ΤΟ ΜΕΙΖΟΝ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΑΚΡΟΔΕΞΙΕΣ ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο τρόπος αντιμετώπισής τους είναι χειρότερος από τα ίδια τα επεισόδια στο ΕΠΑΛ Σταυρούπολης.
Από τη μια, καταβάλλεται προσπάθεια να εξισωθούν οι εντός με τους εκτός του ΕΠΑΛ. Στην πιο ακραία εκδοχή, υποστηρίχθηκε ότι είναι άγνωστο τι πρεσβεύουν οι καταληψίες μαθητές, μολονότι ήταν πασιφανές ότι επρόκειτο για μαθητές και όχι για εξωσχολικούς, με νεοναζιστικές ιδέες. Υπουργός της κυβέρνησης, μάλιστα, συνέχιζε να τα υποστηρίζει, ενώ είχαν διαψευστεί και από την αστυνομία και από τα ρεπορτάζ.
Παράλληλα, επιστρατεύθηκε η περίφημη θεωρία των δύο άκρων. Η βολική αυτή θεωρία σκόπιμα απαλείφει τις διαφορές, συμψηφίζει ανόμοια πράγματα, με αποτέλεσμα οι νεοναζιστικές απόψεις και πρακτικές να χάνουν την απεχθή ιδιαιτερότητά τους. Όσοι έχουν μιαν εικόνα της Θεσσαλονίκης γνωρίζουν ότι οι νεαροί αυτοί είναι οπαδοί που τρέφονται από τη βία εντός και εκτός γηπέδων, οργανωμένα εξέλεξαν βουλευτή της Χρυσής Αυγής, και δεν θα εκπλαγούν αν ξαναεκλέξουν κάποιον του σιναφιού τους.
Από την άλλη, το σύνθημα «έξω οι φασίστες από τα σχολεία» είναι μια εξίσου βολική θέση που επιλύει το πρόβλημα συγκρουσιακά συγκαλύπτοντας την ουσία του. Οι εκτός του σχολείου είναι διπλά εκτός. Είναι σχετικά προνομιούχοι φοιτητές, που δεν μπορούν να δουν ότι οι έφηβοι των λαϊκών συνοικιών, ιδίως των απαξιωμένων ΕΠΑΛ, έχουν μπροστά τους ένα σκοτεινό μέλλον, το οποίο αδυνατούν να αποτρέψουν οι οικογένειές τους. Κοντολογίς, μια «ελίτ» στα μάτια των καταληψιών, άρα αντίπαλός τους.
Όποιος δεν θέλει να δει, σκόπιμα ή μη, ότι το μείζον σήμερα είναι ― δυστυχώς πάλι ― η αναβίωση των ακροδεξιών απόψεων παίζει με τη φωτιά. Όποιος δεν βλέπει το νήμα που ενώνει το ΕΠΑΛ με τις συγκεντρώσεις των αντιεμβολιαστών ή, ακόμα χειρότερα, πιστεύει ότι αναπαράγοντας με σοφιστικέ τρόπο αντιλήψεις της ακροδεξιάς θα τις αντιμετωπίσει, κοιμάται τον ύπνο του δικαίου.
• • •
ΕΝΤΑΣΗ ΜΕΤΑΞΥ ΜΑΚΡΟΝ ΚΑΙ ΤΖΟΝΣΟΝ
Οι σχέσεις του Εμ. Μακρόν με τον Μπόρις Τζόνσον δεν βρίσκονται στα καλύτερά τους.
Τα θέματα που προκαλούν εντάσεις συσσωρεύονται: αλιεία, Βόρεια Ιρλανδία, μεταναστευτικές ροές μέσω της Μάγχης. Η συμμετοχή του Ηνωμένου Βασιλείου στη συμφωνία AUKUS τις επέτεινε. Όχι τόσο η συμμετοχή του αυτή καθαυτή (η Γαλλία δεν ανακάλεσε τον πρέσβη της από το ΗΒ), όσο η προσβλητική ρητορεία του Άγγλου πρωθυπουργού μετά την ανακοίνωση της συμφωνίας.
Η αφετηρία και η ουσία των διαφορών βρίσκονται στο Brexit. Ο Τζόνσον πασχίζει να αποδείξει ότι το Brexit ήταν θετικό γεγονός που απελευθέρωσε τις «αστείρευτες δυνάμεις» της χώρας του. Το επιχείρησε με τον εμβολιασμό την Άνοιξη, και το επανέλαβε με την AUKUS. Η έλλειψη στα καύσιμα και τα άδεια ράφια κατέδειξαν τα αδιέξοδα της πολιτικής του Brexit.
Στα κρίσιμα ζητήματα (αλιεία, Βόρεια Ιρλανδία), που ρυθμίζονται στο σύμφωνο της αποχώρησής, θα πρέπει απαντήσει η Ευρωπαϊκή Ένωση, ασφαλώς πραγματιστικά, αλλά όχι αναθεωρώντας τα συμφωνηθέντα. Το Λονδίνο δεν μπορεί να έχει και την πίτα ολάκερη και τον σκύλο χορτάτο.
• • •
ΕΓΚΩΜΙΟΝ ΜΕΤΑΦΡΑΣΤΩΝ
Χθες 30 Σεπτεμβρίου, οι Ρωμαιοκαθολικοί τίμησαν τη μνήμη του Αγίου Ιερώνυμου (η Ορθόδοξη Εκκλησία τον τιμά στις 15 Ιουνίου). Την ημέρα αυτή όρισε ο ΟΗΕ ως Διεθνή Ημέρα της Μετάφρασης.
Καθόλου τυχαίο. Ο Ιερώνυμος (347 – 420 μ.Χ.) μετέφρασε την Αγία Γραφή στα λατινικά, γνωστή ως Vulgate (Βουλγάτα, δηλαδή κοινή, δημώδης), και δικαίως έγινε ο προστάτης των μεταφραστών.
Η τεράστια επιτυχία της μετάφρασής του οφείλεται στο συνδυασμό της σκληρής εργασίας, του μεταφραστικού ταλέντου και των γλωσσικών δεξιοτήτων του.
Στην εποχή της ευκολίας του Google Translate, είναι άδικο να παραγνωρίζεται πόσα χρωστάμε στους καλούς μεταφραστές που συνεχίζουν την παράδοση του Ιερώνυμου. Διότι ξέρουμε ότι «οι συγγραφείς κάνουν την εθνική λογοτεχνία, ενώ οι μεταφραστές την οικουμενική λογοτεχνία» (Ζοζέ Σαραμάγκου).
• • •
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΚΑΙ ΑΦΗΓΗΣΕΙΣ
Κάποιοι προτιμούν την αναλυτική σκέψη και την επιχειρηματολογία, άλλοι τις αφηγήσεις ιστοριών. Δεν λείπουν, μάλιστα, και οι μεταξύ τους εντάσεις.
Πάντως, στον Αριστοτέλη άρεζαν τόσο περισσότερο οι μυθικές διηγήσεις όσο περισσότερο κλεινόταν στον εαυτό του, όσο πιο μονήρης γινόταν.
ὅσῳ γὰρ αὐτίτης καὶ μονώτης εἰμί, φιλομυθότερος γέγονα.
― Aristotle, Fragmenta, ed . V. Rose (Stuttgart: Teubner, 1967), Frg. 668
• • •
Η ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ
Η Άνγκελα Μέρκελ ανταπέδωσε με φαρμακερό τρόπο μιαν αγένεια του Βλαντιμίρ Πούτιν. Ήταν ευρέως γνωστή η κυνοφοβία της Μέρκελ, ύστερα από την επίθεση ενός σκύλου εναντίον της το 1995.
Ο Πούτιν σκόπιμα κάλεσε το μαύρο λαμπραντόρ του «Κόνι» στο δωμάτιο της θερινής του κατοικίας στο Σόσι, όπου συναντήθηκαν τον Ιανουάριο 2007 (ύστερα από καιρό ζήτησε συγγνώμη).
Η Μέρκελ έδωσε μια καυστική εξήγηση: «Καταλαβαίνω γιατί το έκανε — για να αποδείξει ότι είναι άντρας. Φοβάται την αδυναμία του».