Η μεγάλη νικήτρια του Φεστιβάλ του Λονδίνου Aθηνά Τσαγγάρη αφηγείται τη ζωή της

Η μεγάλη νικήτρια του Φεστιβάλ του Λονδίνου Aθηνά Τσαγγάρη αφηγείται τη ζωή της Facebook Twitter
Φωτο: Σπύρος Στάβερης
0


 

Γεννήθηκα στη Μυρίνη Καρδίτσας- ήταν επιθυμία του πατέρα μου να γεννηθώ στο χωριό του, αν και οι γονείς μου τότε ζούσαν στη Γαλλία.  Όταν επιστρέψαμε στην Ελλάδα, ο πατέρας μου έπιασε δουλειά στα Άσπρα Σπίτια Βοιωτίας. Μείναμε εκεί περίπου πέντε χρόνια. Έχω κάποιες πολύ ισχυρές αναμνήσεις: είχα απόλυτη συναίσθηση ότι μεγάλωνα σ' ένα περιβάλλον που δεν είχε σχέση με τη διπλανή πόλη. Αισθανόμουν ότι ανήκα σε κάτι πολύ ιδιαίτερο, ότι ήμουν μέρος ενός πειράματος. Ήταν σαν μια υβριδική μορφή εργατικού θερέτρου με κουλτούρα, σπορ, θέατρο, δύο σινεμά. Εκεί είδα και τις πρώτες μου ταινίες-ντοκιμαντέρ του Κουστώ.

Μέχρι να φύγω για σπουδές στη Θεσσαλονίκη, ζούσαμε στην πλατεία Παπαδιαμάντη στα Άνω Πατήσια: είναι μια μικροσκοπική περιοχή, γεμάτη μονοκατοικίες με κήπους - μια σχετικά άγνωστη τσέπη της Αθήνας, παλιό προάστιο που έχει καταφέρει να διατηρήσει την αίσθηση της γειτονιάς εν μέσω του αστικού ιστού. Στα 14 πήρα την απόφαση ότι μια μέρα θα ζήσω στη Νέα Υόρκη.

 

Τα δυο πράγματα τα οποία ανακάλυψα είναι ότι η Ελλάδα δεν είναι μια πραγματικά φιλόξενη χώρα και οι Έλληνες δεν είναι πια ένας φιλόξενος λαός. Η ζέστη των Ελλήνων έχει ένα υποδόριο στρώμα κρύου.

 

Έφυγα με υποτροφία για το Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης στα 20, μόλις τέλειωσα τη Φιλοσοφική Θεσσαλονίκης. Σπούδαζα Ρerformance Studies, κάτι σαν ανθρωπολογία και σημειολογία των παραστατικών τεχνών. Παράλληλα, δούλευα ως μαθητευόμενη στο Τμήμα Κινηματογράφου του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης. Στην ουσία, η δουλειά μου ήταν να ελέγχω τις κόπιες στο αρχείο του μουσείου για να δούμε αν ήταν σε καλή κατάσταση. Έτσι ήρθα αντιμέτωπη με αριστουργήματα του πρώιμου κινηματογράφου που δεν θα είχα ποτέ την ευκαιρία να δω, καθώς και με σπάνιες ταινίες εθνικών κινηματογραφιών: γαλλικό, ιαπωνικό, βραζιλιάνικο σινεμά. Μου μπήκε το σαράκι και όταν πια πήγα στο Τέξας να σπουδάσω σκηνοθεσία, ίδρυσα ένα μικρό φεστιβάλ κινηματογράφου, το Cinematexas, που στη συνέχεια επεκτάθηκε σε αβανγκάρντ μουσική, περφόρμανς και installations.

 

Η πρώτη μου ταινία The slow business of going (Η διαρκής αναχώρηση της Πέτρα Γκόινγκ, στα ελληνικά) γυρίστηκε σε διάφορες πόλεις ανά τον κόσμο με την παρέα μου από τη σχολή: κάθε φορά που παίρναμε μια χορηγία από κάποια αεροπορική εταιρεία ή κάποιος από μας έβγαζε μια νέα πιστωτική κάρτα, φεύγαμε για ταξίδι. Ταξιδεύαμε στην Αβάνα ή την Πράγα ή το Μεξικό και γυρίζαμε μια σκηνή. Ήταν μια ταινία-σχολείο, όπως ήταν και το Cinematexas, στο οποίο είδαμε χιλιάδες ταινίες από όλον τον κόσμο στα δέκα χρόνια που διήρκεσε.

Όταν η ταινία άρχισε να διαγράφει την πορεία της στα φεστιβάλ, την είδε ο Δημήτρης Παπαϊωάννου, που τότε έψαχνε κάποιον για να γυρίσει το making of της προετοιμασίας των τελετών, και στην πορεία της συνεργασίας μού ζήτησε να σχεδιάσω και τα βίντεό τους.

