ΔΕΥΤΕΡΑ Ο Stk ραπάρει ακομπλεξάριστα για τα συναισθήματα του Facebook Twitter
«Πετάγονται στην αρχική μου σελίδα ανερχόμενοι πιτσιρικάδες δεκαπέντε-δεκαέξι χρονών και γράφουν “όλη τη νύχτα το τρέχω, πουλάω την κόκα”. Ρε brother, στην ηλικία σου έφτιαχνα κρέπες και φοβόμουν μη με πιάσει η μάνα μετά τις έντεκα και μου ρίξει παντόφλα, ποια κόκα πουλάς;» Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Stk: «Είσαι ευαίσθητος; Δέξου το και ενθάρρυνέ το»

0

Ακούγοντας τα κομμάτια του 22χρονου Stk, καταλαβαίνεις ότι δεν έχεις να κάνεις με έναν hardcore ράπερ που προβάλλει ένα lifestyle βίας και επιδειξιομανίας. Ο τρόπος που ραπάρει ακομπλεξάριστα για τα συναισθήματά του, για τις σχέσεις, τους φίλους και τις ανησυχίες των ανθρώπων της ηλικίας του, χωρίς να φοβάται να δείξει ένα πιο ευαίσθητο προφίλ, τον καθιστά κατά κάποιον τρόπο ιδιαίτερη περίπτωση. Έχει δικό του ύφος, δυνατό flow, χροιά αναγνωρίσιμη.

Στα δέκα κομμάτια του νέου και στην ουσία πρώτου προσωπικού δίσκου του, που μόλις κυκλοφόρησε και ονομάζει «Απόκλιση», μπορεί κανείς να βρει τα πάντα. Από βαθιά προσωπικές και ερωτικές εξομολογήσεις βουτηγμένες στη μελαγχολία μέχρι battle ή συναυλιακά κομμάτια που ξεσηκώνουν. «Δεν είμαστε το ίδιο, δεν μιλάμε το ίδιο και δεν ζούμε το ίδιο, διαφέρουμε εμείς / Να το χέσω άμα μπορείς να με δείρεις, δηλώνω ράπερ και όχι παλαιστής»

«Για να καταλάβετε ποια είναι η διαφορά μας και πόσο μακριά σας είναι η θέση μου / όσο φλεξάρετε αμάξια και ρολόγια εγώ φλεξάρω μόνο τη σχέση μου», λέει στο «Κι όλοι θέλουνε», το τέταρτο κομμάτι του δίσκου και ένα από τα πιο δυνατά, πριν περάσει στο ρεφρέν του: «Και όλοι θέλουνε λεφτά / κάθε βράδυ πιο πολλά / γκόμενες ναρκωτικά / στο κρεβάτι μοναξιά, μες στο σπίτι μοναξιά».

Επειδή ψάχνω πολύ τη μουσική σκηνή της Ελλάδας, πόσο μάλλον τη ραπ σκηνή της, πετάγονται στην αρχική μου σελίδα ανερχόμενοι πιτσιρικάδες δεκαπέντε-δεκαέξι χρονών και γράφουν «όλη τη νύχτα το τρέχω, πουλάω την κόκα». Ρε brother, στην ηλικία σου έφτιαχνα κρέπες και φοβόμουν μη με πιάσει η μάνα μετά τις έντεκα και μου ρίξει παντόφλα, ποια κόκα πουλάς; Νομίζω ότι δεν γίνεται να είναι η μάζα αυτό το πράγμα.

Τα τελευταία χρόνια έχει κυκλοφορήσει singles που εκφράζουν εφηβικά βιώματα, ξεκινώντας από το «Κατερίνα», το οποίο μιλά για έναν έρωτα και είναι μία από τις καλύτερες δουλειές του. Σε πέντε χρόνια ο Stk έχει κυκλοφορήσει τρία άλμπουμ. Το «40 κύματα» το 2016, το «Click.Flash!», όταν ήταν μέλος και των WNC, ένα άλμπουμ που έφτασε μέχρι τη δεύτερη θέση των trendings στην Ελλάδα, και το «Quarantine Sessions», ένα σύνολο κομματιών που γεννήθηκαν κατά τη διάρκεια της πρώτης καραντίνας.

