ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

Η Άνγκελα Μέρκελ μέσα από τα πορτρέτα της τα τελευταία 30 χρόνια

Η Άνγκελα Μέρκελ μέσα από τα πορτρέτα της τα τελευταία 30 χρόνια Facebook Twitter
Άνγκελα Μέρκελ, 1991. Φωτο: Herlinde Koelbl. Courtesy of TASCHEN
0

Το 2019 το «Forbes» για 14η συνεχόμενη χρονιά κατέταξε την Άνγκελα Μέρκελ πρώτη στη λίστα με τις ισχυρότερες γυναίκες του κόσμου. Η Γερμανίδα πολιτικός (που αποχαιρέτησε μετά από 16 χρόνια θητείας στην καγκελαρία τους συμπολίτες της με ένα πανκ ροκ τραγούδι, το «Du hast den Farbfilm vergessen» της Νίνα Χάγκεν, ανάμεσα στα τρία που κατά παράδοση επιλέγουν οι απερχόμενοι Καγκελάριοι να παιανίσει η στρατιωτική μπάντα κατά τη διάρκεια της τελετής αποχώρησής τους) αποκαλύπτεται με έναν διαφορετικό τρόπο σε μια έκθεση πορτρέτων της που θα ανοίξει στο Deutsches Historisches Museum στο Βερολίνο από τις 29 Απριλίου και μια σειρά πορτρέτων της από την Herlinde Koelbl που κυκλοφορεί από την Taschen.  

Η φωτογράφος έχει παρακολουθήσει την πορεία της 30χρονης πολιτικής καριέρας της πρώτης γυναίκας Καγκελαρίου της Γερμανίας από το 1991 με πορτρέτα που δείχνουν τη μεταμόρφωσή της από φυσικό σε ανερχόμενη πολιτικό μετά την πτώση του Τείχους του Βερολίνου, την άνοδό της στις τάξεις της Χριστιανοδημοκρατικής Ένωσης της Ανατολικής Γερμανίας, τη διαδρομή της ως προστατευόμενης του Καγκελάριου Χέλμουτ Κολ και την τότε υπουργοποίησή της.

Η Herlinde Koelbl αποφάσισε να ακολουθήσει την πορεία της Μέρκελ στην πολιτική για το έργο της «Traces of Power», και κάθε χρόνο, από το 1991 έως το 1998, φωτογράφιζε και έπαιρνε συνεντεύξεις από τη Μέρκελ. Τα πορτρέτα συνεχίστηκαν αφότου έγινε Καγκελάριος. Το αποτέλεσμα, που τώρα εκδίδεται ως βιβλίο από την Taschen, είναι ένα διακριτικά αποκαλυπτικό 30ετές χρονικό των επιπτώσεων της εξουσίας σε ένα άτομο που την ασκεί.

Η Herlinde Koelbl αποφάσισε να ακολουθήσει την πορεία της Μέρκελ στην πολιτική για το έργο της «Traces of Power», και κάθε χρόνο, από το 1991 έως το 1998, φωτογράφιζε και έπαιρνε συνεντεύξεις από τη Μέρκελ. Τα πορτρέτα συνεχίστηκαν αφότου έγινε Καγκελάριος. Το αποτέλεσμα, που τώρα εκδίδεται ως βιβλίο από την Taschen, είναι ένα διακριτικά αποκαλυπτικό 30ετές χρονικό των επιπτώσεων της εξουσίας σε ένα άτομο που την ασκεί.

Εκτός από πρώτη γυναίκα Καγκελάριος της Γερμανίας, η Μέρκελ είναι επίσης η πρώτη Καγκελάριος που παραιτήθηκε πριν χάσει τις εκλογές για να ανοίξει ο δρόμος για έναν νέο υποψήφιο ο οποίος θα εκπροσωπήσει το κόμμα της, το CDU. Μετά τον Ότο φον Μπίσμαρκ και τον Χέλμουτ Κολ, η Μέρκελ απείχε ελάχιστα από να γίνει η μακροβιότερη Καγκελάριος της χώρας της.

merkel
Το εξώφυλλο του βιβλίου Angela Merkel: Portraits 1991—2021 της Herlinde Koelbl που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Taschen. 

Η Koelbl ενδιαφερόταν πρωτίστως για τη γυναίκα πίσω από την πολιτικό, για αυτά που έπρεπε να αλλάξει για να προσαρμοστεί στην τεράστια παγκόσμια δημοσιότητα που προσέλκυε το πρόσωπο και οι πολιτικές που χάραζε επηρεάζοντας τις τύχες όλων των Ευρωπαίων, αλλά και το πολιτικό τίμημα που πλήρωσε ανεβαίνοντας στην εξουσία.

