωστε κομμάτι της. Εδώ και 60 χρόνια, με τη χειροποίητη, λεπτολόγα δουλειά της στον χώρο του βιβλίου και με τις εκδόσεις «Το Ροδακιό» ήξερε ότι δεν πάει για τα πολλά. Αλλά δεν μετανιώνει για τίποτα απ’ όσα της επιφύλαξε η μοίρα «εις τον ρουν της τρικυμιώδους ζωής της».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
«H woke ατζέντα του Μεσοπολέμου», μια έκδοση-ντοκουμέντο

Βιβλίο / Woke ατζέντα είχαμε ήδη από τον Μεσοπόλεμο

Μέσα από τις «12 queer ιστορίες που απασχόλησαν τις αθηναϊκές εφημερίδες πριν από έναν αιώνα», όπως αναφέρει ο υπότιτλος του εν λόγω βιβλίου που έχει τη μορφή ημερολογιακής ατζέντας, αποκαλύπτεται ένας ολόκληρος κόσμος βαμμένος στα χρώματα ενός πρώιμου ουράνιου τόξου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Βιβλίο / Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Μια νέα ερευνητική έκδοση του Ιδρύματος Ωνάση, ευχάριστη και ζωντανή, αφηγείται την ιστορία της πολυκατοικίας αλλά και της πόλης μας με τις μεγάλες και τις μικρότερες αλλαγές της, μέσα από 37 ιστορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χυδαιότητα, ένα ελάττωμα της νεωτερικότητας

Βιβλίο / Χυδαιότητα, ένα ελάττωμα της εποχής μας

Το δοκίμιο «Νεωτερικότητα και χυδαιότητα» του Γάλλου συγγραφέα Μπερτράν Μπιφόν εξετάζει το φαινόμενο της εξάπλωσης της χυδαιότητας στην εποχή της νεωτερικότητας και διερευνά τη φύση, τα αίτια και το αντίδοτό της.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
«Μαθαίνεις να υπάρχεις μέσα στο γράψιμο και αυτό είναι επικίνδυνο»

Βιβλίο / «Μαθαίνεις να υπάρχεις μέσα στο γράψιμο και αυτό είναι επικίνδυνο»

Μια κουβέντα με τη Δανάη Σιώζιου, μία από τις πιο σημαντικές ποιήτριες της νέας γενιάς, που την έχουν καθορίσει ιστορίες δυσκολιών και φτώχειας και της οποίας το έργο έχει μεταφραστεί σε πάνω από 20 γλώσσες.
M. HULOT
«Τα περισσότερα περιστατικά αστυνομικής βίας εκδηλώνονται σε βάρος ειρηνικών διαδηλωτών»  

Βιβλίο / «Τα περισσότερα περιστατικά αστυνομικής βίας εκδηλώνονται σε βάρος ειρηνικών διαδηλωτών»  

Μια επίκαιρη συζήτηση με την εγκληματολόγο Αναστασία Τσουκαλά για ένα πρόβλημα που θεωρεί «πρωτίστως αξιακό», με αφορμή την κυκλοφορία του τελευταίου της βιβλίου της το οποίο αφιερώνει «στα θύματα, που μάταια αναζήτησαν δικαιοσύνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