Έτσι φτάνουμε στο σήμερα και στην «Απόκλιση», τον πρώτο επαγγελματικό, καθαρά σόλο δίσκο του. Ο Σωτήρης δεν άκουγε από μικρός ραπ ούτε είχε μια διαδρομή που τον οδήγησε μέσα από έναν street δρόμο ζωής στην ενασχόληση με αυτό. Ήρθε σε επαφή με τον κόσμο της τέχνης μια μέρα που ανέβηκε στη σκηνή για ένα θεατρικό, όταν ήταν στη Γ’ Γυμνασίου. Δύο χρόνια μετά ξεκίνησε να γράφει τους πρώτους του στίχους και να ανεβάζει κάποια κομμάτια στο YouTube. 

Stk Facebook Twitter
Εάν υπάρχει κάτι που ξεχωρίζει περισσότερο απ' όλα στη μουσική και όσα γράφει ο Stk είναι η το αίσθημα ότι είναι απλώς οk να εκφράζεις αυτά που νιώθεις. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

«Είχα πάρα πολλά πράγματα στο κεφάλι μου, τα οποία ήθελα κάπως να εξωτερικεύσω. Μου άρεσε η αμεσότητα που είχε το ραπ και είπα πως ό,τι έχω στο κεφάλι μου μπορώ να το καταγράφω, να προσπαθώ να το ερμηνεύω, να πηγαίνω σε ένα στούντιο και να το βγάζω», λέει. 

Πιστεύει ότι το γεγονός πως πολλοί νέοι που μπαίνουν στη ραπ σκηνή σήμερα προσπαθούν να αντιγράψουν ένα συγκεκριμένο lifestyle αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα ζητήματα του χώρου. 

«Επειδή ψάχνω πολύ τη μουσική σκηνή της Ελλάδας, πόσο μάλλον τη ραπ σκηνή της, πετάγονται στην αρχική μου σελίδα ανερχόμενοι πιτσιρικάδες δεκαπέντε-δεκαέξι χρονών και γράφουν “όλη τη νύχτα το τρέχω, πουλάω την κόκα”. Ρε brother, στην ηλικία σου έφτιαχνα κρέπες και φοβόμουν μη με πιάσει η μάνα μετά τις έντεκα και μου ρίξει παντόφλα, ποια κόκα πουλάς; Νομίζω ότι δεν γίνεται να είναι η μάζα αυτό το πράγμα. Προσπαθούν να ακολουθήσουν μια πεπατημένη που είδαν ότι πούλησε και νομίζω ότι έχει γίνει αυτοσκοπός το να το παίξουν ιστορία στους γύρω τους», αναφέρει.

Η θεματολογία των κομματιών του αγγίζει από έρωτες μέχρι απογοητεύσεις, από διδάγματα που προήλθαν μέσα από αδιέξοδα μέχρι και αξίες που τον χαρακτηρίζουν. 

«Είμαι απλώς ο εαυτός μου. Δεν προσπαθώ να το παίξω κάτι άλλο. Πονάω για μια κοπέλα ή για έναν φίλο μου με τον οποίο σπάζομαι; Θα το γράψω. Μιλάω πιο πολύ για συνηθισμένα προβλήματα που όλοι θα περάσουμε, που μπορεί για κάποιους να μην είναι καν σημαντικά. Το έχω ακούσει πολλές φορές αυτό το "εντάξει, μια γκόμενα είναι, θα περάσει". Αλλά ποιος δεν έχει κλάψει για κοπέλα; Και επειδή ποτέ δεν ήμουν σκληρός, δεν πήγα ποτέ και να το παίξω. Εγώ γράφω αυτά που νιώθω και, δόξα τω Θεώ, υπάρχουν άτομα που νιώθουν το ίδιο. 