Δεν ήμουν έτοιμη να επιστρέψω στην Ελλάδα για τα καλά, αλλά ταυτόχρονα ήταν μια απίστευτη πρόκληση. Ενώ είχα περάσει δέκα χρόνια με μια κάμερα στο χέρι, καταγράφοντας τα πάντα σχεδόν νευρωτικά κι ο προϋπολογισμός ήταν ασύλληπτος για τα δικά μου μέτρα, πανικοβλήθηκα. Αλλά όλη η δημιουργική ομάδα ήταν κουλ, οπότε ηρέμησα... Ακολούθησε από Αμερική ο βασικός μου συνεργάτης μέχρι σήμερα, ο Matt Johnson, φτιάξαμε μία μικρή ομάδα, συνεχίζοντας να κάνουμε τα πράγματα όσο πιο χειροποίητα γινόταν. Επίσης, αυτό που ήταν πολύ ενδιαφέρον είναι ότι, χάρη στην πρόσκληση του Δημήτρη, βρέθηκα στο κέντρο μιας σοβαρής, εξοντωτικής συζήτησης για το τι είναι Ελλάδα σήμερα. Προσγειώθηκα σαν αστροναύτης σε ένα διαστημόπλοιο με εξαιρετικά έμπειρους πιλότους - η αλήθεια είναι ότι στην αρχή περισσότερο άκουγα. Η δική μου καλλιτεχνική ιδιότητα κι ενήλικη ταυτότητα είχε, εξάλλου, δημιουργηθεί σε μια άλλη χώρα.

Η μισή μου βάση παραμένει στην Αμερική, αν και ταξιδεύω για διάφορες συνεργασίες. Μπορεί να λείπω και 6 μήνες - δεν υπάρχει μονιμότητα στη ζωή μου. Μετά τους Ολυμπιακούς, δούλεψα στο Άμστερνταμ, στη Δυτική Όχθη, το Ιράν, το Μεξικό. Τα τελευταία δύο χρόνια που αποφάσισα να κάνω μια ελληνική ταινία είμαι συνέχεια εδώ.

 


 

Το Attenberg είναι το πρώτο πράγμα που έχω γράψει στα ελληνικά ως ολοκληρωμένο κείμενο. Ενώ η ταινία δεν είναι αυτοβιογραφική, ίσως αντικατοπτρίζει την εντύπωση που έχω για την Ελλάδα, μια ακόμα αρκετά ξένη χώρα για μένα, μέσα από μία σχέση που θεωρώ θεμελιώδη, τη σχέση πατέρα και κόρης. Είναι μια αρχετυπική σχέση, η οποία έχει περάσει στο DNA μας από το αρχαίο δράμα έως σήμερα. Δεν τη βλέπεις εύκολα στο σινεμά και με ενδιέφερε να κάνω ένα «buddy movie» με πατέρα  και κόρη, όπου ο πατέρας δεν θα ήταν ο κλασικός τύραννος, ούτε θα φερόταν στην κόρη του ως ένα ανυπεράσπιστο κοριτσάκι.

 

Γράφοντας το σενάριο, έβλεπα παράλληλα και όλες τις σειρές ντοκιμαντέρ του Ντέιβιντ Ατένμπορο. Παρατηρώντας τα ζώα, εντοπίζεις τις συγγένειες που υπάρχουν με την ανθρώπινη συμπεριφορά. Με ενδιαφέρει να εξετάζω τις συμπεριφορές των ανθρώπων όταν τις εξορίσει κανείς από τα συμφραζόμενά τους. Ακόμα κι ένα φιλί, αν το δεις ψυχρά και κλινικά, ως πράξη ανταλλαγής σάλιου, διαζευγμένο από επιθυμία ή συναίσθημα, μπορεί να είναι και κάτι εντελώς αηδιαστικό.

 

Η πρωταγωνίστρια, η Μαρίνα, είναι μισάνθρωπος λόγω στάσης. Κάποια στιγμή δίνει μια υπόσχεση στον πατέρα της και στον εαυτό της ν' αρχίσει να μιμείται και ανθρώπους εκτός από ζώα - γιατί περί μίμησης πρόκειται. Όταν αρχίζουμε ως κορίτσια τη σεξουαλική μας ζωή στην ουσία μιμούμαστε - μιμούμαστε αυτό που μας έχουν πει πως πρέπει να είμαστε. Είναι σπάνιο να υπάρχει πραγματική επιθυμία σε αυτή την ηλικία. Ωριμάζοντας ανακαλύπτουμε τον καθαρό πόθο.

 

Το βραβείο στο Φεστιβάλ Βενετίας ήταν μία έκπληξη για όλους μας. Ήμασταν οι μικροί εκκεντρικοί outsiders στο επίσημο διαγωνιστικό. Η Αριάν είχε δουλέψει αφάνταστα σκληρά για τον ρόλο της και κέρδισε το βραβείο με το σπαθί της.

