Τίτος Πατρίκιος: «Το σημαντικό είναι να μην κλειστούμε στον εαυτό μας και στη μοναξιά μας» Facebook Twitter

Τίτος Πατρίκιος: «Το σημαντικό είναι να μην κλειστούμε στον εαυτό μας και στη μοναξιά μας»

0

Αυτές τις μέρες, ο Τίτος Πατρίκιος παραμένει κλεισμένος στο διαμέρισμά του στο Παγκράτι. Στο παρελθόν, λόγω φυλακίσεων και εξοριών, γνώρισε κακουχίες αλλά και τι θα πει απομόνωση, μοναξιά ή έλλειψη. Στον περιπετειώδη βίο του έχει περάσει αμέτρητες διακυμάνσεις, αγωνίες, διαρκείς μεταπτώσεις και έχει ζήσει υπό συνθήκες καταπίεσης. Άλλωστε, όλα αυτά είναι που κουβαλά στη μνήμη του και αποτυπώνει στα ποιήματά του. Επίσης, η συγγραφή τον έχει οδηγήσει πολλές φορές σε μοναχικούς δρόμους και συνθήκες οικειοθελούς εγκλεισμού.


Ο ίδιος είναι ένας άνθρωπος εξωστρεφής, που αυτοσαρκάζεται, του αρέσουν η παρέα, το χιούμορ, οι συναναστροφές και η επικοινωνία. Παρότι, λοιπόν, του λείπουν όλα αυτά, δεν έχει χάσει την αισιοδοξία του, τον θετικό τρόπο με τον οποίο αντιλαμβάνεται τον κόσμο και την ελπίδα του για όσα θα αφήσει πίσω της η πανδημία. Επικοινωνεί καθημερινά με τους δικούς του ανθρώπους, αναδιαμορφώνει το προσωπικό του αρχείο, μιλά με τους φίλους του στο εξωτερικό και ξοδεύει δημιουργικά τον ελεύθερο χρόνο του.

Αυτό που μάθαμε ως ελληνική κοινωνία είναι πως για πρώτη φορά συνειδητοποιήσαμε ότι το να βρίσκεται κανείς στην τελευταία θέση είναι τελικά καλύτερο. Και επειδή είμαστε τελευταίοι σε κρούσματα και θανάτους στην Ευρώπη, έχουμε αναδειχτεί κατά παράξενο τρόπο πρώτοι. Ας το αξιοποιήσουμε, λοιπόν, αυτό προκειμένου η επόμενη μέρα στη χώρα μας να έχει προοπτικές και ευοίωνα αποτελέσματα.


«Γράφω, λοιπόν, και γιατί το απολαμβάνω και γιατί με βασανίζει» αναφέρει συχνά όταν εξηγεί πώς γράφει ποίηση. Ωστόσο, σήμερα δεν εμπνέεται απ' αυτό που ζούμε. Ίσως αυτό συμβεί αργότερα, επισημαίνει. Κρατά σημειώσεις, παρατηρεί εικόνες, επεξεργάζεται ερεθίσματα και συνθέτει σκέψεις. Απ' αυτά μπορεί να προκύψει ένα υλικό που πιθανόν μετά να διοχετεύσει σε στίχους. «Όλες οι βεβαιότητες είναι υπό κρίση και αναθεώρηση» υποστηρίζει και προσθέτει: «Το ουσιαστικό είναι να καταλάβουμε ότι δεν υπάρχει "εγώ" χωρίς το "εμείς"».


Στη συνέντευξη που ακολουθεί, ο σημαντικός Έλληνας ποιητής μιλά για το πώς βιώνει ο ίδιος την πανδημία, επιλέγει το δικό του ποίημα που ταιριάζει στην εποχή, αναφέρεται στις διαστάσεις της κοινωνικής απομόνωσης, στους νέους και στο τι του λείπει, τι μάθαμε ως κοινωνία αλλά και τι θεωρεί σημαντικό στη ζωή.