Οι συνεντεύξεις που έδωσε στην Koelbl είναι εξαιρετικά ειλικρινείς για μια πολιτικό που είναι γνωστό ότι προστατεύει το απόρρητό της – ίσως εν μέρει επειδή η Koelbl δεν εργαζόταν ως δημοσιογράφος καλύπτοντας τις πολιτικές ειδήσεις και δεν σχεδίαζε να δημοσιεύσει τις συνεντεύξεις για οκτώ χρόνια.

Τη φωτογράφιζε με έναν λευκό τοίχο για φόντο και μια απλή καρέκλα, και της ζητούσε να κοιτάξει τον φακό με ήρεμο βλέμμα. Τα πορτρέτα και οι συνεντεύξεις αποκαλύπτουν πώς η Μέρκελ απέκτησε αυτοπεποίθηση με τα χρόνια. Το 1991, υπάρχει μια συστολή στο βλέμμα της προς την κάμερα. Σεμνά, αλλά ίσως ρεαλιστικά, αποδίδει την ταχεία άνοδό της στις τάξεις του CDU «σε τυχερές συνθήκες», ειδικά στην ανατροφή της στην Ανατολική Γερμανία.

«Αν είχα μεγαλώσει στη Δυτική Γερμανία με τα ίδια χαρακτηριστικά, δεν θα μου είχε συμβεί», λέει στην Koelbl. Η αυτοκριτική, αναλυτική προσέγγιση που τη βοήθησε να ξεπεράσει τόσους περισσότερο έμπειρους συναδέλφους της είναι επίσης εμφανής: «Δεν είμαι ακόμη τόσο σκληροπυρηνική όσο πιθανότατα πρέπει να είναι κάποιος στην πολιτική μακροπρόθεσμα», λέει.

Η Άνγκελα Μέρκελ μέσα από τα πορτρέτα της τα τελευταία 30 χρόνια Facebook Twitter
Άνγκελα Μέρκελ, 1991. Φωτο: Herlinde Koelbl. Courtesy of TASCHEN

Η Μέρκελ δεν ενεργεί συχνά με παρόρμηση. Αντίθετα, «όπως μια σκακίστρια, συγκρατείται, παρατηρεί και αναλύει πριν ενεργήσει», λέει η Koelbl. Και τονίζει πως η μεταμόρφωση της γλώσσας του σώματος της Μέρκελ κατά τη διάρκεια των φωτογραφήσεων τα οκτώ πρώτα χρόνια ήταν «ακραία».

Όμως, όπως τόνισε η φωτογράφος κατά τη διάρκεια μιας συζήτησης που πραγματοποιήθηκε στην Ακαδημία Επιστημών και Ανθρωπιστικών Επιστημών Βερολίνου-Βρανδεμβούργου, η Καγκελάριος δεν ανέπτυξε ποτέ μια ματαιόδοξη στάση απέναντι στην κάμερα – σε αντίθεση με τους περισσότερους άνδρες συναδέλφους της. «Ποτέ δεν έσπρωξε τον εαυτό της στη δημοσιότητα», λέει η Koelbl, αλλά απλώς αποδέχτηκε ότι η φωτογραφία είναι μέρος της δουλειάς της.

Για τη φωτογράφο, μια άλλη αξιοσημείωτη πτυχή της συνεργασίας της με τη Μέρκελ είναι ότι η τελευταία δεν παρενέβη ποτέ στην επιλογή των φωτογραφιών και δεν προσπάθησε να ελέγξει οποιοδήποτε μέρος της διαδικασίας – κάτι που η Koelbl σπάνια είχε βιώσει με άλλους ανθρώπους σε θέσεις εξουσίας.

Μια από τις πρώτες απαντήσεις της Μέρκελ το 1991, σχετικά με το βαθμό φιλοδοξίας της, μοιάζει ήδη με μια περίληψη ολόκληρης της καριέρας της: «Το να είσαι εντελώς χωρίς φιλοδοξίες μάλλον δεν λειτουργεί. Αν και δεν μπορώ να πω πού ξεκινά η διάκριση μεταξύ ενθουσιασμού για τη δουλειά και φιλοδοξίας, ιδιαίτερα επειδή στην περίπτωσή μου η φιλοδοξία ήταν μόνο εν μέρει απαραίτητη. Η φιλοδοξία μου ήταν να αντιμετωπίσω κάθε αντίστοιχη εργασία ορθολογικά, και αυτό μέχρι στιγμής έχει οδηγήσει σε μια αρκετά γρήγορη ανάβαση που είναι μάλλον ανησυχητική για μένα».

