Πεθαίνοντας στο Αιγαίο: νεκρολούλουδα για την Πύλο

Πεθαίνοντας στο Αιγαίο: νεκρολούλουδα για την Πύλο Facebook Twitter
Πέρα από το να θρηνήσουμε τους νεκρούς σαν δικούς μας, πρέπει να αγκαλιάσουμε τους ζωντανούς, και όχι να τους μαντρώσουμε σε υπερσύγχρονες δομές-φυλακές. Φωτ.: Menelaos Myrillas / SOOC
0

«ἐπεὶ δ᾽ ἀνῆλθε λαμπρὸν ἡλίου φάος,
ὁρῶμεν ἀνθοῦν πέλαγος Αἰγαῖον νεκροῖς»*
(Αισχύλου, Αγαμέμνων, στ. 659-660)

ΜΙΛΩΝΤΑΣ ΓΙΑ ΤΟ ΝΑΥΑΓΙΟ, καθώς ο πόνος και ο τρόμος κάνουν τις λέξεις να ηχούν άδειες, πριν από κάθε ανάλυση προηγείται κάτι: το πένθος, ο θυμός, το να αισθανθούμε τι συνέβη. Το τι σημαίνουν 80 νεκροί και εκατοντάδες αγνοούμενοι – αγνοούμενοι στον πάτο του Αιγαίου, αλίμονο. Να νιώσουμε πως όλοι αυτοί, που το γέλιο και το κλάμα τους δεν θα ακουστεί ξανά, δεν ήταν «εισβολείς», «φορείς υβριδικού πολέμου», «πιόνια του Ερντογάν», «λαθραίοι» κ.ο.κ.. Ήταν άνθρωποι. Αξίζει να τους θρηνήσουμε σαν δικούς μας νεκρούς. Όχι για κείνους· για εμάς.

Μπορείς να νιώσεις τον τρόμο να βυθίζεται το σκάφος; Αν τον νιώσεις, σε παραλύει η λύπη και σε κατακλύζει ο θυμός. Για ποιους όμως; Ακούγοντας επίσημες τοποθετήσεις, τωρινές και παλιότερες, Ελλήνων και Ευρωπαίων, θα πίστευες ότι για όλα φταίνε οι διακινητές. Ο –πρώην και κατά πάσα βεβαιότητα επόμενος– πρωθυπουργός, ενώ μιλάει αρχικά για θλίψη, αλληλεγγύη και ανθρωπιά, καταλήγει πως το ναυάγιο αναδεικνύει ότι «απαιτείται συνεκτική ευρωπαϊκή πολιτική, ώστε τα άθλια δίκτυα των εγκληματιών που διακινούν απελπισμένους ανθρώπους να βρουν, επιτέλους, την αποφασιστική απάντηση που τους αξίζει».

Να μείνουν, πάση θυσία, στις χώρες τους, πεθαίνοντας από τον πόλεμο, την κλιματική κρίση και τη φτώχεια ή ζώντας άθλια; Η μόνη εναλλακτική σε τέτοιες εξοντωτικές και μάταιες λογικές είναι μια πολιτική υποδοχής, με διπλή σημασία: ανθρώπινη (ασφαλείς δίοδοι) και πραγματιστική (οι ξένοι όχι ως εισβολείς, αλλά πλούτος).

Για όλα φταίνε τα «κυκλώματα των διακινητών»;

Λες και όλη η ιστορία αρχίζει και τελειώνει με τους διακινητές. Σάμπως αυτοί, όντα σκοτεινά και αόρατα, αναγκάζουν μετανάστες και πρόσφυγες να μετακινηθούν χωρίς τη θέλησή τους, τους απαγάγουν. Αποσιωπάται δηλαδή η ουσία: ότι καταστατική συνθήκη ύπαρξης των κυκλωμάτων διακίνησης και των πνιγμών είναι η ανθρώπινη ανάγκη, η επιθυμία για μια καλύτερη ζωή που συντρίβεται πάνω στους πάσης φύσεως φράκτες: οι άνθρωποι καταφεύγουν στους διακινητές γιατί δεν μπορούν να κάνουν αλλιώς.

