«Ροζ κουφετί»: Ξαναδιαβάζοντας ένα εξαιρετικά αμφιλεγόμενο μυθιστόρημα για την παιδοφιλία

«Ροζ κουφετί»: Ξαναδιαβάζοντας ένα εξαιρετικά αμφιλεγόμενο μυθιστόρημα για την παιδοφιλία Facebook Twitter
Το μυθιστόρημα του Νικολά Τζονς-Γκορλέν έμελλε να γνωρίσει τεράστια δημοσιότητα, από τη στιγμή που μπήκε στο στόχαστρο ενός σωματείου για την προστασία του παιδιού.
0


ΠΡΙΝ ΣΤΑΜΠΑΡΕΙ και ασελγήσει πάνω στη μικρή Ντοροτέ, σ’ έναν κινηματογράφο που έπαιζε τη «Χιονάτη», ο Σιμόν ήταν «ένας τύπος που δεν είχε κλείσει τα τριάντα, πλασιέ σε δυο τρεις περιοχές, που ζούσε σε μια εργατική κατοικία, ούτε ωραία ούτε άσχημη, με τηλεόραση και στέρεο, γνωστούς μα όχι φίλους, καμιά γκομενίτσα πού και πού, με όλα τα αξεσουάρ μιας κανονικής, μάλλον άνετης ζωής, σε μια μεσαία πόλη, και με προτίμηση στα πιτσιρίκια – προτίμηση, όχι πράξη, έτσι απλά, πλατωνικά».

Ο Σιμόν είναι ο ήρωας και αφηγητής του «Ροζ κουφετί» (μετ. Σ. Διονυσοπούλου, Καστανιώτης 2003), ενός από τα πιο αμφιλεγόμενα μυθιστορήματα της τελευταίας εικοσαετίας στη Γαλλία. Πλάσμα της φαντασίας του Νικολά Τζονς-Γκορνλέν, είναι ένας τύπος σιχαμερός, παραδομένος πλέον στο βίτσιο του χωρίς ενοχές και χωρίς καμιά ψυχαναλυτικής φύσεως δικαιολογία.

«Γιατί την Ντοροτέ;» τον ρωτούν οι αρχές. «Γιατί όχι;» απαντά εκείνος. Στη φυλακή δεν μένει για πολύ, εντάσσεται σ’ ένα ειδικό πρόγραμμα που του προσφέρει κατοικία, χάπια και ιατρική αρωγή. Ο κόσμος του, εν τούτοις, εξακολουθεί να συνοψίζεται «σε μια σχισμή», σε αυτό που διαθέτουν τα άγουρα κορίτσια. Όπως το θέτει ο Σιμόν «παιδόφιλος μια μέρα, παιδόφιλος για πάντα».

Ο Νικολά Σαρκοζί, υπουργός τότε Εσωτερικών της Γαλλίας, λίγο έλειψε να αποσύρει το βιβλίο από την κυκλοφορία, αλλά υπήρξαν κριτικοί που το έκριναν άξιο να διεκδικήσει το βραβείο Μεντισίς.

Μέσα από το ασθματικό και κάπου κάπου γκροτέσκο παραλήρημα του Σιμόν, παρακολουθούμε τη διαδρομή του: κλόουν σε φαστφουντάδικο, νικητής σε τηλεοπτικό ριάλιτι, αστέρι της σκηνής με σμήνη πιτσιρικάδων στην πλατεία. Ο Σιμόν αγγίζει το ζενίθ χάρη στη γνωριμία του μ’ έναν ζάμπλουτο και καλά δικτυωμένο εξηντάρη, επίσης παιδεραστή, αλλά πολύ πιο κυνικό και αδίστακτο από τον ίδιο. Ο «Γέρος» είναι από αυτούς που αγοράζουν τα θύματά τους, καταβάλλοντας το αντίτιμο στους γονείς τους. Κι από τη μεριά του, εγγυάται ένα λαμπρό μέλλον στον Σιμόν, αρκεί να μην πειράξει τη μικρή ανιψιά του. Χρειάζεται να πούμε ότι το πάθος της παιδοφιλίας είναι πιο ισχυρό;