ΔΕΥΤΕΡΑ Ο Stk ραπάρει ακομπλεξάριστα για τα συναισθήματα του Facebook Twitter
Το έχω ακούσει πολλές φορές αυτό, το «εντάξει, μια γκόμενα είναι, θα περάσει». Αλλά ποιος δεν έχει κλάψει για κοπέλα; Και επειδή ποτέ δεν ήμουν σκληρός, δεν πήγα ποτέ και να το παίξω. Εγώ γράφω αυτά που νιώθω και, δόξα τω Θεώ, υπάρχουν άτομα που νιώθουν το ίδιο. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Δεν καταλαβαίνω για ποιον λόγο να συνδυάσει οποιοσδήποτε μια μουσική με το “είμαι σκληρός” ή “είμαι gangster”. Οk, καταλαβαίνω την κουλτούρα του ραπ και πως από εκεί βγήκε, αλλά στο κάτω κάτω της γραφής είναι μουσική και υπάρχουν πάρα πολλά πράγματα να πει κανείς σε αυτή. Δεν είναι ανάγκη να πούμε ότι μια μουσική είναι μόνο για τους gangsters, είναι για όλους και πιστεύω ότι όλοι αξίζουν μια θέση μέσα σε αυτήν». 

Ποια είναι η ταύτιση που δημιουργείται με τα κομμάτια του και πώς νιώθει για το γεγονός ότι εμπνέει πολλούς από το fans του μέσα από τη θεματολογία του; 

«Παλιότερα, στην εφηβεία, ένιωθα ότι δεν με καταλαβαίνουν, αισθανόμουν λίγο μόνος μου. Και είναι πολύ άσχημο πράγμα να νιώθεις μόνος σου, ότι δεν υπάρχει κάποιος που σε καταλαβαίνει», απαντά. «Ένα παιδί που έχει βρει μέσα από κομμάτια κάποιον που τον καταλαβαίνει και λέει “ναι ρε φίλε, αυτό που γράφεις το ζω τώρα, σε ευχαριστώ που δεν είμαι τρελός”, αποτελεί κάτι huge και μια κινητήρια δύναμη». 

Για τον Stk, μέσα στα τελευταία πέντε χρόνια, κάθε δίσκος προήλθε από διαφορετική φάση. Στα «40 κύματα», το mentality είχε να κάνει με μια «παιδική οπτική», πριν περάσει στο «Click.Flash!», την πρώτη του καθαρά επαγγελματική δουλειά, παρέα με τους WNC. Πρόκειται για έναν δίσκο με πολλά feat, που του έμαθε πολλά και στη συνέχεια έδωσε τη θέση του στο «παιχνίδι» των «Quarantine Sessions».

Έτσι το χαρακτηρίζει και ίδιος, αφού τα κομμάτια του γράφτηκαν σε διάστημα τριών εβδομάδων μέσα από μια φάση πειραματισμού, πριν φτάσουμε στο «Απόκλιση», τον δίσκο για τον οποίο ο Stk δούλεψε μαζί με τον M.O. Nomad στη σύνθεση και στην ηχοληψία. Το εξώφυλλο το επιμελήθηκε ο Vith, που τους τελευταίους μήνες είναι και ο φωτογράφος του Stk, ενώ τα βιντεοκλίπ οι Odryx Productions.

«Εκμεταλλεύτηκα στο έπακρο ό,τι γνώση έχω μαζέψει τα τελευταία χρόνια, τόσο από άποψη τεχνικής όσο και από άποψη work ethic. Κλειστήκαμε με τον παραγωγό, ηχολήπτη και οτιδήποτε άλλο, τον M.O Νomad, στο στούντιο από τις 2 Ιουνίου μέχρι τον Οκτώβριο. Κοιμόμουν στον καναπέ, πίναμε 8 καφέδες την ημέρα. Κοιμόμασταν 5ωρα, δουλεύαμε 13ωρα, γιατί θέλαμε να πετύχουμε έναν ήχο που θα είναι trademark. Θεωρώ ότι ο ήχος που έχουμε βάλει στο άλμπουμ δεν υπάρχει σε άλλη μουσική στην Ελλάδα. Είναι κάτι φρέσκο, κάτι καινούργιο. Ταυτόχρονα θέλαμε να κρατήσουμε τα στοιχεία του Stk που έχει αγαπήσει ο κόσμος, αλλά να τα εξελίξουμε λίγο παραπάνω και να βάλουμε κι άλλα στοιχεία που μου άρεσαν». 

