«Υπόθεση Λέβενγουορθ»: Η Άννα Κάθριν Γκριν και το αστυνομικό μυθιστόρημα της χρονιάς

«Υπόθεση Λέβενγουορθ»: Η Άννα Κάθριν Γκριν και το αστυνομικό μυθιστόρημα της χρονιάς Facebook Twitter
0
«Υπόθεση Λέβενγουορθ»: Η Άννα Κάθριν Γκριν και το αστυνομικό μυθιστόρημα της χρονιάς Facebook Twitter
H «Υπόθεση Λέβενγουορθ» είναι με διαφορά το καλύτερο αστυνομικό μυθιστόρημα της χρονιάς που κυκλοφορεί ή που θα κυκλοφορήσει στη γλώσσα μας.

Όπως συμβαίνει αρκετά συχνά, όλοι ξέραμε την Anna Katharine Green, ή έτσι νομίζαμε, αλλά κανείς μας δεν την είχε διαβάσει. Με την εξαίρεση τριών διηγημάτων της που κυκλοφόρησαν σε ένα τομίδιο με το «Ποντίκι» το 2009 (γενικός τίτλος: «Ο ερημίτης της οδού», μετάφραση Ασημίνα Μητσομπόνου, 95 σελ.), και που μάλλον πέρασαν χωρίς να τους δοθεί καμία σημασία, δεν υπήρχε μέχρι τώρα άλλο έργο της στα ελληνικά. Παρά ταύτα, η Γκριν μάς ήταν παραδόξως γνωστή ως «η συγγραφέας που ενέπνευσε και επηρέασε την Άγκαθα Κρίστι».

Η Γκριν, λοιπόν, είναι πολλά περισσότερα από αυτό. Και η «Υπόθεση Λέβενγουορθ» είναι με διαφορά το καλύτερο αστυνομικό μυθιστόρημα της χρονιάς που κυκλοφορεί ή που θα κυκλοφορήσει στη γλώσσα μας. Σπουδαίο βιβλίο. Μεγάλο εύρημα. Οι Έλληνες αναγνώστες —όλοι οι φαν τού Αστυνομικού ασφαλώς, αλλά ακόμη και όσοι δεν γνωρίζουν καλά το είδος ή και δεν το υπολήπτονται καν, και φυσικά όσοι αγαπούν τη λογοτεχνία του 19ου αιώνα— θα το απολαύσουν.

Η Γκριν είναι η πρώτη που γράφει καθαρόαιμη detective fiction, θέτοντας εκ νέου τις βάσεις της Αστυνομικής Λογοτεχνίας, ή καλύτερα οικειοποιούμενη και επανακαθορίζοντας τον ποεδικό κανόνα και εκτοξεύοντάς τον σε μεγάλα ύψη.

Στην Εισαγωγή του μεταφραστή (ο Ερρίκος Μπαρτζινόπουλος παραδίδει μία έξοχη, ζηλευτή δουλειά) μαθαίνουμε όλα τα απαραίτητα για τη ζωή και το έργο της Γκριν. Έχοντας, όπως μάς λέει, τη σπάνια για την εποχή εκείνη τύχη να σπουδάσει σε κολέγιο (η Γκριν γεννήθηκε το 1846 στους κόλπους μίας παλιάς οικογένειας της Νέας Αγγλίας), εγκατέλειψε νωρίς την ποίηση, στην οποία είχε αρχικά αφοσιωθεί, και, με την παρότρυνση της μητριάς της, αποφάσισε να ασχοληθεί με τη μυθιστοριογραφία. Παρακολουθώντας από πολύ κοντά την καριέρα του πατέρα της, που ασκούσε τη δικηγορία σε υψηλό επίπεδο, έμαθε τα πάντα για τη δουλειά του, καθώς και για την αστυνομία και τον τρόπο λειτουργίας της, για τα δικαστήρια, για το κληρονομικό δίκαιο και για τις ποικίλες άλλες αστικές και μη υποθέσεις που κατέληγαν σε δίκη. Δούλεψε επί έξι χρόνια πάνω στο χειρόγραφό της και μόνο όταν αισθάνθηκε αρκετά σίγουρη τόλμησε να το δείξει στον πατέρα της. Εκείνος τής έκανε πολλές παρατηρήσεις, σαν γνήσιος editor, το έδωσε κατόπιν και σε έναν δικαστή για να διορθώσει τυχόν λάθη επί της διαδικασίας, και τέλος, αφού η κόρη του έκανε πράγματι ό,τι την είχε παροτρύνει να κάνει, το έστειλε ο ίδιος στον εκδοτικό οίκο του Τζορτζ Πάτναμ. (Διαβάζοντας βέβαια το όνομα, ένας σημερινός βιβλιόφιλος μπορεί μόνο να ανατριχιάσει: Putnam). Ο εκδότης δέχτηκε το έργο, υπό τον όρο να κόψει η νεαρή συγγραφέας περί τις 60.000 λέξεις! Πολλές... Μάλλον σοφή συμβουλή όμως — ή καλύτερα απαίτηση. Η Γκριν δέχτηκε και το βιβλίο βγήκε το 1878, όταν η συγγραφέας του γινόταν τριάντα δύο ετών. Μέσα στα επόμενα δεκαπέντε χρόνια θα πουλούσε 750.000 αντίτυπα, ένα απίθανο νούμερο, η Άννα Κάθριν Γκριν θα γινόταν παραπάνω από διάσημη, προϊόντος του χρόνου θα αποκαλούνταν τιμητικά από όλους «μητέρα του αμερικανικού αστυνομικού μυθιστορήματος» και θα εξέδιδε έκτοτε άλλα 40 μυθιστορήματα, μέχρι σχεδόν τα ογδόντα της οπότε και σταμάτησε να γράφει, μία δωδεκαετία πριν τον θάνατό της, το 1935. Θα προλάβαινε, φυσικά, να διαβάσει αρκετά από τα μυθιστορήματα της Κρίστι, της «Άννας Κάθριν Γκριν του 20ού αιώνα», που κυκλοφόρησε τον πρώτο της Πουαρό το 1920.

Επηρεασμένη η ίδια από τον άνθρωπο που γέννησε το Αστυνομικό (αλλά και τον Τρόμο, και εν πολλοίς όλο αυτό που γενικά λέμε Φανταστικό), τον μέγιστο των μεγίστων Έντγκαρ Άλαν Πόε, πήρε όλα τα στοιχεία των «Φόνων της οδού Μοργκ» που είχαν δημοσιευτεί το 1841, και τα απογείωσε: έχουμε λοιπόν εδώ ένα αποτρόπαιο έγκλημα «κλειστού δωματίου», τον φόνο ενός εξαιρετικά πλούσιου αστού στο γραφείο του, έναν ιδιοφυή ντετέκτιβ που ερευνά εξονυχιστικά τον χώρο, ανακρίνει τους υπόπτους και αφήνει τη φαντασία του να συμπληρώσει τα κενά, τον συμπαθητικό και λίγο αφελή βοηθό του που μένει πρώτος αυτός έκθαμβος από τις ανακαλύψεις του φίλου του, και διάφορους υποψήφιους για το φονικό, εκ των οποίων άλλους συμπαθούμε λιγότερο και άλλους περισσότερο. (Σημείωση: δεν θα βρείτε τον δολοφόνο). Όλα αυτά δηλαδή που μετά από αρκετά χρόνια, εκκινώντας το 1887, θα γίνονταν κοινός τόπος χάρη στον Άρθουρ Κόναν Ντόιλ και τον Σέρλοκ Χολμς του — και τον Γουάτσον. Η Γκριν όμως είναι η πρώτη που γράφει καθαρόαιμη detective fiction, θέτοντας εκ νέου τις βάσεις της Αστυνομικής Λογοτεχνίας, ή καλύτερα οικειοποιούμενη και επανακαθορίζοντας τον ποεδικό κανόνα και εκτοξεύοντάς τον σε μεγάλα ύψη.

«Υπόθεση Λέβενγουορθ»: Η Άννα Κάθριν Γκριν και το αστυνομικό μυθιστόρημα της χρονιάς Facebook Twitter

Όλα αυτά ίσως θα έφταναν —και με το παραπάνω—, αν δεν είχαμε να κάνουμε εδώ και με μία στιλπνή, πανέμορφη, καλοκεντημένη πρόζα, που πραγματικά είναι απόλαυση να τη διαβάζει κανείς. Η Γκριν δεν επαναπαύεται στο μυστήριο και στην ευφάνταστη, επίσης ψιλοδουλεμένη και άρτια λύση του, αλλά γράφει και μαγευτικά:

«Είπατε πως αν διακήρυττα την αθωότητά μου θα με πιστεύατε», δήλωσε σηκώνοντας το κεφάλι της καθώς έμπαινα. «Κοιτάξτε!» Και ακουμπώντας το μάγουλό της πάνω στο ωχρό μέτωπο του νεκρού ευεργέτη της φίλησε τα παγωμένα χείλη απαλά στην αρχή, με πάθος στη συνέχεια, και μετά σηκώθηκε και είπε με σιγανή φωνή αλλά έντονη συγκίνηση: «Θα μπορούσα να το κάνω αν ήμουν ένοχη; Δεν θα πάγωνε η ανάσα στα χείλη μου, το αίμα στις φλέβες μου, δεν θα έσβηνε η ζωή στην καρδιά μου;»

Μολονότι δεν έχουμε να κάνουμε και με ένα πρώιμο φεμινιστικό μυθιστόρημα, όπως κατατείνουν κάποιοι κριτικοί, οι γυναικείοι χαρακτήρες της Γκριν είναι έξοχοι — πραγματικά έξοχοι. Οι δύο πρωταγωνίστριες, η Μαίρη και η Ελεάνορ, δικαίως θεωρούνται εμβληματικοί χαρακτήρες της παγκόσμιας αστυνομικής λογοτεχνίας. Κι ας είναι και οι δυο τους θύματα περισσότερο παρά «ηρωίδες».

Ξανθιά, χλομή, υπερήφανη, ευαίσθητη· σαν κρίνος μέσα στο ακριβό κρεμ ρούχο της, που αλλού σφιχταγκάλιαζε κι αλλού κρεμόταν χαλαρά γύρω από το καλλίγραμμο σώμα της· με το ελληνικό μέτωπό της στεφανωμένο με κατάξανθους βοστρύχους, ανασηκωμένο και αποπνέοντας δύναμη· ένα τρεμάμενο χέρι να σφίγγει το μπράτσο της καρέκλας της, το άλλο απλωμένο, να δείχνει κάποιο μακρινό αντικείμενο μέσα στο δωμάτιο — η όλη παρουσία της ήταν τόσο υπέροχη, τόσο αναπάντεχη, τόσο εντυπωσιακή, που κράτησα έκπληκτος την ανάσα μου, στην πραγματικότητα αμφιβάλλοντας προς στιγμήν αν ήταν γυναίκα με σάρκα και οστά αυτή που έβλεπα ή διάσημη ιέρεια που αναδύθηκε διά μαγείας από την αρχαία ιστορία για να εκφράσει με μια τρομερή χειρονομία την αγανάκτηση όλων των οργισμένων γυναικών.

«Υπόθεση Λέβενγουορθ»: Η Άννα Κάθριν Γκριν και το αστυνομικό μυθιστόρημα της χρονιάς Facebook Twitter

Αλλά η Γκριν έχει και πολύ χιούμορ:

«Δεν ξέρουμε τι είδε, όπως δεν ξέρουμε και τι είδε η κυρία Μπέλντεν. Οι γυναίκες είναι ένα μυστήριο και, παρόλο που κολακεύομαι να πιστεύω ότι είμαι ισάξιος της εξυπνότερης γυναίκας που γεννήθηκε ποτέ, πρέπει να πω ότι σ' αυτή την υπόθεση αισθάνομαι τελείως και επαίσχυντα μπερδεμένος».

