Τα Ψαγμένα: ένας νέος διαδικτυακός τόπος σκοπεύει να συγκεντρώσει σε μία λίστα όλα τα ποιοτικά βιβλιοπωλεία της χώρας

Τα Ψαγμένα: ένας νέος διαδικτυακός τόπος σκοπεύει να συγκεντρώσει σε μία λίστα όλα τα ποιοτικά βιβλιοπωλεία της χώρας Facebook Twitter
0

Τα Ψαγμένα βιβλιοπωλεία, είναι ένας διαδικτυακός τόπος αφιερωμένος στην ανάδειξη και παρουσίαση ποιοτικών βιβλιοπωλείων από όλο το χάρτη της Ελλάδας. Πίσω από την πρωτοπόρα αυτή προσπάθεια κρύβεται η ομάδα των εκδόσεων Gutenberg. Ο εκδότης τους Γ. Δάρδανος εξηγεί τους λόγους και παρουσιάζει τη λειτουργία του site.

— Ποιοι λόγοι σας οδήγησαν στη δημιουργία του συγκεκριμένου site;

Η ιδέα για το site tapsagmena.gr προέκυψε πριν από 3 χρόνια, απ' την ανάγκη ν' αναδείξουμε τα βιβλιοπωλεία ποιότητας ως εστίες πολιτισμού, σε καιρούς χαλεπούς, και να φέρουμε σε επαφή τους αναγνώστες μ' αυτούς τους χώρους. Τούτα τα στέκια φιλοξενούν και προωθούν τα σημαντικά βιβλία (κλασική λογοτεχνία, μεγάλους ποιητές, αρχαία γραμματεία, ιστορία, φιλοσοφία, δοκίμιο, βιβλία τέχνης κ.ά.), αντιβαίνοντας στους νόμους της αγοράς.

— Ποιες είναι οι κύριες λειτουργίες του;

Κάθε αναγνώστης προτείνει ένα «Ψαγμένο» βιβλιοπωλείο, έχοντας διαβάσει τα κριτήρια επιλογής. Εάν τα πληροί, τότε η πρότασή του θα μπει σε κλήρωση για να κερδίσει βιβλία των εκδόσεων Gutenberg. Κάθε μήνα θα ανακοινώνεται ένα νέο «Ψαγμένο» και θα γίνεται η κλήρωση. Επιπλέον, η ιστοσελίδα διαθέτει χάρτη, όπου μπορεί κάποιος να δει το κοντινότερο «Ψαγμένο» στην περιοχή του ή στην πόλη του. Κάθε «Ψαγμένο» θα παρουσιάζεται με βίντεο/συνέντευξη του ιδιοκτήτη, όπου θα περιγράφεται η ιστορία του βιβλιοπωλείου, ο λόγος που τον παρακίνησε να ασχοληθεί με το βιβλίο κ.λ.π Μια φορά το μήνα ένας βιβλιοπώλης θα προτείνει 3 τίτλους βιβλίων που θεωρεί σημαντικούς. Ο αναγνώστης θα μπορεί να βλέπει τις προτάσεις κάθε βιβλιοπώλη. Επιπλέον, στη σελίδα του κάθε βιβλιοπωλείου θα υπάρχει και ανακοίνωση για τις εκδηλώσεις ή παρουσιάσεις βιβλίων που θα φιλοξενούνται στον χώρο του.

Άρα, αυτό που λείπει είναι σοβαρή πολιτική βιβλίου (κατά συνέπεια και Παιδείας): να καταργηθεί το ένα και μοναδικό σχολικό βιβλίο (ευαγγέλιο), να ιδρυθούν σχολικές βιβλιοθήκες, να γίνεται το μάθημα μέσα απ' τις βιβλιοθήκες, ώστε να αγαπήσει ο μαθητής το βιβλίο και να μάθει να ερευνά,


— Κατά τη γνώμη σας, τι λείπει στο χώρο του βιβλίου;

Είναι κοινός τόπος ότι η κρατική πολιτική των τελευταίων δεκαετιών δεν δημιουργεί νέους αναγνώστες. Οι μαθητές εθίζονται στην παπαγαλία του ενός και μοναδικού βιβλίου, μαθαίνουν να το μισούν (όλοι θα θυμούνται το κάψιμο των βιβλίων ως «απελευθερωτική» πράξη στο τέλος της σχολικής χρονιάς) και ως πολίτες, πλέον, αγνοούν, στην πλειονότητά τους, τα μεγάλα κείμενα του ουμανισμού (αρχαία ελληνική γραμματεία, μεγάλα κείμενα ανατολικών λαών, κλασική δυτική λογοτεχνία και φιλοσοφία κ.α.). Όλη η γνώση του παρελθόντος φαντάζει εχθρική και απόμακρη στον μέσο νεαρό πολίτη, ο οποίος καλείται να πάρει αποφάσεις για την ζωή του και την χώρα εν πλήρη άγνοια. Ο Μαχάτμα Γκάντι έλεγε: «δεν χρειάζεται να καις τα βιβλία, αρκεί να κάνεις τους πολίτες να μην τα διαβάζουν πια.» Το έλλειμμα δημοκρατίας κι η ανελευθερία ξεκινούν απ' την άγνοια.


Την «στραβή» εκπαιδευτική πολιτική ενισχύει η ανυπαρξία οργανωμένων βιβλιοθηκών, στα σχολεία, στους δήμους, στα πανεπιστήμια. Σ' όλες τις χώρες του ανεπτυγμένου κόσμου βρίσκει κανείς πολύ οργανωμένο δίκτυο βιβλιοθηκών, όπου ο πολίτης μπορεί να δανειστεί και να διαβάσει το οποιοδήποτε βιβλίο δωρεάν ή με πολύ χαμηλό αντίτιμο. Στην Ελλάδα, τα βιβλία χρηματοδοτούνται από τους αναγνώστες-αγοραστές και εκδίδονται μόνο αν υπακούουν στους νόμους της αγοράς. Οι υπόλοιποι τίτλοι δεν εκδίδονται, καθώς μέσα σ' αυτό το κλίμα γίνονται ασύμφοροι, δηλαδή, κατ' ουσίαν «λογοκρίνονται».

Τα Ψαγμένα: ένας νέος διαδικτυακός τόπος σκοπεύει να συγκεντρώσει σε μία λίστα όλα τα ποιοτικά βιβλιοπωλεία της χώρας Facebook Twitter


Εδώ τίθεται κι ένα θέμα πλουραλισμού. Για παράδειγμα: αν κάποιος θέλει να μελετήσει την ιστορία μιας χρονικής περιόδου, π.χ. του εμφυλίου, πόσα βιβλία θα μπορέσει να αγοράσει; Ή θα αρκεστεί απλώς στο ένα και μοναδικό ή στο φθηνότερο; Πολλοί φωτοτυπούν ή «κατεβάζουν» παρανόμως βιβλία απ' το διαδίκτυο. Όμως ο πολίτης που δεν έχει μάθει να ερευνά όλες τις απόψεις, ώστε να καταλήγει μόνος του σε κάποιο συμπέρασμα, είναι ευεπηρέαστος στην προπαγάνδα και στη δημαγωγία, παίρνει κρίσιμες αποφάσεις εν αγνοία και τελικά, κινδυνεύει να χάσει την ελευθερία του.

Άρα, αυτό που λείπει είναι σοβαρή πολιτική βιβλίου (κατά συνέπεια και Παιδείας): να καταργηθεί το ένα και μοναδικό σχολικό βιβλίο (ευαγγέλιο), να ιδρυθούν σχολικές βιβλιοθήκες, να γίνεται το μάθημα μέσα απ' τις βιβλιοθήκες, ώστε να αγαπήσει ο μαθητής το βιβλίο και να μάθει να ερευνά, με την προοπτική όταν θα γίνει πολίτης, να έχει την απαραίτητη γνώση για ν' αναλάβει την ευθύνη της ζωής του.

Μέχρι να συμβεί αυτό, είναι ζωτικής σημασίας η επαναφορά του νόμου περί Ενιαίας Τιμής του βιβλίου. Οι περισσότερες χώρες της Ε.Ε προστατεύουν το βιβλίο, ως μοναδικό πολιτισμικό αγαθό, διατηρώντας την Ενιαία Τιμή. Οι νόμοι της αγοράς καθιστούν το έργο του μη εκδόσιμο. Το βιβλίο είναι προϊόν της γλωσσικής και πολιτισμικής ταυτότητας ενός λαού και μόνον η Ενιαία Τιμή μπορεί να το προστατεύσει. Ένας νέος μεγάλος ποιητής ή συγγραφέας, πριν αναγνωριστεί ή βραβευθεί είναι αντιεμπορικός. Θέλουμε, λοιπόν, να υπάρχουν βιβλία ποιότητας ή απλώς, να κολυμπάμε στο βούρκο των ευπώλητων –στην πλειονότητά τους– σκουπιδιών;

 
Η κατάργηση της Ενιαίας Τιμής και ο αναπόφευκτος πόλεμος εκπτώσεων που επακολουθεί, οδηγεί σε κλείσιμο τα μικρά και ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία, τα οποία φιλοξενούν όλα τα ποιοτικά, αλλά αντιεμπορικά βιβλία. Μέχρι τώρα έχει επέλθει ήδη σοβαρότατη ζημιά, μιας και πολλά ιστορικά βιβλιοπωλεία σε όλη την Ελλάδα δεν άντεξαν στον σκληρό ανταγωνισμό και έκλεισαν.

— Με ποια κριτήρια επιλέγονται τα βιβλιοπωλεία που αναφέρονται; Μπορεί να ενταχτεί κάποιο «μεγάλο» σε αυτά;

«Ψαγμένα» είναι τα βιβλιοπωλεία που στηρίζουν το ποιοτικό βιβλίο. Δεν παραγγέλνουν μόνο τους εμπορικούς τίτλους, αλλά, πρωτίστως βιβλία υποδομής: καλή λογοτεχνία, δοκίμιο, φιλοσοφία, ποίηση, βιβλία τέχνης κ.α. Προβάλλουν στους πάγκους τους τα σημαντικά έργα κι όχι μόνο τα πιο επικερδή. Διοργανώνουν εκδηλώσεις, προτείνουν τίτλους στους αναγνώστες, είναι ενημερωμένοι για ό,τι σημαντικό κυκλοφορεί, διαθέτουν έμπειρο προσωπικό κ.λπ. Αυτά και άλλα κριτήρια θα τα βρείτε στην ιστοσελίδα μας tapsagmena.gr. Το «μέγεθος» του βιβλιοπωλείου δεν είναι κριτήριο. Προφανώς μπορεί να ενταχθεί και κάποιο «μεγάλο», αν πληροί τα βασικά κριτήρια.

Τα Ψαγμένα

 

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βιογραφίες: Aπό τον Γκαρσία Μάρκες στην Άγκελα Μέρκελ

Βιβλίο / Πώς οι βιογραφίες, ένα όχι και τόσο δημοφιλές είδος στη χώρα μας, κατάφεραν να κερδίσουν έδαφος

Η απόλυτη επικράτηση των βιογραφιών στη φετινή εκδοτική σοδειά φαίνεται από την πληθώρα των τίτλων και το εύρος των αφηγήσεων που κινούνται μεταξύ του autofiction και των βιωματικών «ιστορημάτων».
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
ΕΠΕΞ Λευτέρης Αναγνώστου, ένας μεταφραστής

Λοξή Ματιά / Λευτέρης Αναγνώστου (1941-2024): Ένας ορατός και συγχρόνως αόρατος πνευματικός μεσολαβητής

Ο Λευτέρης Αναγνώστου, που έτυχε να πεθάνει την ίδια μέρα με τον Θανάση Βαλτινό, ήταν μεταφραστής δύσκολων και σημαντικών κειμένων από τη γερμανική και αυστριακή παράδοση.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Κυκλοφόρησε η πιο διεξοδική μελέτη της δεκαετίας 1910-1920, μια τρίτομη επανεκτίμηση της «μεγαλοϊδεατικής» πολιτικής του Βενιζέλου

Βιβλίο / Κυκλοφόρησε η πιο διεξοδική μελέτη της δεκαετίας 1910-1920, μια τρίτομη επανεκτίμηση της «μεγαλοϊδεατικής» πολιτικής του Βενιζέλου

Ο Ιωάννης Στεφανίδης, καθηγητής Διπλωματικής Ιστορίας στη Νομική του ΑΠΘ και επιμελητής του τρίτομου έργου του ιστορικού Νίκου Πετσάλη-Διομήδη, εξηγεί γιατί πρόκειται για ένα κορυφαίο σύγγραμμα για την εποχή που καθόρισε την πορεία του έθνους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μανώλης Ανδριωτάκης: «Δεν φοβάμαι τις μηχανές, τους ανθρώπους φοβάμαι»

Βιβλίο / Μανώλης Ανδριωτάκης: «Δεν φοβάμαι τις μηχανές, τους ανθρώπους φοβάμαι»

Με αφορμή το τελευταίο του μυθιστόρημα «Ο θάνατος του συγγραφέα» ο δημοσιογράφος μιλά για την τεχνητή νοημοσύνη, την εικονική πραγματικότητα και την υπαρξιακή διάσταση της τεχνολογίας.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Άλαν Χόλινγκερστ: «Η γραμμή της ομορφιάς»

Το πίσω ράφι / Η γραμμή της ομορφιάς: Η κορυφαία «γκέι λογοτεχνία» του Άλαν Χόλινγκχερστ

Ο Χόλινγκχερστ τοποθέτησε το βραβευμένο με Booker μυθιστόρημά του στα θατσερικά '80s και κατάφερε μια ολοζώντανη και μαεστρική ανασύσταση μιας αδίστακτης δεκαετίας.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η συγγραφέας που έδωσε στον Στάινμπεκ το υλικό για «Τα σταφύλια της οργής» καταδικάζοντας το δικό της βιβλίο στην αφάνεια

Βιβλίο / Η συγγραφέας που έδωσε στον Στάινμπεκ το υλικό για «Τα σταφύλια της οργής» καταδικάζοντας το δικό της βιβλίο στην αφάνεια

Η Σανόρα Μπαρμπ είχε περάσει πολύ καιρό στους καταυλισμούς των προσφύγων από την Οκλαχόμα που είχαν πληγεί από την Μεγάλη Ύφεση και την ξηρασία, προκειμένου να γράψει το μυθιστόρημά της. Έκανε όμως το λάθος να δείξει την έρευνά της στον διάσημο συγγραφέα, ο οποίος την πρόλαβε.
THE LIFO TEAM
Μαρξ - Βάγκνερ - Νίτσε: Oι σπουδαιότερες μορφές του 19ου αιώνα

Βιβλίο / Μαρξ - Βάγκνερ - Νίτσε: Oι παρεξηγημένοι του 19ου αιώνα

Το βιβλίο του Γερμανού θεωρητικού και πανεπιστημιακού Χέρφριντ Μίνκλερ αναλαμβάνει να επαναπροσδιορίσει το έργο τους, που άλλαξε τα δεδομένα του αστικού κόσμου από τον 19ο αιώνα μέχρι σήμερα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Νίκος Ψιλάκης: Mια ζωή αφιερωμένη στην καταγραφή της κρητικής παράδοσης και κουζίνας

Βιβλίο / Νίκος Ψιλάκης: Mια ζωή αφιερωμένη στην καταγραφή της κρητικής παράδοσης και κουζίνας

Ο Νίκος Ψιλάκης ερευνά και μελετά την κρητική παράδοση εδώ και τέσσερις δεκαετίες. Τα βιβλία του είναι μνημειώδεις εκδόσεις για το φαγητό, τις λαϊκές τελετουργίες και τα μοναστήρια της Κρήτης που διασώζουν και προωθούν τον ελληνικό πολιτισμό.
M. HULOT
«Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Βιβλίο / «Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Ένα νέο βιβλίο επιχειρεί να καταρρίψει τους μισογυνιστικούς μύθους για τις αυτοκρατορικές γυναίκες της Ρώμης, οι οποίες απεικονίζονται μονίμως ως στρίγγλες, ραδιούργες σκύλες ή λάγνες λύκαινες.
THE LIFO TEAM
Γιώργος Συμπάρδης: «Ήθελα οι ήρωές μου να εξαφανίζονται, όπως οι άνθρωποι στη ζωή μας»

Βιβλίο / Γιώργος Συμπάρδης: «Ήθελα οι ήρωές μου να εξαφανίζονται, όπως οι άνθρωποι στη ζωή μας»

Σε όλα τα έργα του πρωταγωνιστούν οι γυναίκες και μια υπόγεια Αθήνα, ενώ ο ίδιος δεν κρίνει τους ήρωές του παρά το αφήνει σε εμάς: Μια κουβέντα με τον χαμηλόφωνο συγγραφέα του «Άχρηστου Δημήτρη» και της «Πλατείας Κλαυθμώνος».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρίτα Κολαΐτη: «Με θυμώνει που δεν βλέπεις σχεδόν κανέναν να διαβάζει ένα βιβλίο στο μετρό»   

Βιβλίο / Ρίτα Κολαΐτη: «Με θυμώνει που σχεδόν κανείς δεν διαβάζει βιβλίο στο μετρό»   

Η πολυβραβευμένη μεταφράστρια μιλά για την προσωπική της διαδρομή στον χώρο της λογοτεχνίας, για το στοίχημα της καλής μετάφρασης και εξηγεί τι σημαίνει να δουλεύεις πάνω σε κορυφαία έργα του Φλομπέρ, του Καμί, του Μαρκήσιου ντε Σαντ και της Ανί Ερνό. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Ρουφιανεύοντας τον εαυτό μου»: Τα απομνημονεύματα του Αλ Πατσίνο

Βιβλίο / «Ρουφιανεύοντας τον εαυτό μου»: Τα απομνημονεύματα του Αλ Πατσίνο

Ο 84χρονος ηθοποιός κοιτάζει προς τα πίσω και βλέπει τα δύσκολα παιδικά χρόνια, την καταθλιπτική μητέρα του, τον Τσέχoφ, τις σχέσεις που δεν έφτασαν ποτέ στον γάμο, τις έντονες αναταράξεις μιας πολυκύμαντης διαδρομής.
THE LIFO TEAM
Πέτρος Τατσόπουλος: «Η οργή σε κάποιες περιπτώσεις επιβάλλεται γιατί είναι απελευθερωτική»

Πέτρος Τατσόπουλος / «Δεν τα έχω με τους πιστούς αλλά με τους απατεώνες ρασοφόρους»

Μια χειμαρρώδης συνέντευξη με τον γνωστό συγγραφέα, δημοσιογράφο, παρουσιαστή και πρώην βουλευτή Πέτρο Τατσόπουλο, με αφορμή το τελευταίο του βιβλίο «Το παιδί του διαβόλου - Μια αληθινή ιστορία», όπου εστιάζει στη μεγάλη δύναμη της Εκκλησίας στην Ελλάδα, στη διαπλοκή της με την πολιτεία και στις σκοταδιστικές απόψεις που κατά κανόνα πρεσβεύει καθώς και στην ιδιαίτερα επικερδή «μπίζνα» που έχει στηθεί γύρω από ιερά λείψανα, ιερά κειμήλια, «άγιους» γέροντες και «θαύματα» για κάθε χρήση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