Επιβάτης, αναδρομική έκθεση του Sean Scully
Ο σημαντικότερος εκπρόσωπος της αφαιρετικής ζωγραφικής διεθνώς, ο ιρλανδικής καταγωγής καλλιτέχνης και οδοιπόρος, που, εκτός από τις εικαστικές διαδρομές που διανύει, βρίσκεται συνεχώς σε κίνηση, καθώς κατά καιρούς επιλέγει να ζήσει και να δημιουργήσει σε διαφορετική πόλη, επιστρέφει στην Αθήνα δέκα χρόνια μετά την «ελληνική» του έκθεση με τίτλο «Doric / Δωρικός ρυθμός» για μια αναδρομική που απλώνεται σε δύο ορόφους. Ξεκίνησε πριν από την πανδημία, από το Μουσείο Καλών Τεχνών της Βουδαπέστης, και εδώ παρουσιάζονται 103 έργα που καλύπτουν μια μεγάλη γκάμα, από τα πρώιμα έργα του της δεκαετίας του ’60 μέχρι τα σημερινά, με σχέδια, και περιλαμβάνουν λάδια, υδατογραφίες, και ένα γλυπτό. Εμβληματικά έργα που συνδέονται είτε με την εξέλιξη της τεχνοτροπίας του –συμπεριλαμβανομένης και μιας πρόσφατης «παρένθεσης» παραστατικών έργων, εμπνευσμένων από φωτογραφίες του γιου του στην αμμουδιά– είτε με προσωπικούς του σταθμούς. Κυρίαρχο μοτίβο είναι οι γραμμές, τα πλέγματα και οι χρωματικοί όγκοι που βρίσκονται σε διαρκή συνομιλία και έχουν συμβολική αξία.
Μουσείο Μπενάκη, Πειραιώς 138, 210 3453111
Έως τις 13/2. Ημέρες & ώρες λειτουργίας: Πέμ. & Κυρ. 10:00-18:00, Παρ.-Σάβ. 10:00-22:00
Παπαδοπούλου 100 – Η ιστορία της Εταιρείας 1922-2022
Μια έκθεση νοσταλγίας ενός αιώνα, που χωράει όλη την Ελλάδα. Γιατί ποιος δεν γνωρίζει τα μπισκότα «Πτι-μπερ», ποιος δεν μεγάλωσε με τη γεύση τους στο διάλειμμα του σχολείου, ποιο άλλο όνομα προϊόντος συνδέει περισσότερο όλους τους Έλληνες; Τις τελευταίες δεκαετίες, δε, κυριαρχεί και με μια σειρά προϊόντων με ανάλογη, αν όχι ακόμα μεγαλύτερη επιτυχία. Μια αναδρομή σε όλους τους μεγάλους σταθμούς της εταιρείας μέσα από ένα εντυπωσιακό αρχειακό υλικό που περιλαμβάνει από τις πρώτες διαφημίσεις και συσκευασίες και τις κούτες-τενεκέδες που υπήρχαν στα παλιά μπακάλικα μέχρι καλλιτεχνικές φωτογραφίες της βιομηχανικής παραγωγής αλλά και μια θεατρική εγκατάσταση σχετικά με τα μέλη της οικογένειας που συνεχίζει μέχρι σήμερα να κρατάει τα ηνία του πιο γνωστού ελληνικού brand. Επίσης, έχει πολλές εκπλήξεις για τα παιδιά. Μια γλυκιά επίσκεψη στο παρελθόν και στις γευστικές μας παραδόσεις.
