Εδώ που τα λέμε, δεν είναι και τόσο τραγικά χωρίς μουσική εκεί έξω

μύκονος Facebook Twitter
Σκεφτείτε πόσο παραδεισένια και χαλαρή μπορεί να ακούγεται η Μύκονος με σβηστά τα ηχητικά της συστήματα, όπως σημειώνουν φίλοι/ες που βρέθηκαν εκεί πρόσφατα. 
0

ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΜΟΙΑΖΕΙ μεσόκοπο, στριμμένο, ξινό ή και ανάλγητο ακόμα (αν αναλογιστεί κανείς τον κόσμο που βιοποριζόταν ως DJ σε μαγαζιά), θα τολμούσαμε όμως να πούμε (και το έχουν εκμυστηρευτεί ήδη πολλοί εξ ημών κατ’ ιδίαν και σε συνωμοτικούς τόνους) πως δεν ήταν και τόσο τραγική ούτε τόσο «εκκωφαντική» η απουσία της μουσικής σ’ αυτό το πρώτο στάδιο επαναλειτουργίας της εστίασης. Λέω «ήταν» γιατί δεν θα κρατήσει πολύ ακόμα, υποθέτω, το έτσι κι αλλιώς παράδοξο και πρωτοφανές αυτό μέτρο – το μεγάλο κι αδηφάγο καλοκαιρινό «άνοιγμα» θα το καταπιεί σύντομα, μαζί με το ωράριο. 

Πέρα από την στρεβλή και φιλύποπτη αντίληψη που μπορεί να διέπει αυτή την περίεργη απόφαση, ο συσχετισμός της μουσικής –  που, εκτός των άλλων, αποτελεί το υπέρτατο μέσο ψυχαγωγίας και σύνδεσης των ανθρώπων –  με την κλινική και θανατηφόρα διασπορά ενός ιού, μοιάζει χυδαίο και αντικοινωνικό.

Μπορεί να μας κακοφάνηκε το κενό ανάμεσα στις ομιλίες και τα γέλια στα αγαπημένα μας στέκια, στα τουριστικά μέρη όμως (σχεδόν παντού δηλαδή) είναι να σα να εγκαταστάθηκε ξαφνικά μια ευλογημένη σχεδόν ηρεμία, σα να είχε εκλείψει ο καταναγκασμός του μουσικού χαλιού και της ηχητικής επένδυσης που μας συνοδεύει παντού και σε κάθε περίσταση στην ζωή μας. 

Σε ένα σημαντικό βαθμό όμως η απαγόρευση κάθε είδους «ηχητικής μπάντας» στις πρόσφατες, πειραματικές εξόδους μας, είχε σβήσει την ηχορύπανση και την κακόηχη και ανόσια συνύπαρξη διαφορετικών μουσικών που έπαιζαν συγχρόνως στο τέρμα, στα μέρη ειδικά που τα μαγαζιά είναι το ένα δίπλα στ’ άλλο. Μπορεί να μας κακοφάνηκε το κενό ανάμεσα στις ομιλίες και τα γέλια στα αγαπημένα μας στέκια, στα τουριστικά μέρη όμως (σχεδόν παντού δηλαδή) είναι να σα να εγκαταστάθηκε ξαφνικά μια ευλογημένη σχεδόν ηρεμία, σα να είχε εκλείψει ο καταναγκασμός του μουσικού χαλιού και της ηχητικής επένδυσης που μας συνοδεύει παντού και σε κάθε περίσταση στην ζωή μας. 

Σκεφτείτε ένα πολυσύχναστο σύμπλεγμα all day καφετεριών, μεζεδοπωλείων κλπ χωρίς την κακοφωνία που προκαλείται από την σύγκρουση των μουσικών που επιλέγει κάθε μαγαζί στην μάχη για επικράτηση. Σκεφτείτε επίσης πόσο παραδεισένια και χαλαρή μπορεί να ακούγεται η Μύκονος με σβηστά τα ηχητικά της συστήματα, όπως σημειώνουν φίλοι/ες που βρέθηκαν εκεί πρόσφατα.  

Δεν ξέρω πόσο μπορεί να στέκει το μέτρο «επιστημονικά» ή «επιδημιολογικά», ως (άλλο ένα) μεταβατικό κεφάλαιο προς την «έξοδο» από την πανδημία, έχει μια αφηγηματική λογική που το συνδέει με τα προηγούμενα. Τότε που πραγματοποιούσαμε τις κοινωνικές μας εξόδους κι επαφές στους λόφους, στα πάρκα και στα take away, περιφερόμενοι πέρα από τα περιχαρακωμένα όρια ενός μαγαζιού, χωρίς service και χωρίς soundtrack, πέρα από κανένα άσμα στο κινητό ίσως σε κάποιο αυτοσχεδιαστικό υπαίθριο σουαρέ ή πικνίκ. 

Κακά τα ψέματα όμως, διακοπές και κέφι (ή νταλγκάς) χωρίς μουσική στα μαγαζιά –  στα καφέ, στα μπιτσόμπαρα, στις ταβέρνες, στα πάσης φύσεως και συνωμοταξίας θερινά ‘κέντρα διασκεδάσεως’ – δεν νοούνται, εκτός κι αν είσαι πολύ μυστήριος και αναχωρητικός τύπος. Θα γίνει κι αυτό το μέτρο άλλη μια ανάμνηση από τις παράξενες μέρες και τις ακόμα πιο παράξενες νύχτες (αυτής) της πανδημίας. Αυτό που δεν θα αλλάξει, άμεσα τουλάχιστον, είναι το γεγονός ότι αλλού περισσότερο, αλλού λιγότερο (και αλλού καθόλου, πρόκειται όμως μάλλον για τις εξαιρέσεις που ωχριούν μπροστά στον κανόνα), μας «τσιμπάνε» όσο μπορούν τα μαγαζιά τώρα που ξεμυτίσαμε, και δεν μπορούμε να πούμε και τίποτα. 

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όταν ο κακοποιητής δηλώνει φεμινιστής

Daily / Όταν ο κακοποιητής δηλώνει φεμινιστής

Οι συντριπτικές αποκαλύψεις για σωρεία σεξουαλικών επιθέσεων εκ μέρους του διάσημου συγγραφέα Νιλ Γκέιμαν, ο οποίος συχνά εμφανιζόταν ως «φεμινιστής», αποδεικνύουν ότι οι χαρισματικοί άνθρωποι, αλλά και τα «power couples», πρέπει να προσεγγίζονται με ιδιαίτερη προσοχή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η προβοκατορία του Τοσκάνι

Daily / Η προβοκατορία του Τοσκάνι

Η πιο σημαντική, η πιο καίρια φωτογραφία που συνδέθηκε με τον Ολιβιέρο Τοσκάνι και τις αμφιλεγόμενες διαφημιστικές πρακτικές του –η θρησκευτική σχεδόν εικόνα του λιπόσαρκου ασθενή του AIDS στο νεκροκρέβατό του– δεν ήταν δική του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Daily / Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Έχει προ πολλού περάσει στην περιοχή των συμβόλων, πάνω στα οποία προβάλλονται αμφίσημα και αντιφατικά πράγματα, σαν αυτά που εξέφραζε κατά καιρούς και ο ίδιος. Μουσικά όμως, είναι αδύνατον να τον αρνηθείς, όσο κι αν θα το ήθελες ίσως.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Daily / Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Στο νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Αμερικανού κινηματογραφιστή Κεν Μπερνς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του ανθρώπου που εκτός από το μεγαλειώδες εικαστικό έργο του, πρόλαβε πριν από μισή χιλιετία να αντιληφθεί, να ανακαλύψει, να εφεύρει ή να προβλέψει τα πάντα σχεδόν, από τη βαρύτητα μέχρι τον κινηματογράφο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Daily / Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Βασισμένο σ’ ένα εκπληκτικό πρωτότυπο υλικό, αυτό το εξαίρετο ντοκιμαντέρ του Disney+ σε παραγωγή του Μάρτιν Σκορσέζε μάς μεταφέρει με μοναδικό τρόπο σ’ αυτό που βίωσαν τα μέλη του θρυλικού συγκροτήματος όταν πάτησαν για πρώτη φορά το πόδι τους σε μια Αμερική που έμοιαζε να τους έχει απόλυτη ανάγκη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Daily / Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Περί της νοσταλγίας για «τα παλιά», με αφορμή τον θάνατο του ηθοποιού Θάνου Παπαδόπουλου που έπαιξε σε εκατοντάδες ταινίες αλλά θα μείνει αξέχαστος για την εμφάνισή του ως διαπομπευόμενος «τεντιμπόις» στην ταινία «Νόμος 4000».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