Ξεφυλλίζοντας την παιδική μου ηλικία

Ξεφυλλίζοντας την παιδική μου ηλικία Facebook Twitter
0

Όταν γίνεσαι γονιός ανοίγονται μπροστά σου δύο επιλογές (που ενδεχομένως να καθορίσουν το υπόλοιπο της ζωής σου). Η πρώτη είναι να αποφασίσεις ότι αφού έχεις παιδί εσύ πρέπει να αποχαιρετίσεις για πάντα τη δική σου παιδικότητα και η δεύτερη είναι να αφεθείς στη νέα αυτή σχέση και να αφυπνίσεις το παιδί που υπάρχει μέσα σου. Η δεύτερη επιλογή σου εξασφαλίζει ένα ταξίδι στον χρόνο καθώς ,παρατηρώντας το παιδί σου, θυμάσαι πώς ήταν η δική σου παιδική ηλικία. Μέσα σε αυτό το ταξίδι ανακαλείς παιχνίδια, σκανταλιές και φυσικά βιβλία που σε σημάδεψαν (χωρίς να το γνωρίζεις τότε) μέχρι την ενήλικη ζωή σου.

Οι ειδικοί λένε ότι αν θέλεις να απομακρύνεις ένα πιτσιρίκι από τον υπολογιστή και να το ωθήσεις στην ανάγνωση βιβλίων, υπάρχει μόνο ένας τρόπος: να δει εσένα να διαβάζεις. Όταν έβαλα μπροστά αυτό το σχέδιο (ως γονιός που θέλω να δώσω το καλό παράδειγμα) αποφάσισα να το κάνω με βιβλία που έρχονται από το μακρινό παρελθόν της δικής μου παιδικότητας και τα οποία προσφέρει η εφημερίδα Καθημερινή σε μια σειρά με τίτλο «Βιβλία που αγαπήσαμε». Επέλεξα τον Μικρό Πρίγκιπα και τον Τομ Σόγιερ.

Έπιασα στα χέρια μου το αριστούργημα του Σεντ Εξυπερί και το ξεφύλλισα με μεγάλη συγκίνηση. Οι ζωγραφιές του συγγραφέα που συνοδεύουν το κείμενο μου φάνηκαν διαφορετικές. Όταν ήμουν μικρή δεν είχα δώσει τόση σημασία στα σκίτσα, αλλά τώρα πια μπορώ να αντιληφθώ όλη τη συναισθηματική έξαρση που κρύβει η απλότητά τους. Οι ήρωες του μυθιστορήματος δεν ήταν πλέον βγαλμένοι από τη φαντασία... Καθένας αντιπροσωπεύει κάποιο άτομο που γνωρίζω και ο συγγραφέας περιέγραφε τα χαρακτηριστικά του με τον πιο πετυχημένο και παραμυθένιο τρόπο. Όσο για τον πρωταγωνιστή, τον Μικρό Πρίγκιπα, αυτό το πλάσμα που συνδυάζει ευαισθησία, πείσμα και αθωότητα νομίζω ότι στο ενήλικο μυαλό μου προσωποποιεί με τον καλύτερο τρόπο την πιο εσωτερική μορφή της παιδικής ηλικίας. Φυσικά τελείωσα την ανάγνωση του βιβλίου σε ένα απόγευμα και αυτή τη φορά δάκρυσα όταν έφτασα στο σημείο που αλεπού έχει εξημερωθεί από το μικρό αγόρι:

Έτσι ο μικρός πρίγκιπας εξημέρωσε την αλεπού. Κι όταν πλησίαζε να ‘ρθει η ώρα του αποχωρισμού:
- Αχ! είπε η αλεπού … Θ’ αρχίσω τα κλάματα.
- Δικό σου είναι το λάθος, είπε ο μικρός πρίγκιπας.
- Ναι, σωστά, είπε η αλεπού.
- Μα συ θα βάλλεις τα κλάματα, είπε ο μικρός πρίγκιπας.
- Και βέβαια, είπε η αλεπού.
- Τότε, από αυτό, δεν κερδίζεις τίποτε! – Κάτι κερδίζω, είπε η αλεπού είναι το χρώμα του σταριού.

Ο Τομ Σόγιερ ήταν μια ευχάριστη εξισορρόπηση μετά τον Μικρό Πρίγκιπα. Θυμόμουν ότι ο ήρωας ήταν ένα σκανταλιάρικο αγόρι που έκανε τα πάντα άνω κάτω, αλλά ξαναδιαβάζοντας το βιβλίο του Μαρκ Τουαίην ανακάλυψα τη μαγεία της περιγραφής απ΄την αρχή. Επίσης διαπίστωσα ότι μέσα σε αυτό το βιβλίο μπορεί να κρύβονται συμβουλές προς τους γονείς πιο εύστοχες και σημαντικές από οποιαδήποτε επιστημονική ανάλυση. Ο συγγραφέας περιγράφει μια σειρά από περιπέτειες στις οποίες μπλέκει ο μικρός Τομ Σόγιερ παρασύροντας και όλη την παρέα και σε ταξιδεύει σε εποχές όπου η αλάνα, η σφεντόνα και οι αυτοσχέδιες στολές ήταν το πιο δημιουργικό παιχνίδι για τα μικρά παιδιά.

