Media: 3 δρόμοι για την κόλαση και 5 για τον παράδεισο

Media: 3 δρόμοι για την κόλαση και 5 για τον παράδεισο Facebook Twitter
0

 

O 42χρονος Mark Adreessen δεν είναι μόνο εμβληματική προσωπικότητα στο χώρο της αμερικανικής τεχνολογίας, αλλά έχει και ‘τρελά’ λεφτά για επενδύσεις μέσω του εργαλείου venture capital. Όταν λέει λοιπόν εδώ, ότι η βιομηχανία παραγωγής ειδήσεων, όχι μόνο δεν βρίσκεται σε κρίση, αλλά πάει για έκρηξη, τότε δίνουμε μεγάλη προσοχή στα λεγόμενά του. Με δύο λόγια, μπορεί οι New York Times και η Le Monde να απολύουν της διευθύντριές τους, ως σημάδι της κρίσης των παραδοσιακών Μέσων, ωστόσο υπάρχει μια άλλη μιντιακή πλευρά:  αυτή της έκρηξης media που έχουν ισχυρή διαδικτυακή παρουσία και καλύπτουν από πολιτικές ειδήσεις, μέχρι τεχνολογικά νέα.

 

Για να έχουμε μια ιδέα ως προς το πώς φθάσαμε μέχρι εδώ, αξίζει να ρίξουμε μια ματιά σε ένα άρθρο του Columbia Journalism Review για το πώς η πατριώτισά μας Arianna Huffington ‘έφαγε το Internet’ με την έκδοση του Huffington Post. Η Arianna το πούλησε 250 εκατ δολλάρια στην AOL, αλλά οι βασικοί της συνεργάτες είχαν ήδη ξεκινήσει το BuzzFeed που αποτελεί ένα φαινόμενο της παγκόσμιας μιντιακής εξέλιξης. Πίσω από τις φωτό με γάτες, υπάρχει (όπως το ξεκίνησε η Huffington Post) απίστευτος τεχνικός σχεδιασμός σχετικά με την Google και του πώς φέρνεις ‘κίνηση’, αλλά και κλινική ψυχολογία για το τι ορέγεται ο αναγνώστης. Και τα δύο έχουν δημιουργήσει φανατικούς πολέμιους, ειδικά το BuzzFeed για το τεράστιο θέμα της απόδοσης των πηγών.

 

Την ώρα περίπου που απολυόταν η διευθύντρια των New York Times, διέρρεε μια εσωτερική μελέτη της εμβληματικής αυτής εφημερίδας για το τι θα έπρεπε να κάνει ώστε να μην χάσει –κι άλλο- το τρένο της ψηφιακής πραγματικότητας. Μπορεί να μας φαίνονται πολύ αμερικάνικα αυτά που λέει, όμως ένα 50-60% αφορά κάθε κλασσικό Μέσον, από τον Guardian μέχρι τη Φωνή της Κάτω Ραχούλας. Η κίνηση των sites εφημερίδων πλέον, στην πλειοψηφία της δεν προέρχεται από αναγνώστες που μπαίνουν απευθείας στην ψηφιακή ‘σελίδα’ της, αλλά από άλλες διόδους και κυρίως από Google, social media. Ο κάθε συντάκτης καλείται να γίνει ο ίδιος ένα υβριδικό Μέσον και να διαδίδει τα άρθρα του μέσα από τα social media, να δημιουργεί το κοινό του ως πρόσωπο επιρροής και να λειτουργεί σε πολύ ευρύτερο χώρο απ' ό,τι το Μέσον στο οποίο εργάζεται.

 

Ο Om Malik έχει γεννηθεί στην Ινδία, αλλά ζει στο Σαν Φραντσίσκο και έχει ένα σημαντικό site (και επενδυτικές δραστηριότητες) για θέματα τεχνολογίας. Η γνώμη του για τα media είναι σημαντική, όπως δείχνει και μια πρόσφατη τοποθέτησή του. Κρατάμε τον ορισμό του ότι ‘media δεν είναι μόνο οι παραδοσιακές εκδόσεις,  TV, sites κλπ, αλλά οτιδήποτε τραβάει και κρατάει την προσοχή μας’.

 

Ο Σάκης Ρουβάς έχει 270.000 followers  στο Twitter, τους περισσότερους από κάθε Eλληνα. Είναι ο ίδιος ένα medium: όχι μόνο για τις επιδόσεις του στο Twitter, αλλά επειδή αποτελεί μια μηχανή πληροφοριακού περιεχομένου (content), με πλάνο και σημαντικά έσοδα. (Ο Σάκης δεν είναι μόνο ένα brand μόνος του αλλά έχει προσφέρει και το ‘ρουβόμετρο’: οι followers του είναι ένας τρόπος εκτίμησης του αριθμού και της ανάπτυξης των ελληνικών λογαριασμών στο Twitter).

 

Ένα άλλο ενδιαφέρον σημείο της ανάλυσης του Malik είναι εκείνο που αναφέρεται στο πόσο ακριβείς είναι οι μετρήσεις της ‘κίνησης’ στο Internet , στους πειρασμούς και στις φάμπρικές που έχουν αναπτυχθεί.

 

 

Media, εταιρείες και διαφήμιση

Το Red Bull έχει τόσο μεγάλη, δική του, μιντιακή παραγωγή που θεωρείται μεγαλύτερη από όλα τα μίντια που ασχολούνται με τα σπορ. Οι ισχυρές εταιρείες, αλλά ακόμα και μικρομεσαίες, εφαρμόζουν τον κανόνα που λέει ότι στις μέρες μας ‘Κάθε Οργανισμός, κάθε εταιρεία είναι medium’, δηλαδή έχει πλέον τα εργαλεία για να παράγει ό,τι θα ήθελε από τα παραδοσιακά μίντια: δημοσιεύει η επιχείρηση, ο πολιτικός στο site του άρθρα, φωτογραφίες, βίντεο και απευθύνεται στοχευμένα σε πολύ μεγάλο κοινό. Συνδυάζοντας site, blog, Facebook, Twitter, Instagram, Google+, YouTube, πραγματοποιεί προώθηση των προϊόντων ή των ιδεών της, που είναι τόσο απαραίτητη (και σχετικά ανεξάρτητη) όσο και η παρουσία σε κλασσικά μίντια.

Χρειάζεται και το ένα (προβολή μέσα από τα κλασσικά μίντια), όσο και το άλλο (ανάπτυξη των ιδιόκτητων μιντιακών πλατφορμών).

 

Η πιο συχνή λέξη στον κόσμο της επικοινωνίας φέτος, σε βαθμό παροξυσμού είναι το content. Κάποιες από τις εξελίξεις καταγράφονται εδώ.

 

Εξίσου καταιγιστική είναι η συζήτηση για το stotytelling, δηλαδή η τάση να διηγούνται οι εταιρείες ιστορίες ώστε να μην ‘πυροβολούν’ τον κόσμο με βαρετές εταιρικές ειδήσεις και δελτία τύπου.

Οι έντονες αντιδράσεις συνεχίζονται για το λεγόμενο native content, δηλ. για άρθρα που φαίνονται δημοσιογραφικά, αλλά είναι προσφερόμενα από εταιρείες.

 

Εν κατακλείδι, οι εξελίξεις στο χώρο των media είναι καταιγιστικές. Οι προφητείες όσων έλεγαν ότι θα ‘πεθάνουν’ αποδείχτηκαν εκτός τόπου και χρόνου. Τα media έχουν αξία, όσο ποτέ, για όποιους θέλουν εγκυρότητα στις πληροφορίες ή ισχυρή και σύντομη διείσδυση για το μήνυμα ή την αφήγησή τους. Αποτελούν μονόδρομο για όποιον θέλει να αντιμετωπίσει τον απίστευτα αυξανόμενο θόρυβο από το Internet  και την ευκολία διάδοσης ανακριβών ή κακοφτιαγμένων ειδήσεων. Τρεις περίπου χιλιάδες χρόνια μετά την συγγραφή των επών του, οι αρχές για την αφήγηση ιστοριών του  Ομήρου παραμένουν ως βασικές τεχνικές για να κερδίσουμε την προσοχή του κοινού...

 

 

ΣΤΟ ΕΠΟΜΕΝΟ: πώς επηρεάζουν οι διεθνείς εξελίξεις και οι εγχώριες συνθήκες το ελληνικό σκηνικό των media

 

 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βιωσιμότητα και συλλογικές φαντασιώσεις 

Γεύση / Μπορεί η υψηλή γαστρονομία να είναι πράγματι βιώσιμη;

Βραβευμένα εστιατόρια, που αποτελούν το όνειρο πολλών foodies, καυχιούνται για τις βιώσιμες πρακτικές τους, την ίδια στιγμή που κάποιες «λεπτομέρειες» για τη λειτουργία τους τείνουν να αποσιωπούνται από τη βιομηχανία της εστίασης.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΔΗΣ
Υπεράσπιση του ζωγράφου Μιχάλη Μαδένη

Guest Editors / Υπεράσπιση του ζωγράφου Μιχάλη Μαδένη

«Η συγκεκριμένη απόφαση αντιτίθεται στην καλλιτεχνική ελευθερία και στην ελευθερία της έκφρασης και έτσι, στην ουσία, «κλείνει την πόρτα» σε ένα ιδιαίτερα διαδεδομένο και σημαντικό διεθνώς καλλιτεχνικό κίνημα, μέσα στο οποίο υπάρχοντα αντικείμενα, έργα τέχνης ή εικόνες τους προσλαμβάνουν, χωρίς ιδιαίτερη διαφοροποίηση, ή και κάποιες φορές, χωρίς καμία διαφοροποίηση, ένα άλλο νόημα»
THE LIFO TEAM
Έλον Μασκ: Η πηγή του κακού

Guest Editors / Έλον Μασκ: Η πηγή του κακού

Κατάλαβε πως μια δημοκρατική κυριαρχία στις ΗΠΑ θα αναγκαζόταν να συγκρουστεί μαζί του. Έτσι, ο άνθρωπος - «τοτέμ» του σύγχρονου καπιταλισμού έχει για πολιορκητικό κριό το κοινωνικό δίκτυο Χ που λειτουργεί πια ως μεγάφωνο για κάθε ακραίο στοιχείο.
ΑΛΚΗΣ ΚΟΥΠΕΤΩΡΗΣ
«Κι όμως»: Ο Δημήτρης Δημητριάδης για τον Χρήστο Γιανναρά

Guest Editors / «Κι όμως»: Ο Δημήτρης Δημητριάδης για τον Χρήστο Γιανναρά

«Η ελληνικότητα μόνο κατ’ όνομα ενδιαφέρει και παθιάζει τον Χρήστο Γιανναρά». Ένα άρθρο–απάντηση του συγγραφέα σε δύο κείμενα που δημοσιεύτηκαν μετά τον θάνατο του Έλληνα διανοητή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ
Φίκος - Για το εκκλησάκι του Μυταρά

Guest Editors / «Το έφτιαξε όπως το ένιωσε εκείνη τη στιγμή»: Ο Φίκος γράφει για το κλείσιμο του παρεκκλησιού του Μυταρά

Το ιδανικό θα ήταν να έχουμε μια ζωντανή παράδοση στην οποία ο καλλιτέχνης εκφράζει (την κοινωνία του) και εκφράζεται. Δυστυχώς ξεμένουμε με δύο επιλογές: από τη μια ένα καλλιτεχνικό νεκροταφείο και από την άλλη ένα δυσλειτουργικό αλλά ζωντανό έργο.
ΦΙΚΟΣ
Ο Richie Hawtin παίζει ακόμα για τα παράξενα παιδιά 

Respublika / Onassis Stegi / Ο Richie Hawtin παίζει ακόμα για τα παράξενα παιδιά 

Ο DJ και παραγωγός που μπήκε σαν «φύτουλας» στην techno δεν σκοπεύει να την παρατήσει επειδή έγινε mainstream. Προσπαθεί να κάνει το κοινό να χορεύει με τα μάτια ερμητικά κλειστά, όπως θέλει να συμβεί και στο set του στη Μαλακάσα. 
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
ASSISTED SUICIDE

Guest Editors / «Αξίζει να συνεχίσω να παλεύω για τη ζωή μου;»

Τι συμβαίνει στην Ευρώπη όσον αφορά την ευθανασία; Ποιο είναι το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο στην Ελλάδα; Ο δικηγόρος Βασίλειος Χ. Αρβανίτης γράφει για ένα ακανθώδες ζήτημα που επανέρχεται συνεχώς στο προσκήνιο.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ Χ. ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