«Τη νύχτα τα μνημεία γίνονται έργα τέχνης»: Ο άνθρωπος που φώτισε το Παναθηναϊκό Στάδιο εξηγεί

«Τη νύχτα τα μνημεία γίνονται έργα τέχνης»: Ο άνθρωπος που φώτισε το Παναθηναϊκό Στάδιο εξηγεί Facebook Twitter
Όταν πέσει η νύχτα και παύσει ένα μνημείο να είναι επισκέψιμο, μετατρέπεται σε ένα σύγχρονο έργο τέχνης που φέρει επάνω του την ιστορία των αιώνων. Φωτ.: Διονύσης Κούτσης
0

Hεπαγγελματική φιλοσοφία του διεθνώς αναγνωρισμένου σχεδιαστή φώτων Γιώργου Τέλλου βασίζεται στη δημιουργία του κατάλληλου περιβάλλοντος και συνθηκών με αποτελεσματικό τρόπο, προκειμένου να παρουσιάσει την παραγωγή που οραματίζεται ο πελάτης του. Αυτή τη φορά ανέλαβε να φωταγωγήσει εκ νέου ένα από τα πιο σημαντικά τοπόσημα της Αθήνας, το Καλλιμάρμαρο. 

Εξήντα νέες συστοιχίες, με τρεις χιλιάδες εξακόσια σώματα led, φωτίζουν πλέον το πιο εμβληματικό στάδιο του αθλητισμού και για πρώτη φορά ο φωτισμός προσαρμόζεται στο μνημείο με τη μεγαλύτερη επισκεψιμότητα.

Στην εκδήλωση για τη φωταγώγηση του μνημείου βρέθηκε χθες ο πρόεδρος της Διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής, Τόμας Μπαχ, ο οποίος επισκέπτεται τη χώρα μας. Τα εγκαίνια έγιναν παρουσία της προέδρου της Δημοκρατίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου, της υπουργού Πολιτισμού Λίνας Μενδώνη, του υφυπουργού Αθλητισμού Λευτέρη Αυγενάκη, του δημάρχου Αθηναίων Κώστα Μπακογιάννη και του προέδρου της Ελληνικής Ολυμπιακής Επιτροπής Σπύρου Καπράλου.

Πολλές φορές η σύγχρονη τεχνολογία σου δίνει τη δυνατότητα να "υπερβάλλεις". Όμως, ειδικά στα μνημεία δεν πρέπει κανείς να φλυαρήσει αλλά να μένει συνετός απέναντι σε αυτό που πρεσβεύουν μέσω της ιστορίας τους.

Η μελέτη ξεκίνησε πριν από έξι μήνες με εντολή της Ελληνικής Ολυμπιακής Επιτροπής, αφού ο παλιός εξοπλισμός είχε αρχίσει να φθείρεται. Εκτός αυτού, με τους νέους προβολείς, η φωτορύπανση μειώθηκε κατά 70%-80% και επιτεύχθηκε εξοικονόμηση ενέργειας κατά 50%. Επίσης, από εδώ και στο εξής, θα φωτίζονται και τα δέντρα του Αρδηττού που βρίσκονται στην κορυφή του σταδίου.

Καλλιμάρμαρο φωτισμός Facebook Twitter
Το στάδιο αποτελεί παγκόσμιο σύμβολο του αθλητισμού αφού εδώ έγιναν οι πρώτοι σύγχρονοι Ολυμπιακοί αγώνες, το 1896. Φωτ.: Διονύσης Κούτσης

«Η πρόταση για τον σχεδιασμό και τη μελέτη του νέου φωτισμού του Παναθηναϊκού Σταδίου μου έγινε από την Ελληνική Ολυμπιακή Επιτροπή τον Σεπτέμβριο του 2020. Οι πρώτες αντιδράσεις ήταν μεγάλη χαρά και ταυτόχρονα ένα αίσθημα ευθύνης και πρόκλησης για την επίτευξη του συγκεκριμένου έργου. Ξεκινήσαμε λοιπόν σχεδόν αμέσως με διάφορες ιδέες. Ψάχναμε, απορρίπταμε, ώσπου τελικά καταλήξαμε να χρησιμοποιήσουμε ένα φωτιστικό σύστημα απόλυτα συμβατό με τις σύγχρονες περιβαλλοντικές απαιτήσεις, το οποίο προσαρμόζει τη θερμοκρασία του λευκού όσο βραδιάζει» λέει στη LIFO.gr ο Γιώργος Τέλλος. 

«Η μελέτη για τον μέχρι πρότινος φωτισμό είχε γίνει το 2004, δηλαδή 16 χρόνια πριν, όπου η τεχνολογία του φωτισμού ήταν τελείως διαφορετική, με ενεργοβόρα φώτα και τεράστια φωτορύπανση. Σήμερα η πρόοδος στις φωτιστικές πηγές μας δίνει τη δυνατότητα να βελτιώσουμε τις αποδόσεις και να προστατεύσουμε το περιβάλλον. Αυτό είναι κάτι που αν μη τι άλλο πρέπει να "εκμεταλλευτούμε" γενικότερα στον δημόσιο φωτισμό. Πολλές φορές βέβαια η σύγχρονη τεχνολογία σου δίνει τη δυνατότητα να "υπερβάλλεις". Όμως, ειδικά στα μνημεία δεν πρέπει κανείς να φλυαρήσει αλλά να μένει συνετός απέναντι σε αυτό που πρεσβεύουν μέσω της ιστορίας τους».

Οι νέοι προβολείς έχουν διαφορετικές μοίρες στόχευσης προκειμένου να αναδειχθεί το πεντελικό μάρμαρο, καθώς πρόκειται για το μοναδικό μαρμάρινο στάδιο στον κόσμο. Το στάδιο αποτελεί παγκόσμιο σύμβολο του αθλητισμού, αφού εδώ έγιναν οι πρώτοι σύγχρονοι Ολυμπιακοί αγώνες, το 1896.

Γιώργος Τέλλος Facebook Twitter
Ο Γιώργος Τέλλος επί το έργον.
Καλλιμάρμαρο κερκίδες Facebook Twitter
Aπό εδώ και στο εξής, θα φωτίζονται και τα δέντρα του Αρδηττού που βρίσκονται στην κορυφή του σταδίου. Φωτ.: Διονύσης Κούτσης

«Πρώτα ήθελα να βελτιώσω τα τεχνικά χαρακτηριστικά ώστε να υπάρξει μια ήπια και διακριτική ανάδειξη του σταδίου. Επιπλέον φωτίσαμε για πρώτη φορά ένα κομμάτι από το άλσος του Αρδηττού, όπου τα καταπράσινα φωτισμένα δέντρα αγκαλιάζουν το πεντελικό μάρμαρο του σταδίου. Αυτό δίνει μια ξεχωριστή προοπτική στον χώρο. Παράλληλα το έργο πρόκειται να προχωρήσει στη δεύτερη φάση του, που σε αυτή ακολουθεί ο φωτισμός της πλατείας που βρίσκεται έξω από το στάδιο, καθώς και στον φωτισμό στο εσωτερικό του στίβου» λέει ο Γ. Τέλλος περιγράφοντας αυτό που θα απολαμβάνουν οι Αθηναίοι και οι ξένοι που θα φτάνουν στον χώρο.

Για τα αρχαία μνημεία, ο Γιώργος Τέλλος πιστεύει ότι δεν πρόκειται μόνο για αρχιτεκτονικά έργα. «Είναι σύμβολα τα οποία έχουν μια τεράστια ιστορία που κουβαλούν μέσα στους αιώνες. Ένα μνημείο έχει την απόλυτη θέαση κατά τη διάρκεια της ημέρας. Όταν όμως πέσει η νύχτα και παύσει να είναι επισκέψιμο, το μνημείο μετατρέπεται σε ένα σύγχρονο έργο τέχνης που φέρει επάνω του την ιστορία των αιώνων. Εκεί το φως έχει καταλυτικό ρόλο στο να αναδείξει τη μυθική διάσταση του χώρου καθώς και το αρχιτεκτονικό έργο» τονίζει.

Γεννημένος στη Φρανκφούρτη της Γερμανίας, ο Γιώργος Τέλλος σπούδασε στο Universitaet Des Saarlandes και στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών, στην Ελλάδα. Με την ολοκλήρωση των σπουδών του ξεκίνησε την καριέρα του στον φωτιστικό σχεδιασμό και εργάστηκε ως σχεδιαστής φωτισμού σε πολλές εκδηλώσεις, από ζωντανές συναυλίες και θεατρικές παραστάσεις σε όλο τον κόσμο μέχρι αρχιτεκτονικά έργα, μουσικές και χορευτικές παραστάσεις και τηλεοπτικές εκπομπές. Από τον Οκτώβριο του 2009 ηγείται δύο γραφείων lighting design, ενός στη Φρανκφούρτη και ενός στην Αθήνα. Από το 2013 είναι συνιδρυτής της αρχιτεκτονικής εταιρείας φωτισμού Artic, με έδρες το Ριάντ, την Αθήνα και τη Φρανκφούρτη.

Ο Γιώργος Τέλλος έχει συμμετάσχει σε πολλά projects μεταξύ των οποίων τηλεοπτικές εκπομπές, μουσικές συναυλίες, θεατρικές παραστάσεις, επιδείξεις μόδας, εταιρικές εκδηλώσεις και ειδικά έργα, με αποκορύφωμα τους Χειμερινούς Ολυμπιακούς Αγώνες του 2014 στο Σότσι και τον αποκλειστικό σχεδιασμό φωτισμού του Medal Plaza.

Medal Plaza Facebook Twitter
Το Medal Plaza στην έναρξη των Χειμερινών Ολυμπιακών Αγώνων του 2014 στο Σότσι.
Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το Μπουλούκι, ένα περιοδεύον εργαστήριο για τις παραδοσιακές τεχνικές δόμησης, βάζει το δικό του -σημαντικό- λιθαράκι στη διατήρηση της μνήμης και της ζωής στην ορεινή Ήπειρο

Γειτονιές της Ελλάδας / Δύο νέοι αρχιτέκτονες ανακατασκεύασαν τη στέγη ενός σχολείου στα Τζουμέρκα

Το Μπουλούκι, ένα περιοδεύον εργαστήριο για τις παραδοσιακές τεχνικές δόμησης, βάζει το δικό του -σημαντικό- λιθαράκι στη διατήρηση της μνήμης και της ζωής στην ορεινή Ήπειρο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Hotel Experience: Πώς η πρώτη διοργάνωση για το μέλλον του τουρισμού υπό το πρίσμα της εμπειρίας πέτυχε ρεκόρ επισκεπτών

Design / Hotel Experience: Πώς η πρώτη διοργάνωση για το μέλλον του τουρισμού υπό το πρίσμα της εμπειρίας πέτυχε ρεκόρ επισκεπτών

Η διοργάνωση του Hotel Experience που πραγματοποιήθηκε 5-6 Οκτωβρίου 2024 στο Ωδείο Αθηνών ξεπέρασε κάθε προσδοκία συμμετοχής καθώς πάνω από 4.000 επισκέπτες βίωσαν από κοντά την εμπειρία
THE LIFO TEAM
H θρυλική Ιταλίδα designer Paola Navone θέλει να ζήσει στην Αθήνα

Design / H θρυλική Ιταλίδα designer Paola Navone θα ήθελε να ζήσει στην Αθήνα

 H προσωπικότητα της αρχιτεκτόνισας και designer Paola Navone είναι πληθωρική, όσο και η ιστορία της ζωής της. Λίγο πριν εμφανιστεί ως ομιλήτρια το Σάββατο 5 Οκτωβρίου στο συνέδριο Hotel Experience στο Ωδείο Αθηνών μας μιλάει με πάθος για ένα πρόσφατο πρότζεκτ που υπέγραψε.
ΘΑΝΑΣΗΣ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ
Η αλλόκοτη, εντυπωσιακή κεραμική της Δάφνης Χριστοφόρου

Design / Η αλλόκοτη, εντυπωσιακή κεραμική της Δάφνης Χριστοφόρου

Συνδυάζοντας τον τρόπο που διακοσμούσαν τα αρχαία ελληνικά αγγεία με τεχνικές που χρησιμοποιούνται στις κινεζικές πορσελάνες και φέρνοντάς τα όλα αυτά στο σήμερα, η βραβευμένη Κύπρια εικονογράφος δημιουργεί κεραμικά έργα που δεν μοιάζουν με άλλα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