«Ροζ κουφετί»: Ξαναδιαβάζοντας ένα εξαιρετικά αμφιλεγόμενο μυθιστόρημα για την παιδοφιλία

«Ροζ κουφετί»: Ξαναδιαβάζοντας ένα εξαιρετικά αμφιλεγόμενο μυθιστόρημα για την παιδοφιλία Facebook Twitter
Το μυθιστόρημα του Νικολά Τζονς-Γκορλέν έμελλε να γνωρίσει τεράστια δημοσιότητα, από τη στιγμή που μπήκε στο στόχαστρο ενός σωματείου για την προστασία του παιδιού.
0


ΠΡΙΝ ΣΤΑΜΠΑΡΕΙ και ασελγήσει πάνω στη μικρή Ντοροτέ, σ’ έναν κινηματογράφο που έπαιζε τη «Χιονάτη», ο Σιμόν ήταν «ένας τύπος που δεν είχε κλείσει τα τριάντα, πλασιέ σε δυο τρεις περιοχές, που ζούσε σε μια εργατική κατοικία, ούτε ωραία ούτε άσχημη, με τηλεόραση και στέρεο, γνωστούς μα όχι φίλους, καμιά γκομενίτσα πού και πού, με όλα τα αξεσουάρ μιας κανονικής, μάλλον άνετης ζωής, σε μια μεσαία πόλη, και με προτίμηση στα πιτσιρίκια – προτίμηση, όχι πράξη, έτσι απλά, πλατωνικά».

Ο Σιμόν είναι ο ήρωας και αφηγητής του «Ροζ κουφετί» (μετ. Σ. Διονυσοπούλου, Καστανιώτης 2003), ενός από τα πιο αμφιλεγόμενα μυθιστορήματα της τελευταίας εικοσαετίας στη Γαλλία. Πλάσμα της φαντασίας του Νικολά Τζονς-Γκορνλέν, είναι ένας τύπος σιχαμερός, παραδομένος πλέον στο βίτσιο του χωρίς ενοχές και χωρίς καμιά ψυχαναλυτικής φύσεως δικαιολογία.

«Γιατί την Ντοροτέ;» τον ρωτούν οι αρχές. «Γιατί όχι;» απαντά εκείνος. Στη φυλακή δεν μένει για πολύ, εντάσσεται σ’ ένα ειδικό πρόγραμμα που του προσφέρει κατοικία, χάπια και ιατρική αρωγή. Ο κόσμος του, εν τούτοις, εξακολουθεί να συνοψίζεται «σε μια σχισμή», σε αυτό που διαθέτουν τα άγουρα κορίτσια. Όπως το θέτει ο Σιμόν «παιδόφιλος μια μέρα, παιδόφιλος για πάντα».

Ο Νικολά Σαρκοζί, υπουργός τότε Εσωτερικών της Γαλλίας, λίγο έλειψε να αποσύρει το βιβλίο από την κυκλοφορία, αλλά υπήρξαν κριτικοί που το έκριναν άξιο να διεκδικήσει το βραβείο Μεντισίς.

Μέσα από το ασθματικό και κάπου κάπου γκροτέσκο παραλήρημα του Σιμόν, παρακολουθούμε τη διαδρομή του: κλόουν σε φαστφουντάδικο, νικητής σε τηλεοπτικό ριάλιτι, αστέρι της σκηνής με σμήνη πιτσιρικάδων στην πλατεία. Ο Σιμόν αγγίζει το ζενίθ χάρη στη γνωριμία του μ’ έναν ζάμπλουτο και καλά δικτυωμένο εξηντάρη, επίσης παιδεραστή, αλλά πολύ πιο κυνικό και αδίστακτο από τον ίδιο. Ο «Γέρος» είναι από αυτούς που αγοράζουν τα θύματά τους, καταβάλλοντας το αντίτιμο στους γονείς τους. Κι από τη μεριά του, εγγυάται ένα λαμπρό μέλλον στον Σιμόν, αρκεί να μην πειράξει τη μικρή ανιψιά του. Χρειάζεται να πούμε ότι το πάθος της παιδοφιλίας είναι πιο ισχυρό;

Το «Ροζ κουφετί» βυθίζεται σ’ ένα λουτρό από αίμα. Και ο παιδεραστής πρωταγωνιστής επιτέλους τιμωρείται: καταλήγει «ακίνητο έργο τέχνης» στο κρεβάτι ενός νοσοκομείου, ένας τετραπληγικός που ακόμα κι αν του έφερναν τη «λεία στα χέρια» δεν θα μπορούσε να την αγγίξει.

