Γιατί στην αριστερά μισούν την επικοινωνία;

Γιατί στην αριστερά μισούν την επικοινωνία; Facebook Twitter
Φτάσαμε στο σήμερα, που μετά από μια ακόμα εκλογική ήττα, στον ΣΥΡΙΖΑ έχουν άλλη μια εκλογική αναμέτρηση, αυτήν τη φορά μέσα στο σπίτι τους. Και για άλλη μια φορά, στο σκαμνί η επικοινωνία. Φωτ.: Nephele Nomikou/ SOOC
0

ΑΠΟ ΤΙΣ ΠΡΩΤΕΣ μέρες που η ΝΔ σχημάτισε κυβέρνηση, με κορύφωση την προεκλογική περίοδο του Μαΐου, ο ΣΥΡΙΖΑ  –επίσημα χείλη και οπαδοί– πιπιλάνε την ίδια καραμέλα: ο Μητσοτάκης έχει επικοινωνιολόγους! Ο τρόπος και το ύφος που λέγεται η φράση παρουσιάζει τον Μητσοτάκη ως εγκληματία, έστω ως κάποιον που θα έπρεπε να ντρέπεται γι' αυτή την επιλογή, τους δε επικοινωνιολόγους ως μιάσματα της κοινωνίας, κάτι σαν εμπόρους ναρκωτικών – απορώ πώς τη γλίτωσε ο κλάδος και δεν κυκλοφόρησε κάποιο χάσταγκ τύπου #epikoikoinwniologoi_g@amieste, αλλά ας μη δίνουμε ιδέες.

Είναι κάποιο αριστερίστικο ταμπού η επικοινωνία; Υπάρχει σε κάποιο εγχειρίδιο αριστεροσύνης η δαιμονοποίηση της εικόνας; Το 2015, όταν κάποιος σχολίαζε αρνητικά την ατημέλητη ή εντελώς ακατάλληλη (πουκάμισα Βαρουφάκη) εμφάνιση των εκπροσώπων της ελληνικής κυβέρνησης στα Eurogroup και στις συνόδους κορυφής, οι οπαδοί του ΣΥΡΙΖΑ θεωρούσαν αυτά τα σχόλια «επιφανειακά» και «απολιτίκ» και καλούσαν τον κόσμο να εστιάσει στην ουσία, η οποία βέβαια ήταν χειρότερη από την εμφάνιση, αλλά ας μείνουμε στο θέμα.

Όλο το πρόβλημα συμπυκνώνεται στο δίπολο «επικοινωνία VS σοβαρότητα». Μα η επικοινωνία είναι σοβαρότατος πυλώνας για την επιτυχία ενός προσώπου, ενός κόμματος, μιας εταιρείας, μιας ιδέας.

Στις τελευταίες εκλογές είδαμε τον Μητσοτάκη να ποντάρει όντως τα ρέστα του στην επικοινωνία, να κάνει μια πολύ καλή καμπάνια σε όλα τα μέσα, με τον ΣΥΡΙΖΑ αρχικά να τη σνομπάρει και να τη στοχοποιεί ως επικίνδυνη σειρήνα και στη συνέχεια να προσπαθεί να την κοπιάρει, χωρίς όμως τη σωστή καθοδήγηση από επικοινωνιακό team, με αποτέλεσμα που μπορεί να χαρακτηριστεί από γραφικό ως καταστροφικό.

Και φτάσαμε στο σήμερα, που μετά από μία ακόμα εκλογική ήττα, στον ΣΥΡΙΖΑ έχουν άλλη μια εκλογική αναμέτρηση, αυτήν τη φορά μέσα στο «σπίτι» τους. Και για άλλη μια φορά, στο σκαμνί η επικοινωνία. Η κυρία Αχτσιόγλου, ακολουθώντας τον αποδεδειγμένα λάθος δρόμο, αποφάσισε να γυρίσει επιδεικτικά την πλάτη στην επικοινωνία, να στοχοποιήσει τον αντίπαλό της, που έχει επενδύσει σε αυτήν, και να προβάλει ως αντίβαρο τη σοβαρότητα και την ουσία(!), φτάνοντας τελικά, την τελευταία εβδομάδα μετά τον πρώτο γύρο, να πέφτει στην ανάγκη της, χωρίς σχέδιο, χωρίς στρατηγική, τρέχοντας πίσω από ένα τρένο που έχει χαθεί, γιατί πολύ απλά θεώρησε πως δεν την αφορά το δρομολόγιο.

Όλο το πρόβλημα συμπυκνώνεται στο δίπολο «επικοινωνία VS σοβαρότητα». Μα η επικοινωνία είναι σοβαρότατος πυλώνας για την επιτυχία ενός προσώπου, ενός κόμματος, μιας εταιρείας, μιας ιδέας.

Το χτίσιμο της εικόνας δεν είναι γαρνιτούρα, είναι κυρίως πιάτο. Επικοινωνία είναι το καθαρό, καλοσιδερωμένο πουκάμισο που φοράς σε ένα interview, το χαμόγελό σου όταν μπαίνουν στο μαγαζί σου, ακόμα και η φωτογραφία που έχεις στο προφίλ σου στα κοινωνικά δίκτυα.

