Στο βιογραφικό σου βλέπω ότι σπούδασες κοινωνιολογία. Πώς προέκυψε η αλλαγή καριέρας;
Στα 17 μου δεν ήξερα τι ήθελα, βάλε και το άθλιο σύστημα με τις πανελλήνιες, και βρέθηκα σε μια σχολή που μ'άρεσε μεν αλλά όχι τόσο ώστε να ασχοληθώ επαγγελματικά. Ήδη από κει προετοίμαζα το έδαφος γι'αυτό που θα έκανα μετά. Τότε δεν είχα συνειδητοποιήσει (άγνωστο γιατί...) πως θα μπορούσα να το κάνω σαν επάγγελμα, απλά μ άρεσε. Τελειώνοντας όμως είδα μπροστά μου μια ζωή μίζερη κι αποφάσισα να ακολουθήσω αυτό που με συναρπάζει.
Τι είναι αυτό που κάνει την τεχνική του κολάζ ελκυστική στα μάτια σου; Τι είναι αυτό που σε έκανε να επικεντρωθείς εκεί;
Ηθελα να φτιάξω ένα στυλ εικονογράφησης και πειραματίστηκα με διάφορες τεχνικές στην αρχή, ο πειραματισμός συνήθως σε οδηγεί παράλληλα με τις επιρροές. Οι οποίες ήταν κυρίως το DaDa, ο σουρρεαλισμός, ο κονστρουκτιβισμός κ.α. Ποτέ δε μ'άρεσε ο ρεαλισμός στην τέχνη, θέλω να βλέπω φαντασία και ενδιαφέρουσες συνθέσεις. Το κολάζ σ'αυτό βασίζεται, στο συνδιασμό άσχετων στοιχείων με τα οποία φτιάχνεις μια καινούρια εικόνα. Μέσα από τα πειράματα λοιπόν, κατέληξα σ'ένα στυλ που βασίζεται περισσότερο στη σύνθεση παρά στο σχέδιο.
Πόσο δύσκολο (ή εύκολο) είναι να πείσεις τους πελάτες σου να σε εμπιστευτούν; Πώς έπεισες τον πιο δύσπιστο πελάτη σου;
Οταν κάποιος σε προσεγγίζει για τη δουλειά που κάνεις, και όχι π.χ. γιατί είναι ξάδερφος του μπατζανάκη σου, τα πράγματα είναι διαφορετικά. Σε εμπιστεύεται πιο εύκολα, έχει δει τι κάνεις. Για τους υπόλοιπους τώρα, εξαρτάται από τη δουλειά, αν αξίζει ν'ασχοληθείς έχει καλώς. Αλλιώς κάνεις αυτό που ζητάει για τα προς το ζην. Γενικά σαν ομάδα έχουμε εμπιστοσύνη στις δυνάμεις μας όταν μας αφήνουν να κάνουμε αυτό που ξέρουμε. Ευτυχώς υπάρχουν και πελάτες που το βλέπουν.
Αν δεν ζούσες στο τώρα, ποιά εποχή και τοποθεσία θα διάλεγες για να κάνεις την ίδια δουλειά;
Αν έπρεπε ν'απαντήσω οπωσδήποτε θα διάλεγα το '50-'60 στην Πολωνία. Υπήρχε ένα κίνημα-σχολή πολλών σχεδιαστών που έβγαλε φανταστικά εξώφυλλα και αφίσες, που μ'επηρέασαν σε μεγάλο βαθμό. Όμως αυτό μου θυμίζει λίγο τo "Midnight in Paris" του Γούντι Άλεν που ουσιαστικά κατέληγε ότι η νοσταλγία τελικά δε θα σε πάει μπροστά. Να κρατάμε τις επιρροές σημαντικών ανθρώπων αλλά να κοιτάμε προς το μέλλον.