Πλημμυρισμένο από αγγλισμούς και γλωσσικά εφέ (του τύπου γλείfing ως απαρέμφατο του γλείφω, ή alter-pedo αντί για alter-ego), με όχι πάντα πειστικές σκηνές καταιγιστικής δράσης, μ’ ένα χιούμορ μάλλον εκκεντρικό για το θέμα που πραγματεύεται και μ’ έναν ήρωα αβάσταχτο στην απανθρωπιά του, το μυθιστόρημα του Νικολά Τζονς-Γκορλέν (Gallimard, 2002) έμελλε να γνωρίσει τεράστια δημοσιότητα, από τη στιγμή που μπήκε στο στόχαστρο ενός σωματείου για την προστασία του παιδιού.

Ο Νικολά Σαρκοζί, υπουργός τότε Εσωτερικών της Γαλλίας, λίγο έλειψε να αποσύρει το βιβλίο από την κυκλοφορία, αλλά υπήρξαν κριτικοί που το έκριναν άξιο να διεκδικήσει το βραβείο Μεντισίς. Άλλοι ισχυρίζονταν ότι το περιεχόμενό του είναι επικίνδυνο για τους νέους, άλλοι μιλούσαν για σχέδιο λογοκρισίας, ενώ από τον Γκαλιμάρ αναρωτιόνταν μήπως έπρεπε ν’ αποσύρουν απ’ τα ράφια και τα βιβλία του Σαντ, του Ζενέ ή τη «Λολίτα» του Ναμπόκοφ…

Ο 32χρονος εκείνη την εποχή Νικολά Τζονς-Γκορλέν ήθελε να κρυφτεί. Εκεί που θεωρούσε ότι καθήκον του είναι ν’ αφουγκράζεται όσα συμβαίνουν στην κοινωνία, «τρόμαξα», δήλωσε σε μια από τις λιγοστές συνεντεύξεις του, «νόμιζα πως ζούσα στα χρόνια του Στάλιν». Στα μάτια του η παιδοφιλία φαντάζει σαν την πίσω όψη του νομίσματος που πριμοδοτεί χωρίς όρια τη νεότητα. «Ένα φαινόμενο παιδοφιλίας είναι και η λατρεία της νεότητας», έλεγε, «απλώς δεν δηλώνεται ανοιχτά».

Είκοσι χρόνια αργότερα ο δημόσιος λόγος για την παιδοφιλία έχει γιγαντωθεί. Με τη διαφορά ότι από τον Μάικλ Τζάκσον και τον Τζέφρι Επστάιν ως τον Γκαμπριέλ Ματζνέφ, τον Ολιβιέ Ντιαμέλ ή τον Δημήτρη Λιγνάδη, όσοι κατηγορούνται για εγκληματικές πράξεις σχετικές με την παιδοφιλία δεν είναι μυθιστορηματικοί ήρωες, έχουν στην κυριολεξία σάρκα και οστά.  

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Γκάρι Ιντιάνα δεν μένει πια εδώ 

Απώλειες / Γκάρι Ιντιάνα (1950-2024): Ένας queer ήρωας του νεοϋορκέζικου underground

Συγγραφέας, ηθοποιός, πολυτάλαντος καλλιτέχνης, κριτικός τέχνης, ονομαστός και συχνά καυστικός ακόμα και με προσωπικούς του φίλους, o Γκάρι Ιντιάνα πέθανε τον περασμένο μήνα από καρκίνο σε ηλικία 74 ετών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τζούλια Τσιακίρη

Οι Αθηναίοι / Τζούλια Τσιακίρη: «Οι ταβερνιάρηδες είναι ευεργέτες του γένους»

Με διαλείμματα στο Παρίσι και τη Νέα Υόρκη, έχει περάσει όλη της τη ζωή στο κέντρο της Αθήνας - το ξέρει σαν την παλάμη της. Έχει συνομιλήσει και συνεργαστεί με την αθηναϊκη ιντελεγκέντσια, είναι άλλωστε κομμάτι της. Εδώ και 60 χρόνια, με τη χειροποίητη, λεπτολόγα δουλειά της στον χώρο του βιβλίου και με τις εκδόσεις «Το Ροδακιό» ήξερε ότι δεν πάει για τα πολλά. Αλλά δεν μετανιώνει για τίποτα απ’ όσα της επιφύλαξε η μοίρα «εις τον ρουν της τρικυμιώδους ζωής της».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
«H woke ατζέντα του Μεσοπολέμου», μια έκδοση-ντοκουμέντο

