Κρυπτονομίσματα, NFT, blockchain: Ο νέος κόσμος της τέχνης είναι μπροστά στις οθόνες μας

Κρυπτονομίσματα, NFT, blockchain: Ο νέος κόσμος της τέχνης είναι μπροστά στις οθόνες μας Facebook Twitter
Beeple | Christies
0

Αμφιβάλλατε ότι ο κόσμος θα αλλάξει; Μπορεί να μην το περιμένατε τόσο γρήγορα, αλλά η πανδημία που όλοι περάσαμε μπροστά σε μια οθόνη αλλάζει πρώτα την έννοια της οθόνης, που απέκτησε άλλη αξία, έκανε τους ανθρώπους να αποδαιμονοποιήσουν κάτι που θεωρούνταν εξάρτηση, μετατρέποντάς τη σε εργαλείο επιβίωσης και πλάθοντας έναν παράλληλο κόσμο μακριά από τα παραδοσιακά, οικονομικά κυρίως, καταφύγια, με ειδήσεις που αφορούν κάθε λογής χρηματιστήρια και δεν θα μπορούσαν να μη συμπεριλάβουν και αυτό της τέχνης.

Κρυπτονομίσματα, Ethereum και Bitcoin, «blockchain», «non-fungible token», «NFT, νέες λέξεις και νέες πλατφόρμες αναδύονται. Η Roblox, μια ψυχαγωγική πλατφόρμα που συνδυάζει τα βιντεοπαιχνίδια με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, συναγωνίζεται επάξια το YouTube και το TikTok, οι θεσμικοί επενδυτές του κόσμου μπαίνουν στο παιχνίδι των κρυπτονομισμάτων, η Tesla αποκαλύπτει πως έχει επενδύσει 1,5 δισ. δολ. στο δημοφιλέστερο ψηφιακό νόμισμα, η θεωρία πως κρυπτονομίσματα μπορεί να προσφέρουν μεγαλύτερη προστασία από τον πληθωρισμό, σε σύγκριση με τον χρυσό, είναι η πιο διαβασμένη είδηση και το σήμα ότι ο κόσμος αλλάζει έχει δοθεί από τους αφέτες της ψηφιακής κουλτούρας.

Πριν έναν μήνα στον χορό των κρυπτονομισμάτων μπήκε και ο γνωστός οίκος δημοπρασιών Κρίστις, που ανακοίνωσε μια δημοπρασία του έργου «Everydays: The First 5000 Days», του ψηφιακού καλλιτέχνη Μάικ Ουίνκελμαν –το πραγματικό όνομα ενός γραφίστα από το Ουισκόνσιν–, γνωστού ως Beeple. Ο οίκος παράλληλα με τη δημοπρασία του έργου του καλλιτέχνη, που ήταν άγνωστος στην παραδοσιακή πελατεία του και ο οποίος έχει 1,8 εκατομμύρια ακόλουθους στο Instagram, αποκάλυψε ότι θα δεχθεί το κρυπτονόμισμα Ether ως πληρωμή για την κύρια τιμή του έργου τέχνης, ενώ το ποσό της προμήθειας που ορίζεται επί τις τιμής θα πληρωθεί σε δολάρια, βάζοντας και αυτός την σφραγίδα του στα κρυπτονομίσματα ως αποδεκτό τρόπο διεξαγωγής επιχειρηματικών δραστηριοτήτων.

Οι Κρίστις φέρθηκαν πολύ έξυπνα. Είδαν τους αριθμούς και το επίπεδο των ανθρώπων που συναλλάσσονται σε πλατφόρμες άγνωστες μέχρι πριν από λίγα χρόνια και θέλησαν την πρόσβαση σε αυτό το κοινό, διαβλέποντας ότι η αποδοχή της κρυπτογραφικής τέχνης θα ακολουθήσει παρόμοιο τόξο με αυτό του bitcoin, που ξεκίνησε ως ένα περιουσιακό στοιχείο που συλλέχθηκε από «σπασίκλες» και πέρασε σε μεγάλες εταιρείες, με υποστηρικτές τους πρωτοπόρους σε αυτές τις αγορές.

Η «προσπάθεια» που ανακοίνωσε ο οίκος δοκιμάζοντας σε νέες αγορές με «έξυπνο χρήμα» στόχευε σε ένα νέο κοινό το οποίο έχει σκοπό να επενδύσει όπως ο παλιός αναλογικός κόσμος και στην τέχνη, δημιουργώντας μια παράλληλη αγορά και με υποψήφιους πελάτες που έχουν βγάλει εκατομμύρια στη διάρκεια της κρίσης του κορωνοϊού και δεν θα αγόραζαν έναν Βαν Γκογκ ή έναν Τζεφ Κουνς σε μια παραδοσιακή δημοπρασία. Μάλιστα τη δημοπρασία του έργου του Beeple παρακολούθησε ένας αριθμός ρεκόρ 22 εκατομμυρίων ανθρώπων και αυτό λέει κάτι πρωτοφανές.