Το «Ροζ κουφετί» βυθίζεται σ’ ένα λουτρό από αίμα. Και ο παιδεραστής πρωταγωνιστής επιτέλους τιμωρείται: καταλήγει «ακίνητο έργο τέχνης» στο κρεβάτι ενός νοσοκομείου, ένας τετραπληγικός που ακόμα κι αν του έφερναν τη «λεία στα χέρια» δεν θα μπορούσε να την αγγίξει.

Πλημμυρισμένο από αγγλισμούς και γλωσσικά εφέ (του τύπου γλείfing ως απαρέμφατο του γλείφω, ή alter-pedo αντί για alter-ego), με όχι πάντα πειστικές σκηνές καταιγιστικής δράσης, μ’ ένα χιούμορ μάλλον εκκεντρικό για το θέμα που πραγματεύεται και μ’ έναν ήρωα αβάσταχτο στην απανθρωπιά του, το μυθιστόρημα του Νικολά Τζονς-Γκορλέν (Gallimard, 2002) έμελλε να γνωρίσει τεράστια δημοσιότητα, από τη στιγμή που μπήκε στο στόχαστρο ενός σωματείου για την προστασία του παιδιού.

Ο Νικολά Σαρκοζί, υπουργός τότε Εσωτερικών της Γαλλίας, λίγο έλειψε να αποσύρει το βιβλίο από την κυκλοφορία, αλλά υπήρξαν κριτικοί που το έκριναν άξιο να διεκδικήσει το βραβείο Μεντισίς. Άλλοι ισχυρίζονταν ότι το περιεχόμενό του είναι επικίνδυνο για τους νέους, άλλοι μιλούσαν για σχέδιο λογοκρισίας, ενώ από τον Γκαλιμάρ αναρωτιόνταν μήπως έπρεπε ν’ αποσύρουν απ’ τα ράφια και τα βιβλία του Σαντ, του Ζενέ ή τη «Λολίτα» του Ναμπόκοφ…

Ο 32χρονος εκείνη την εποχή Νικολά Τζονς-Γκορλέν ήθελε να κρυφτεί. Εκεί που θεωρούσε ότι καθήκον του είναι ν’ αφουγκράζεται όσα συμβαίνουν στην κοινωνία, «τρόμαξα», δήλωσε σε μια από τις λιγοστές συνεντεύξεις του, «νόμιζα πως ζούσα στα χρόνια του Στάλιν». Στα μάτια του η παιδοφιλία φαντάζει σαν την πίσω όψη του νομίσματος που πριμοδοτεί χωρίς όρια τη νεότητα. «Ένα φαινόμενο παιδοφιλίας είναι και η λατρεία της νεότητας», έλεγε, «απλώς δεν δηλώνεται ανοιχτά».

Είκοσι χρόνια αργότερα ο δημόσιος λόγος για την παιδοφιλία έχει γιγαντωθεί. Με τη διαφορά ότι από τον Μάικλ Τζάκσον και τον Τζέφρι Επστάιν ως τον Γκαμπριέλ Ματζνέφ, τον Ολιβιέ Ντιαμέλ ή τον Δημήτρη Λιγνάδη, όσοι κατηγορούνται για εγκληματικές πράξεις σχετικές με την παιδοφιλία δεν είναι μυθιστορηματικοί ήρωες, έχουν στην κυριολεξία σάρκα και οστά.  

