«Artwashing»: Περιβαλλοντικός ακτιβισμός εναντίον μουσείων

Περιβαλλοντικός Ακτιβισμός και ο Ρόλος των Μουσείων Σήμερα Facebook Twitter
Κάλυψη με μαύρη μπογιά του έργου «Θάνατος και Zωή» του Γκούσταφ Κλιμτ στο Μουσείο Leopold της Βιέννης στις 15 Νοεμβρίου 2022. Το έργο δεν υπέστη φθορές καθώς προστατεύεται από τζάμι. Φωτο: Letzte Generation Oesterreich
0

ΣΗΜΑΝΤΙΚΑ ΕΡΓΑ ΤΕΧΝΗΣ επανήλθαν ξανά στην επικαιρότητα, όχι τόσο για τη διαχρονική καλλιτεχνική αξία τους, αλλά γιατί μπήκαν στο στόχαστρο του περιβαλλοντικού κινήματος.

Από τα «Ηλιοτρόπια» του Βίνσεντ βαν Γκογκ στην Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου, τα οποία «ποτίστηκαν» με ντοματόσουπα από την ομάδα Just Stop Oil, μέχρι το «Θάνατος και Zωή» του Γκούσταφ Κλιμτ στο Μουσείο Leopold της Βιέννης, το οποίο πρόσφατα περιλούστηκε από μαύρη μπογιά από ακτιβιστές της ομάδας Last Generation, περιβαλλοντικοί ακτιβιστές σε όλη την Ευρώπη προσπαθούν να κρούσουν τον κώδωνα του κινδύνου για τις δραματικές επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής και της υπερθέρμανσης του πλανήτη.

Το «artwashing» επιτρέπει στους σπόνσορες να παρουσιάζονται ως φιλάνθρωποι και ευεργέτες των τεχνών μέσω θεσμικών χορηγιών, την ίδια στιγμή που μπορεί να κερδοσκοπούν από πολέμους, κρατική βία και την κλιματική καταστροφή.

Μερίδα της διεθνούς κοινότητας επαγγελματιών του πολιτισμού καταδίκασε έντονα το γεγονός, δηλώνοντας ότι η εργαλειοποίηση έργων τέχνης δεν θα σώσει τον πλανήτη. Ωστόσο, μια τέτοια οπτική, που απομονώνει την τέχνη σε μια δική της αποστειρωμένη σφαίρα, απομακρύνει τη συζήτηση από πιο καίρια ζητήματα του χώρου.

Τέτοιες παρεμβάσεις θα πρέπει να ιδωθούν υπό το πρίσμα της προσπάθειας εδραίωσης μιας μακράς παράδοσης ακτιβισμού που στοχεύει να καταστήσει πολιτιστικούς θεσμούς (όπως είναι τα μουσεία) υπόλογους όχι μόνο στις αποστολές που διακηρύττουν (mission statements) αλλά και στις κοινότητες που ισχυρίζονται ότι υπηρετούν.

Παραδείγματος χάριν, ομάδες όπως οι Art Not Oil Coalition, Extinction Rebellion, BP or Not BP και Liberate Tate, με επαναλαμβανόμενες εκστρατείες την τελευταία δεκαετία, αποσκοπούν στη διακοπή της χρηματοδότησης των τεχνών από τη βιομηχανία πετρελαίου, επιτυγχάνοντας αξιοσημείωτα αποτελέσματα.

Περιβαλλοντικός Ακτιβισμός και ο Ρόλος των Μουσείων Σήμερα Facebook Twitter
Το 2016 η Πινακοθήκη Μοντέρνας Τέχνης Tate του Λονδίνου διέκοψε τη χορηγία της BP μετά από 26 χρόνια. Σε αυτό συνέβαλε καθοριστικά η 6χρονη ακτιβιστική εκστρατεία της καλλιτεχνικής ακτιβιστικής ομάδας Liberate Tate. Παραδείγματος χάριν, σε μια συμβολική παρέμβαση του 2012, μέλη της ομάδας «δώρισαν» στο μουσείο ένα πτερύγιο ανεμογεννήτριας μήκους 16,5 μέτρων. Φωτο: LeSanto-Smith/Liberate Tate.

Τέτοιες ακτιβιστικές δράσεις σηματοδοτούν μια ευρύτερη κρίση νομιμοποίησης που αντιμετωπίζουν σήμερα οι κυρίαρχοι φορείς πολιτισμού. Χορηγοί και εταιρείες προσπαθούν να συνδεθούν με τις τέχνες και τα πολιτιστικά ιδρύματα, καθώς έτσι εξασφαλίζουν όχι μόνο πολιτικό και οικονομικό κεφάλαιο, αλλά και «κοινωνική άδεια λειτουργίας», δηλαδή, κοινωνική αποδοχή, δημόσιες σχέσεις και προώθηση της επωνυμίας τους (branding).

Το «artwashing» επιτρέπει στους σπόνσορες να παρουσιάζονται ως φιλάνθρωποι και ευεργέτες των τεχνών μέσω θεσμικών χορηγιών, την ίδια στιγμή που μπορεί να κερδοσκοπούν από πολέμους, κρατική βία και την κλιματική καταστροφή.

Παράλληλα, τα μουσεία, όποτε μπαίνουν στο στόχαστρο κριτικής οχυρώνονται πίσω από τον μύθο της «ουδετερότητας», ισχυρίζοντας ότι, ως θεματοφύλακες της πολιτιστικής κληρονομιάς, οφείλουν να παρουσιάζουν τις συλλογές τους αμερόληπτα και να διατηρούν «ουδέτερη» ιδεολογική θέση.

Περιβαλλοντικός Ακτιβισμός και ο Ρόλος των Μουσείων Σήμερα Facebook Twitter
Στο πλαίσιο της Σύμβασης Πλαισίου των Ηνωμένων Εθνών για την Κλιματική Αλλαγή (UNFCCC) στο Παρίσι (2016), εκατοντάδες ακτιβιστές συγκεντρώθηκαν μπροστά από το Λούβρο, απαιτώντας από το μουσείο να τερματίσει τις χορηγίες από εταιρείες πετρελαίου και φυσικού αερίου (η Total και η Eni έχουν υπάρξει «Εξαιρετικοί Προστάτες» του Λούβρου). Φωτο: Not an Alternative.

Σε μια εποχή γενικευμένης ενεργειακής κρίσης, ο περιβαλλοντικός ακτιβισμός προσπαθεί να θέσει τους πολιτιστικούς θεσμούς προ των ευθυνών τους, σε επίπεδα πέραν του συμβολικού. Καταρχάς, αποπειράται να αποδομήσει αυτόν καθ’ αυτόν τον μύθο της ουδετερότητας.

Δεδομένου ότι οι πολιτιστικοί θεσμοί αποτελούν μέρος της κοινωνίας, όχι μόνο εσωκλείουν αντιφατικά συμφέροντα (μεταξύ διοίκησης, προσωπικού, φορέων χρηματοδότησης και επισκεπτών), αλλά συμμετέχουν αδιαμφισβήτητα σε δυναμικές (αν)ισότητας μέσω της διάδοσης κυρίαρχων κοινωνικών αφηγημάτων.

Ο περιβαλλοντικός ακτιβισμός μας υπενθυμίζει ότι τα μουσεία ασκούν πολιτική, οικονομική και πολιτιστική επιρροή, ορίζουν την «κοινή λογική» και παγιώνουν συλλογικές πεποιθήσεις και αξίες.

Παραδείγματος χάριν, όταν, πριν από περίπου τρεις δεκαετίες, η Πινακοθήκη Μοντέρνας Τέχνης Tate του Λονδίνου διέκοψε τις χορηγίες από εταιρείες καπνού και όπλων, είχε άνευ προηγουμένου αντίκτυπο στον ευρύτερο κοινωνικό στιγματισμό αυτών των βιομηχανιών.

Περιβαλλοντικός Ακτιβισμός και ο Ρόλος των Μουσείων Σήμερα Facebook Twitter
Οι χορηγοί του Audubon Aquarium of the Americas στη Νέα Ορλεάνη περιλαμβάνουν πετρελαϊκούς κολοσσούς όπως οι BP, Shell και Exxon, οι οποίοι παρουσιάζονται ως προστάτες της θαλάσσιας χλωρίδας και πανίδας, χωρίς ούτε αναφορά στην ανάμειξή τους στη μεγαλύτερη θαλάσσια ρύπανση στην ιστορία, την πετρελαιοκηλίδα στον Κόλπο του Μεξικού, μετά από έκρηξη της εξέδρας εξόρυξης Deepwater Horizon της BP. Φωτο: Κωνσταντίνος Πίττας.

Με άλλα λόγια, πέρα από την εφήμερη ευαισθητοποίηση, οι ακτιβιστικές δράσεις προτρέπουν τα μουσεία να επηρεάσουν τον δημόσιο διάλογο, αλλά και τη χάραξη περιβαλλοντικής πολιτικής. Αξιώνουν συλλογικά αιτήματα προς τα μουσεία τόσο να πάρουν ηχηρή «θέση» ενάντια στη μαινόμενη καταστροφή του περιβάλλοντος, όσο και να επιστρατεύσουν τους πολύτιμους πόρους και την ευρεία αποδοχή τους ενάντια στα συμφέροντα που απειλούν τη φύση και την ανθρώπινη ζωή.

Από την άλλη πλευρά, προκειμένου ο περιβαλλοντικός ακτιβισμός να εισέλθει στο ευρύτερο πεδίο της πολιτικής στρατηγικής (πχ. Green New Deal), πρέπει πρώτα να αντιμετωπίσει τη δική του αυτοπεριθωριοποίηση και να αναπτύξει καλύτερες οργανωτικές δομές, πιο διευρυμένες συνέργειες και πιο εφευρετικές τακτικές.

Τα «μεγάλα» έργα τέχνης, άλλωστε, έχουν αποδείξει τις αντοχές τους στον χρόνο, τώρα ήρθε η σειρά του οικολογικού κινήματος να κάνει το ίδιο.

Ο Κωνσταντίνος Πίττας είναι διδάκτωρ φιλοσοφίας του Πανεπιστημίου του Κέιμπριτζ, αρχιτέκτονας, συγγραφέας και σύμβουλος σε θέματα πολιτισμού.

Guest Editors
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η μακρά και περίπλοκη ιστορία του βανδαλισμού έργων τέχνης

Εικαστικά / Η μακρά και περίπλοκη ιστορία του βανδαλισμού έργων τέχνης

Από τα μαχαίρια και σφυριά μέχρι τα σύγχρονα μπουγελώματα με ντοματόσουπα και καφέ, ο βανδαλισμός της τέχνης είναι ένα φαινόμενο με ποικίλα κίνητρα και αμέτρητες περιπετειώδεις υποθέσεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βιωσιμότητα και συλλογικές φαντασιώσεις 

Γεύση / Μπορεί η υψηλή γαστρονομία να είναι πράγματι βιώσιμη;

Βραβευμένα εστιατόρια, που αποτελούν το όνειρο πολλών foodies, καυχιούνται για τις βιώσιμες πρακτικές τους, την ίδια στιγμή που κάποιες «λεπτομέρειες» για τη λειτουργία τους τείνουν να αποσιωπούνται από τη βιομηχανία της εστίασης.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΔΗΣ
Υπεράσπιση του ζωγράφου Μιχάλη Μαδένη

Guest Editors / Υπεράσπιση του ζωγράφου Μιχάλη Μαδένη

«Η συγκεκριμένη απόφαση αντιτίθεται στην καλλιτεχνική ελευθερία και στην ελευθερία της έκφρασης και έτσι, στην ουσία, «κλείνει την πόρτα» σε ένα ιδιαίτερα διαδεδομένο και σημαντικό διεθνώς καλλιτεχνικό κίνημα, μέσα στο οποίο υπάρχοντα αντικείμενα, έργα τέχνης ή εικόνες τους προσλαμβάνουν, χωρίς ιδιαίτερη διαφοροποίηση, ή και κάποιες φορές, χωρίς καμία διαφοροποίηση, ένα άλλο νόημα»
THE LIFO TEAM
Έλον Μασκ: Η πηγή του κακού

Guest Editors / Έλον Μασκ: Η πηγή του κακού

Κατάλαβε πως μια δημοκρατική κυριαρχία στις ΗΠΑ θα αναγκαζόταν να συγκρουστεί μαζί του. Έτσι, ο άνθρωπος - «τοτέμ» του σύγχρονου καπιταλισμού έχει για πολιορκητικό κριό το κοινωνικό δίκτυο Χ που λειτουργεί πια ως μεγάφωνο για κάθε ακραίο στοιχείο.
ΑΛΚΗΣ ΚΟΥΠΕΤΩΡΗΣ
«Κι όμως»: Ο Δημήτρης Δημητριάδης για τον Χρήστο Γιανναρά

Guest Editors / «Κι όμως»: Ο Δημήτρης Δημητριάδης για τον Χρήστο Γιανναρά

«Η ελληνικότητα μόνο κατ’ όνομα ενδιαφέρει και παθιάζει τον Χρήστο Γιανναρά». Ένα άρθρο–απάντηση του συγγραφέα σε δύο κείμενα που δημοσιεύτηκαν μετά τον θάνατο του Έλληνα διανοητή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ
Φίκος - Για το εκκλησάκι του Μυταρά

Guest Editors / «Το έφτιαξε όπως το ένιωσε εκείνη τη στιγμή»: Ο Φίκος γράφει για το κλείσιμο του παρεκκλησιού του Μυταρά

Το ιδανικό θα ήταν να έχουμε μια ζωντανή παράδοση στην οποία ο καλλιτέχνης εκφράζει (την κοινωνία του) και εκφράζεται. Δυστυχώς ξεμένουμε με δύο επιλογές: από τη μια ένα καλλιτεχνικό νεκροταφείο και από την άλλη ένα δυσλειτουργικό αλλά ζωντανό έργο.
ΦΙΚΟΣ
Ο Richie Hawtin παίζει ακόμα για τα παράξενα παιδιά 

Respublika / Onassis Stegi / Ο Richie Hawtin παίζει ακόμα για τα παράξενα παιδιά 

Ο DJ και παραγωγός που μπήκε σαν «φύτουλας» στην techno δεν σκοπεύει να την παρατήσει επειδή έγινε mainstream. Προσπαθεί να κάνει το κοινό να χορεύει με τα μάτια ερμητικά κλειστά, όπως θέλει να συμβεί και στο set του στη Μαλακάσα. 
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
ASSISTED SUICIDE

Guest Editors / «Αξίζει να συνεχίσω να παλεύω για τη ζωή μου;»

Τι συμβαίνει στην Ευρώπη όσον αφορά την ευθανασία; Ποιο είναι το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο στην Ελλάδα; Ο δικηγόρος Βασίλειος Χ. Αρβανίτης γράφει για ένα ακανθώδες ζήτημα που επανέρχεται συνεχώς στο προσκήνιο.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ Χ. ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