Κρυπτονομίσματα, NFT, blockchain: Ο νέος κόσμος της τέχνης είναι μπροστά στις οθόνες μας Facebook Twitter
Beeple | Twitter

Ο οίκος Κρίστις όταν έβγαλε σε δημοπρασία το ψηφιακό έργο του Beeple, που έκανε μέχρι τότε εξαιρετικές πωλήσεις στην πλατφόρμα Nifty Gateway, επιχείρησε να έρθει πιο κοντά στην ποπ κουλτούρα και να προσελκύσει και υποψήφιους με μερικές χιλιάδες ευρώ. Τελικά το μωσαϊκό από 5.000 ψηφιακές εικόνες, τις οποίες ο καλλιτέχνης δημιουργούσε καθημερινά –μία την ημέρα– κατά τα τελευταία 13 χρόνια, πουλήθηκε για 69,3 εκατομμύρια δολάρια, με την τελική πώληση του έργου να σηματοδοτεί την τρίτη υψηλότερη τιμή δημοπρασίας που πέτυχε ένας ζωντανός καλλιτέχνης, τοποθετώντας τον Beeple μετά τον Τζεφ Κουνς και τον Ντέιβιντ Χόκνεϊ.

Ο νέος ιδιοκτήτης απέκτησε ένα NFT έργο: για τον πολύ κόσμο αυτό σημαίνει ψηφιακές εικόνες και γραμμές κώδικα ή ένα αρχείο JPG. Δεν είναι όμως ακριβώς έτσι.

Το Non-Fungible Token (NFT) καλύπτει κάθε ψηφιακό αντικείμενο σε ό,τι αφορά την ταυτότητα, την αυθεντικότητα, με τρόπο αδιαμφισβήτητο και απαραβίαστο. Τα NFT έργα τέχνης είναι μοναδικά όσο και να μην μπορεί να το κατανοήσει κάποιος ψηφιακά μη εγγράμματος. Φυσικά μπορεί να το δει στην οθόνη του αλλά με πολύ συγκεκριμένο τρόπο. Ο ιδιοκτήτης του κατέχει ένα «κρυπτοσυλλεκτικό» ψηφιακό αρχείο που λειτουργεί ως μόνιμο αρχείο γνησιότητας και ιδιοκτησίας, που έχει καταγραφεί μόνιμα στο blockchain που είναι ορατό στο κοινό και κανένας δεν θα μπορεί να το κατεβάσει και να κάνει αναπαραγωγές παράνομα. Η απουσία του blockchain είχε θεωρηθεί μέχρι σήμερα ένας από τους ανασταλτικούς παράγοντες της ανάπτυξης της ψηφιακής τέχνης.

Η πώληση σημαίνει επίσης ότι τα τεχνολογικά «μορφωμένα ακροατήρια» αρχίζουν και  εστιάζουν σε μια αγορά που αφορά αποκλειστικά την ψηφιακή τέχνη, η οποία βλέπει μια πρωτοφανή ακμή σε έναν κόσμο που αλλάζει δραματικά σε σχέση με τις τεχνολογίες του. Οι οίκοι δημοπρασιών πιστεύουν ότι βρίσκονται πολύ κοντά στο επόμενο boom, στην έκρηξη της ψηφιακής τέχνης, αφού ένα NFT μπορεί να αλλάξει «χέρια» μόνο μέσω δημοπρασιών ως συλλεκτικό αντικείμενο, και όχι σε απευθείας ανταλλαγές και συναλλαγές.

Κρυπτονομίσματα, NFT, blockchain: Ο νέος κόσμος της τέχνης είναι μπροστά στις οθόνες μας Facebook Twitter
Beeple | Twitter

Τι περιλαμβάνουν αυτά τα ψηφιακά περιουσιακά στοιχεία; Μία μεγάλη γκάμα από χειροπιαστά ή άυλα αντικείμενα και έργα τέχνης. Από ένα ψηφιακό άβαταρ μέχρι την crypto-απόδοση του meme «Nyan Cat» από το... μακρινό 2011, που πουλήθηκε για 590.000 δολάρια σε μια ηλεκτρονική δημοπρασία.

Οι Κρίστις φέρθηκαν πολύ έξυπνα. Είδαν τους αριθμούς και το επίπεδο των ανθρώπων που συναλλάσσονται σε πλατφόρμες άγνωστες μέχρι πριν από λίγα χρόνια και θέλησαν την πρόσβαση σε αυτό το κοινό, διαβλέποντας ότι η αποδοχή της κρυπτογραφικής τέχνης θα ακολουθήσει παρόμοιο τόξο με αυτό του bitcoin, που ξεκίνησε ως ένα περιουσιακό στοιχείο που συλλέχθηκε από «σπασίκλες» και πέρασε σε μεγάλες εταιρείες, με υποστηρικτές τους πρωτοπόρους σε αυτές τις αγορές.

Και όταν τα ιδρύματα τέχνης αρχίσουν να συλλέγουν NFT, οι άνθρωποι θα εξοικειώνονται όλο και περισσότερο με την ιδέα. Μπορεί να είναι ένα τεράστιο σοκ για το παραδοσιακό κοινό των οίκων δημοπρασιών, για την ίδια την αγορά της τέχνης, αλλά η ψηφιακή αγορά είναι αδύνατον να αγνοηθεί. Ανατρέχοντας στην ιστορία, ας μην πάμε πολύ πίσω. Ποιος πίστευε πριν από είκοσι χρόνια ότι ένα έργο του Banksy, του διάσημο καλλιτέχνη γκράφιτι, θα μπορούσε να γίνει blue-chip;

Εικαστικά
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Νάκης Παναγιωτίδης μάς ζητά να νιώσουμε τα έργα του ακόμα και με κλειστά τα μάτια

Εικαστικά / Ο Νάκης Παναγιωτίδης μάς ζητά να νιώσουμε τα έργα του ακόμα και με κλειστά τα μάτια

Το Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή υποδέχεται την αναδρομική έκθεση ενός διεθνούς φήμης ανένταχτου Έλληνα καλλιτέχνη της διασποράς, γνωστού για το πολύπλευρο και στοχαστικό έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος»

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος»

Τα ρεαλιστικά γλυπτά του, που εκφράζουν τα ανθρώπινα συναισθήματα αλλά και τις αδυναμίες, εξακολουθούν να είναι σήμερα ιδιαίτερα δημοφιλή και να συγκεντρώνουν πλήθη φιλότεχνων όπου και αν εκτίθενται.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες 

Εικαστικά / Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες 

Μια έκθεση στη Royal Academy of Arts του Λονδίνου φέρνει στο προσκήνιο μετά από έξι αιώνες τη θρυλική καλλιτεχνική «μονομαχία» μεταξύ Ντα Βίντσι και Μικελάντζελο με δυο έργα που δεν ολοκληρώθηκαν ποτέ. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Tependris vs Tependris

Εικαστικά / Tependris vs Tependris

Μια αναδρομική έκθεση με πίνακες και γλυπτά, εικονογραφήσεις και ηχογραφήσεις, έργα του Κωνσταντίνου Κακανιά από το 1996 μέχρι σήμερα, με θεματικές που εκτείνονται από τα βαθιά παιδικά τραύματα μέχρι το χιούμορ που χαρακτηρίζει τον πολυδιάστατο καλλιτέχνη.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΠΕΤΗΣ
Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Εικαστικά / Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Η National Portrait Gallery του Λονδίνου φιλοξενεί μια από τις κορυφαίες εικαστικές εκθέσεις της χρονιάς παγκοσμίως, μια ρετροσπεκτίβα στο έργο του Βρετανού καλλιτέχνη που άλλαξε την προσωπογραφία, δημιουργώντας μια ανεπανάληπτη ζωγραφική της φιγούρας με σπαραγμό, απελπισία και ευαισθησία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Ο Τζάκσον Πόλοκ και η επιρροή που είχαν στο έργο του ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες

Πολιτισμός / Ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες στα πρώιμα έργα του Τζάκσον Πόλοκ

Μια μοναδική έκθεση στο Παρίσι παρουσιάζει πίνακές του από τα χρόνια που τον επηρέαζαν οι σουρεαλιστές και ο Καρλ Γιουνγκ, πριν ακόμα γίνει γνωστός για τα αφηρημένα έργα του με την τεχνική «dripping», το 1947.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Εικαστικά / Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Η μοναδική οπτική του Λουκά Σαμαρά παρουσιάζεται στο μουσείο Dia Beacon της Νέας Υόρκης, στην πρώτη μεταθανάτια έκθεσή του και τελευταία στην οποία συνεργάστηκε ο ίδιος ο καλλιτέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το πέρασμα του Χατζηκυριάκου-Γκίκα από τη Δύση στην Ανατολή μέσα από μια μνημειώδη έκθεση

Εικαστικά / Το πέρασμα του Χατζηκυριάκου-Γκίκα από τη Δύση στην Ανατολή μέσα από μια μνημειώδη έκθεση

Tο Μουσείο Μπενάκη, με αφορμή την επέτειο 30 χρόνων από τον θάνατό του σπουδαίου Έλληνα καλλιτέχνη, διοργανώνει μια έκθεση αφιερωμένη στο ταξίδι του από τη Δύση στην Ανατολή το 1958. Ένα ταξίδι κυριολεκτικό και μεταφορικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια νέα γκαλερί τέχνης άνοιξε στην οδό Χαλκοκονδύλη στην Ομόνοια

Εικαστικά / Μια νέα γκαλερί τέχνης άνοιξε στην οδό Χαλκοκονδύλη στην Ομόνοια

Η Χριστίνα Ανδρουλιδάκη μετέφερε τη γκαλερί CAN από το Κολωνάκι στην Ομόνοια και μιλά για τη γοητεία του κέντρου και για την αρμονική συνύπαρξη με τις προκλήσεις της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