Θα τολμούσες να σχεδιάσεις ένα εξώφυλλο βιβλίου χωρίς να το διαβάσεις, βασιζόμενος μόνο στη φήμη του;
Δεν είναι τόσο δύσκολο όσο φαντάζεσαι. Το χω ήδη κάνει, αν και φυσικά δεν το προτιμώ. Αν βρεις μέσα από μια εκτενή ανάλυση κεντρικά στοιχεία του βιβλίου, γίνεται. Πάντως, πέρα από ιδιαίτερες περιπτώσεις, το να διαβάσεις το βιβλίο είναι το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνεις.
Τα εξώφυλλα που σχεδιάζεις στυλιστικά μοιάζουν μεταξύ τους, με την έννοια ότι φαίνεται ότι είναι σχεδιασμένα από τον ίδιο άνθρωπο. Όμως κάθε βιβλίο έχει τη δικιά του ατμόσφαιρα. Πώς συμβιβάζεις αυτά τα δύο;
To θέμα και το κλίμα του κάθε βιβλίου είναι πολύ σημαντικά. Το εξώφυλλο πρέπει να ναι πιο πιστό σ'αυτά παρά στον προσωπικό σου εγωισμό. Εφόσον όμως κάνω την εικονογράφηση και δουλεύω μ'έναν συγκεκριμένο τρόπο και στυλ, είναι αδύνατο να μη μοιάζουν μεταξύ τους. Απλά πρώτα κοιτάω να αντανακλούν το βιβλίο και μετά το πως θα γίνει αυτό με τον τρόπο που δουλεύω.
Τώρα που πληθαίνουν τα ψηφιακά βιβλία, πώς πιστεύεις ότι θα είναι το εξώφυλλο του μέλλοντος;
Μπορούν να ναι διαδραστικά κι αυτό παρέχει πολλές δημιουργικές δυνατότητες. Ωστόσο, όπως σε καθετί καινούριο θα υπάρξουν πειράματα όχι απαραίτητα καλά. Θα το δούμε στην πορεία, πάντως για την ώρα δε διαφέρουν από τα παραδοσιακά, κι εγώ προτιμώ τα τυπωμένα εφόσον το ψηφιακό δεν έχει κάτι καινούριο να σου δώσει. Το διαδραστικό εξώφυλλο πάντως είναι μια δημιουργική πρόκληση.
Ποιό εξώφυλλο βιβλίου θα ήθελες να είχες σχεδιάσει εσύ;
Μ'αρέσουν πολλά, δε μπορώ να ξεχωρίσω κάποιο. Σου είπα πριν για τους Πολωνούς(και τους Τσέχους της ίδιας εποχής), αλλά και σημερινά, σε διαφορετικά στυλ, όπως του σχεδιαστή John Gall για παράδειγμα.
Πες μας λίγα για την ομάδα σας, την Indyvisuals
Οι Indyvisuals είναι μια δημιουργική κολεκτίβα που σχηματίστηκε περίπου 6 χρόνια πριν. Είμαστε άτομα από διάφορες ειδικότητες (design, εικονογράφηση, branding, βίντεο, προγραμματισμός κ.α.) που έχουμε παρόμοιες αντιλήψεις για τo design,την τέχνη, τη ζωή, την αισθητική, την πολιτική. Αποφασίσαμε να φύγουμε από δουλειές που μας τρώγανε τη δημιουργικότητα και να συνεργαστούμε. Ο καθένας διατηρεί τους πελάτες του και παράλληλα έχουμε και κοινούς για τους οποίους γίνεται συνεργατική δουλειά. Είναι κυρίως πελάτες από τον πολιτιστικό χώρο. Eπίσης σε συνεργασία με την openLabs συμμετέχουμε σε events που προωθούν την opensource τεχνολογία και γνώση και το sharing.
_________________________
Δείτε τα κολάζ του Χρήστου στο masterview και τις δουλειές της ομάδας στο indyvisuals.
σχόλια