 

Νιώθω καθημερινά ούφο στην Αθήνα, αλλά αυτό ίσως και να είναι μια συνθήκη στην οποία προσωπικά αισθάνομαι άνετα. Ποτέ δεν ανήκω εντελώς στο περιβάλλον μου, όμως αυτό μου δίνει κι ένα αίσθημα ελευθερίας. Μου αρέσει να ξέρω ότι ανά πάσα στιγμή μπορώ να φύγω.

 


To trailer της νέας της ταινίας

 

Τα δυο πράγματα τα οποία ανακάλυψα είναι ότι η Ελλάδα δεν είναι μια πραγματικά φιλόξενη χώρα και οι Έλληνες δεν είναι πια ένας φιλόξενος λαός. Η ζέστη των Ελλήνων έχει ένα υποδόριο στρώμα κρύου. Είμαστε πολύ κακοί στη διαχείριση του άγχους και της νεύρωσης. Η Αθήνα είναι μια πόλη σε έκρηξη. Βιώνει για πρώτη φορά την πολυπολιτισμικότητα και άρα τον ρατσισμό. Αυτό που με ξενίζει είναι η καχυποψία και ο φθόνος. Δεν υπάρχει αυτό που λέμε συλλογικότητα. Δεν αισθάνομαι καμία αμεσότητα, σαν να μην υπάρχει ευθύτητα στις σχέσεις.

 

Μου αρέσει η εγγύτητα της θάλασσας, αλλά δεν μου αρέσει ότι το ξεχνάμε. Το θεωρώ συγκλονιστικό ότι σε ένα τέταρτο μπορείς να κολυμπάς κάπου καθόλου άσχημα. Μου αρέσει το περπάτημα στο κέντρο της Αθήνας. Και τα ποδήλατα που έχουν αρχίσει να πληθαίνουν.

Μιλά η σκηνοθέτης και ηθοποιοί, μετά τη βράβευση με το Πρώτο Βραβείο του Φεστιβάλ του Λονδίνου, στις 18 Οκτωβρίου 2015. 

Οι Αθηναίοι
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Κάποια στιγμή έμαθα να βάζω στον λόγο μου ένα "ίσως", ένα "ενδεχομένως"»

Οι Αθηναίοι / «Κάποια στιγμή έμαθα να βάζω στον λόγο μου ένα "ίσως", ένα "ενδεχομένως"»

Στην Α’ Δημοτικού τη μάγεψε η φράση «Η Ντόρα έφερε μπαμπακιές». Διαμορφώθηκε με Προυστ, Βιρτζίνια Γουλφ, Γιώργο Ιωάννου και Κοσμά Πολίτη. Ως συγγραφέα την κινεί η περιέργεια για τις ανθρώπινες σχέσεις. Η Αγγέλα Καστρινάκη είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τζούλια Τσιακίρη

Οι Αθηναίοι / Τζούλια Τσιακίρη: «Οι ταβερνιάρηδες είναι ευεργέτες του γένους»

Με διαλείμματα στο Παρίσι και τη Νέα Υόρκη, έχει περάσει όλη της τη ζωή στο κέντρο της Αθήνας - το ξέρει σαν την παλάμη της. Έχει συνομιλήσει και συνεργαστεί με την αθηναϊκη ιντελεγκέντσια, είναι άλλωστε κομμάτι της. Εδώ και 60 χρόνια, με τη χειροποίητη, λεπτολόγα δουλειά της στον χώρο του βιβλίου και με τις εκδόσεις «Το Ροδακιό» ήξερε ότι δεν πάει για τα πολλά. Αλλά δεν μετανιώνει για τίποτα απ’ όσα της επιφύλαξε η μοίρα «εις τον ρουν της τρικυμιώδους ζωής της».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Οι Αθηναίοι / Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Ηθοποιός, σκηνοθέτις, ακατάτακτη και αγαπημένη του κοινού, η Σμαράγδα Καρύδη θυμάται πως ανέκαθεν ήθελε το σύμπαν, χωρίς να περιορίζεται. Στον απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας της, ως η Αθηναία της εβδομάδας, καταλήγει πως, ούτως ή άλλως, «στο τέλος ανήκεις εκεί που μπορείς να φτάσεις», ενώ δηλώνει πως πάντα θα επιλέγει συνειδητά να συντάσσεται με τη χαρά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αντουανέττα Αγγελίδη: «Κάθε ταινία μου είναι το ευτυχές τέλος μιας περιπέτειας απορρίψεων»

Οι Αθηναίοι / Αντουανέττα Αγγελίδη: «Κάθε ταινία μου είναι το ευτυχές τέλος μιας περιπέτειας απορρίψεων»