Ο ντετέκτιβ Εμπενέζερ Γκράις, τέλος, που θα πρωταγωνιστήσει σε πολλά μυθιστορήματα της Γκριν, είναι μία ευρηματική φιγούρα, πρόγονος ασφαλώς του Ηρακλή Πουαρό, όπως είπαμε, και κοντινός συγγενής του Χολμς, οπωσδήποτε ιδιόρρυθμος και πραγματικά άσος στη δουλειά του. Εννοείται, δε, ότι καταρτίζει καταλόγους απαριθμώντας τα βασικά σημεία της υπόθεσης, ενώ στο τέλος συγκεντρώνει όλους τους εμπλεκομένους στο μυστήριο στο αναπόφευκτο σαλόνι, σε μία κατ' αντιπαράσταση, και αρκούντως θεατρική, εξιστόρηση —και αναθεώρηση— των συμβάντων:

«Σας περίμενα εδώ», είπε σοβαρά, «για να σας ζητήσω να συμμετάσχετε στη συζήτηση που πρόκειται να ακολουθήσει, ανεξάρτητα από την εξέλιξη που μπορεί να έχει. Εγώ θα μιλάω, εσείς θ' ακούτε. Ούτε και θα πρέπει να εκπλαγείτε με οτιδήποτε μπορεί να πω ή να κάνω. Είμαι σε φιλοπαίγμονα διάθεση».

Μία σπουδαία έκδοση, στη νέα σειρά των Εκδόσεων Gutenberg υπό τον τίτλο Aldina/Μυστήριο, που διευθύνει η Ζωή Μπέλλα-Αρμάου.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Καρολίνα Μέρμηγκα: «Συγγενής»

Το Πίσω Ράφι / «Συγγενής»: Ένα ταξίδι αυτογνωσίας με μια μεγάλη ανατροπή

Εκείνο που προσεγγίζει η Καρολίνα Μέρμηγκα στο βιβλίο της είναι οι ανθρώπινες σχέσεις, όπως αυτές ορίζονται από τα δεσμά της οικογένειας, τις υπαρξιακές μας ανάγκες, τις κοινωνικές συμβάσεις.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Σελίν Κιριόλ «Φωνή χωρίς ήχο»

Το πίσω ράφι / «Ένα από τα πιο ιδιοφυώς γραμμένα μυθιστορήματα της σύγχρονης λογοτεχνίας»

Έτσι είχε γράψει ο Πολ Όστερ εξαίροντας τη γραφή της Σελίν Κιριόλ στο «Φωνή χωρίς ήχο» για την οικονομία, τη συμπόνια και τις χιουμοριστικές πινελιές της, για τον τρόπο που προσεγγίζει μια γυναίκα αποξενωμένη σε μια απέραντη μεγαλούπολη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μαίρη Κουκουλέ

Οι Αθηναίοι / Μαίρη Κουκουλέ (1939-2025): Η αιρετική λαογράφος που κατέγραψε τη νεοελληνική αθυροστομία

Μοίρασε τη ζωή της ανάμεσα στην Αθήνα και το Παρίσι, υπήρξε σύντροφος ζωής του επίσης αιρετικού Ηλία Πετρόπουλου. Ο Μάης του ’68 ήταν ό,τι συγκλονιστικότερο έζησε. Πέθανε σε ηλικία 86 ετών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Στρατής Τσίρκας και οι Ακυβέρνητες Πολιτείες

Βιβλίο / Ο Στρατής Τσίρκας και οι Ακυβέρνητες Πολιτείες

Σε ποια εποχή γράφτηκε η φημισμένη τριλογία; Πώς διαβάζουμε σήμερα αυτό το σημαντικό μυθιστόρημα; Ποιοι είναι οι ήρωές του; Αυτά και πολλά ακόμα αναλύει με εξαιρετικό τρόπο η Κωνσταντίνα Βούλγαρη σε τρία ηχητικά ντοκιμαντέρ. 
THE LIFO TEAM
Θανάσης Σκρουμπέλος, συγγραφέας

Οι Αθηναίοι / «Δεν μπορεί να κερδίζει συνέχεια το δίκιο του ισχυρού»

