Όχι όλοι οι άντρες; Σίγουρα πάντως όχι μόνο οι συνήθεις ύποπτοι  

Όχι όλοι οι άντρες; Σίγουρα πάντως όχι μόνο οι συνήθεις ύποπτοι   Facebook Twitter
Δεν κυκλοφορούν όμως όλοι οι άντρες – ούτε καν όλοι οι μεθυσμένοι πιτσιρικάδες – με το μόριο τους σε κοινή θέα ούτε το στρέφουν ενάντια σε κορίτσια που θέλουν απλά να πάνε σπίτι τους.
0



ΚATAΡΧΑΣ ΝΑ ΠΟΥΜΕ ότι πέρα από την απειλητική της ισχύ, η εικόνα του νεαρού που έμεινε στην εξώπορτα με το πουλί στο χέρι – και μεταφορικά αλλά και κυριολεκτικά εν προκειμένω – και η εν συνεχεία διασπορά της στο ίντερνετ, μπορεί να εκληφθεί και ως κάτι που μπορεί να αποτελέσει ένα θετικό προηγούμενο. Όχι μόνο επειδή οδήγησε στην «ταυτοποίηση» του δράστη, ούτε επειδή ενίσχυσε την ευαισθητοποίηση του κοινού στο θέμα των σεξουαλικών επιθέσεων που δέχονται καθημερινά οι γυναίκες, αλλά κυρίως ίσως επειδή ο φόβος να μην βρεθούν στο στόχαστρο κάποιας κάμερας μπορεί να λειτουργήσει αποτρεπτικά για κάποιους επίδοξους βιαστές. Όπως και η συνειδητοποίηση ότι μια κοπέλα δεν φοβάται πλέον να σε κάνει ρόμπα στο σύμπαν, ούτε φοβάται τι θα σκεφτεί για την ίδια η «γειτονιά» (είτε η φυσική είτε η ψηφιακή).  

Εννοείται ότι ένας βιαστής μπορεί φυσιογνωμικά να μοιάζει με σούπερ γκόμενο (που θεωρητικά δεν θα είχε ανάγκη να καταφύγει σε βίαιες πρακτικές για να «κατακτήσει» μια γυναίκα) σαν τον Μπραντ Πιτ ή με άκακο διανοούμενο σαν τον Γούντι Άλεν, φερ’ ειπείν. Δεν υπάρχει συγκεκριμένο (εξωτερικό) καλούπι. 

Ως θετικό επίσης μπορεί να αξιολογηθεί το γεγονός ότι η συγκεκριμένη απεικόνιση σεξουαλικής επίθεσης βοήθησε να κλονιστεί μια συλλογική παρεξήγηση περί της στερεοτυπικής εμφάνισης ενός απειλητικού επιδειξία, που στην πραγματικότητα δεν μοιάζει απαραίτητα ούτε με τον καρτούν τύπο που ανοίγει την καμπαρντίνα και εξασκεί το βίτσιο του αλλά δεν θα άπλωνε ποτέ χέρι, ούτε φέρει σώνει και καλά τα χαρακτηριστικά άσχημου ή/και χονδρού μεσήλικα με βαριά συμπλέγματα που ενδεχομένως βίωσε για χρόνια την απόρριψη από τις γυναίκες ώσπου του σάλεψε (του «κακομοίρη»). Και σ’ αυτό το ζήτημα έκανε μεγάλη ζημιά ο Γουάινστιν, η φυσιογνωμία και το σουλούπι του οποίου έμοιαζε να ενσαρκώνει ιδανικά το μέσο ανδρικό Τέρας σε θέση εξουσίας. 

Όπως μάλιστα είχε καταθέσει μία από τις γυναίκες στις οποίες είχε βίαια ριχτεί, με το που κατάφερε να τον απωθήσει χρησιμοποιώντας χέρια και πόδια, εκείνος ξέσπασε σε δάκρυα και παραπονέθηκε ότι τον «απέρριψε επειδή ήταν χοντρός» (και όχι επειδή ήταν γουρούνι βιαστής). Εννοείται ότι ένας βιαστής μπορεί φυσιογνωμικά να μοιάζει με σούπερ γκόμενο (που θεωρητικά δεν θα είχε ανάγκη να καταφύγει σε βίαιες πρακτικές για να «κατακτήσει» μια γυναίκα) σαν τον Μπραντ Πιτ ή με άκακο διανοούμενο σαν τον Γούντι Άλεν, φερ’ ειπείν. Δεν υπάρχει συγκεκριμένο (εξωτερικό) καλούπι. 

Από την άλλη, διαβάζοντας τόνους αντιδράσεων για την υπόθεση στα ικριώματα των social media, νιώθει κανείς (ΟΚ, ένας λευκός μεσήλικας άντρας) όχι την ανάγκη, απλά μια επιθυμία να υποσημειώσει ότι μπορεί να είναι βαριά και εγγενή τα θέματά μας, δεν κυκλοφορούν όμως όλοι οι άντρες – ούτε καν όλοι οι μεθυσμένοι πιτσιρικάδες – με το μόριο τους σε κοινή θέα ούτε το στρέφουν ενάντια σε κορίτσια που θέλουν απλά να πάνε σπίτι τους. Ούτε, όπως έχει τονιστεί από σύγχρονες φεμινίστριες θεωρητικούς, προωθεί την γυναικεία υπόθεση (αντιθέτως ενδέχεται να λειτουργεί ως ένας ‘πατερναλιστικός’ μοχλός καταπίεσης) η ιδέα ότι σε κάθε γωνιά και ανά πάσα στιγμή καιροφυλακτεί η σεξουαλική επίθεση. 

Είναι γελοία κάθε απόπειρα υπεράσπισης του ανδρικού «δίκιου» σ’ ένα σύμπαν που παραμένει τόσο κατάφωρα πατριαρχικό και φαλλοκεντρικό. Ούτε και θα μπορούσα να υποστηρίξω αστείες αντρικές αντιδράσεις στην δίκαιη γυναικεία κατακραυγή, του τύπου “not all men”, σλόγκαν εξίσου ύποπτο με το “all lives matter” που δεν αποτελεί απλώς μια αντιδραστική κοινοτοπία αλλά υποδηλώνει μισαλλοδοξία και ρατσισμό –  συγκαλυμμένο ή απροκάλυπτο. Απλά θα ήθελα να υπενθυμίσω ότι τα σλόγκαν, τα στερεότυπα και οι ισοπεδώσεις σπανίως χρησιμεύουν σε οτιδήποτε πέρα από τον αδηφάγο καιροσκοπισμό των media.

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ολίβια Γκαζαλέ: «Ο φεμινισμός δεν αφορά μόνο τις γυναίκες αλλά ολόκληρη την κοινωνία»

Ιδέες / Ολίβια Γκαζαλέ: «Ο φεμινισμός δεν αφορά μόνο τις γυναίκες αλλά ολόκληρη την κοινωνία»

Η καθηγήτρια Φιλοσοφίας και συγγραφέας Ολίβια Γκαζαλέ μιλά στο LIFO.gr με αφορμή τη συμμετοχή της στην 8η Νύχτα Ιδεών του Γαλλικού Ινστιτούτου, που θα παρακολουθήσουμε διαδικτυακά την Πέμπτη 28/1.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Daily / Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Η επανεκλογή του Τραμπ έχει αλλάξει ξαφνικά τον τόνο της δημόσιας συζήτησης, κάνοντάς την πολύ πιο φιλική ως προς τις θέσεις της «λαϊκίστικης δεξιάς».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που την στήριξαν;

Daily / Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που τη στήριξαν;

Στην Ελλάδα, πάντως, οι διασημότητες συχνά δεν κάνουν τον κόπο καν να δηλώσουν επίσημα την εκλογική στήριξή τους. Απλά, βάζουν υποψηφιότητα οι ίδιοι και οι ίδιες και εκλέγουν απευθείας τους εαυτούς τους σε θέσεις βουλευτών και ευρωβουλευτών.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Daily / Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Μια συντονισμένη απόπειρα να παρουσιαστούν οι φανατικοί οπαδοί της Μακάμπι ως αθώα θύματα ή και ήρωες ακόμα, παρά τις επιθέσεις και τις προκλήσεις στις οποίες προέβησαν πριν και κατά τη διάρκεια του αγώνα της ομάδας τους εναντίον του Άγιαξ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ελληνικές σειρές των 90s: comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Daily / Ελληνικές σειρές των '90s: Comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Οι τηλεοπτικές σειρές της πρώτης δεκαετίας των ιδιωτικών καναλιών φαίνονται να έχουν υποκαταστήσει σ’ ένα μεγάλο κοινό τον ρόλο που έπαιζαν για μισό αιώνα σχεδόν οι ελληνικές ταινίες της ακμής του βιομηχανικού σινεμά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

Daily / Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

«Το Ισραήλ πάνω απ' όλα», έγραψε με εθνικοσοσιαλιστικό ρίγος, αν και ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Αριέλ Λεκαδίτης αμέσως μετά (και παρά) την ανακοίνωση του εκδοτικού του οίκου ότι διακόπτει τη συνεργασία τους εξαιτίας «των χυδαίων αναρτήσεών του».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Daily / Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Μια ονομασία που μοιάζει συγχρόνως νεοπλουτίστικη και φτωχομπινέδικη, ειδικά σε όσους από εμάς μεγαλώσαμε στα Νότια και δεν νιώσαμε ποτέ ότι υπήρχε ανάγκη ούτε για τόσο ισοπεδωτική «ανάπλαση» ούτε και για τέτοιους τουριστικούς ευφημισμούς.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Όλα είναι λαϊκισμός

Daily / Όλα είναι λαϊκισμός

Δεν επιτρέπεται να συμβαίνουν αντικυβερνητικά γεγονότα. Δεν είναι σωστό. Είναι αχαριστία, είναι cringe, είναι λαϊκισμός. Η αμφισβήτηση είναι λαϊκισμός. Η διαμαρτυρία είναι λαϊκισμός. Η επίκληση του θυμικού είναι λαϊκισμός. Τα μνημόσυνα είναι λαϊκισμός.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Eno: Ένα μοναδικό ντοκιμαντέρ για έναν μέγα οραματιστή και δημιουργό

Daily / Eno: Ένα μοναδικό ντοκιμαντέρ για έναν μέγα οραματιστή και δημιουργό

Η εκδοχή του ντοκιμαντέρ για τον Brian Eno που είδαμε στις Νύχτες Πρεμιέρας ήταν μοναδική και αποκλειστική για τη συγκεκριμένη προβολή, αυτό που μένει όμως σε κάθε περίπτωση είναι η μαγνητικά χαρισματική και πάντα προσηνής προσωπικότητά του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