«Θέλαμε να είναι πολυδιάστατος. Ο καθένας, ανάλογα με τα γούστα του, να βρει κάτι που θα του αρέσει. Αν δεν σου αρέσουν τόσο τα συναισθηματικά, υπάρχει το “Κι όλοι θέλουνε” και το “Απ’ το μηδέν στο εκατό” που είναι ραπ, battle, με flows». Ερωτικά, ψυχολογικά, βιωματικά, ο δίσκος, όπως λέει, συνδυάζει πολλά διαφορετικά κομμάτια, κάτι που ισχύει και για τη μουσική, με κοινά ηχητικά πλαίσια σε διάφορα tracks. 

Τα είδη που συνδυάζονται, ο στίχος και η καθαρότητα. Εάν υπάρχει κάτι που ξεχωρίζει περισσότερο απ' όλα στη μουσική και σε όσα γράφει ο Stk είναι το αίσθημα πως είναι απλά οk να εκφράζεις αυτά που νιώθεις. Ποια η σημασία του όρου «απόκλιση» και η σχέση του με το στοιχείο αυτό;  

«“Με λένε Σωτήρη και είμαι απόκλιση”». Ρεαλιστικά, αυτό σημαίνει η απόκλιση. Γι' αυτό λέω ότι είμαστε εναντίον του κατεστημένου. Δεν εννοώ απαραίτητα το πολιτικό κατεστημένο αλλά ότι είμαστε ενάντια στη μάζα», λέει.

«Ιt's ok να μη σε χαρακτηρίζουν σκληρό, αν δεν είσαι. Και πρέπει να δεχτείς αυτά που σε κάνουν να διαφέρεις από τους άλλους. Είσαι μοναδικός με τον τρόπο σου και δεν χρειάζεται να μοιάσεις στον διπλανό σου επειδή τώρα αυτός μπορεί να έριξε την τύπισσα που δεν έκατσε σ' εσένα ή επειδή έχει 10.000 παραπάνω followers στο Instagram. Δεν μετράει τίποτε από αυτά. Είσαι ευαίσθητος; Αντί να προσπαθείς να σκληρύνεις, δέξου το και ενθάρρυνέ το. Πιστεύω ότι είναι κάτι που λείπει και φοβούνται να κάνουν οι περισσότεροι. Γι' αυτό παίζω και τόσο πολύ στα social media με το #apoklisi, ώστε σιγά σιγά, όσοι νιώθουν έτσι, να μη φοβούνται ότι θα μείνουν μόνοι τους. Ούτε κι εγώ είμαι μόνος μου, είμαστε όλοι μαζί, είμαστε αποκλίσεις. We are fine with that». 

STK M.O nomad Facebook Twitter
Κλειστήκαμε με τον παραγωγό, ηχολήπτη και οτιδήποτε άλλο, τον M.O Nomad, στο στούντιο από τις 2 Ιουνίου μέχρι τον Οκτώβριο. Κοιμόμουν στον καναπέ, πίναμε 8 καφέδες την ημέρα. Κοιμόμασταν 5ωρα, δουλεύαμε 13ωρα, γιατί θέλαμε να πετύχουμε έναν ήχο που θα είναι trademark. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Instagram: @stk_one

Ακούστε ολόκληρο τον δίσκο «Απόκλιση» του Stk στο Spotify

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Η Ματούλα Κουστένη βουτά στα άδυτα μιας βαθιάς φιλίας, αυτής των Γιόζεφ Γιόακιμ και Γιοχάνες Μπραμς, που στηρίχτηκε στην καλλιτεχνική ιδιοφυΐα και τη χημεία αυτών των δύο μουσικών, αφήνοντας ένα μοναδικό ενθύμιο, το Κοντσέρτο για Βιολί και Ορχήστρα που υπογράφει -ποιος άλλος;- o Γιοχάνες Μπραμς.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Συναυλία Μαλερ

Μουσική / Ένας έξοχος Μάλερ του Κουρεντζή στο Μέγαρο

Ο Κουρεντζής βημάτισε αργά πάνω στο λεπτό σκοινί που συνδέει το υπαρκτό και του μαγικό, του εδώ και του επέκεινα, και με αδρές κινήσεις δεν παρουσίασε απλώς το Adagietto αλλά εξήγησε στον ακροατή κάθε του συλλαβή
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΜΠΙΔΗΣ