Άννα Βίσση ή Σαπφώ;

Άννα Βίσση ή Σαπφώ; Facebook Twitter
9

«Όλα τα λεφτά που είχε το προξενείο του Μιλάνο για την προώθηση του ελληνικού τουρισμού και του πολιτισμού μάς υποχρέωσαν να τα διαθέσουμε για την υποστήριξη της υποψηφιότητας της Άννας Βίσση στη Γιουροβίζιον», εκμυστηρεύτηκε με αγωνία και απόγνωση το 2005 στέλεχος του προξενείου. Ήταν μια χαρακτηριστική εικόνα για το πού επένδυε η χώρα τα 20 τελευταία χρόνια ως προς την εικόνα της: Γιουροβίζιον, «ελληνοποίηση» αρσιβαριστών για μετάλλια που δυσφημίστηκαν από υποθέσεις ντόπινγκ, ενώ την ίδια περίοδο τα μουσεία έμεναν κλειστά, το επίπεδο της φιλοξενίας επισκεπτών στη χώρα έπεφτε.

Ακόμα και αυτοί που διαφωνούν σε διάφορα σημεία με την κλασική παρουσίαση του Πίτερ Οικονομίδη, συμφωνούν σε μια βασική διαπίστωση: πόσο ευκαιριακές ήταν οι καμπάνιες του ΕΟΤ, που κάθε χρόνο αλλαζαν σύνθημα και θέμα.

Η Γιουροβίζιον και η συγκομιδή μεταλλίων με το στανιό σαρώθηκαν από την κρίση, αφού είχαν ήδη υπονομευτεί από την υποψιασμένη διεθνή κοινή γνώμη, που είχε αντιληφθεί την ελληνική υπερπροσπάθεια για «διακρίσεις» σε αυτά τα εφήμερα γήπεδα. Μετά τα μνημόνια η Ελλάδα βρίσκεται δυσφημισμένη, με μειωμένο το ρεύμα των τουριστών και μεγάλη αδυναμία να υποστηρίξει αύξηση εξαγωγών σε προϊόντα που πάσχουν από έλλειψη τυποποίησης και σχέδια προώθησης.


Την ίδια στιγμή στη διεθνή σκηνή εντείνεται η συζήτηση για το πόσο ακριβής είναι η αφήγηση που έχει επιβάλει ο δυτικός πολιτισμός. Το ερώτημα που θέτουν κάποιοι συγγραφείς και διανοούμενοι είναι αν χρησιμοποίησε το μοντέλο της καταγωγής του από τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό για να δικαιώσει τις ιμπεριαλιστικές του ενέργειες, παλιότερα στην Κίνα και την Ινδία και πρόσφατα στο Ιράκ, την Παλαιστίνη, τη Βόρεια Αφρική.

Ο Επαμεινώνδας στο Ιράκ

Ως προέκταση αυτής της συζήτησης έρχονται οι θέσεις μελετητών που ισχυρίζονται ότι ο δυτικός κόσμος βολεύτηκε με το «δάνειο» από τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό. Αυτή η ανάγνωση της ιστορίας, λένε, είναι πολύ σχηματική και απλοϊκή, αφού -υποστηρίζουν- πολλά από τα θαύματα που αποδίδονται στην αρχαία Ελλάδα ήταν συνθέσεις από δημιουργήματα πολλών άλλων πολιτισμών της αρχαιότητας που τα καρπώθηκαν οι Έλληνες, με τη συστηματική συνδρομή των ευρωπαϊκών ισχυρών δυνάμεων (από την Αναγέννηση μέχρι τον 20ό αιώνα) και της αμερικανικής δύναμης τους δύο τελευταίους αιώνες (δείτε εδώ). Το έργο της Σαπφούς, λένε, ήταν ένα ποτ-πουρί από ποιήματα που κυκλοφορούσαν στον τότε γνωστό κόσμο (Β. Αφρική, Μεσοποταμία κ.λπ.).


Σε αυτήν τη συλλογιστική χρησιμοποιούνται μέχρι και επιχειρήματα όπως ότι πρότυπο της αμερικανικής εισβολής στο Ιράκ, που θέλησε ανιστόρητα να επιβάλει μια «δυτική δημοκρατία», ήταν ο κυνισμός του Έλληνα στρατηλάτη Επαμεινώνδα.


Από αυτήν τη συζήτηση που διεξάγεται σε δυτικούς ακαδημαϊκούς (και όχι αριστερίστικους) κύκλους απέχει η Ελλάδα, τόσο στη διεθνή όσο και στην ελληνική σκηνή.

Ο Κένεντι, ο Μαντέλα, ο Φρόυντ

Ο Ρόμπερτ Κένεντι έσκισε τις εισηγήσεις των επικοινωνιολόγων του που του πρότειναν τι να πει σε μια ομιλία του σε φτωχούς νέγρους της Αλαμπάμα λίγα λεπτά αφότου δολοφονήθηκε ο Μάρτιν Λούθερ Κινγκ. Αγνόησε τους λόγους που του έγραψαν οι σύμβουλοί του και απήγγειλε τρεις στίχους του Αισχύλου. Στίχους που από τότε που τους πρωτοδιάβασα, τους κρατώ και τους θυμάμαι σε κάθε στιγμή που χρειάζεται η άντληση δύναμης από το βάθος.

Ο Νέλσον Μαντέλα έπαιξε στη φυλακή τον ρόλο του Κρέοντα στην τραγωδία Αντιγόνη του Σοφοκλή, που θεωρείται ύψιστο έργο πολιτικής ανάλυσης. Ο Φρόυντ βάσισε μεγάλο μέρος του έργου του στις τραγωδίες του Οιδίποδα... Στον αντίποδα έχουμε μια ελληνική ελίτ που κινήθηκε ανάμεσα στη ευρεία αλλά ακριβή κατανάλωση δυτικής τέχνης και στα σκυλάδικα. Να μην ξεχνάμε ότι ένα κορυφαίο πολιτικό πρόσωπο έμεινε γνωστό για την προτίμησή του στη Ρίτα Σακελαρίου και στο «Ιστορία μου, αμαρτία μου».

Να επιστρέψουμε στη προγονολατρεία; Ποτέ! Όχι μόνο γιατί είναι αδιέξοδη και υποκριτική αλλά και επειδή η πιεστική διδασκαλία της αρχαίας ελληνικής και η μηχανιστική αναφορά στην αρχαία ιστορία δημιούργησαν γενιές και γενιές που αποστρέφονται οτιδήποτε έχει αναφορά στην αρχαία Ελλάδα.

Η αναστροφή μιας κατηφόρας μπορεί να ξεκινήσει από τη συνειδητοποίηση ότι η κληρονομιά που έχουμε απο την αρχαία Ελλάδα (αλλά και από τη βυζαντινή και την οθωμανική περίοδο) είναι από τις πολυτιμότερες αξίες που έχουν απομείνει σ’ αυτό τον τόπο. Ας το δουν οι συνειδητοποιημένοι από την ιστορική πλευρά και οι επιχειρηματίες από την οπτική γωνία του marketing. Είναι από τα λίγα πράγματα που μας έμειναν για να προβάλλουμε ως χαρακτηριστικά αυτού του τόπου. Οι πλουτοπαραγωγικές πηγές της χώρας είναι απομειωμένες, τα προϊόντα της όχι ιδιαίτερης ποιότητας, ήλιο και θάλασσα διαθέτουν Ισπανία, Ιταλία αλλά και Τουρκία.

Τι μπορεί να γίνει ώστε να δείξουμε στην πράξη ότι η Σαπφώ έχει πολύ μεγαλύτερη αξία από την Άννα Βίσση;

  1. Υπουργείο, εκπαιδευτικοί, μαθητές και γονείς να δουν με άλλο μάτι τη διδασκαλία της αρχαίας ελληνικής γλώσσας και ιστορίας. Ας την αντιμετωπίσουν, στη χειρότερη περίπτωση, από τη σκοπιά του προσωπικού συμφέροντος. Όποιος ανησυχεί για το πού θα βρουν δουλειά τα παιδιά του, ακόμα και αν δεν συμπαθεί καθόλου τα μουσεία, θα πρέπει να συμφιλιωθεί με την ιδέα ότι η αύξηση των ξένων τουριστών είναι από τις λίγες ελπίδες για τα επόμενα χρόνια.
  2. Οι σχολικές εκδρομές στην πλησιέστερη καφετέρια (είναι πολλές, δυστυχώς) μπορούν να γίνουν μια επίσκεψη σε έναν κοντινό αρχαιολογικό χώρο. Δεν είναι τόσο μεγάλη παραχώρηση...
  3. Οι πνευματικοί άνθρωποι της χώρας μπορούν να κάνουν πολλά για να αντιστραφεί η τάση απομείωσης της ιστορικής μας κληρονομιάς. Οι πανεπιστημιακοί θα μπορούσαν να είναι πιο εμφανείς εκπρόσωποι μιας χώρας με μακρά ιστορία στα διεθνή συνέδρια, στις εκδηλώσεις που χρηματοδοτεί το ΕΣΠΑ.
  4. Να μένουν τα μουσεία ανοιχτά μετά τις 2 μ.μ. και τα Σαββατοκύριακα. Χωρίς απαιτήσεις για καταβολή παράλογων υπερωριακών αμοιβών.
  5. Ο κάθε τόπος να αξιοποιήσει την ιστορία του για να ενισχύσει τη θέση του στην προσέλκυση επισκεπτών. Η Μήλος δεν νιώθει ακόμα την ανάγκη να κάνει αισθητό το γεγονός ότι ήταν το 12000 π.Χ. το πρώτο μεταλλείο της Μεσογείου. Οσο σφίγγει η κρίση, θα αυξάνεται η αξία πρακτικών που χρησιμοποιούν η Ιταλία, η Ισπανία, ακόμα και η Τουρκία. Π.χ. δεν θα αγόραζα ποτέ ως ενθύμιο από τη Μήλο ένα κακοφτιαγμένο μπουκαλάκι λάδι αλλά θα έπαιρνα ένα αντίγραφο εργαλείου εκείνης της εποχής.

Οι παραπάνω ιδέες είναι «πρωτόλειες» και μη επεξεργασμένες. Οι ειδικοί και οι άνθρωποι που πονάνε τον τόπο τους, οι οικογένειες που αγωνιούν για το πού θα βρουν δουλειά τα παιδία τους, μπορούν μέσα από συζήτηση και οργανωμένες προσπάθειες να επεξεργαστούν πολύ καλύτερες προτάσεις... Το σημαντικό είναι να ξεκινήσουμε από τα στοιχειώδη. Ηγεσίες, τοπικές κοινωνίες και σχεδόν όλοι οι Έλληνες πολίτες σνομπάραμε το πλούσιο παρελθόν αυτής της χώρας. Τώρα που ενισχύεται η αντιμαχία για το αν ο αρχαίος ελληνικός πολιτισμός δικαιούται να θεωρείται μήτρα του πολιτισμού είναι η ώρα που μπορούμε να μπούμε στη συζήτηση και ν’ αναπτύξουμε δράση. Πολλά άλλα πολιτιστικά και λαογραφικά στοιχεία μπορούν να προσφέρουν αξία, από την ελληνική κουζίνα μέχρι τα μοναστήρια και τις διαδρομές περιηγητών.

Τώρα που βρισκόμαστε σε βαθεία κρίση, που έχει δρόμο μπροστά της, έχουμε λόγους πολλούς να το πράξουμε. Οι ιδεολόγοι ας το κάνουμε για να ενισχύσουμε το κοινωνικό ιστό ή την διεθνή Εικόνα της χώρας. Οι πραγματιστές και οι κυνικοί, ας το προωθήσουμε  για να σταματήσει η κατηφόρα της αγοράς...

9

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βιωσιμότητα και συλλογικές φαντασιώσεις 

Γεύση / Μπορεί η υψηλή γαστρονομία να είναι πράγματι βιώσιμη;

Βραβευμένα εστιατόρια, που αποτελούν το όνειρο πολλών foodies, καυχιούνται για τις βιώσιμες πρακτικές τους, την ίδια στιγμή που κάποιες «λεπτομέρειες» για τη λειτουργία τους τείνουν να αποσιωπούνται από τη βιομηχανία της εστίασης.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΔΗΣ
Υπεράσπιση του ζωγράφου Μιχάλη Μαδένη

Guest Editors / Υπεράσπιση του ζωγράφου Μιχάλη Μαδένη

«Η συγκεκριμένη απόφαση αντιτίθεται στην καλλιτεχνική ελευθερία και στην ελευθερία της έκφρασης και έτσι, στην ουσία, «κλείνει την πόρτα» σε ένα ιδιαίτερα διαδεδομένο και σημαντικό διεθνώς καλλιτεχνικό κίνημα, μέσα στο οποίο υπάρχοντα αντικείμενα, έργα τέχνης ή εικόνες τους προσλαμβάνουν, χωρίς ιδιαίτερη διαφοροποίηση, ή και κάποιες φορές, χωρίς καμία διαφοροποίηση, ένα άλλο νόημα»
THE LIFO TEAM
Έλον Μασκ: Η πηγή του κακού