Βιβλίο / Woke ατζέντα είχαμε ήδη από τον Μεσοπόλεμο

Μέσα από τις «12 queer ιστορίες που απασχόλησαν τις αθηναϊκές εφημερίδες πριν από έναν αιώνα», όπως αναφέρει ο υπότιτλος του εν λόγω βιβλίου που έχει τη μορφή ημερολογιακής ατζέντας, αποκαλύπτεται ένας ολόκληρος κόσμος βαμμένος στα χρώματα ενός πρώιμου ουράνιου τόξου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Βιβλίο / Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Μια νέα ερευνητική έκδοση του Ιδρύματος Ωνάση, ευχάριστη και ζωντανή, αφηγείται την ιστορία της πολυκατοικίας αλλά και της πόλης μας με τις μεγάλες και τις μικρότερες αλλαγές της, μέσα από 37 ιστορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χυδαιότητα, ένα ελάττωμα της νεωτερικότητας

Βιβλίο / Χυδαιότητα, ένα ελάττωμα της εποχής μας

Το δοκίμιο «Νεωτερικότητα και χυδαιότητα» του Γάλλου συγγραφέα Μπερτράν Μπιφόν εξετάζει το φαινόμενο της εξάπλωσης της χυδαιότητας στην εποχή της νεωτερικότητας και διερευνά τη φύση, τα αίτια και το αντίδοτό της.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
«Μαθαίνεις να υπάρχεις μέσα στο γράψιμο και αυτό είναι επικίνδυνο»

Βιβλίο / «Μαθαίνεις να υπάρχεις μέσα στο γράψιμο και αυτό είναι επικίνδυνο»

Μια κουβέντα με τη Δανάη Σιώζιου, μία από τις πιο σημαντικές ποιήτριες της νέας γενιάς, που την έχουν καθορίσει ιστορίες δυσκολιών και φτώχειας και της οποίας το έργο έχει μεταφραστεί σε πάνω από 20 γλώσσες.
M. HULOT
«Τα περισσότερα περιστατικά αστυνομικής βίας εκδηλώνονται σε βάρος ειρηνικών διαδηλωτών»  

Βιβλίο / «Τα περισσότερα περιστατικά αστυνομικής βίας εκδηλώνονται σε βάρος ειρηνικών διαδηλωτών»  

Μια επίκαιρη συζήτηση με την εγκληματολόγο Αναστασία Τσουκαλά για ένα πρόβλημα που θεωρεί «πρωτίστως αξιακό», με αφορμή την κυκλοφορία του τελευταίου της βιβλίου της το οποίο αφιερώνει «στα θύματα, που μάταια αναζήτησαν δικαιοσύνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Η διαμάχη ανάμεσα στην Τζόαν Ντίντιον και την Ιβ Μπάμπιτζ συνεχίζεται και μετά θάνατον σε μια «διπλή» βιογραφία

Βιβλίο / Τζόαν Ντίντιον vs. Iβ Μπάμπιτζ: Μια διαμάχη που συνεχίζεται και μετά θάνατον

Η Ντίντιον και η Μπάμπιτζ πέθαναν με διαφορά έξι ημερών τον Δεκέμβριο του 2021: «Θέλω να πιστεύω ότι η Τζόαν Ντίντιον έζησε μια επιπλέον εβδομάδα από κακία», είχε γράψει τότε μια δημοσιογράφος σε ένα tweet που έγινε viral.
THE LIFO TEAM
Τα ημερολόγια του Αλέξη Ακριθάκη σε μια νέα έκδοση

Βιβλίο / Τα ημερολόγια του Αλέξη Ακριθάκη σε μια νέα έκδοση

Με αφορμή τη συμπλήρωση τριάντα χρόνων από τον θάνατο του καλλιτέχνη κυκλοφορεί το βιβλίο «Γράφοντας τη ζωγραφική - Ημερολόγια 1960-1990» που αφηγείται τη δημιουργική αγωνία και τον σύντομο, πλην πλούσιο και ταραχώδη βίο του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