Σταυροφορίες: Η σύγχρονη ματιά

Σταυροφορίες: Η σύγχρονη ματιά Facebook Twitter
Οι σταυροφορίες έδωσαν και μια υπερπόντια διάσταση στην Ευρώπη, την οποία εκμεταλλεύτηκε τους επόμενους αιώνες, πετυχαίνοντας την εμπορική της επέκταση και την οικονομική της ανάπτυξη.
0

Ένας εκ των εκ των σημαντικότερων μελετητών των Σταυροφοριών, ο ιστορικός Jonathan Riley-Smith, έγραψε σ' ένα βιβλίο με τον τίτλο The Crusades: A Short History (1987) ότι η ιστορία είναι μια συμφιλίωση του παρελθόντος με το παρόν γιατί μόνο με αυτόν τον τρόπο μπορεί να γίνει η ιστορία κατανοητή σε αυτούς στους οποίους απευθύνεται.

Από τη στιγμή, όμως, που το παρόν είναι μια ρευστή κατάσταση, αλλάζει ο τρόπος θέασης του παρελθόντος. Eίναι λογικό ένα τόσο κομβικό γεγονός όπως οι σταυροφορίες να αποκτά όλο και περισσότερες ερμηνείες αλλά και διαφορετικές προσεγγίσεις. Οι Σταυροφορίες δεν μπορούν να ιδωθούν από μία οπτική γωνία αλλά από πολλές διαφορετικές. Αυτό εξάλλου είναι το μεγάλο στοίχημα της σύγχρονης ιστοριογραφίας, η ανάδειξη περισσότερων οπτικών, το να ακουστούν όσο το δυνατόν περισσότερες «φωνές» της Ιστορίας.

Σίγουρα, η μία φωνή είναι των χριστιανών, δηλαδή της προάσπισης των σημαντικότερων συμβολικών τόπων της χριστιανοσύνης, η άλλη των Αράβων, της εισβολής των χριστιανών βαρβάρων στα εδάφη όπου ιστορικά κατοικούσαν. Αυτή η διαφοροποίηση μαρτυρά την έτσι κι αλλιώς αυτονόητη διάσταση απόψεων και προσεγγίσεων στο ζήτημα αυτό, ενώ επιπλέον υπάρχουν κι άλλες φωνές, όπως αυτή του βυζαντινού κόσμου, που φτάνει βέβαια και στις μέρες μας, και στις σταυροφορίες βλέπει την πρώτη άλωση της Κωνσταντινούπολης και την αρχή του τέλους του Βυζαντίου.

Το ότι οι σταυροφορίες ξεκίνησαν με την έκκληση του Αλέξιου Α' του Κομνηνού παραμένει λεπτομέρεια, όπως και το ότι οι Σταυροφορίες ξεκίνησαν για να αντιμετωπιστούν οι καταστροφές που προκαλούσαν οι «Πέρσες», όπως εσφαλμένα εκλαμβάνονταν οι Τούρκοι από τους Δυτικούς.


Δηλαδή η περίοδος αυτή των 200 ετών από το 1095 και τον φλογερό λόγο του Πάπα Ουρβανού Β' στη πόλη Κλερμόν την Γαλλίας, που κήρυξε την έναρξη των Σταυροφοριών, μέχρι το 1291, με την πτώση του τελευταίου χριστιανικού προπυργίου στη Μέση Ανατολή, της πόλης Άκρα, και των 6 σταυροφοριών έθεσε μια τεράστια πολιτισμική τομή μεταξύ του χριστιανισμού και του Ισλάμ, καθώς και τις βάσεις για την κατανόηση, από πολεμικής απόψεως, και επικοινωνία των δυο θρησκειών.

Εξάλλου, πέρα από τις έξι σταυροφoρίες, η περίοδος χαρακτηρίζεται και από μια σειρά άλλων πολεμικών επεισοδίων και ανακατατάξεων όχι μόνο στη σχέση χριστιανισμού και Ισλάμ αλλά και ανάμεσα στις χριστιανικές χώρες.

Αν και το βιβλίο του Frankopan εγκωμιάστηκε από την κριτική και θεωρήθηκε ότι ως οπτική μεταφέρει το κέντρο βάρους των σταυροφοριών στην Κωνσταντινούπολη και στον Αλέξιο, στην πραγματικότητα η ματιά του δεν διαφέρει από την εμβληματική Ιστορία των Σταυροφοριών του Steven Runciman.


