The Serpent: Τα παιδιά που χάθηκαν στα παραμύθια Facebook Twitter

The Serpent: Τα παιδιά που χάθηκαν στα παραμύθια

0

Όση ασάφεια, αμφισημία, ακόμα και αυτοσαρκασμό ενίοτε, κι αν κουβαλά η επεξηγηματική φράση «βασισμένη σε πραγματικά γεγονότα», όταν ακολουθεί τους τίτλους αρχής μιας ταινίας ή μιας σειράς, εδώ φαίνεται να ταιριάζει απολύτως, ως high end μυθοπλαστική αναπαράσταση μιας αλληλουχίας γεγονότων τα οποία συνέβησαν πραγματικά – τα περισσότερα τουλάχιστον.

Η σειρά οκτώ επεισοδίων The Serpent («Το Ερπετό»), που έκανε πρεμιέρα πριν από μερικές μέρες στο Netflix, αφηγείται μέσω μιας εξαιρετικής ανάπλασης εποχής και μέσω ερμηνειών υψηλής κλάσης την εγκληματική δράση του διεθνούς δικτύου που είχε στήσει στη δεκαετία του ’70, με έδρα την Μπανγκόκ, μια από τις πιο περίεργες και πιο υποβλητικά νοσηρές φυσιογνωμίες που έχουν απασχολήσει ποτέ τα αστυνομικά χρονικά και την true crime παραφιλολογία. 

Πρόκειται για την ιδιαίτερη και εξόχως παθολογική περίπτωση του Γαλλο-ασιάτη Σαρλ (ή Τσαρλς) Σομπράζ (ή Σομπράι), ο οποίος κυκλοφορούσε κυρίως ως «Αλέν Γκοτιέ», αλλά και με ένα σωρό άλλα ονόματα που υπέκλεπτε (μαζί με τα διαβατήρια τους) από νεαρούς ταξιδιώτες που έφταναν από τη Δύση ακολουθώντας την κλασική διαδρομή του λεγόμενου χίπικου μονοπατιού στην Άπω Ανατολή (Ταϊλάνδη, Νεπάλ, Θιβέτ, Ινδία) και είχαν την κακή τύχη να βρεθούν στην τροχιά του. 

Το παζλ συνδέεται αργά και σταδιακά και τα κομμάτια του είναι σπαρμένα σε κάθε επεισόδιο, σαν σε κυνήγι θησαυρού. 

Γοητευτικός, κοσμοπολίτης, στοργικός, περπατημένος, αδίστακτος, ο «Αλέν» και η σπείρα του (η εξίσου γοητευτική και αινιγματική σύντροφός του, Μαρί ή «Μόνικα», και ο Άτζεϊ, ο Ινδός συνεργός τους σ’ αυτόν τον φαύλο κύκλο απάτης, χειραγώγησης, ομηρίας και αίματος) παρέσερναν στο πολυτελές σπίτι τους τα κουρασμένα από τις κακουχίες παιδιά των λουλουδιών, αφού είχαν υπνωτιστικά κερδίσει την εμπιστοσύνη τους.

Στη συνέχεια, τα φαρμάκωναν και τα εξόντωναν, αποσπώντας χρήματα, ταξιδιωτικές επιταγές και ό,τι άλλο πολύτιμο μπορεί να κουβαλούσαν μαζί τους. Το κύριο επιτήδευμα του σαγηνευτικού χαμαιλέοντα «Αλέν» ήταν το λαθρεμπόριο πολύτιμων λίθων, δεν υπήρχαν όρια όμως στις σκιώδεις δραστηριότητές του που κάλυπταν ένα ευρύ φάσμα παραβατικής και ψυχοπαθολογικής συμπεριφοράς.   

the serpent Facebook Twitter
Η Jenna Coleman ως Marie-Andree Leclerc με τον Tahar Rahim που υποδύεται τον Charles Sobhraj.

Η πλοκή μοιάζει δαιδαλώδης (ή ερπετοειδής, σύμφωνα και με τον τίτλο της σειράς), αίσθηση που ενισχύεται από την επιλογή των δημιουργών να μην ακολουθήσουν μια συμβατική χρονολογικά αφήγηση μεταφέροντας διαρκώς τη δράση πίσω και μπρος στον χρόνο, με κεντρικό άξονα τη μέση της δεκαετίας του ’70, όταν ο χίπικος ιδεαλισμός είχε ήδη ξεφτίσει, πολλά βλαστάρια της Δύσης όμως εξακολουθούσαν να ρίχνουν μαύρη πέτρα πίσω τους κυνηγώντας τα υπερβατικά, μυστικιστικά, πνευματιστικά οράματα της αντικουλτούρας. Συχνά υπό την παραισθητική αχλή τόνων ψυχεδελικών ουσιών. 

Αυτό το διαρκές μπρος-πίσω (κάθε τόσο εμφανίζεται κάτω αριστερά στην οθόνη ένας πινακίδιο ανακοινώσεων με γράμματα σαν αυτά στις οθόνες των αεροδρομίων, που μας τοποθετεί στο πού και στο πότε) μπορεί ενδεχομένως να κουράσει ή να προκαλέσει σύγχυση στον θεατή, ανήκει όμως κι αυτό το τέχνασμα στο οπλοστάσιο μιας σειράς που στοχεύει σ’ ένα υποδόριο και βραδυφλεγές εφέ. Το παζλ συνδέεται αργά και σταδιακά και τα κομμάτια του είναι σπαρμένα σε κάθε επεισόδιο, σαν σε κυνήγι θησαυρού. 