Κάνοντας απολογισμό του τι είχε μάθει ως πολιτικός τον περασμένο χρόνο, λέει στη συνέχεια, το 1997, ότι «έχει γίνει καλύτερη στο πόκερ. Προηγουμένως είχα λίγο υπερβολική εμπιστοσύνη και έλεγα σε όλους τα σχέδιά μου. Αλλά η εμπειρία σε κάνει πιο έξυπνο».

Η Άνγκελα Μέρκελ μέσα από τα πορτρέτα της τα τελευταία 30 χρόνια Facebook Twitter
Άνγκελα Μέρκελ, 1993. Φωτο: Herlinde Koelbl. Courtesy of TASCHEN

Καθώς τα χρόνια περνούν, το βλέμμα της Μέρκελ γίνεται πιο άμεσο, η στάση της πιο όρθια και σταθερή. Οι ενωμένες άκρες των δακτύλων στην πόζα της με το σήμα κατατεθέν «Merkel diamond» κάνουν την πρώτη τους εμφάνιση σε φωτογραφία του 1998.

Στην πρώτη συνέντευξή της το 1991, λέει ότι δεν είχε χρόνο να ψήσει ένα κέικ δαμάσκηνου ενώ ήταν ώριμα το φθινόπωρο του 1991. Η Koelbl της κάνει την ερώτηση κάθε χρόνο. Ακόμη και μετά από 16 χρόνια ως Καγκελάριος, η Μέρκελ κατάφερε αυτό που πολλοί στην εξουσία δεν κάνουν – να κρατήσει τα πόδια της γερά στο έδαφος.

Εξακολουθεί να επισκέπτεται το τοπικό σούπερ μάρκετ για να αγοράσει είδη μπακαλικής. Έχει ξεκαθαρίσει ότι μετά την παραίτησή της δεν ενδιαφέρεται να αναλάβει ξανά υψηλό αξίωμα, αλλά όλοι πιστεύουν ότι η Άνγκελα Μέρκελ δεν θα αντέξει να καθίσει στο σπίτι της για να ψήνει πίτες, όσο ωραία και ώριμα κι αν είναι τα δαμάσκηνα.

Η Άνγκελα Μέρκελ μέσα από τα πορτρέτα της τα τελευταία 30 χρόνια Facebook Twitter
Άνγκελα Μέρκελ, 1996. Φωτο: Herlinde Koelbl. Courtesy of TASCHEN
Η Άνγκελα Μέρκελ μέσα από τα πορτρέτα της τα τελευταία 30 χρόνια Facebook Twitter
Άνγκελα Μέρκελ, 1997. Φωτο: Herlinde Koelbl. Courtesy of TASCHEN
Η Άνγκελα Μέρκελ μέσα από τα πορτρέτα της τα τελευταία 30 χρόνια Facebook Twitter
Άνγκελα Μέρκελ, 1998. Φωτο: Herlinde Koelbl. Courtesy of TASCHEN
Η Άνγκελα Μέρκελ μέσα από τα πορτρέτα της τα τελευταία 30 χρόνια Facebook Twitter
Άνγκελα Μέρκελ, 2001. Φωτο: Herlinde Koelbl. Courtesy of TASCHEN
Η Άνγκελα Μέρκελ μέσα από τα πορτρέτα της τα τελευταία 30 χρόνια Facebook Twitter
Άνγκελα Μέρκελ, 2006. Φωτο: Herlinde Koelbl. Courtesy of TASCHEN
Η Άνγκελα Μέρκελ μέσα από τα πορτρέτα της τα τελευταία 30 χρόνια Facebook Twitter
Άνγκελα Μέρκελ, 2008. Φωτο: Herlinde Koelbl. Courtesy of TASCHEN
Η Άνγκελα Μέρκελ μέσα από τα πορτρέτα της τα τελευταία 30 χρόνια Facebook Twitter
Άνγκελα Μέρκελ, 2011. Φωτο: Herlinde Koelbl. Courtesy of TASCHEN
Η Άνγκελα Μέρκελ μέσα από τα πορτρέτα της τα τελευταία 30 χρόνια Facebook Twitter
Άνγκελα Μέρκελ, 2018. Φωτο: Herlinde Koelbl. Courtesy of TASCHEN
Η Άνγκελα Μέρκελ μέσα από τα πορτρέτα της τα τελευταία 30 χρόνια Facebook Twitter
Άνγκελα Μέρκελ, 2021. Φωτο: Herlinde Koelbl. Courtesy of TASCHEN
Η Άνγκελα Μέρκελ μέσα από τα πορτρέτα της τα τελευταία 30 χρόνια Facebook Twitter
Σελίδα του Βιβλίου. Φωτο: Herlinde Koelbl. Courtesy of TASCHEN