Δεν είναι εραστές του ζην επικινδύνως ούτε λάτρεις της παρανομίας. Και έχουν ζωτικούς λόγους να «επιλέξουν» τον ξεριζωμό και τον κίνδυνο: να ξεφύγουν από τον πόλεμο, την πείνα, τον αφανισμό, τον θάνατο. Όπως έγραψε ο Γρηγόρης Φαρμάκης, «οι διακινητές κερδοσκοπούν εγκληματικά, αλλά πάνω σε πραγματικές επιθυμίες και επιλογές ανθρώπων, που συνειδητά διακινδυνεύουν τις ζωές τους και τις ζωές των παιδιών τους για μια ελπίδα να δραπετεύσουν από μια ζοφερή μοίρα. Όσο μιλάμε για τους διακινητές ως αιτία, κρυβόμαστε υποκριτικά από τις πραγματικές αιτίες και το μερίδιο των ευθυνών που αναλογεί στον κόσμο στον οποίο οι απελπισμένοι προσπαθούν απεγνωσμένα να φτάσουν».

Τα «δίκτυα διακινητών» δεν αντιμετωπίζονται με πομφόλυγες ούτε με τις συλλήψεις ενός φτωχοδιάβολου που οδηγεί το σκάφος ή κάποιου αλληλέγγυου (δόκιμη τακτική του ελληνικού κράτους). Άλλωστε, τα κυκλώματα δεν είναι τόσο απόκοσμα, σε αυτά συχνά εμπλέκονται κρατικά όργανα (βλ. την πρόσφατη κακουργηματική δίωξη πέντε συνοριοφυλάκων στον Έβρο). Ας κάνουμε όμως μια υπόθεση φαντασίας: έστω ότι τα κυκλώματα εξαφανίζονταν διά μαγείας. Τι θα ακολουθούσε; Πέραν του ότι οι κατατρεγμένοι θα αναζητούσαν νέες οδούς και θα φτιάχνονταν νέα κυκλώματα, ποιος είναι άραγε ο στόχος μας;

Να μείνουν, πάση θυσία, στις χώρες τους, πεθαίνοντας από τον πόλεμο, την κλιματική κρίση και τη φτώχεια ή ζώντας άθλια; Η μόνη εναλλακτική σε τέτοιες εξοντωτικές και μάταιες λογικές είναι μια πολιτική υποδοχής, με διπλή σημασία: ανθρώπινη (ασφαλείς δίοδοι) και πραγματιστική (οι ξένοι όχι ως εισβολείς, αλλά πλούτος). Ασφαλώς «απαιτείται συνεκτική ευρωπαϊκή πολιτική», που λέει ο Κ. Μητσοτάκης· όχι όμως για την «πάταξη των εγκληματιών», αλλά για ασφαλείς διόδους, υποδοχή και ένταξη.

Η  τεράστια ευθύνη του ελληνικού κράτους

Οι ευθύνες του ελληνικού κράτους είναι μεγάλες και συγκεκριμένες για τη χθεσινή τραγωδία. Το σκάφος είχε εντοπιστεί πολλές ώρες πριν βυθιστεί. Οι ελληνικές αρχές το παρακολουθούσαν, όχι όμως για να επέμβουν, αλλά για να βεβαιωθούν ότι οι «λαθραίοι» δεν θα ξεβραστούν εδώ. Το υπουργείο Ναυτιλίας ανακοίνωσε επισήμως  ότι η Ελλάδα δεν προσέφερε βοήθεια επειδή οι ίδιοι οι επιβαίνοντες, αν και ρωτήθηκαν επανειλημμένα, απάντησαν αρνητικά. Αν ισχύει αυτό (ας κρατήσουμε μικρό καλάθι), τότε υπάρχει ένας βασικός λόγος.

Όπως έγραψε η Ξένια Κουναλάκη, «όταν η χώρα γίνεται συνώνυμο του κολαστήριου κι οι μετανάστες δεν θέλουν να φτάσουν εκεί. Η κυβερνητική στρατηγική επετεύχθη, το πλοίο βυθίστηκε». Όταν για μια τετραετία το ένδοξο κυβερνητικό αφήγημα της της ΝΔ, που διακήρυσσε υπερήφανα κατεξοχήν ο Νότης Μηταράκης βρίσκοντας ευήκοα ώτα σε σημαντικό κομμάτι της κοινωνίας, ήταν «μηδενίσαμε τις ροές», είναι βέβαιο ότι βασική σου μέριμνα αποτελεί πώς δεν θα έρθουν στην Ελλάδα οι αιτούντες άσυλο και οι μετανάστες, πώς θα τους αποτρέψεις. Με κάθε τρόπο, με κάθε κόστος.

***

Πέρα από το να θρηνήσουμε τους νεκρούς σαν δικούς μας, πρέπει να αγκαλιάσουμε τους ζωντανούς, και όχι να τους μαντρώσουμε σε υπερσύγχρονες δομές-φυλακές. Όσοι και όσες στην Καλαμάτα, κάτοικοι, αλληλέγγυοι, γιατροί, δικηγόροι, αγωνιστές έτρεξαν από την πρώτη στιγμή να προσφέρουν βοήθεια είναι αχτίδα φωτός. Η ελληνική κοινωνία έχει αποθέματα ανθρωπιάς και αλληλεγγύης από τη μια, ξενοφοβίας και ρατσισμού από την άλλη. Συνυπάρχουν αυτά, στην ίδια κοινωνία, στον ίδιο τόπο, στην ίδια ομάδα, συχνά και στον ίδιο άνθρωπο. Ας κάνουμε ό,τι μπορούμε για να κυριαρχήσουν τα πρώτα και να στερέψουν τα δεύτερα.

ΥΓ. Το εθνικό πένθος κάποιοι το είδαν ως θετική πράξη υψηλού συμβολισμού, άλλοι ως υποκρισία και επικοινωνιακή διαχείριση. Ανήκω στους πρώτους. Είναι τολμηρή απόφαση μιας υπηρεσιακής κυβέρνησης, που θα μπορούσε άνετα να μην το κάνει. Και αν δεν το έκανε, αυτό θα το υπαγόρευε όχι κάποια ειλικρίνεια, αλλά ο φόβος, ο συντηρητισμός, ο κομφορμισμός. Και ας λέει για «διακινητές» αναγκαστικά το μήνυμα Σαρμά: υπηρεσιακός πρωθυπουργός με δεδομένο πολιτικό συσχετισμό είναι, όχι κομισάριος του λαού. Η κοινωνία, και διά της κυβερνήσεως, πενθεί. Αυτό είναι ισχυρό μήνυμα. Ας το κρατήσουμε και, χτίζοντας πάνω σε αυτό, ας του δώσουμε το δικό μας δυναμικό πολιτικό νόημα.

* Τους στίχους του Αισχύλου τους έχουν ανακαλέσει πολλοί με αφορμή ναυάγια μεταναστών και προσφύγων τα τελευταία χρόνια. Παλιότερα ο Παντελής Μπουκάλας (που θυμίζει και δυο δημοτικά τραγούδια, στον ίδιο καμβά) και ο Μιχάλης Μερακλής (που είχε γράψει για τους πνιγμένους που όσοι σώθηκαν, το άλλο πρωί, «τους είδαν να σκεπάζουν τη θάλασσα σαν νεκρολούλουδα), τώρα ο Γιώργος Δερμάτης και ο Νίκος Μπελαβίλας.