Guest Editors / Έλον Μασκ: Η πηγή του κακού

Κατάλαβε πως μια δημοκρατική κυριαρχία στις ΗΠΑ θα αναγκαζόταν να συγκρουστεί μαζί του. Έτσι, ο άνθρωπος - «τοτέμ» του σύγχρονου καπιταλισμού έχει για πολιορκητικό κριό το κοινωνικό δίκτυο Χ που λειτουργεί πια ως μεγάφωνο για κάθε ακραίο στοιχείο.
ΑΛΚΗΣ ΚΟΥΠΕΤΩΡΗΣ
«Κι όμως»: Ο Δημήτρης Δημητριάδης για τον Χρήστο Γιανναρά

Guest Editors / «Κι όμως»: Ο Δημήτρης Δημητριάδης για τον Χρήστο Γιανναρά

«Η ελληνικότητα μόνο κατ’ όνομα ενδιαφέρει και παθιάζει τον Χρήστο Γιανναρά». Ένα άρθρο–απάντηση του συγγραφέα σε δύο κείμενα που δημοσιεύτηκαν μετά τον θάνατο του Έλληνα διανοητή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ
Φίκος - Για το εκκλησάκι του Μυταρά

Guest Editors / «Το έφτιαξε όπως το ένιωσε εκείνη τη στιγμή»: Ο Φίκος γράφει για το κλείσιμο του παρεκκλησιού του Μυταρά

Το ιδανικό θα ήταν να έχουμε μια ζωντανή παράδοση στην οποία ο καλλιτέχνης εκφράζει (την κοινωνία του) και εκφράζεται. Δυστυχώς ξεμένουμε με δύο επιλογές: από τη μια ένα καλλιτεχνικό νεκροταφείο και από την άλλη ένα δυσλειτουργικό αλλά ζωντανό έργο.
ΦΙΚΟΣ
Ο Richie Hawtin παίζει ακόμα για τα παράξενα παιδιά 

Respublika / Onassis Stegi / Ο Richie Hawtin παίζει ακόμα για τα παράξενα παιδιά 

Ο DJ και παραγωγός που μπήκε σαν «φύτουλας» στην techno δεν σκοπεύει να την παρατήσει επειδή έγινε mainstream. Προσπαθεί να κάνει το κοινό να χορεύει με τα μάτια ερμητικά κλειστά, όπως θέλει να συμβεί και στο set του στη Μαλακάσα. 
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
ASSISTED SUICIDE

Guest Editors / «Αξίζει να συνεχίσω να παλεύω για τη ζωή μου;»

Τι συμβαίνει στην Ευρώπη όσον αφορά την ευθανασία; Ποιο είναι το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο στην Ελλάδα; Ο δικηγόρος Βασίλειος Χ. Αρβανίτης γράφει για ένα ακανθώδες ζήτημα που επανέρχεται συνεχώς στο προσκήνιο.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ Χ. ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ

σχόλια

5 σχόλια
Συμφωνω απολυτως. Ειτε το θελουμε ειτε οχι, εχουμε μια πολυτιμη και βαρια κληρονομια για την οποια οι διεθνιστες ψευτοπροοδευτικοι προσπαθουνε να μας πεισουν οτι οποιος ασχολειται με αυτα ειναι εθνικιστης και φασιστας. Ετσι εχουμε χασει τις εννοιες και χανουμε και αλλα πολυτιμα πραγματα..
Δυστυχώς τόσο η Αρχαιότητα όσο και η Ύστερη Αρχαιότητα και το Βυζάντιο και η περίοδος της Τουρκοκρατίας έχουν να επιδείξουν λαμπρά πνεύματα σε όλους τους τομείς της φιλοσοφίας και των επιστημών και των τεχνών, ακόμη και για όποιον έχει διάθεση να τα προσεγγίσει και με κουτσομπολίστική άποψη ή να δει την γαργαλιστική τους πλευρά ή την σκανδαλιστική και πραγματικά να βγει ωφελημένος. Όχι επειδή οι άνθρωποι ήταν καλύτεροι ή εξυπνότεροι κλπ, αλλά επειδή η χρονική απόσταση μας επιτρέπει να δούμε τα πράγματα ψύχραιμα.Σήμερα υπάρχουν επίσης αξιόλογα πρόσωπα και πράγματα, όμως είμαστε πολύ κοντά τους για να μπορούμε πάντοτε να τα αποτιμήσουμε με συναισθηματική αμεροληψία. Οι πλείστοι δεν κατανοούν ότι αυτά τα "περιττά" είναι που κινούν και την τεχνολογία και την αγορά και την κοινωνία και τα πάντα, διότι σε προκαλούν να δημιουργήσεις τα τεχνικά και μεθοδολογικά μέσα προσέγγισης, τα οποία βρίσκουν εφαρμογή σε άπειρα άλλα πεζά και καθημερινά πράγματα που ούτε μας περνούν από το μυαλό.Και για να υπερθεματίσωΠόσοι και πόσοι δεν προσέγγισαν την ελληνική ιστορία μέσα από το χιουμοριστικό και λαϊκό ύφος του Τσιφόρου;Πόσο πιο ζωντανά μπορούν να γίνουν τα μουσεία με ειδικά παιδαγωγικά παίγνια και να προσφέρουν εξοικείωση και κατανόηση κλπκλπκλπ.Λείπει το όραμα, διότι δεν υπάρχει κοινωνική συνοχή, άρα για κάθε κοινωνική ομάδα ο ιδανικός (επιτυχημένος λέμε σήμερα) σημαίνει άλλο πράγμα. Πώς να συντονιστούν όλοι αυτοί οι διαφορετικοί στόχοι;Συγκρούονται αλληλοακυρώνονται, αλληλολοιδωρούνται ευτελίζονται και εξευτελίζονται με αποτέλεσμα να μένει μόνο το αυταπόδεικτο, δηλ. η ζωώδης επικράτηση: Έχω φράγκα/εξουσία άρα νικάω εδώ και τώρα και το τρίβω στη μούρη όλων. Άρα γιούργια για τα €Γιούρια, αυτό έμεινε ...
Αυτή η μονογλωσσικότητα μας έφαγε. Τί σε πειράζει το Σαπφούς αδερφέ; Δηλ. η αρχαΐζουσες μορφές της γλώσσας ή οι διαλεκτικές πρέπει να εξαλείφονται; Αυτή η μονογλωσσικότητα είναι φτώχεια, γιατί να φτωχαίνουμε και στην γλωσσική εκφραστικότητα; Άσε την γλωσσική βιοποικιλότητα να ζήσει. Ό,τι αντέχει χρονικά ή αναβιώνει έχει κι αυτό τους λόγους του, κάτι εκφράζει κάποιος εκφράζεται καλύτερα, γιατί τόσο σκληρή λογοκρισία; Στο κάτω κάτω δεν είναι λάθος ή γραμματική αυθαιρεσία, απλή προτίμηση σε άλλο τύπο. Υμνούμε τον πολιτισμικό πλουραλισμό και απαγορεύουμε τον γλωσσικό πλουραλισμό!
Συμφωνα με τους κανονες της γραμματικης της νεοελληνικης γλωσσας, ναι, ειναι γραμματικη αυθαιρεσια. Μιλαμε για ενα λαο που δεν ξερει να μιλησει και να γραψει τη γλωσσα του (που ειναι η νεοελληνικη, ξαναθυμιζω) και επηρεαζεται απο ενα κυμα νεοαρχαϊσμου που πληττει τη γλωσσα των ΜΜΕ τα τελευταια χρονια. Φαινομενα οπως καποιες καταληξεις πτωσεων απο τα αρχαια ελληνικα, ή συνταξη ρηματων με αντικειμενο στη γενικη καταντουν τη νεοελληνικη ενα βιασμενο γλωσσικο ποτ-πουρι, που θυμιζει την αρχαιοκαθαρευουσοδημοτικη της χουντας. Δεν τιθεται θεμα βιοποικιλοτητας (!!;;!), ειναι θεμα αισθητικης.
Το "Σαπφούς" περνάει οριακά για το έργο της ποιήτριας, αλλά όχι και για τη φωνάρα της αλησμόνητης Νοταρά, όπως το "Σοφοκλέους" δεν ενοχλεί για την οδό, ακόμα και για την "Αντιγόνη", όμως δεν μιλάς για τρίποντο του Σοφοκλέους Σχορτσιανίτη... Υπάρχουν και χειρότερα: στο ΒΗΜΑ πριν από ένα μήνα κάποιος έγραφε για "...την κακοποίηση της 15χρονης Μυρτούς"! Φοβάμαι ότι σύντομα πολλοί αρχαιόπληκτοι δημοσιογράφοι θα μιλάνε και περί Λενιούς Μυριβήλη, Γωγούς Αντζολετάκη, Ζωζούς Λιδωρίκη ή Φωφούς Βαρβαριώτου... Λέτε να πιάσουν και τα παροξύτονα με αφορμή ρεπορτάζ της... Μυρτούς Λοβέρδου για το φετινό ανέβασμα της "Γκόλφους" από το Εθνικό;