Το βιβλίο Angela Merkel: Portraits 1991-2021 της Herlinde Koelbl κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Taschen και μπορείτε να το αγοράσετε εδώ

Φωτογραφία
0

ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Φωτογραφία / Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Ο βραβευμένος φωτογράφος εστιάζει στα ανθρώπινα δικαιώματα, τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, τη μετανάστευση και το προσφυγικό, δίνοντας φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που θα έμεναν στο σκοτάδι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο Παρίσι μετά τους Ολυμπιακούς, ο Σουρεαλισμός ήρθε να κατακτήσει την πόλη

Φωτογραφία / Μια επίσκεψη σε ένα Παρίσι που αναζητά την επόμενη μέρα

Στο ανακαινισμένο Grand Palais, με επίκεντρο τον σουρεαλισμό, την τέχνη και καλεσμένο τον Τζιμ Τζάρμους, η Paris Photo 2024 καθρεφτίζει μια πόλη που επαναπροσδιορίζεται πολιτιστικά μετά τους Ολυμπιακούς.
ΟΡΕΣΤΗΣ ΣΕΦΕΡΟΓΛΟΥ
Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Πολιτισμός / Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Με αφορμή τα 35 χρόνια από την Πτώση του Τείχους (09.11.89) μια φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Dream on- Βερολίνο, δεκαετία του 90» αποτυπώνει την κρίσιμη αυτή δεκαετία μετάβασης ανάμεσα στο παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον, την αισιοδοξία και το φόβο για το νέο Βερολίνο
ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Φωτογραφία / Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Ο βραβευμένος Γάλλος φωτογράφος που έχει καταγράψει μοναδικά τις φτωχογειτονιές του Καΐρου, τους γονείς των Μαρτύρων της Επανάστασης, νεαρούς γυμνασμένους άντρες δίπλα σε μαυροφορεμένες μανάδες αλλά και λαμπερούς σταρ του κινηματογράφου, εξηγεί πώς ξεκίνησε η ιδιότυπη και πολύχρονη αυτή διαδρομή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Φωτογραφία / Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Το λεύκωμα «Portraits in Life and Death» εξελίχθηκε σε θρύλο τις δεκαετίες μετά τον θάνατο του φωτογράφου το 1987 και έγινε το σύμβολο ενός χαμένου κόσμου που ζούσε και δημιουργούσε στο νεοϋρκέζικο downtown.
THE LIFO TEAM
Enri Canaj, φωτογράφος

Φωτογραφία / Enri Canaj: «Δεν έχω εξοικειωθεί με τον πόνο»

Ο φωτογράφος των ασπρόμαυρων κάδρων, που κατέγραψε την Ελλάδα της κρίσης και το μεταναστευτικό ζήτημα της Ευρώπης, μιλά για τη δική του πορεία μετανάστευσης, για το πώς ο ερχομός του από τα Τίρανα στην Αθήνα ήταν μια «έκρηξη» μέσα στο κεφάλι του. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας
M. HULOT
Οι φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024 - σε εικόνες

Φωτογραφία / Η ζωή στην Αυστραλία μέσα από τον διαγωνισμό φωτογραφίας Australian Life 2024

Εκτροφή προβάτων, βρικόλακες στο σαλόνι, Αβορίγινες στη γη τους και στα σπίτια τους: Μια περιήγηση στην Αυστραλία μέσα από τις εικόνες των φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024.
THE LIFO TEAM
Κοιτάζοντας τους άλλους: Η Μαρτίν Φρανκ στην Άνδρο 

Φωτογραφία / «Κοιτάζοντας τους άλλους»: Οι ανθρωποκεντρικές εικόνες της Μαρτίν Φρανκ σε μια έκθεση στην Άνδρο

Στη χώρα της Άνδρου, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, 150 φωτογραφίες και αρχειακό υλικό αναδεικνύουν τη δημιουργική πορεία μιας καλλιτέχνιδας που παραμένει ελάχιστα γνωστή σήμερα στη διεθνή κοινότητα ενώ το έργο της συχνά ταυτίζεται με αυτό του Καρτιέ-Μπρεσόν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