Οι αρχές της ευρωπαϊκής αποικιοκρατίας, οι επεκτατικές βλέψεις του παπισμού, η πολεμική αντίδραση μιας Ευρώπης που βρισκόταν μάλλον σε παρακμιακή κατάσταση και προσπαθούσε να επιτύχει έναν μεγάλο πολεμικό θρίαμβο είναι μόνο κάποιες από τις ερμηνείες που κατά καιρούς έχουν δοθεί για τη δημιουργία του ιστορικού πλαισίου των σταυροφοριών, δηλαδή της οργανωμένης πολεμικής εκστρατείας της Ευρώπης στη Μέση Ανατολή. Οι σταυροφορίες έδωσαν και μια υπερπόντια διάσταση στην Ευρώπη, την οποία εκμεταλλεύτηκε τους επόμενους αιώνες, πετυχαίνοντας την εμπορική της επέκταση και την οικονομική της ανάπτυξη.


Στην πραγματικότητα, για να τις κατανοήσουμε τις σταυροφορίες πρέπει να πάμε πιο πίσω στον χρόνο, συγκεκριμένα στον 8ο αιώνα και στην επέλαση του Ισλάμ σε πολιτικό και στρατιωτικό επίπεδο. Η ανεπιτυχής, αλλά ενδεικτική της ισχύος του επίθεση στην Κωνσταντινούπολη και η κατάληψη της Ισπανίας είναι χαρακτηριστικά παραδείγματα αυτής της εισβολής που έφτασε και μέχρι την καρδιά της Γαλλίας, για να σταματήσει σε μία από τις εμβληματικότερες μάχες για την τύχη της Ευρώπης από τα στρατεύματα του Κάρολου Μαρτέλ το 732 μ.Χ. στη γνωστή ως μάχη του Πουατιέ για τους Γάλλους, της Τουρ για τους Αγγλοσάξονες ή «μάχη των Μαρτύρων» για τους Άραβες. Αυτές οι διαφορετικές ονομασίες είναι ενδεικτικές της διαφορετικής πρόσληψης της διαμορφωτικής εκείνης περιόδου όσον αφορά τη θεμελίωση ενός συλλογικού ιστορικού υποστρώματος, του οποίου η επίδραση διαρκεί έως σήμερα.


Τον 11ο αιώνα, δηλαδή τρεις αιώνες μετά, η κατάσταση δεν είχε αλλάξει: η εκ βάθρων καταστροφή του ναού της Αναστάσεως από τον χαλίφη της Αιγύπτου Αλ-Χακίμ και η εκδίωξη χριστιανών και Εβραίων από την Αίγυπτο δημιούργησε νέα κινητοποίηση στην Ευρώπη. Οι χριστιανοί υποχρεούνταν να φοράνε μαύρα και μεγάλους ξύλινους σταυρούς ώστε να τους βλέπουν από μακριά, ενώ είχαν ασφυκτικούς περιορισμούς στην οικονομική και κοινωνική τους ζωή. Οι Εβραίοι φορούσαν ζώνες γύρω από τον λαιμό τους. Τελικά, όσοι δεν έγιναν Μουσουλμάνοι, αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν την Αίγυπτο για να διαφυλάξουν τη ζωή τους.


Παράλληλα, τον 11ο αιώνα η ήττα του Ρωμανού Δ' Διογένη στο Μαντζικέρτ –αυτή που γιορτάζεται ακόμα και σήμερα στη Τουρκία με πολλαπλό περιεχόμενο– και η έκκληση του Αλέξιου Α' Κομνηνού στη Δύση κινεί τις τεκτονικές πλάκες για την κήρυξη της Α' Σταυροφορίας, μια ουσιαστική αντεπίθεση της Ευρώπης και του χριστιανισμού στην έως τότε επικράτηση του Ισλάμ και των διαφόρων εκφράσεών του σε Μέση Ανατολή και εντός της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας.


Με την Α' Σταυροφορία τέθηκε σε κίνηση μια αλληλουχία γεγονότων που σύστησαν τις σταυροφορίες στον κόσμο. Το βιβλίο του Peter Frankopan, Η Πρώτη Σταυροφορία - Το κάλεσμα της Ανατολής, που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Αλεξάνδρεια σε μετάφραση Γ. Βογιατζή, ασχολείται ακριβώς με αυτό το κομβικό γεγονός, που ουσιαστικά θέτει βάσεις και χαρακώματα τα οποία σε μεγάλο βαθμό φτάνουν μέχρι σήμερα. Το κάλεσμα της Ανατολής έμελλε να αναδιαμορφώσει τον μεσαιωνικό κόσμο, επεκτείνοντας ευρέως τους γεωγραφικούς, οικονομικούς, κοινωνικούς, πολιτικούς και πολιτισμικούς ορίζοντες της Ευρώπης και προσθέτοντας νέες διαστάσεις στον δυτικό κόσμο, όπως οι πολεμικές εκστρατείες, η συστηματική αποικιοκρατία, το διεθνές εμπόριο, η παγκόσμια οικονομική και εμπορική ανάπτυξη.