Τίτος Πατρίκιος: «Το σημαντικό είναι να μην κλειστούμε στον εαυτό μας και στη μοναξιά μας» Facebook Twitter
Η μοναξιά και η μοναχικότητα είναι απαραίτητες για τη δουλειά του συγγραφέα ή του ποιητή. Γράφουμε μόνο όταν είμαστε μόνοι μας. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

— Κύριε Πατρίκιε, πώς βιώνετε την πανδημία;

Ο περιορισμός δεν με στενοχωρεί καθόλου. Παραμένω, όπως όλοι, έγκλειστος στο διαμέρισμά μου. Προσωπικά, το έχω ξαναζήσει. Την απομόνωση την ξέρω πολύ καλά και είμαι βαθιά εξοικειωμένος μ' αυτήν. Ωστόσο, στις μέρες μας οι συνθήκες σιωπηλής επιβίωσης είναι πολύ καλύτερες σε σχέση με το παρελθόν και τις φυλακίσεις στη Μακρόνησο ή τον Αϊ-Στράτη. Έχεις τη δυνατότητα της επικοινωνίας με τους ανθρώπους που αγαπάς, ανατρέχεις στα βιβλία σου, βλέπεις τηλεόραση, ακούς μουσική, συνομιλείς στο τηλέφωνο ή στα μέσα δικτύωσης. Επομένως, δεν είναι όλα τόσο φοβερά όσο μερικοί τα παρουσιάζουν. Καθημερινά ασχολούμαι με τα συγγραφικά μου έργα, τις στοίβες των χειρογράφων τα οποία αρχειοθετώ με σκοπό κάποια να τα αξιοποιήσω και άλλα να τα πετάξω. Από κει και πέρα, δεν σας κρύβω ότι υπήρξαν και στιγμές όλη αυτή την περίοδο που τα ξανασκέφτηκα όλα: τη ζωή, τον εαυτό μου, τους φίλους, τις κοινωνικές μας σχέσεις.


— Δηλαδή έχετε μπει στη διαδικασία αναστοχασμού και αναθεώρησης των πραγμάτων;

Είναι αλήθεια ότι επιστρέφω προς τα πίσω. Πάντα, όμως, στη λογική της ανατροφοδότησης για το αύριο που ξημερώνει και με κατεύθυνση προς τα μπρος. Δηλαδή, κάποια στιγμή θα βγούμε απ' αυτή την κατάσταση. Εκεί είναι που χρησιμοποιώ την πείρα μου ώστε να αντεπεξέλθω σε όλα όσα θα έχουμε να αντιμετωπίσουμε μετέπειτα.

— Σας ανησυχεί η κυριαρχία της κοινωνικής απομόνωσης;

Φυσικά. Αλλά παράλληλα μου δημιουργεί φόβους το ότι μπορεί να ξεχυθούμε την επόμενη μέρα, αφήνοντας στην άκρη τα μέτρα ασφαλείας και συλλογικής προστασίας. Ουσιαστικά, φοβάμαι ότι θα στραφούμε και πάλι στις απολαύσεις που έχουμε στερηθεί κι αυτό μπορεί να επιφέρει εν τέλει την κατασπατάλησή τους, είτε για το κοινωνικό σύνολο είτε για τον εαυτό μας.


— Αυτός ο ιός δεν μας επιτρέπει να αγκαλιαζόμαστε, να φιλιόμαστε και να είμαστε μαζί. Ποιο είναι το σχόλιό σας;

Ευελπιστώ ότι μελλοντικά θα τα χορτάσουμε και πάλι, αν και δεν είμαι εντελώς σίγουρος. Βέβαια, από τη δική μου εμπειρία, που αδημονώ να αγκαλιάσω τις κόρες και τις εγγονές μου, θεωρώ ότι οι περισσότεροι θα βρεθούν σε παρόμοια ψυχική διάθεση. Πάντα, όταν κάτι σου λείπει, το εκτιμάς ξανά. Και σίγουρα, γίνεσαι σοφότερος. Επαναπροσδιορίζεις.


— Τι φοβηθήκατε αυτές τις μέρες;

Νομίζω ότι στη ζωή μας πάντα φοβόμαστε για κάτι. Υπάρχουν στιγμές που ο φόβος σε διεγείρει προκειμένου να αντιμετωπίσεις δυσάρεστα γεγονότα. Το χειρότερο σενάριο του φόβου είναι όταν μεταβάλλεται σε πανικό. Οπότε, κατά ένα ποσοστό ο φόβος είναι χρήσιμος. Ο πανικός, για μένα, είναι αποτρεπτικός.

Τίτος Πατρίκιος: «Το σημαντικό είναι να μην κλειστούμε στον εαυτό μας και στη μοναξιά μας» Facebook Twitter
Φοβάμαι ότι θα στραφούμε και πάλι στις απολαύσεις που έχουμε στερηθεί κι αυτό μπορεί να επιφέρει εν τέλει την κατασπατάλησή τους, είτε για το κοινωνικό σύνολο είτε για τον εαυτό μας. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


— Εμπνευστήκατε καθόλου μέσα απ' αυτό που ζούμε;

Προσπαθώ να το σκεφτώ και να το αντιμετωπίσω, αλλά όχι με την έννοια της συγγραφικής αξιοποίησης, τουλάχιστον όχι ακόμα. Όλα αυτά που παρακολουθούμε να εκτυλίσσονται καθημερινά δεν μου έχουν δώσει την ώθηση της δημιουργικής διαφυγής. Επίσης, είμαι σίγουρος ότι αν δοκίμαζα να γράψω κάτι τώρα, το αποτέλεσμα θα ήταν σε αυτήν τη φάση πολύ πρόχειρο. Όταν γράφεις κάτι τη στιγμή που εξελίσσεται πολλές φορές η αντίδρασή σου είναι γραμμένη στο πόδι. Απλώς σημειώνεις για να το δουλέψεις εκτενώς αργότερα, με ψύχραιμη ματιά και κρατώντας μια χρονική απόσταση.


— Ποιο ποίημά σας θα επιλέγατε για την κρίση αυτή;

Επειδή εξακολουθώ να έχω ισχυρούς δεσμούς με τους φίλους μου στη γειτονική Ιταλία και χαίρομαι που είναι όλοι καλά, με ενημέρωσαν ότι αυτές τις μέρες ένας διάσημος ηθοποιός της χώρας διάβασε στο Ιnstagram ένα δικό μου ποίημα. Πράγματι, είναι ένα ποίημα που ταιριάζει σ' αυτή την κατάσταση. Το είχα γράψει σε μια περίοδο της ζωής μου που είχα γλιτώσει από μια δύσκολη εγχείρηση. Τότε είχα βρεθεί στο μεταίχμιο ζωής και θανάτου, μεταξύ ζωής και ανυπαρξίας. Οι γιατροί είχαν πει ότι δεν ήταν σίγουρο πως θα επιζούσα. Ωστόσο, τον Γενάρη του 2002 βγήκα ζωντανός απ' αυτήν τη δοκιμασία και το καλοκαίρι του ίδιου έτους έγραψα το ποίημα:


«ΑΛΛΟ ΕΝΑ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ»

Για σκέψου να μην πρόφταινα
κι αυτό το καλοκαίρι
να δω το φως ξανά εκτυφλωτικό
να νιώσω την αφή του ήλιου στο κορμί μου
να οσμιστώ δροσερές και χαλασμένες μυρωδιές
να γευτώ γλυκόξινες και πιπεράτες γεύσεις
ν' ακούω τα τζιτζίκια ως τα κατάβαθα της νύχτας
να καταλαβαίνω τους δικούς μου που αγαπώ
να μην αδημονώ μ' αυτούς που με στηρίζουν
να σκέφτομαι κι εκείνους που θέλησα να ξεχάσω
να βρίσκω φίλους που έρχονται από μακριά
ν' αφήνω κι άλλες ζωές να μπαίνουν στη δική μου
να κολυμπάω σε θάλασσες ζεστές
ν' αντικρίζω φρέσκα σώματα γυμνά
ν' αναπολήσω έρωτες, να ονειρευτώ καινούργιους
ν' αντιληφθώ τα πράγματα που αλλάζουν.
Έτσι καθώς το πρόφτασα αυτό το καλοκαίρι
λέω να ελπίζω για προσεχή Χριστούγεννα
για κάποια επόμενη Πρωτοχρονιά
άσε να δούμε και για παραπέρα.


