Εδώ που τα λέμε, δεν είναι και τόσο τραγικά χωρίς μουσική εκεί έξω

μύκονος Facebook Twitter
Σκεφτείτε πόσο παραδεισένια και χαλαρή μπορεί να ακούγεται η Μύκονος με σβηστά τα ηχητικά της συστήματα, όπως σημειώνουν φίλοι/ες που βρέθηκαν εκεί πρόσφατα. 
0

ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΜΟΙΑΖΕΙ μεσόκοπο, στριμμένο, ξινό ή και ανάλγητο ακόμα (αν αναλογιστεί κανείς τον κόσμο που βιοποριζόταν ως DJ σε μαγαζιά), θα τολμούσαμε όμως να πούμε (και το έχουν εκμυστηρευτεί ήδη πολλοί εξ ημών κατ’ ιδίαν και σε συνωμοτικούς τόνους) πως δεν ήταν και τόσο τραγική ούτε τόσο «εκκωφαντική» η απουσία της μουσικής σ’ αυτό το πρώτο στάδιο επαναλειτουργίας της εστίασης. Λέω «ήταν» γιατί δεν θα κρατήσει πολύ ακόμα, υποθέτω, το έτσι κι αλλιώς παράδοξο και πρωτοφανές αυτό μέτρο – το μεγάλο κι αδηφάγο καλοκαιρινό «άνοιγμα» θα το καταπιεί σύντομα, μαζί με το ωράριο. 

Πέρα από την στρεβλή και φιλύποπτη αντίληψη που μπορεί να διέπει αυτή την περίεργη απόφαση, ο συσχετισμός της μουσικής –  που, εκτός των άλλων, αποτελεί το υπέρτατο μέσο ψυχαγωγίας και σύνδεσης των ανθρώπων –  με την κλινική και θανατηφόρα διασπορά ενός ιού, μοιάζει χυδαίο και αντικοινωνικό.

Μπορεί να μας κακοφάνηκε το κενό ανάμεσα στις ομιλίες και τα γέλια στα αγαπημένα μας στέκια, στα τουριστικά μέρη όμως (σχεδόν παντού δηλαδή) είναι να σα να εγκαταστάθηκε ξαφνικά μια ευλογημένη σχεδόν ηρεμία, σα να είχε εκλείψει ο καταναγκασμός του μουσικού χαλιού και της ηχητικής επένδυσης που μας συνοδεύει παντού και σε κάθε περίσταση στην ζωή μας. 

Σε ένα σημαντικό βαθμό όμως η απαγόρευση κάθε είδους «ηχητικής μπάντας» στις πρόσφατες, πειραματικές εξόδους μας, είχε σβήσει την ηχορύπανση και την κακόηχη και ανόσια συνύπαρξη διαφορετικών μουσικών που έπαιζαν συγχρόνως στο τέρμα, στα μέρη ειδικά που τα μαγαζιά είναι το ένα δίπλα στ’ άλλο. Μπορεί να μας κακοφάνηκε το κενό ανάμεσα στις ομιλίες και τα γέλια στα αγαπημένα μας στέκια, στα τουριστικά μέρη όμως (σχεδόν παντού δηλαδή) είναι να σα να εγκαταστάθηκε ξαφνικά μια ευλογημένη σχεδόν ηρεμία, σα να είχε εκλείψει ο καταναγκασμός του μουσικού χαλιού και της ηχητικής επένδυσης που μας συνοδεύει παντού και σε κάθε περίσταση στην ζωή μας. 

Σκεφτείτε ένα πολυσύχναστο σύμπλεγμα all day καφετεριών, μεζεδοπωλείων κλπ χωρίς την κακοφωνία που προκαλείται από την σύγκρουση των μουσικών που επιλέγει κάθε μαγαζί στην μάχη για επικράτηση. Σκεφτείτε επίσης πόσο παραδεισένια και χαλαρή μπορεί να ακούγεται η Μύκονος με σβηστά τα ηχητικά της συστήματα, όπως σημειώνουν φίλοι/ες που βρέθηκαν εκεί πρόσφατα.  

Δεν ξέρω πόσο μπορεί να στέκει το μέτρο «επιστημονικά» ή «επιδημιολογικά», ως (άλλο ένα) μεταβατικό κεφάλαιο προς την «έξοδο» από την πανδημία, έχει μια αφηγηματική λογική που το συνδέει με τα προηγούμενα. Τότε που πραγματοποιούσαμε τις κοινωνικές μας εξόδους κι επαφές στους λόφους, στα πάρκα και στα take away, περιφερόμενοι πέρα από τα περιχαρακωμένα όρια ενός μαγαζιού, χωρίς service και χωρίς soundtrack, πέρα από κανένα άσμα στο κινητό ίσως σε κάποιο αυτοσχεδιαστικό υπαίθριο σουαρέ ή πικνίκ. 

Κακά τα ψέματα όμως, διακοπές και κέφι (ή νταλγκάς) χωρίς μουσική στα μαγαζιά –  στα καφέ, στα μπιτσόμπαρα, στις ταβέρνες, στα πάσης φύσεως και συνωμοταξίας θερινά ‘κέντρα διασκεδάσεως’ – δεν νοούνται, εκτός κι αν είσαι πολύ μυστήριος και αναχωρητικός τύπος. Θα γίνει κι αυτό το μέτρο άλλη μια ανάμνηση από τις παράξενες μέρες και τις ακόμα πιο παράξενες νύχτες (αυτής) της πανδημίας. Αυτό που δεν θα αλλάξει, άμεσα τουλάχιστον, είναι το γεγονός ότι αλλού περισσότερο, αλλού λιγότερο (και αλλού καθόλου, πρόκειται όμως μάλλον για τις εξαιρέσεις που ωχριούν μπροστά στον κανόνα), μας «τσιμπάνε» όσο μπορούν τα μαγαζιά τώρα που ξεμυτίσαμε, και δεν μπορούμε να πούμε και τίποτα. 

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Daily / Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Η επανεκλογή του Τραμπ έχει αλλάξει ξαφνικά τον τόνο της δημόσιας συζήτησης, κάνοντάς την πολύ πιο φιλική ως προς τις θέσεις της «λαϊκίστικης δεξιάς».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που την στήριξαν;

Daily / Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που τη στήριξαν;

Στην Ελλάδα, πάντως, οι διασημότητες συχνά δεν κάνουν τον κόπο καν να δηλώσουν επίσημα την εκλογική στήριξή τους. Απλά, βάζουν υποψηφιότητα οι ίδιοι και οι ίδιες και εκλέγουν απευθείας τους εαυτούς τους σε θέσεις βουλευτών και ευρωβουλευτών.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Daily / Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Μια συντονισμένη απόπειρα να παρουσιαστούν οι φανατικοί οπαδοί της Μακάμπι ως αθώα θύματα ή και ήρωες ακόμα, παρά τις επιθέσεις και τις προκλήσεις στις οποίες προέβησαν πριν και κατά τη διάρκεια του αγώνα της ομάδας τους εναντίον του Άγιαξ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ελληνικές σειρές των 90s: comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Daily / Ελληνικές σειρές των '90s: Comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Οι τηλεοπτικές σειρές της πρώτης δεκαετίας των ιδιωτικών καναλιών φαίνονται να έχουν υποκαταστήσει σ’ ένα μεγάλο κοινό τον ρόλο που έπαιζαν για μισό αιώνα σχεδόν οι ελληνικές ταινίες της ακμής του βιομηχανικού σινεμά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

Daily / Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

«Το Ισραήλ πάνω απ' όλα», έγραψε με εθνικοσοσιαλιστικό ρίγος, αν και ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Αριέλ Λεκαδίτης αμέσως μετά (και παρά) την ανακοίνωση του εκδοτικού του οίκου ότι διακόπτει τη συνεργασία τους εξαιτίας «των χυδαίων αναρτήσεών του».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