Με την επικοινωνία εσύ ο ίδιος φτιάχνεις το αφήγημά σου, την ιστορία που θέλεις να διηγείσαι και –γιατί όχι;– να ελέγχεις. Τόσο κακό;  

Ο δεύτερος γύρος των εκλογών του ΣΥΡΙΖΑ έχει δύο υποψηφίους, στην πραγματικότητα όμως κονταροχτυπιούνται δύο αντιλήψεις. Είναι μια μεγάλη ευκαιρία για την αριστερά να απαλλαχθεί από δογματικά ταμπού, να δείξει σεβασμό και εμπιστοσύνη στα σύγχρονα εργαλεία και να διαβάσει καλύτερα τη λέξη επικοινωνία. Ίσως δουν καθαρά πια πως μέσα της υπάρχει η λέξη «κοινωνία».

Ο Γιώργος Θεοδωρακόπουλος είναι creative director / strategist

Guest Editors
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Παραιτείται ο Αλέξης Πατέλης: Μετά από μία πενταετία, στο τέλος του έτους ολοκληρώνω τη θητεία μου

Πολιτική / Παραιτείται ο Αλέξης Πατέλης: «Μετά από μία πενταετία, στο τέλος του έτους ολοκληρώνω τη θητεία μου»

Εκτός Μαξίμου ο οικονομικός σύμβουλος Μητσοτάκη - Μετά από μια πενταετία ολοκληρώνω στο τέλος του έτους το έργο μου στην Προεδρία της Κυβέρνησης, αναφέρει με ανάρτησή του στο Instagram
LIFO NEWSROOM
Βιωσιμότητα και συλλογικές φαντασιώσεις 

Γεύση / Μπορεί η υψηλή γαστρονομία να είναι πράγματι βιώσιμη;

Βραβευμένα εστιατόρια, που αποτελούν το όνειρο πολλών foodies, καυχιούνται για τις βιώσιμες πρακτικές τους, την ίδια στιγμή που κάποιες «λεπτομέρειες» για τη λειτουργία τους τείνουν να αποσιωπούνται από τη βιομηχανία της εστίασης.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΔΗΣ
Υπεράσπιση του ζωγράφου Μιχάλη Μαδένη

Guest Editors / Υπεράσπιση του ζωγράφου Μιχάλη Μαδένη

«Η συγκεκριμένη απόφαση αντιτίθεται στην καλλιτεχνική ελευθερία και στην ελευθερία της έκφρασης και έτσι, στην ουσία, «κλείνει την πόρτα» σε ένα ιδιαίτερα διαδεδομένο και σημαντικό διεθνώς καλλιτεχνικό κίνημα, μέσα στο οποίο υπάρχοντα αντικείμενα, έργα τέχνης ή εικόνες τους προσλαμβάνουν, χωρίς ιδιαίτερη διαφοροποίηση, ή και κάποιες φορές, χωρίς καμία διαφοροποίηση, ένα άλλο νόημα»
THE LIFO TEAM
Έλον Μασκ: Η πηγή του κακού

Guest Editors / Έλον Μασκ: Η πηγή του κακού

Κατάλαβε πως μια δημοκρατική κυριαρχία στις ΗΠΑ θα αναγκαζόταν να συγκρουστεί μαζί του. Έτσι, ο άνθρωπος - «τοτέμ» του σύγχρονου καπιταλισμού έχει για πολιορκητικό κριό το κοινωνικό δίκτυο Χ που λειτουργεί πια ως μεγάφωνο για κάθε ακραίο στοιχείο.
ΑΛΚΗΣ ΚΟΥΠΕΤΩΡΗΣ
«Κι όμως»: Ο Δημήτρης Δημητριάδης για τον Χρήστο Γιανναρά

Guest Editors / «Κι όμως»: Ο Δημήτρης Δημητριάδης για τον Χρήστο Γιανναρά

«Η ελληνικότητα μόνο κατ’ όνομα ενδιαφέρει και παθιάζει τον Χρήστο Γιανναρά». Ένα άρθρο–απάντηση του συγγραφέα σε δύο κείμενα που δημοσιεύτηκαν μετά τον θάνατο του Έλληνα διανοητή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ
Φίκος - Για το εκκλησάκι του Μυταρά

Guest Editors / «Το έφτιαξε όπως το ένιωσε εκείνη τη στιγμή»: Ο Φίκος γράφει για το κλείσιμο του παρεκκλησιού του Μυταρά

Το ιδανικό θα ήταν να έχουμε μια ζωντανή παράδοση στην οποία ο καλλιτέχνης εκφράζει (την κοινωνία του) και εκφράζεται. Δυστυχώς ξεμένουμε με δύο επιλογές: από τη μια ένα καλλιτεχνικό νεκροταφείο και από την άλλη ένα δυσλειτουργικό αλλά ζωντανό έργο.
ΦΙΚΟΣ
Ο Richie Hawtin παίζει ακόμα για τα παράξενα παιδιά 

Respublika / Onassis Stegi / Ο Richie Hawtin παίζει ακόμα για τα παράξενα παιδιά 

Ο DJ και παραγωγός που μπήκε σαν «φύτουλας» στην techno δεν σκοπεύει να την παρατήσει επειδή έγινε mainstream. Προσπαθεί να κάνει το κοινό να χορεύει με τα μάτια ερμητικά κλειστά, όπως θέλει να συμβεί και στο set του στη Μαλακάσα. 
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