Charles Sobhraj Marie-Andree Leclerc Facebook Twitter
O πραγματικός Charles Sobhraj με τη σύντροφο και συνεργό του, Marie-Andree Leclerc στο Νέο Δελχί το 1986.

Η σειρά δεν εξαντλείται στη φετιχιστική αναπαράσταση εποχής, η οποία πάντως είναι αξιοθαύμαστη και πειστικότατη. Τα γυρίσματα έγιναν κυρίως σε τοποθεσίες μέσα και γύρω από την Μπανγκόκ και σε στούντιο στη Βρετανία, δεν έχουμε κανένα πρόβλημα να πιστέψουμε στη διάρκειά της πως βρισκόμαστε σε μια σειρά από μέρη που στοίχειωσε με τα ίχνη του ο Σαρλ/Αλέν, από το Παρίσι ως το Κατμαντού κι από το Χονγκ Κονγκ ως το Καράτσι. 

Τι ήταν τελικά όμως αυτός ο άνθρωπος και ποια ήταν τα βαθύτερα κίνητρά του; Πώς πρέπει καταρχάς να τον εκλάβουμε; Ως κατά συρροή δολοφόνο; Ως σατανική ιδιοφυΐα; Ως γκουρού αίρεσης; Ως το μπάσταρδο αποπαίδι του ιμπεριαλισμού, όπως πιστεύει ο ίδιος ότι είναι; Ως άγγελος-εξολοθρευτής που λειτουργεί χωρίς έλεος και χωρίς ηθική; Ως ένας άλλος Τομ Ρίπλεϊ με ακόμα περισσότερα συμπλέγματα και με ακόμα δυσκολότερο έργο αφού έπρεπε, εκτός των άλλων, να υπερβαίνει κάθε φορά τις προκαταλήψεις που έχει η λευκή εξουσία απέναντι στα ασιατικά χαρακτηριστικά του; 

Ο Ταχάρ Ρακίμ, τον οποίον θαυμάσαμε για πρώτη φορά πριν από δώδεκα χρόνια στον αριστουργηματικό «Προφήτη» του Ζακ Οντιάρ, αποδίδει με εντυπωσιακά ψυχρή ακρίβεια όλες τις παραπάνω πτυχές του κεντρικού χαρακτήρα, πιστοποιώντας με θεαματικό τρόπο ότι έχει εξελιχθεί σε έναν σημαντικό διεθνή ηθοποιό/σταρ.

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Καφρίλα και ενσυναίσθηση: To Bad Trip στο Netflix είναι καλύτερο απ’ ότι ίσως νομίζεις  

TV & Media / Καφρίλα και ενσυναίσθηση: To «Bad Trip» στο Netflix είναι καλύτερο απ’ ό,τι ίσως νομίζεις

Συνδυάζοντας κρυφές κάμερες και μυθοπλασία, το σπαρταριστό αλλά και περιέργως τρυφερό «Bad Trip» κινείται ανάμεσα στις άγριες φάρσες τύπου «Jackass» και στη σατιρική κοινωνιολογία του «Borat», χωρίς όμως τον άσκοπο σαδομαζοχισμό του πρώτου και τις μεγαλεπήβολες βλέψεις του δεύτερου.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Daily / Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Η επανεκλογή του Τραμπ έχει αλλάξει ξαφνικά τον τόνο της δημόσιας συζήτησης, κάνοντάς την πολύ πιο φιλική ως προς τις θέσεις της «λαϊκίστικης δεξιάς».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που την στήριξαν;

Daily / Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που τη στήριξαν;

Στην Ελλάδα, πάντως, οι διασημότητες συχνά δεν κάνουν τον κόπο καν να δηλώσουν επίσημα την εκλογική στήριξή τους. Απλά, βάζουν υποψηφιότητα οι ίδιοι και οι ίδιες και εκλέγουν απευθείας τους εαυτούς τους σε θέσεις βουλευτών και ευρωβουλευτών.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Daily / Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Μια συντονισμένη απόπειρα να παρουσιαστούν οι φανατικοί οπαδοί της Μακάμπι ως αθώα θύματα ή και ήρωες ακόμα, παρά τις επιθέσεις και τις προκλήσεις στις οποίες προέβησαν πριν και κατά τη διάρκεια του αγώνα της ομάδας τους εναντίον του Άγιαξ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ελληνικές σειρές των 90s: comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Daily / Ελληνικές σειρές των '90s: Comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Οι τηλεοπτικές σειρές της πρώτης δεκαετίας των ιδιωτικών καναλιών φαίνονται να έχουν υποκαταστήσει σ’ ένα μεγάλο κοινό τον ρόλο που έπαιζαν για μισό αιώνα σχεδόν οι ελληνικές ταινίες της ακμής του βιομηχανικού σινεμά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

Daily / Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

«Το Ισραήλ πάνω απ' όλα», έγραψε με εθνικοσοσιαλιστικό ρίγος, αν και ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Αριέλ Λεκαδίτης αμέσως μετά (και παρά) την ανακοίνωση του εκδοτικού του οίκου ότι διακόπτει τη συνεργασία τους εξαιτίας «των χυδαίων αναρτήσεών του».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Daily / Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Μια ονομασία που μοιάζει συγχρόνως νεοπλουτίστικη και φτωχομπινέδικη, ειδικά σε όσους από εμάς μεγαλώσαμε στα Νότια και δεν νιώσαμε ποτέ ότι υπήρχε ανάγκη ούτε για τόσο ισοπεδωτική «ανάπλαση» ούτε και για τέτοιους τουριστικούς ευφημισμούς.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