Μοναδική περίπτωση για το ελληνικό σινεμά, η ιδιοσυγκρασιακή σκηνοθέτις που τιμάται στο 13ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Ταινιοθήκης αφηγείται τη ζωή και την πορεία της στη LiFO.
M. HULOT
«Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Oι Αθηναίοι / «Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Η αρχιτέκτονας και υπεύθυνη των Αρχείων Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη, Μάρω Καρδαμίτση-Αδάμη, δεν λησμόνησε ποτέ στην πορεία της πως η μορφή ενός κτιρίου πρέπει να έχει χαρακτήρα, ειλικρίνεια και κλίμακα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Χρυσέλλα Λαγαρία: «Δεν είναι τόσο τρομακτικό το να είσαι τυφλός»

Οι Αθηναίοι / Χρυσέλλα Λαγαρία: «Δεν είναι τόσο τρομακτικό το να είσαι τυφλός»

Η συνιδρύτρια και διευθύντρια της Black Light και συνδημιουργός της σειράς podcast της LiFO «Ζούμε ρε» δραστηριοποιείται ώστε οι ΑμεΑ να διαθέτουν ίσες ευκαιρίες και απεριόριστη πρόσβαση, δίχως στιγματισμούς και διακρίσεις. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Lorenzo

Οι Αθηναίοι / Lorenzo: «Η techno σκηνή έχει γίνει χρηματιστήριο»

Γνώρισε την techno στη Φρανκφούρτη των αρχών των ‘90s. Ερχόμενος στην Αθήνα, όσο έβλεπε ότι ο κόσμος σοκαριζόταν με τις εμφανίσεις του, τόσο περισσότερο του άρεσε να προκαλεί. Ο θρυλικός χορευτής του Factory και ιδρυτής της ομάδας Blend είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Ελισάβετ Κοτζιά

Οι Αθηναίοι / «Τα πρώτα χρόνια λέγανε ότι τις κριτικές μου τις έγραφε ο πατέρας μου»

Η Αθηναία της εβδομάδας Ελισάβετ Κοτζιά γεννήθηκε μέσα στα βιβλία· κάποια στιγμή, τα έβαλε στην άκρη, για να ξανασυναντήσει τη λογοτεχνία μέσα από μια αναπάντεχη εμπειρία. Άφησε το οικονομικό ρεπορτάζ για την κριτική βιβλίου. Τη ρωτήσαμε γιατί το ελληνικό μυθιστόρημα δεν έχει ιδιαίτερη απήχηση στο εξωτερικό, και δεν πιστεύει πως για το ζήτημα αυτό υπάρχουν απλές απαντήσεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λούλα Αναγνωστάκη: «Όσο και αν τη χτυπάω μέσα από τα έργα μου, είμαι υπέρ της Ελλάδας»

Πέθανε Σαν Σήμερα / Λούλα Αναγνωστάκη: «Όσο και αν τη χτυπάω μέσα από τα έργα μου, είμαι υπέρ της Ελλάδας»

Σε μια από τις ελάχιστες συνεντεύξεις της, η κορυφαία θεατρική συγγραφέας της Ελλάδας, που πέθανε σαν σήμερα, μίλησε με πρωτοφανή ειλικρίνεια και απλότητα.
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Αρετή Γεωργιλή

Οι Αθηναίοι / «Δεν θα σταματήσω να υπερασπίζομαι το δικαίωμα της γυναίκας να νιώθει ελεύθερη να εκφράζεται»

Η Αρετή Γεωργιλή γεννήθηκε στη Νέα Φιλαδέλφεια και τα δώδεκα τελευταία χρόνια, αφότου άνοιξε το Free Thinking Zone, ζει εκεί και στην Αθήνα. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατιάνα Μπαλανίκα

Οι Αθηναίοι / Κατιάνα Μπαλανίκα: «Μέσα μου είμαι κουτάβι, γι’ αυτό και με πάταγαν όλοι»

Η ηθοποιός που αγαπήθηκε για τους κωμικούς της ρόλους έκανε μόνο δράμα στη σχολή. Θα ήθελε να ξαναπαίξει στην τηλεόραση αλλά βλέπει πως δεν θυμούνται τη γενιά της πια. Είναι ευγνώμων για τη ζωή της και την αφηγείται στη LiFO - γιατί είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μάριο Μπανούσι

Οι Αθηναίοι / Μάριο Μπανούσι: «Αν δεν εκτεθείς στη ζωή, δεν έχει νόημα»

Ο νεαρός σκηνοθέτης, που έχει ήδη μετρήσει διαδοχικά sold out, άρχισε να βλέπει θέατρο όταν μπήκε στη δραματική σχολή. Του αρέσει η ανθρώπινη αμηχανία, η σιωπή και η ησυχία τον γοήτευαν πάντα. Αν και δεν τα πάει καλά με τα λόγια, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT