Πέρα από τους καβγάδες απλώνεται της ποίησης ο λειμώνας

Πέρα από τους καβγάδες απλώνεται της ποίησης ο λειμώνας Facebook Twitter
0
Πέρα από τους καβγάδες απλώνεται της ποίησης ο λειμώνας Facebook Twitter
Γιάννης Δούκας

1. Έριδες. Καβγάδες, αλλόκοτοι και μη, άνευ ουσίας συνήθως, αλλά κάποιοι και με ουσία, ηλεκτρονικοί τσαμπουκάδες σκάνε και μετά λησμονιούνται τάχιστα στα υπερκαφενεία του Διαδικτύου, πολλοί σ' εκβιάζουν, συναισθηματικά ως επί το πλείστον, να λάβεις μέρος σε μια διένεξη που οι ίδιοι εγκαταλείπουν μόλις τα βρουν με τον πρόσκαιρο αντίπαλο. Της τρελής. Της κακομοίρας. Ό,τι να 'ναι. Και η ποίηση στον τρελό χορό. Γιατί όχι; Και οι ποιητές έχουν αξιώσεις ισχύος. Και κάποτε ξεχνάνε όλα τα άλλα και μπλέκουν σε καβγάδες. Εδώ και μήνες μαίνεται ο μονόδρομος καβγάς ανάμεσα σε δύο ήδη ισχυρούς ποιητές και παράγοντες της ποίησης. Διότι, βεβαίως, υπάρχουν, και ανέκαθεν υπήρχαν, παράγοντες και στην ποίηση, όπως και στο ποδόσφαιρο. Γράφω μονόδρομος, διότι φαίνεται ότι μαίνεται μόνον από τη μία πλευρά ο πόλεμος. Η άλλη σιωπά. Και καλά κάνει. Καθότι, πέρα από τους καβγάδες απλώνεται της ποίησης ο λειμώνας.


2. Περιοδικά, 1. Λαμπρές, πολύτιμες σελίδες. Λαμπροί, πολύτιμοι συνεργάτες. «Ποιητική» / «Φρέαρ» / «Νέο Πλανόδιον»: τρία από τα πέντε πιο συγκροτημένα και πλούσια ελληνικά περιοδικά που εστιάζουν στην υψηλή λογοτεχνία και ποίηση. Τα άλλα δύο είναι το «Δέντρο» και το «Εντευκτήριο». Στην «Ποιητική» (που απέκτησε πυραυλοκίνητη συντακτική ομάδα, ακούστε ονόματα: Γιάννης Δούκας, Δημήτρης Ελευθεράκης, Γιώργος Λαμπράκος, Μαρία Τοπάλη, Χρήστος Χρυσόπουλος) φιλοξενείται ένα εξόχως ενδιαφέρον αφιέρωμα στην ψηφιακή λογοτεχνία που διαβάζεται σαν νέου τύπου γεωπολιτικό μεταγλωσσικό θρίλερ. Ο Γιώργος Λαμπράκος μας συστήνει τον εκπληκτικό Αμερικανό δημιουργό Donald Barthelme (1931-1989), για την αισθητική κοσμοθεώρηση του οποίου ο Tόμας Πίντσον επινόησε, με γενναιόδωρο και τρυφερό θαυμασμό, τον όρο «barthelmismo». Γράφει ο Barthelme: «Η συρραφή (κολάζ) είναι μία από τις βασικές αρχές της τέχνης τον 20ό αιώνα και, κατά τη γνώμη μου, μία από τις βασικές αρχές της λογοτεχνίας. Η Αγρύπνια των Φίνεγκαν και ο Οδυσσέας είναι προφανώς οι σημαντικότερες περιπτώσεις συρραφής, και ο Τζόυς είναι ο μεγάλος συρραφέας, λογοτεχνικός συρραφέας, του αιώνα». Ωραίο αυτό το συρραφέας!