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μέριλιν Γιάλομ: «H ιστορία της συζύγου»

Το Πίσω Ράφι / H ιστορία της συζύγου από την αρχαιότητα έως τον 20ό αιώνα

Η φεμινίστρια συγγραφέας και ιστορικός Μέριλιν Γιάλομ εξερευνά τη διαδρομή της συζυγικής ταυτότητας, αποκαλύπτοντας πώς η έννοια του γάμου μεταλλάχθηκε από θρησκευτικό καθήκον σε πεδίο συναισθηματικής ελευθερίας.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Ο γενναιόδωρα οργισμένος Τζορτζ Όργουελ

Βιβλίο / Ο γενναιόδωρα οργισμένος Τζορτζ Όργουελ

Η έκδοση με τα κριτικά κείμενα του Τζορτζ Όργουελ για τη λογοτεχνία και την πολιτική με τον τίτλο «Ό,τι μου κάνει κέφι» μας φέρνει ενώπιον ενός τρομερά οξυδερκούς και ενίοτε γενναιόδωρα οργισμένου στοχαστή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το βιβλιοπωλείο Κάουφμαν και η ανεκτίμητη προσφορά του στην πνευματική ζωή της Αθήνας

Βιβλίο / Το βιβλιοπωλείο Κάουφμαν και η ανεκτίμητη προσφορά του στην πνευματική ζωή της Αθήνας

Μέσα από αφηγήσεις, φωτογραφίες και ντοκουμέντα μιας νέας έκδοσης ζωντανεύει το βιβλιοπωλείο που συνδέθηκε με τις μνήμες χιλιάδων Αθηναίων και έπαιξε ρόλο στην πολιτιστική διαμόρφωση και καλλιέργεια πολλών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Κάποια στιγμή έμαθα να βάζω στον λόγο μου ένα "ίσως", ένα "ενδεχομένως"»

Οι Αθηναίοι / «Κάποια στιγμή έμαθα να βάζω στον λόγο μου ένα "ίσως", ένα "ενδεχομένως"»

Στην Α’ Δημοτικού τη μάγεψε η φράση «Η Ντόρα έφερε μπαμπακιές». Διαμορφώθηκε με Προυστ, Βιρτζίνια Γουλφ, Γιώργο Ιωάννου και Κοσμά Πολίτη. Ως συγγραφέα την κινεί η περιέργεια για τις ανθρώπινες σχέσεις. Η Αγγέλα Καστρινάκη είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μπρους Τσάτουιν: Ένας αεικίνητος ταξιδιώτης

Πέθανε Σαν Σήμερα / Μπρους Τσάτουιν: Ένας αεικίνητος ταξιδιώτης

Ο αιώνιος ταξιδευτής, μυθιστοριογράφος και ταξιδιωτικός συγγραφέας περιπλανήθηκε στα πιο άβατα σημεία του κόσμου αναζητώντας το DNA των νομάδων και έζησε μια μυθιστορηματική ζωή που υπερβαίνει αυτήν που κατέγραψε στα βιβλία του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
10 σημαντικά βιβλία που θα κυκλοφορήσουν το πρώτο τρίμηνο του 2025

Βιβλίο / Δέκα σημαντικά βιβλία που θα κυκλοφορήσουν το πρώτο τρίμηνο του 2025

Το πιο πρόσφατο Booker, επανεκδόσεις μυθιστορημάτων με θέμα τον Εμφύλιο, το τελευταίο βιβλίο του Μάριο Βάργκας Λιόσα, η νέα Αμάντα Μιχαλοπούλου και μια συγκεντρωτική έκδοση των ποιημάτων του Αργύρη Χιόνη είναι μερικές μόνο από τις πολυαναμενόμενες προσεχέις εκδόσεις.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Ο Διονύσης Σαββόπουλος: σύζυγος, πατέρας, τραγουδοποιός

Βιβλίο / Ο Διονύσης Σαββόπουλος: σύζυγος, πατέρας, τραγουδοποιός

Στην πιο de profundis στιγμή της ζωής του ο συνθέτης γράφει το αυτοβιογραφικό «Γιατί τα χρόνια τρέχουν χύμα», αποκαλύπτοντας σαν σε προσευχή τις πιο προσωπικές, τρωτές στιγμές του, ζητώντας συγγνώμη από τους οικείους του και ομολογώντας ότι η έμπνευση συμπορεύεται με τη θνητότητα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μαριάννα Κορομηλά «Η Μαρία των Μογγόλων»