Στο Λονδίνο, ο Θανάσης Σκρουμπέλος έλεγε ότι είναι «απ’ τον Κολωνό, γείτονας του Σοφοκλή». Έχοντας βγει από τα σπλάχνα της, ο συγγραφέας που έγραψε για την Αθήνα του περιθωρίου, για τη γειτονιά του και τον Ολυμπιακό, πιστεύει ότι η αριστερά που γνώρισε έχει πεθάνει, ενώ το «γελοίο που εκφράζει η ισχυρή άρχουσα τάξη» είναι ο μεγαλύτερός του φόβος.
M. HULOT
Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή

Πέθανε Σαν Σήμερα / Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή στο ελληνικό θέατρο

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης κυκλοφόρησε έναν τόμο 535 σελίδων, αφιερωμένο στον σπουδαίο σκηνοθέτη, φιλόλογο, συγγραφέα και ακαδημαϊκό που άφησε ανεξίτηλη τη σφραγίδα του στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μέριλιν Γιάλομ: «H ιστορία της συζύγου»

Το Πίσω Ράφι / H ιστορία της συζύγου από την αρχαιότητα έως τον 20ό αιώνα

Η φεμινίστρια συγγραφέας και ιστορικός Μέριλιν Γιάλομ εξερευνά τη διαδρομή της συζυγικής ταυτότητας, αποκαλύπτοντας πώς η έννοια του γάμου μεταλλάχθηκε από θρησκευτικό καθήκον σε πεδίο συναισθηματικής ελευθερίας.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Ο γενναιόδωρα οργισμένος Τζορτζ Όργουελ

Βιβλίο / Ο γενναιόδωρα οργισμένος Τζορτζ Όργουελ

Η έκδοση με τα κριτικά κείμενα του Τζορτζ Όργουελ για τη λογοτεχνία και την πολιτική με τον τίτλο «Ό,τι μου κάνει κέφι» μας φέρνει ενώπιον ενός τρομερά οξυδερκούς και ενίοτε γενναιόδωρα οργισμένου στοχαστή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το βιβλιοπωλείο Κάουφμαν και η ανεκτίμητη προσφορά του στην πνευματική ζωή της Αθήνας

Βιβλίο / Το βιβλιοπωλείο Κάουφμαν και η ανεκτίμητη προσφορά του στην πνευματική ζωή της Αθήνας

Μέσα από αφηγήσεις, φωτογραφίες και ντοκουμέντα μιας νέας έκδοσης ζωντανεύει το βιβλιοπωλείο που συνδέθηκε με τις μνήμες χιλιάδων Αθηναίων και έπαιξε ρόλο στην πολιτιστική διαμόρφωση και καλλιέργεια πολλών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Κάποια στιγμή έμαθα να βάζω στον λόγο μου ένα "ίσως", ένα "ενδεχομένως"»

Οι Αθηναίοι / «Κάποια στιγμή έμαθα να βάζω στον λόγο μου ένα "ίσως", ένα "ενδεχομένως"»

Στην Α’ Δημοτικού τη μάγεψε η φράση «Η Ντόρα έφερε μπαμπακιές». Διαμορφώθηκε με Προυστ, Βιρτζίνια Γουλφ, Γιώργο Ιωάννου και Κοσμά Πολίτη. Ως συγγραφέα την κινεί η περιέργεια για τις ανθρώπινες σχέσεις. Η Αγγέλα Καστρινάκη είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μπρους Τσάτουιν: Ένας αεικίνητος ταξιδιώτης

Πέθανε Σαν Σήμερα / Μπρους Τσάτουιν: Ένας αεικίνητος ταξιδιώτης

Ο αιώνιος ταξιδευτής, μυθιστοριογράφος και ταξιδιωτικός συγγραφέας περιπλανήθηκε στα πιο άβατα σημεία του κόσμου αναζητώντας το DNA των νομάδων και έζησε μια μυθιστορηματική ζωή που υπερβαίνει αυτήν που κατέγραψε στα βιβλία του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