H Α' Σταυροφορία ξεκινά το 1096 και διαρκεί ως το 1099. Εναρκτήριο γεγονός γι' αυτήν θεωρείται η εμβληματική ομιλία του Πάπα Ουρβανού στους ευγενείς της εποχής στο Κλερμόν της Γαλλίας: «Εγώ, ο Ουρβανός, υπέρτατος Ποντίφικας και ελέω Θεού αρχιερέας ολόκληρου του κόσμου, έρχομαι αυτή την ώρα της επείγουσας ανάγκης σ' εσάς, τους υπηρέτες του Θεού σ' αυτά τα μέρη, σαν αγγελιοφόρος της θείας νουθεσίας». Το κάλεσμά του για την έναρξη της Α' Σταυροφορίας συμπυκνώνεται σε μια φράση που έχει περάσει στην Ιστορία: «Deus vult!», δηλαδή «ο Θεός το θέλει.


Αν και το βιβλίο του Frankopan, ενός πραγματικού σταρ της σύγχρονης ιστοριογραφίας και καθηγητή παγκόσμιας ιστορίας στην Οξφόρδη, εγκωμιάστηκε από την κριτική και θεωρήθηκε ότι ως οπτική μεταφέρει το κέντρο βάρους των σταυροφοριών στην Κωνσταντινούπολη και στον Αλέξιο, στην πραγματικότητα η ματιά του δεν διαφέρει από την εμβληματική Ιστορία των Σταυροφοριών του Steven Runciman, ο οποίος είχε αφιερώσει επίσης μεγάλο μέρος του έργου του στον Αλέξιο και στη σημασία της Κωνσταντινούπολης ως κέντρου για την εκκίνηση των σταυροφοριών.

Η επιλογή, βέβαια, του ίδιου του Frankopan να μην αναφέρει καν στις βιβλιογραφικές του επιλογές την τρίτομη ιστορία των σταυροφοριών του εμβληματικού ιστορικού αλλά να υπογραμμίσει ως έργο αναφοράς εκείνο του Riley-Smith δεν μπορεί να περάσει απαρατήρητη και προφανώς έχει να κάνει με τη συνειδητή τάση του συγγραφέα να παραπέμψει σε πιο σύγχρονες πηγές. Η Α' Σταυροφορία, όπως επισημαίνει ο ίδιος ο Frankopan, διέγειρε τη λαϊκή φαντασία λόγω της θεατρικότητας και της βίας που περιείχε, ενώ άνοιξε ένα τεράστιο πεδίο ερμηνειών, που ξεκινά από τη σεξουαλική αναζήτηση των σταυροφόρων και φτάνει μέχρι τη στρατιωτική και οικονομική κινητικότητα που ανέπτυξαν.


Ο ίδιος ο Frankopan δεν καταπιάνεται με αυτά τα θέματα αλλά παρουσιάζει μια ευσύνοπτη ιστορία της Α' Σταυροφορίας με τα χαρακτηριστικά της δημόσιας ιστορίας που είναι πάντα δημοφιλή στην αγγλοσαξονική ιστοριογραφία, δίνοντας έμφαση στη δράση των προσώπων και στη σκιαγράφηση της προσωπικότητάς τους.


Είναι αναμφισβήτητο ότι για τα μεγάλα ιστορικά γεγονότα, όπως οι σταυροφορίες, έχουν γραφτεί πολλά. Η διαχείριση, η επιλογή, η επανασύνθεση των ιστοριών είναι μια πρόκληση για τη σύγχρονη ιστοριογραφία, που πρέπει να προσαρμόσει τη γραφή της στη σύγχρονη εποχή αλλά και να συνδέσει την Ιστορία με σύγχρονα διακυβεύματα, χωρίς όμως να καταφεύγει σε ανιστόρητα συμπεράσματα.

Το βιβλίο, τελικά, προσφέρει μια κατατοπιστική μελέτη για την Α' Σταυροφορία που λειτουργεί ως μια χρήσιμη εισαγωγή ή μια ευσύνοπτη περίληψη και πετυχαίνει τον σκοπό της, δηλαδή την επικαιροποίηση θεμάτων που φαίνεται ότι ανήκουν στο βαθύ ιστορικό παρελθόν, αλλά παραμένουν επίκαιρα, αφού έχουν προκαλέσει τις τομές που απασχολούν ακόμα και σήμερα την ανθρωπότητα.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Λουίς Μπουνιουέλ: Οι κόντρες με τον Νταλί, η αγάπη για τον Λόρκα, η λατρεία για το σινεμά

Βιβλίο / Λουίς Μπουνιουέλ: Οι κόντρες με τον Νταλί, η αγάπη για τον Λόρκα, η λατρεία για το σινεμά

Οι συμπάθειες και οι αντιπάθειες, ο ερωτικός πόθος που διαπερνούσε κάθε του κίνηση, μια ζωή συνώνυμη με τις μεγάλες αλλαγές του 20ού αιώνα και μια συνταγή για σωστό ντράι Μαρτίνι αποτυπώνονται στην αξεπέραστη αυτοβιογραφία του Λουίς Μπουνιούελ, «Η τελευταία μου πνοή», που κυκλοφορεί σε νέα έκδοση.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Στην Εκκλησία είναι ευπρόσδεκτοι και οι διαζευγμένοι και οι ομοφυλόφιλοι και τα τρανς άτομα»

Βιβλίο / «Στην Εκκλησία είναι ευπρόσδεκτοι και οι διαζευγμένοι και οι ομοφυλόφιλοι και τα τρανς άτομα»

Στην αυτοβιογραφία του ο Πάπας Φραγκίσκος αναφέρεται στα παιδικά του χρόνια, στους πειρασμούς, στον Αλέξη Τσίπρα, στο ποδόσφαιρο αλλά και στις ταινίες και τα βιβλία που τον καθόρισαν. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Yellowface»: «Κλέφτες» συγγραφείς, τα άπλυτα της εκδοτικής βιομηχανίας και τα προσωπεία στον δρόμο προς τη δόξα

Βιβλίο / Ένα μυθιστόρημα για τα «άπλυτα» και τα μυστικά της εκδοτικής βιομηχανίας

Το «Yellowface» της Ρεμπέκα Κουάνγκ είναι μια καυστική σάτιρα της εποχής μας που, πέρα από τα κακώς κείμενα στην εκδοτική βιομηχανία, σχολιάζει και ασκεί κριτική και σε άλλες όψεις της σύγχρονης ζωής, όπως η cancel culture, οι υπερβολές της πολιτικής ορθότητας, το hate speech στο ίντερνετ, η δολοφονία χαρακτήρων, το πώς κατασκευάζονται και προωθούνται συγκεκριμένα αφηγήματα και φαλκιδεύεται η αλήθεια.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Όταν τα «υποψιασμένα κορμιά» κυριαρχούσαν στους ομοφυλόφιλους έρωτες 

Βιβλίο / Όταν τα «υποψιασμένα κορμιά» κυριαρχούσαν στους ομοφυλόφιλους έρωτες 

Η κυκλοφορία του βιβλίου-ντοκουμέντου «Ανδρικές ομοερωτικές σχέσεις στη μεταπολεμική Ελλάδα» πυροδότησε μια συζήτηση με τον Κώστα Γιαννακόπουλο για έναν «αλλιώτικο» έρωτα, που παρέμενε ισχυρός ακόμα και σε καιρούς όπου κανείς δεν τολμούσε να προφέρει το όνομά του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιοι ήταν στ' αλήθεια οι Ρωμαίοι αυτοκράτορες;

Βιβλίο / Ποιοι ήταν στ' αλήθεια οι Ρωμαίοι αυτοκράτορες;

Η πανεπιστημιακός και «celebrity historian» Μαίρη Μπίαρντ αλλάζει τον τρόπο που βλέπουμε τους Ρωμαίους αυτοκράτορες, αποκαλύπτοντας άγνωστες λεπτομέρειες – όπως ότι ο Νέρωνας, που έχει μείνει στην ιστορία ως πυρομανής και μεγαλομανής, ήταν επίσης ριζοσπάστης φιλότεχνος.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πάτρικ Λι Φέρμορ «Η εποχή της δωρεάς»

Το πίσω ράφι / Το «χωριατόπουλο χωρίς χαλινάρι» που εξελίχθηκε σε ρομαντικό ταξιδιωτικό συγγραφέα

Ο Πάτρικ Λι Φέρμορ και το συναρπαστικό χρονικό της νεανικής του περιπλάνησης στην Ευρώπη, πριν αρχίσει να ακούει στο όνομα «Μιχάλης» στην Κρήτη και «Παντελής» στη Μάνη, προτού γίνει ο «ξένος» που διαφήμισε την Ελλάδα όσο ελάχιστοι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
H «Διεθνής» της Alt-right, τα γνωρίσματα, τα μέσα, οι στόχοι και το αποτύπωμά της στην Ελλάδα  