Το Πίσω Ράφι / Για όλες τις Μαρίες που «δωρίστηκαν» σε βαρβάρους και άξεστους

Ψάχνοντας και γράφοντας για τη Μαρία των Μογγόλων, η Μαριάννα Κορομηλά ήρθε αντιμέτωπη με όλες εκείνες τις παραγνωρισμένες γυναικείες μορφές της Ιστορίας. Το αποτέλεσμα ήταν ένα ανένταχτο και φεμινιστικό βιβλίο που συζητήθηκε έντονα μόλις κυκλοφόρησε.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«O Γιάννης Χρήστου δεν είναι ο "αναρχικός" που νόμιζαν κάποιοι κάποτε»

Βιβλίο / «O Γιάννης Χρήστου δεν είναι ο "αναρχικός" που νόμιζαν κάποιοι κάποτε»

Ο ιδιοφυής μουσικός έφυγε αναπάντεχα στα 44 του, αφήνοντας πίσω του ανεκπλήρωτα σχέδια. Ο Αλέξανδρος Αδαμόπουλος, ο οποίος ουσιαστικά δεν τον γνώρισε ποτέ, αλλά η ζωή τα έφερε έτσι ώστε να παίξει καθοριστικό ρόλο στη διάσωση του έργου του, υπογράφει σήμερα το πιο ενημερωμένο βιβλίο για εκείνον.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η Ιωάννα Μπουραζοπούλου γράφει έργα του φανταστικού για τους ακραία ρεαλιστικούς καιρούς μας

Portraits 2025 / Η Ιωάννα Μπουραζοπούλου γράφει έργα του φανταστικού για τους ακραία ρεαλιστικούς καιρούς μας

Η ολοκλήρωση της περίφημης «Τριλογίας του Δράκου της Πρέσπας» αποδεικνύει ότι πρόκειται για μια από τις πιο απρόβλεπτες, ουσιαστικές και συνεπείς συγγραφείς μας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
CHECK GIA 3/1 εκδόσεις δωμα

Portraits 2025 / Εκδόσεις Δώμα: «Θέλαμε να δούμε αν το κοινό μας θα ανταποκριθεί σε πιο βαριά πράγματα ή αν θα μας γυρίσει την πλάτη»

Μετά από εφτά χρόνια λειτουργίας και εξήντα προσεκτικά επιλεγμένους τίτλους, η Μαριλένα Καραμολέγκου και ο Θάνος Σαμαρτζής εξακολουθούν να πειραματίζονται, σαν να προτείνουν βιβλία σε φίλους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Claude Pujade-Renaud

Το Πίσω Ράφι / «Οι γυναίκες του λαθροθήρα»: Μια εντελώς διαφορετική οπτική σε ένα θρυλικό ερωτικό τρίγωνο

Η Claude Pujade-Renaud ανατέμνει την ιστορία της σχέσης του Τεντ Χιουζ με τη Σίλβια Πλαθ και την Άσια Ουέβιλ δημιουργώντας ένα ερεθιστικό ψηφιδωτό από δεκάδες διαφορετικές αφηγήσεις.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Τζον Ρ. Ρ. Τόλκιν: Ο άρχοντας του δευτερεύοντος κόσμου

Βιβλίο / Τζον Ρ. Ρ. Τόλκιν: Ο άρχοντας του δευτερεύοντος κόσμου

Κι αν η Μέση Γη εξυψώθηκε στη φαντασμαγορία που όλοι γνωρίζουμε μέσα απ’ τις ταινίες του Πίτερ Τζάκσον, δεν ξεχνάμε ποτέ εκείνη τη στιγμή της πρώτης βραδινής ανάγνωσης, των απρόσμενων αράδων που σχημάτισαν αμέσως ένα σύμπαν αυτονόητο.
ΜΑΚΗΣ ΜΑΛΑΦΕΚΑΣ