— Τι σας λείπει περισσότερο;

Οι κόρες μου, τις οποίες βλέπω στο κατώφλι της πόρτας, και οι εγγονές μου, που δυστυχώς δεν έχω δει καθόλου όλο αυτό το διάστημα. Υπάρχουν περίοδοι στη ζωή, ειδικά όταν έχεις ξεπεράσει τα ενενήντα σου χρόνια, τις οποίες δεν πίστευες ότι θα βιώσεις. Όμως, ως προσωπικότητα, πάντοτε οπλίζομαι ψυχολογικά για να τις διαχειριστώ, ακόμα κι εκείνες που δεν είχες φανταστεί ποτέ ότι θα συμβούν. Αλλά να που τελικά πραγματοποιούνται.

— Ανήκετε σε αυτούς που θεωρούν ότι ο εγκλεισμός είναι μια ευκαιρία να στραφούμε στον εαυτό μας;

Μόνο ως προς εκείνο το στάδιο της σκέψης και της θέσης του εαυτού μας έναντι των άλλων, δηλαδή όχι με την έννοια του περιορισμού στον εσωτερικό μας κόσμο. Είτε επιπόλαια είτε ουσιαστικά, το πρώτιστο είναι να επικοινωνείς με τους άλλους. Άρα, για μένα το σημαντικό είναι να μην κλειστούμε στον εαυτό μας και στη μοναξιά μας. Η μοναξιά και η μοναχικότητα είναι απαραίτητες για τη δουλειά του συγγραφέα ή του ποιητή. Γράφουμε μόνο όταν είμαστε μόνοι μας. Όμως, για παράδειγμα, το θέατρο ή ο κινηματογράφος είναι αποτελέσματα συλλογικοτήτων και ομαδικής εργασίας. Όπως λέει ο Μπαλζάκ: «Η μοναξιά είναι ωραία – αλλά χρειάζεται να έχεις και κάποιον να σου το λέει». Επομένως, απορρίπτω τη φράση του Σαρτρ ότι η «κόλαση είναι οι άλλοι». Η κόλαση είναι η αφόρητη μοναξιά. Αντιθέτως, ο «παράδεισος» είναι η διαρκής επικοινωνία και αλληλεπίδραση με τους συνανθρώπους μας. Φυσικά, κανένας παράδεισος δεν είναι αυτόνομος, έχει πολλές κολάσιμες δόσεις, αλλά είναι προτιμότερος.


— Σήμερα οι νέοι άνθρωποι δεν μπορούν να ερωτευτούν ή να αγγίξει εύκολα ο ένας τον άλλον. Ζούμε εποχές τηλεσχέσεων;

Στους φίλους μου λέω ένα αστείο, ότι έχω βρει τον τίτλο ενός μυθιστορήματος που δεν μπορώ να γράψω. Ο τίτλος αυτός είναι: «Η τηλεφωνική σεξουαλικότητα». Όλα, πλέον, γίνονται από τις ηλεκτρονικές συσκευές και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Πάντως, είμαι αισιόδοξος ότι όταν τελειώσει όλο αυτό οι νέοι άνθρωποι θα βρεθούν και πάλι μαζί, θα εξακολουθήσουν να ερωτεύονται και, κυρίως, θα συνεχίσουν πραγματικά να αγαπούν. Θα σας διαβάσω, μάλιστα, και ένα ποίημά μου που το αφιερώνω κυρίως στους νέους της καραντίνας και έχει τον τίτλο «Το δύσκολο»:

Όπως κι αν έρθουνε τα πράγματα, όσο αντίξοες κι αν είναι οι συνθήκες, πάντα μπορεί κανείς να ερωτεύεται. Το δύσκολο είναι ν' αγαπάς.


— Ως κοινωνία μάθαμε κάτι απ' όλο αυτό;

Αυτό που μάθαμε ως ελληνική κοινωνία είναι πως για πρώτη φορά συνειδητοποιήσαμε ότι το να βρίσκεται κανείς στην τελευταία θέση είναι τελικά καλύτερο. Και επειδή είμαστε τελευταίοι σε κρούσματα και θανάτους στην Ευρώπη, έχουμε αναδειχτεί κατά παράξενο τρόπο πρώτοι. Ας το αξιοποιήσουμε, λοιπόν, αυτό προκειμένου η επόμενη μέρα στη χώρα μας να έχει προοπτικές και ευοίωνα αποτελέσματα.


— Τι θεωρείτε σημαντικό στη ζωή;

Το να μπορείς να φτιάχνεις κάτι, να δημιουργείς, έχοντας πάντα κατά νου το κοινό καλό, τους άλλους και τον διπλανό σου. Κι εκεί, σε αυτό που έχεις κατασκευάσει ήδη, να αφήνεις χώρο ώστε να εισχωρούν και να ενσωματώνονται οι επιθυμίες αλλά και εκείνα που και οι άλλοι, με τη σειρά τους, έχουν δημιουργήσει.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Κική Δημουλά: Ποια ήταν η ποιήτρια των μικρών πραγμάτων και της ύπαρξης

Απώλειες / Κική Δημουλά: Ποια ήταν η ποιήτρια των μικρών πραγμάτων και της ύπαρξης

Τα ποιήματα της Κικής Δημουλά πρόβαλλαν απρόσμενα στη νεοελληνική ζωή τα τελευταία χρόνια, ως memento mori, ως υπόμνηση της θνητότητας και του θανάτου, εκεί που νόμιζες πως όλοι τον είχαν ξεχάσει.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Έρση Σωτηροπούλου: «Το μεγάλο ταμπού σήμερα δεν είναι το σεξ αλλά το συναίσθημα»

Βιβλίο / Έρση Σωτηροπούλου: «Το μεγάλο ταμπού σήμερα δεν είναι το σεξ αλλά το συναίσθημα»

Η επανέκδοση του «Ζιγκ-ζαγκ στις νεραντζιές» και το παράλληλο ανέβασμά του στο θέατρο ήταν η αφορμή να συναντήσουμε τη συγγραφέα του- μια γυναίκα ανήσυχη, φιλοσοφημένη, πολυταξιδεμένη, «φύσει» ανεξάρτητη και ολίγον… φαρσέρ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Κορνήλιος Καστοριάδης για τον ποιητικό πλούτο της ελληνικής γλώσσας

Ιδέες / Ο Κορνήλιος Καστοριάδης για τον ποιητικό πλούτο της ελληνικής γλώσσας

Στο δοκίμιό του «Εκφραστικά μέσα της ποιήσεως» ο μεγάλος Έλληνας στοχαστής αναλύει την πολυσημία της «πρωτογενούς» ελληνικής γλώσσας και με πλήθος παραδειγμάτων δείχνει πώς οι νεότερες ευρωπαϊκές γλώσσες έπρεπε να καταφύγουν σε «τεχνάσματα» προκειμένου να δημιουργήσουν μια συγκρίσιμη εκφραστική ένταση.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Λουίς Μπουνιουέλ: Οι κόντρες με τον Νταλί, η αγάπη για τον Λόρκα, η λατρεία για το σινεμά

Βιβλίο / Λουίς Μπουνιουέλ: Οι κόντρες με τον Νταλί, η αγάπη για τον Λόρκα, η λατρεία για το σινεμά

Οι συμπάθειες και οι αντιπάθειες, ο ερωτικός πόθος που διαπερνούσε κάθε του κίνηση, μια ζωή συνώνυμη με τις μεγάλες αλλαγές του 20ού αιώνα και μια συνταγή για σωστό ντράι Μαρτίνι αποτυπώνονται στην αξεπέραστη αυτοβιογραφία του Λουίς Μπουνιούελ, «Η τελευταία μου πνοή», που κυκλοφορεί σε νέα έκδοση.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Στην Εκκλησία είναι ευπρόσδεκτοι και οι διαζευγμένοι και οι ομοφυλόφιλοι και τα τρανς άτομα»