3. Περιοδικά, 2. Λαμπρές, πολύτιμες σελίδες. Λαμπροί, πολύτιμοι συνεργάτες, λοιπόν. Και στο «Νέο Πλανόδιον» που φιλοξενεί το μεστό δοκίμιο του Νικόλα Σεβαστάκη «Να ξεχάσουμε τον ολοκληρωτισμό;», όπου συζητείται γόνιμα ο τόσο κρίσιμος δραματικός ρόλος των λογοτεχνών και της «τεράστιας ηθικής δύναμης της λογοτεχνίας και των μαρτυριών» στην εξιχνίαση των αποτρόπαιων μυστηρίων του ολοκληρωτισμού. Καλώς συγκερασμένο το αφιέρωμα «Ανάθεμα στην ποίηση!», με οξύνοα κείμενα στοχαστών/λογοτεχνών, όπως ο Ντέινα Τζόια, ο Άλφρεντ Ντέμπλιν, ο Βίτολντ Γκομπρόβιτς και ο Τζόζεφ Επστάιν. Ο Φάκελος Λογοκλοπή, όσο διογκώνεται (και στο έντυπο αλλά και στο Διαδίκτυο/facebook), τόσο γίνεται μικρόψυχος και, ακόμα χειρότερα, βαρετός. Απεναντίας, οι στήλες «Αντίλογοι» και «Βιβλίο» έχουν φρέσκο πράμα που σαλεύει. Συστήνω το κείμενο του πατρός Ευάγγελου Γκανά για το πολύ ενδιαφέρον μυθιστόρημα του J.M. Coetzee Η παιδική ηλικία του Ιησού (μτφρ. Κατερίνα Σχινά, εκδ. Μεταίχμιο) και τις παρατηρήσεις της Σεσίλ Ιγγλέση-Μαργέλλου για το πόνημα του παλαίμαχου Michel Serres Η Κοντορεβιθούλα (μτφρ. Δημήτρης Ποταμιάνος, εκδ. Ποταμός).


4.Περιοδικά, 3. Λαμπρές, πολύτιμες σελίδες. Λαμπροί, πολύτιμοι συνεργάτες, λοιπόν. Και στο «Φρέαρ». Πολυτονικό και αυτό, με εμμονή στην ποιότητα, με ψαξίματα και μαρτυρίες. Με συνεντεύξεις, όπως αυτή του Κλαούντιο Μάγκρις στον Μαουρίτσιο ντε Ρόζα, απ' όπου το ακόλουθο απόσπασμα: «Ο ιδανικός αναγνώστης είναι πάντα ένας άγνωστος και αυτό είναι μέρος της περιπέτειας που προσφέρει το γράψιμο. Όταν γράφεις, ρίχνεις ένα μπουκάλι στον ωκεανό. Κι αν τα μπουκάλια είναι πολλά και φτάσουν στους αναγνώστες, ο συγγραφέας νιώθει χαρούμενος, όμως ο διάλογος γίνεται μόνο με έναν αναγνώστη. Οι αναγνώστες μου ελπίζω να είναι ανοιχτόμυαλοι και χωρίς προκαταλήψεις. Επίσης, δεν με ενδιαφέρει η όποια ιδεολογική τους τοποθέτηση».


5.Βιβλία. «Γεμίστε το κύπελλο σαμιώτικο κρασί!/ Στα βράχια του Σουλίου, στης Πάργας την ακτή,/ υπάρχει ακόμα τ' απομεινάρι μιας γενιάς / που την κουβάλησαν ως εδώ μητέρες Δωριέων / κι ίσως εκεί σπόρος να έχει σταλαχθεί,/ που να κρατάει απ' το ηράκλειο αίμα». Λόρδος Βύρων, ή Byron. Δίγλωσση έκδοση, πολύ προσεγμένη, με εμφανές το μεράκι. Μεταφράζει ο Γιάννης Μπαζός και υπογράφει την πολύ κατατοπιστική εισαγωγή η Λίτσα Χατζοπούλου.

radiobookspotting.blogspot.gr/

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μαριάννα Κορομηλά «Η Μαρία των Μογγόλων»

Το Πίσω Ράφι / Για όλες τις Μαρίες που «δωρίστηκαν» σε βαρβάρους και άξεστους

Ψάχνοντας και γράφοντας για τη Μαρία των Μογγόλων, η Μαριάννα Κορομηλά ήρθε αντιμέτωπη με όλες εκείνες τις παραγνωρισμένες γυναικείες μορφές της Ιστορίας. Το αποτέλεσμα ήταν ένα ανένταχτο και φεμινιστικό βιβλίο που συζητήθηκε έντονα μόλις κυκλοφόρησε.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«O Γιάννης Χρήστου δεν είναι ο "αναρχικός" που νόμιζαν κάποιοι κάποτε»

Βιβλίο / «O Γιάννης Χρήστου δεν είναι ο "αναρχικός" που νόμιζαν κάποιοι κάποτε»

Ο ιδιοφυής μουσικός έφυγε αναπάντεχα στα 44 του, αφήνοντας πίσω του ανεκπλήρωτα σχέδια. Ο Αλέξανδρος Αδαμόπουλος, ο οποίος ουσιαστικά δεν τον γνώρισε ποτέ, αλλά η ζωή τα έφερε έτσι ώστε να παίξει καθοριστικό ρόλο στη διάσωση του έργου του, υπογράφει σήμερα το πιο ενημερωμένο βιβλίο για εκείνον.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η Ιωάννα Μπουραζοπούλου γράφει έργα του φανταστικού για τους ακραία ρεαλιστικούς καιρούς μας

Portraits 2025 / Η Ιωάννα Μπουραζοπούλου γράφει έργα του φανταστικού για τους ακραία ρεαλιστικούς καιρούς μας

Η ολοκλήρωση της περίφημης «Τριλογίας του Δράκου της Πρέσπας» αποδεικνύει ότι πρόκειται για μια από τις πιο απρόβλεπτες, ουσιαστικές και συνεπείς συγγραφείς μας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
CHECK GIA 3/1 εκδόσεις δωμα

Portraits 2025 / Εκδόσεις Δώμα: «Θέλαμε να δούμε αν το κοινό μας θα ανταποκριθεί σε πιο βαριά πράγματα ή αν θα μας γυρίσει την πλάτη»

Μετά από εφτά χρόνια λειτουργίας και εξήντα προσεκτικά επιλεγμένους τίτλους, η Μαριλένα Καραμολέγκου και ο Θάνος Σαμαρτζής εξακολουθούν να πειραματίζονται, σαν να προτείνουν βιβλία σε φίλους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Claude Pujade-Renaud

Το Πίσω Ράφι / «Οι γυναίκες του λαθροθήρα»: Μια εντελώς διαφορετική οπτική σε ένα θρυλικό ερωτικό τρίγωνο

Η Claude Pujade-Renaud ανατέμνει την ιστορία της σχέσης του Τεντ Χιουζ με τη Σίλβια Πλαθ και την Άσια Ουέβιλ δημιουργώντας ένα ερεθιστικό ψηφιδωτό από δεκάδες διαφορετικές αφηγήσεις.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Τζον Ρ. Ρ. Τόλκιν: Ο άρχοντας του δευτερεύοντος κόσμου

Βιβλίο / Τζον Ρ. Ρ. Τόλκιν: Ο άρχοντας του δευτερεύοντος κόσμου

Κι αν η Μέση Γη εξυψώθηκε στη φαντασμαγορία που όλοι γνωρίζουμε μέσα απ’ τις ταινίες του Πίτερ Τζάκσον, δεν ξεχνάμε ποτέ εκείνη τη στιγμή της πρώτης βραδινής ανάγνωσης, των απρόσμενων αράδων που σχημάτισαν αμέσως ένα σύμπαν αυτονόητο.
ΜΑΚΗΣ ΜΑΛΑΦΕΚΑΣ
Ο Ερρίκος Σοφράς μιλά για τα «Σονέτα» του Σαίξπηρ: «Θεωρώ το ποίημα έναν οργανισμό ζωντανό, αιμάτινο»

Βιβλίο / Ο Ερρίκος Σοφράς μιλά για τα «Σονέτα» του Σαίξπηρ: «Θεωρώ το ποίημα έναν οργανισμό ζωντανό, αιμάτινο»

Η νέα, εμπλουτισμένη και αναθεωρημένη έκδοση των «Σονέτων» από τους Αντίποδες, σε μετάφραση Ερρίκου Σοφρά, αναδεικνύει τη διαρκή ανάγκη του ποιητή για ελευθερία και καινοτομία, που φτάνει να καταργεί ακόμα και τις ποιητικές και κοινωνικές συμβάσεις.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Οι 10 συν 2 ξένοι τίτλοι της χρονιάς

Βιβλίο / 12 μεταφρασμένα βιβλία που ξεχώρισαν το 2024

Mια millennial συγραφέας και το μεταφεμινιστικό της μυθιστόρημα, η μεταφορά ενός κλασικού βιβλίου σε graphic novel, αυτοβιογραφίες, η επανασύνδεση της ανθρώπινης και της φυσικής ιστορίας σε 900 σελίδες: αυτοί είναι οι ξένοι τίτλοι που ξεχωρίσαμε τη χρονιά που πέρασε.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Η ζωή και τα ήθη ενός λεσβιακού χωριού μέσα από το φαγητό

Βιβλίο / Η ζωή και τα ήθη ενός λεσβιακού χωριού μέσα από το φαγητό

Στον Μανταμάδο οι γυναίκες του Φυσιολατρικού–Ανθρωπιστικού Συλλόγου «Ηλιαχτίδα» δημιούργησαν ένα βιβλίο που συνδυάζει τη νοσταλγία της παράδοσης με τις γευστικές μνήμες της τοπικής κουζίνας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Γκάρι Ιντιάνα δεν μένει πια εδώ 

Απώλειες / Γκάρι Ιντιάνα (1950-2024): Ένας queer ήρωας του νεοϋορκέζικου underground

Συγγραφέας, ηθοποιός, πολυτάλαντος καλλιτέχνης, κριτικός τέχνης, ονομαστός και συχνά καυστικός ακόμα και με προσωπικούς του φίλους, o Γκάρι Ιντιάνα πέθανε τον περασμένο μήνα από καρκίνο σε ηλικία 74 ετών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τζούλια Τσιακίρη

Οι Αθηναίοι / Τζούλια Τσιακίρη: «Οι ταβερνιάρηδες είναι ευεργέτες του γένους»

Με διαλείμματα στο Παρίσι και τη Νέα Υόρκη, έχει περάσει όλη της τη ζωή στο κέντρο της Αθήνας - το ξέρει σαν την παλάμη της. Έχει συνομιλήσει και συνεργαστεί με την αθηναϊκη ιντελεγκέντσια, είναι άλλωστε κομμάτι της. Εδώ και 60 χρόνια, με τη χειροποίητη, λεπτολόγα δουλειά της στον χώρο του βιβλίου και με τις εκδόσεις «Το Ροδακιό» ήξερε ότι δεν πάει για τα πολλά. Αλλά δεν μετανιώνει για τίποτα απ’ όσα της επιφύλαξε η μοίρα «εις τον ρουν της τρικυμιώδους ζωής της».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
«H woke ατζέντα του Μεσοπολέμου», μια έκδοση-ντοκουμέντο

Βιβλίο / Woke ατζέντα είχαμε ήδη από τον Μεσοπόλεμο

Μέσα από τις «12 queer ιστορίες που απασχόλησαν τις αθηναϊκές εφημερίδες πριν από έναν αιώνα», όπως αναφέρει ο υπότιτλος του εν λόγω βιβλίου που έχει τη μορφή ημερολογιακής ατζέντας, αποκαλύπτεται ένας ολόκληρος κόσμος βαμμένος στα χρώματα ενός πρώιμου ουράνιου τόξου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