Η πιο σημαντική έκπληξη που έκρυβε η ανάγνωση (για δεύτερη φορά) του Τομ Σόγιερ ήταν ότι ακόμα και ως ενήλικας έπιασα τον εαυτό μου να ζηλεύει την ατρόμητη φύση του μικρού ήρωα. Αυτή την αίσθηση ότι όλα μπορείς να τα καταφέρεις αρκεί να μη φοβάσαι. Την ίδια ζήλια θυμάμαι ότι ένιωθα και ως πιτσιρίκα μόνο που τότε δεν ήξερα ότι κάποια στιγμή ο φόβος γίνεται μόνιμος συνοδός της ενηλικίωσης και σε κάνει να ξεχάσεις την ανεμελιά του μικρού Σόγιερ.

Τώρα που το σκέφτομαι νομίζω πως η επιλογή των βιβλίων δεν ήταν τυχαία. Μάλλον ο μικρός μου έχει (ή θα ήθελα να έχει) έναν συνδυασμό και των δύο ηρώων. Την ευαισθησία του Μικρού Πρίγκιπα μαζί με το θάρρος του Τομ Σόγιερ. Η αλήθεια είναι ότι αφού τελείωσα τα βιβλία τον έπιασα αρκετές φορές να τα ξεφυλλίζει προσπαθώντας να με μιμηθεί. Και τότε ένιωσα πόσο κλασικές αξίες είναι αυτά τα αναγνώσματα, και πόσο διαχρονική η σημασία τους όχι μόνο για τα παιδιά αλλά και για εμάς τους μεγάλους που τελευταία προτιμάμε την κυνικότητα του internet από την συγκίνηση της ανάγνωσης.

Γι’ αυτό η εκδοτική προσφορά της εφημερίδας Καθημερινή με τίτλο «Τα βιβλία που αγαπήσαμε» ήταν μια πολύ ευχάριστη έκπληξη για μένα. Η σειρά περιλαμβάνει δημοφιλή έργα Ελλήνων και ξένων κλασικών συγγραφέων:

Ξεφυλλίζοντας την παιδική μου ηλικία Facebook Twitter

Το νησί των θησαυρών, του Ρόμπερτ Λούις Στήβενσον
Μικρές Κυρίες, της Λουίζα Μέι Άλκοτ
Μικρός Πρίγκιπας, του Αντουάν ντε Σαιντ-Εξυπερύ
Χάιντι, της Γιοχάνα Σπίρι
Παραμύθι χωρίς όνομα, της Πηνελόπης Δέλτα
Τομ Σόγερ, του Μαρκ Τουαίην
Μόγλης - Το βιβλίο της ζούγκλας, του Ράντγιαρντ Κίπλινγκ
Πήτερ Παν, του Τζέιμς Μάθιου Μπάρι

Όποιο κι αν επιλέξεις η μόνη προϋπόθεση είναι να αφεθείς στη μαγεία της αφήγησης σαν να είσαι ακόμα παιδί.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βιογραφίες: Aπό τον Γκαρσία Μάρκες στην Άγκελα Μέρκελ

Βιβλίο / Πώς οι βιογραφίες, ένα όχι και τόσο δημοφιλές είδος στη χώρα μας, κατάφεραν να κερδίσουν έδαφος

Η απόλυτη επικράτηση των βιογραφιών στη φετινή εκδοτική σοδειά φαίνεται από την πληθώρα των τίτλων και το εύρος των αφηγήσεων που κινούνται μεταξύ του autofiction και των βιωματικών «ιστορημάτων».
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
ΕΠΕΞ Λευτέρης Αναγνώστου, ένας μεταφραστής

Λοξή Ματιά / Λευτέρης Αναγνώστου (1941-2024): Ένας ορατός και συγχρόνως αόρατος πνευματικός μεσολαβητής

Ο Λευτέρης Αναγνώστου, που έτυχε να πεθάνει την ίδια μέρα με τον Θανάση Βαλτινό, ήταν μεταφραστής δύσκολων και σημαντικών κειμένων από τη γερμανική και αυστριακή παράδοση.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Κυκλοφόρησε η πιο διεξοδική μελέτη της δεκαετίας 1910-1920, μια τρίτομη επανεκτίμηση της «μεγαλοϊδεατικής» πολιτικής του Βενιζέλου

Βιβλίο / Κυκλοφόρησε η πιο διεξοδική μελέτη της δεκαετίας 1910-1920, μια τρίτομη επανεκτίμηση της «μεγαλοϊδεατικής» πολιτικής του Βενιζέλου

Ο Ιωάννης Στεφανίδης, καθηγητής Διπλωματικής Ιστορίας στη Νομική του ΑΠΘ και επιμελητής του τρίτομου έργου του ιστορικού Νίκου Πετσάλη-Διομήδη, εξηγεί γιατί πρόκειται για ένα κορυφαίο σύγγραμμα για την εποχή που καθόρισε την πορεία του έθνους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μανώλης Ανδριωτάκης: «Δεν φοβάμαι τις μηχανές, τους ανθρώπους φοβάμαι»

Βιβλίο / Μανώλης Ανδριωτάκης: «Δεν φοβάμαι τις μηχανές, τους ανθρώπους φοβάμαι»

Με αφορμή το τελευταίο του μυθιστόρημα «Ο θάνατος του συγγραφέα» ο δημοσιογράφος μιλά για την τεχνητή νοημοσύνη, την εικονική πραγματικότητα και την υπαρξιακή διάσταση της τεχνολογίας.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Άλαν Χόλινγκερστ: «Η γραμμή της ομορφιάς»

Το πίσω ράφι / Η γραμμή της ομορφιάς: Η κορυφαία «γκέι λογοτεχνία» του Άλαν Χόλινγκχερστ

Ο Χόλινγκχερστ τοποθέτησε το βραβευμένο με Booker μυθιστόρημά του στα θατσερικά '80s και κατάφερε μια ολοζώντανη και μαεστρική ανασύσταση μιας αδίστακτης δεκαετίας.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η συγγραφέας που έδωσε στον Στάινμπεκ το υλικό για «Τα σταφύλια της οργής» καταδικάζοντας το δικό της βιβλίο στην αφάνεια

Βιβλίο / Η συγγραφέας που έδωσε στον Στάινμπεκ το υλικό για «Τα σταφύλια της οργής» καταδικάζοντας το δικό της βιβλίο στην αφάνεια

Η Σανόρα Μπαρμπ είχε περάσει πολύ καιρό στους καταυλισμούς των προσφύγων από την Οκλαχόμα που είχαν πληγεί από την Μεγάλη Ύφεση και την ξηρασία, προκειμένου να γράψει το μυθιστόρημά της. Έκανε όμως το λάθος να δείξει την έρευνά της στον διάσημο συγγραφέα, ο οποίος την πρόλαβε.
THE LIFO TEAM
Μαρξ - Βάγκνερ - Νίτσε: Oι σπουδαιότερες μορφές του 19ου αιώνα

Βιβλίο / Μαρξ - Βάγκνερ - Νίτσε: Oι παρεξηγημένοι του 19ου αιώνα

Το βιβλίο του Γερμανού θεωρητικού και πανεπιστημιακού Χέρφριντ Μίνκλερ αναλαμβάνει να επαναπροσδιορίσει το έργο τους, που άλλαξε τα δεδομένα του αστικού κόσμου από τον 19ο αιώνα μέχρι σήμερα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Νίκος Ψιλάκης: Mια ζωή αφιερωμένη στην καταγραφή της κρητικής παράδοσης και κουζίνας

Βιβλίο / Νίκος Ψιλάκης: Mια ζωή αφιερωμένη στην καταγραφή της κρητικής παράδοσης και κουζίνας

Ο Νίκος Ψιλάκης ερευνά και μελετά την κρητική παράδοση εδώ και τέσσερις δεκαετίες. Τα βιβλία του είναι μνημειώδεις εκδόσεις για το φαγητό, τις λαϊκές τελετουργίες και τα μοναστήρια της Κρήτης που διασώζουν και προωθούν τον ελληνικό πολιτισμό.
M. HULOT
«Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Βιβλίο / «Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Ένα νέο βιβλίο επιχειρεί να καταρρίψει τους μισογυνιστικούς μύθους για τις αυτοκρατορικές γυναίκες της Ρώμης, οι οποίες απεικονίζονται μονίμως ως στρίγγλες, ραδιούργες σκύλες ή λάγνες λύκαινες.
THE LIFO TEAM
Γιώργος Συμπάρδης: «Ήθελα οι ήρωές μου να εξαφανίζονται, όπως οι άνθρωποι στη ζωή μας»

Βιβλίο / Γιώργος Συμπάρδης: «Ήθελα οι ήρωές μου να εξαφανίζονται, όπως οι άνθρωποι στη ζωή μας»

Σε όλα τα έργα του πρωταγωνιστούν οι γυναίκες και μια υπόγεια Αθήνα, ενώ ο ίδιος δεν κρίνει τους ήρωές του παρά το αφήνει σε εμάς: Μια κουβέντα με τον χαμηλόφωνο συγγραφέα του «Άχρηστου Δημήτρη» και της «Πλατείας Κλαυθμώνος».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