Βιβλίο / H «Διεθνής» της Alt-right, τα μέσα, οι στόχοι και το αποτύπωμά της στην Ελλάδα  

Οι διαστάσεις του αντιεμβολιαστικού αντι-κινήματος, η πολιτικοποίηση της θρησκείας, ο ακροδεξιός κυβερνοχώρος, οι αντιδράσεις απέναντι στη λεγόμενη woke ατζέντα: Μια επίκαιρη συζήτηση με τους συγγραφείς του βιβλίου «Η Εναλλακτική Δεξιά στην Ελλάδα».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Δεν μπορεί να μην υπήρχαν queer επαναστάτες ή αγωνιστές. Πού είναι αυτές οι ιστορίες;»

Βιβλίο / «Δεν μπορεί να μην υπήρχαν queer επαναστάτες ή αγωνιστές. Πού είναι αυτές οι ιστορίες;»

Το βιβλίο της «Εκείνοι που δεν έφυγαν» μπήκε στις λίστες με τα καλύτερα του 2024. Η Αταλάντη Ευριπίδου έγραψε εφτά ιστορίες-χρονικά ανθρώπων στο περιθώριο της Ιστορίας, queer ατόμων, γυναικών και εθνικών και θρησκευτικών μειονοτήτων, σε μια συλλογή που συνδυάζει τη μαγεία του παραμυθιού και τη λαϊκή παράδοση με τη σύγχρονη ματιά για τον κόσμο.
M. HULOT
Η Σαντορίνη σε βιβλία

Βιβλίο / Η Σαντορίνη των ποιητών, των φωτογράφων, των περιηγητών

Το φημισμένο νησί των Κυκλάδων ανέκαθεν κέντριζε τη συγγραφική φαντασία και κινητοποιούσε την επιστημονική έρευνα με πολλαπλούς τρόπους. Μια συλλογή από τις πιο σημαντικές εκδόσεις για τη Σαντορίνη.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Χρήστος Τσιόλκας: «Μπαρακούντα»

Το Πίσω Ράφι / Πώς αναμετριέται κανείς με την αποτυχία και την ντροπή που τον τυλίγει πατόκορφα;

Ο Χρήστος Τσιόλκας, ο συγγραφέας που μεσουράνησε με το «Χαστούκι» δεν σταμάτησε να μας δίνει λογοτεχνία για τα καυτά θέματα της εποχής μας. Και το «Μπαρακούντα» δεν αποτελεί εξαίρεση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η όχι και τόσο ξαφνική μανία με τον Έρμαν Έσε 

Βιβλίο / Η όχι και τόσο ξαφνική μανία με τον Έρμαν Έσε 

Το έργο του Έρμαν Έσε, είτε ως λαμπρού εκφραστή της κεντροευρωπαϊκής παράδοσης, είτε ως σύγχρονου μελετητή της ενδοσκόπησης, αποδεικνύεται πολύ πιο επίκαιρο και επιδραστικό από οποιοδήποτε life coaching, δεσπόζοντας ακόμα στις κορυφές των παγκόσμιων μπεστ σέλερ. Οι εκδόσεις Διόπτρα επανεκδίδουν τα πιο γνωστά βιβλία του με μοντέρνα εξώφυλλα και νέες μεταφράσεις. 
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ο συγγραφέας του Fight Club πιστεύει ότι οι σέκτες και οι αιρέσεις είναι πια εκτός ελέγχου

Βιβλίο / Ο συγγραφέας του Fight Club πιστεύει ότι οι σέκτες και οι αιρέσεις είναι πια εκτός ελέγχου

«Ένα πράγμα μας σώζει», λέει ο Τσακ Πάλανιουκ για τον Ίλον Μασκ στη συνέντευξή του στον Telegraph. «Συνήθως, τέτοια άτομα είτε αποτυγχάνουν οικτρά είτε χάνουν την προσοχή μας».
THE LIFO TEAM
Μπιλ Γκέιτς: «Αν μεγάλωνα σήμερα, θα είχα διαγνωστεί στο φάσμα του αυτισμού»

Tech & Science / Μπιλ Γκέιτς: «Αν μεγάλωνα σήμερα, θα είχα διαγνωστεί στο φάσμα του αυτισμού»

Ο πρώτος τόμος των απομνημονευμάτων του μεγιστάνα της τεχνολογίας που μόλις κυκλοφόρησε φανερώνει πως γεννήθηκε στο σωστό μέρος, την κατάλληλη στιγμή, και φτάνει μέχρι την ίδρυση της Microsoft το 1975.
THE LIFO TEAM