Guest Editors
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βιωσιμότητα και συλλογικές φαντασιώσεις 

Γεύση / Μπορεί η υψηλή γαστρονομία να είναι πράγματι βιώσιμη;

Βραβευμένα εστιατόρια, που αποτελούν το όνειρο πολλών foodies, καυχιούνται για τις βιώσιμες πρακτικές τους, την ίδια στιγμή που κάποιες «λεπτομέρειες» για τη λειτουργία τους τείνουν να αποσιωπούνται από τη βιομηχανία της εστίασης.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΔΗΣ
Υπεράσπιση του ζωγράφου Μιχάλη Μαδένη

Guest Editors / Υπεράσπιση του ζωγράφου Μιχάλη Μαδένη

«Η συγκεκριμένη απόφαση αντιτίθεται στην καλλιτεχνική ελευθερία και στην ελευθερία της έκφρασης και έτσι, στην ουσία, «κλείνει την πόρτα» σε ένα ιδιαίτερα διαδεδομένο και σημαντικό διεθνώς καλλιτεχνικό κίνημα, μέσα στο οποίο υπάρχοντα αντικείμενα, έργα τέχνης ή εικόνες τους προσλαμβάνουν, χωρίς ιδιαίτερη διαφοροποίηση, ή και κάποιες φορές, χωρίς καμία διαφοροποίηση, ένα άλλο νόημα»
THE LIFO TEAM
Έλον Μασκ: Η πηγή του κακού

Guest Editors / Έλον Μασκ: Η πηγή του κακού

Κατάλαβε πως μια δημοκρατική κυριαρχία στις ΗΠΑ θα αναγκαζόταν να συγκρουστεί μαζί του. Έτσι, ο άνθρωπος - «τοτέμ» του σύγχρονου καπιταλισμού έχει για πολιορκητικό κριό το κοινωνικό δίκτυο Χ που λειτουργεί πια ως μεγάφωνο για κάθε ακραίο στοιχείο.
ΑΛΚΗΣ ΚΟΥΠΕΤΩΡΗΣ
«Κι όμως»: Ο Δημήτρης Δημητριάδης για τον Χρήστο Γιανναρά

Guest Editors / «Κι όμως»: Ο Δημήτρης Δημητριάδης για τον Χρήστο Γιανναρά

«Η ελληνικότητα μόνο κατ’ όνομα ενδιαφέρει και παθιάζει τον Χρήστο Γιανναρά». Ένα άρθρο–απάντηση του συγγραφέα σε δύο κείμενα που δημοσιεύτηκαν μετά τον θάνατο του Έλληνα διανοητή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ
Φίκος - Για το εκκλησάκι του Μυταρά

Guest Editors / «Το έφτιαξε όπως το ένιωσε εκείνη τη στιγμή»: Ο Φίκος γράφει για το κλείσιμο του παρεκκλησιού του Μυταρά

Το ιδανικό θα ήταν να έχουμε μια ζωντανή παράδοση στην οποία ο καλλιτέχνης εκφράζει (την κοινωνία του) και εκφράζεται. Δυστυχώς ξεμένουμε με δύο επιλογές: από τη μια ένα καλλιτεχνικό νεκροταφείο και από την άλλη ένα δυσλειτουργικό αλλά ζωντανό έργο.
ΦΙΚΟΣ
Ο Richie Hawtin παίζει ακόμα για τα παράξενα παιδιά 

Respublika / Onassis Stegi / Ο Richie Hawtin παίζει ακόμα για τα παράξενα παιδιά 

Ο DJ και παραγωγός που μπήκε σαν «φύτουλας» στην techno δεν σκοπεύει να την παρατήσει επειδή έγινε mainstream. Προσπαθεί να κάνει το κοινό να χορεύει με τα μάτια ερμητικά κλειστά, όπως θέλει να συμβεί και στο set του στη Μαλακάσα. 
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
ASSISTED SUICIDE

Guest Editors / «Αξίζει να συνεχίσω να παλεύω για τη ζωή μου;»

Τι συμβαίνει στην Ευρώπη όσον αφορά την ευθανασία; Ποιο είναι το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο στην Ελλάδα; Ο δικηγόρος Βασίλειος Χ. Αρβανίτης γράφει για ένα ακανθώδες ζήτημα που επανέρχεται συνεχώς στο προσκήνιο.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ Χ. ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