Βιβλίο / «Στην Εκκλησία είναι ευπρόσδεκτοι και οι διαζευγμένοι και οι ομοφυλόφιλοι και τα τρανς άτομα»

Στην αυτοβιογραφία του ο Πάπας Φραγκίσκος αναφέρεται στα παιδικά του χρόνια, στους πειρασμούς, στον Αλέξη Τσίπρα, στο ποδόσφαιρο αλλά και στις ταινίες και τα βιβλία που τον καθόρισαν. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Yellowface»: «Κλέφτες» συγγραφείς, τα άπλυτα της εκδοτικής βιομηχανίας και τα προσωπεία στον δρόμο προς τη δόξα

Βιβλίο / Ένα μυθιστόρημα για τα «άπλυτα» και τα μυστικά της εκδοτικής βιομηχανίας

Το «Yellowface» της Ρεμπέκα Κουάνγκ είναι μια καυστική σάτιρα της εποχής μας που, πέρα από τα κακώς κείμενα στην εκδοτική βιομηχανία, σχολιάζει και ασκεί κριτική και σε άλλες όψεις της σύγχρονης ζωής, όπως η cancel culture, οι υπερβολές της πολιτικής ορθότητας, το hate speech στο ίντερνετ, η δολοφονία χαρακτήρων, το πώς κατασκευάζονται και προωθούνται συγκεκριμένα αφηγήματα και φαλκιδεύεται η αλήθεια.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Όταν τα «υποψιασμένα κορμιά» κυριαρχούσαν στους ομοφυλόφιλους έρωτες 

Βιβλίο / Όταν τα «υποψιασμένα κορμιά» κυριαρχούσαν στους ομοφυλόφιλους έρωτες 

Η κυκλοφορία του βιβλίου-ντοκουμέντου «Ανδρικές ομοερωτικές σχέσεις στη μεταπολεμική Ελλάδα» πυροδότησε μια συζήτηση με τον Κώστα Γιαννακόπουλο για έναν «αλλιώτικο» έρωτα, που παρέμενε ισχυρός ακόμα και σε καιρούς όπου κανείς δεν τολμούσε να προφέρει το όνομά του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιοι ήταν στ' αλήθεια οι Ρωμαίοι αυτοκράτορες;

Βιβλίο / Ποιοι ήταν στ' αλήθεια οι Ρωμαίοι αυτοκράτορες;

Η πανεπιστημιακός και «celebrity historian» Μαίρη Μπίαρντ αλλάζει τον τρόπο που βλέπουμε τους Ρωμαίους αυτοκράτορες, αποκαλύπτοντας άγνωστες λεπτομέρειες – όπως ότι ο Νέρωνας, που έχει μείνει στην ιστορία ως πυρομανής και μεγαλομανής, ήταν επίσης ριζοσπάστης φιλότεχνος.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πάτρικ Λι Φέρμορ «Η εποχή της δωρεάς»

Το πίσω ράφι / Το «χωριατόπουλο χωρίς χαλινάρι» που εξελίχθηκε σε ρομαντικό ταξιδιωτικό συγγραφέα

Ο Πάτρικ Λι Φέρμορ και το συναρπαστικό χρονικό της νεανικής του περιπλάνησης στην Ευρώπη, πριν αρχίσει να ακούει στο όνομα «Μιχάλης» στην Κρήτη και «Παντελής» στη Μάνη, προτού γίνει ο «ξένος» που διαφήμισε την Ελλάδα όσο ελάχιστοι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
H «Διεθνής» της Alt-right, τα γνωρίσματα, τα μέσα, οι στόχοι και το αποτύπωμά της στην Ελλάδα  

Βιβλίο / H «Διεθνής» της Alt-right, τα μέσα, οι στόχοι και το αποτύπωμά της στην Ελλάδα  

Οι διαστάσεις του αντιεμβολιαστικού αντι-κινήματος, η πολιτικοποίηση της θρησκείας, ο ακροδεξιός κυβερνοχώρος, οι αντιδράσεις απέναντι στη λεγόμενη woke ατζέντα: Μια επίκαιρη συζήτηση με τους συγγραφείς του βιβλίου «Η Εναλλακτική Δεξιά στην Ελλάδα».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Δεν μπορεί να μην υπήρχαν queer επαναστάτες ή αγωνιστές. Πού είναι αυτές οι ιστορίες;»

Βιβλίο / «Δεν μπορεί να μην υπήρχαν queer επαναστάτες ή αγωνιστές. Πού είναι αυτές οι ιστορίες;»

Το βιβλίο της «Εκείνοι που δεν έφυγαν» μπήκε στις λίστες με τα καλύτερα του 2024. Η Αταλάντη Ευριπίδου έγραψε εφτά ιστορίες-χρονικά ανθρώπων στο περιθώριο της Ιστορίας, queer ατόμων, γυναικών και εθνικών και θρησκευτικών μειονοτήτων, σε μια συλλογή που συνδυάζει τη μαγεία του παραμυθιού και τη λαϊκή παράδοση με τη σύγχρονη ματιά για τον κόσμο.
M. HULOT
Η Σαντορίνη σε βιβλία

Βιβλίο / Η Σαντορίνη των ποιητών, των φωτογράφων, των περιηγητών

Το φημισμένο νησί των Κυκλάδων ανέκαθεν κέντριζε τη συγγραφική φαντασία και κινητοποιούσε την επιστημονική έρευνα με πολλαπλούς τρόπους. Μια συλλογή από τις πιο σημαντικές εκδόσεις για τη Σαντορίνη.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Χρήστος Τσιόλκας: «Μπαρακούντα»

Το Πίσω Ράφι / Πώς αναμετριέται κανείς με την αποτυχία και την ντροπή που τον τυλίγει πατόκορφα;

Ο Χρήστος Τσιόλκας, ο συγγραφέας που μεσουράνησε με το «Χαστούκι» δεν σταμάτησε να μας δίνει λογοτεχνία για τα καυτά θέματα της εποχής μας. Και το «Μπαρακούντα» δεν αποτελεί εξαίρεση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η όχι και τόσο ξαφνική μανία με τον Έρμαν Έσε 

Βιβλίο / Η όχι και τόσο ξαφνική μανία με τον Έρμαν Έσε 

Το έργο του Έρμαν Έσε, είτε ως λαμπρού εκφραστή της κεντροευρωπαϊκής παράδοσης, είτε ως σύγχρονου μελετητή της ενδοσκόπησης, αποδεικνύεται πολύ πιο επίκαιρο και επιδραστικό από οποιοδήποτε life coaching, δεσπόζοντας ακόμα στις κορυφές των παγκόσμιων μπεστ σέλερ. Οι εκδόσεις Διόπτρα επανεκδίδουν τα πιο γνωστά βιβλία του με μοντέρνα εξώφυλλα και νέες μεταφράσεις. 
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ο συγγραφέας του Fight Club πιστεύει ότι οι σέκτες και οι αιρέσεις είναι πια εκτός ελέγχου

Βιβλίο / Ο συγγραφέας του Fight Club πιστεύει ότι οι σέκτες και οι αιρέσεις είναι πια εκτός ελέγχου

«Ένα πράγμα μας σώζει», λέει ο Τσακ Πάλανιουκ για τον Ίλον Μασκ στη συνέντευξή του στον Telegraph. «Συνήθως, τέτοια άτομα είτε αποτυγχάνουν οικτρά είτε χάνουν την προσοχή μας».
THE LIFO TEAM
Μπιλ Γκέιτς: «Αν μεγάλωνα σήμερα, θα είχα διαγνωστεί στο φάσμα του αυτισμού»

Tech & Science / Μπιλ Γκέιτς: «Αν μεγάλωνα σήμερα, θα είχα διαγνωστεί στο φάσμα του αυτισμού»

Ο πρώτος τόμος των απομνημονευμάτων του μεγιστάνα της τεχνολογίας που μόλις κυκλοφόρησε φανερώνει πως γεννήθηκε στο σωστό μέρος, την κατάλληλη στιγμή, και φτάνει μέχρι την ίδρυση της Microsoft το 1975.
THE LIFO TEAM