Μουσείο Μπενάκη, Πειραιώς 138, 210 3453111
Έως τις 27/2. Ημέρες & ώρες λειτουργίας: Πέμ., Κυρ. 10:00-18:00, Παρ.-Σάβ. 10:00-22:00
Portals
Τελευταία ευκαιρία να δεις κανείς τη μνημειώδη έκθεση του αναμορφωμένου χώρου του παλιού καπνεργοστασίου, το όποιο με την έκθεση αυτή εγκαινιάζει τις δραστηριότητές του ως νέου χώρου πολιτισμού της Αθήνας. Η έκθεση αναπτύσσεται σε ολόκληρο το κτίριο, στο αίθριο, στις αίθουσες, στα πατάρια, στα λουτρά, στο παλιό τελωνείο, στον περιβάλλοντα χώρο, στην πρόσοψή του αλλά και στον λόφο του Κολωνού. Πηγή έμπνευσης αποτέλεσε ένα άρθρο των «Financial Times» που παρομοίαζε την πανδημία με μια πύλη που οδηγεί από έναν κόσμο σε έναν άλλον, με την έννοια ότι το ρήγμα που δημιουργήθηκε συλλογικά και ατομικά θα σηματοδοτήσει για τον καθένα μας μια μετάβαση μέσω αυτής της πύλης. Αναθέσεις, δάνεια από μουσεία και συλλογές, έργα νέων αλλά και καταξιωμένων διεθνώς καλλιτεχνών, όπως και κάποιων που έχουν φύγει από τη ζωή, πενήντα εννιά συνολικά καλλιτέχνες «μιλάνε» για την εποχή μας και τον σύγχρονο κόσμο. Ανισότητα και ισότητα, η αγωνία και η επιτακτική ανάγκη για ώριμες αποφάσεις, έργα που αντικατοπτρίζουν το αλλόκοτο σήμερα και τις μεγάλες ρήξεις με το ένοχο παρελθόν.
ΠΡΩΗΝ ΔΗΜΟΣΙΟ ΚΑΠΝΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟ, Λένορμαν 218
Έως τις 31/12
24/12 11:00-15:00, 25-26/12 κλειστά, 27-28-29/12 11:00-19:00, 30/12 12:00-20:00, 31/12 11:00-15:00
Αναζητώντας την Αθανασία – Η τέχνη του πορτρέτου στις συλλογές του Λούβρου
Το πορτρέτο και η σημασία του από τη βαθιά αρχαιότητα, τα βασίλεια της Μέσης Ανατολής, την Αίγυπτο και την ελληνορωμαϊκή περίοδο μέχρι τα νεκρικά προσωπεία του Φαγιούμ, την επικράτηση του χριστιανισμού που οδηγεί στην Αναγέννηση, στο μπαρόκ και αργότερα στον Διαφωτισμό μέχρι τη Γαλλική Επανάσταση αλλά και όσα ακολούθησαν σε μια μεγαλειώδη έκθεση από επιλογές έργων του Μουσείου του Λούβρου. Μια διαδρομή ουσιαστικά 3.000 χρόνων ιστορίας μέσα από πορτρέτα παιδιών, γυναικών, διάσημων αντρών, βασιλέων και ευγενών, μερικά εκ των οποίων, πασίγνωστα και εμβληματικά, συμπεριλαμβάνονται σε αυτήν τη πλούσια συλλογή αντιπροσωπευτικών αριστουργημάτων μεγάλων καλλιτεχνών. Έργα που αποκαλύπτουν τη λειτουργία και τους συμβολισμούς του πορτρέτου σε κάθε εποχή και παρουσιάζονται όχι γραμμικά αλλά σε θεματικές ενότητες.
ΕΘΝΙΚΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ - ΜΟΥΣΕΙΟ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΣΟΥΤΣΟΥ, Βασ. Κωνσταντίνου 50,
Έως τις 28/3/22
Δευτ., Πέμ.-Κυρ. 10:00-18:00, Τετ. 10:00-21:00
Θεόφιλος, Ο τσολιάς της ζωγραφικής
Ενενήντα έξι έργα από ιδιωτικές συλλογές και το Μουσείο Θεόφιλου του δήμου Μυτιλήνης σε μια μνημειώδη έκθεση για τον μεγάλο λαϊκό μας ζωγράφο, τον άνθρωπο που η Ιστορία ταυτίζει όσο λίγους καλλιτέχνες του εικοστού αιώνα με την παράδοση της χώρας και του λαού του. Παθιασμένος με την Ελλάδα και ο ίδιος, μετέφερε μέσω του χρωστήρα του μια ανεπιτήδευτη και δυνατή ζωγραφική έκφραση, μέσω της οποίας οραματίστηκε έναν κόσμο του καλού και της αγνότητας. Μια έκθεση με κορυφαία έργα του, όπου αντικατοπτρίζεται η ονειρική και έντιμη σχέση του με τα θέματά του από την αρχαιοελληνική ιστορία και μυθολογία, την Επανάσταση του ’21 και το κρητικό θέατρο αλλά και τη σύγχρονη ζωή, τα οποία αποτελούν ένα εξαιρετικό πανόραμα του συνολικού έργου του φουστανελά που στην εποχή του λοιδορήθηκε και απαξιώθηκε μέχρι να τον ανακαλύψει ο σπουδαίος Έλληνας της Γαλλίας, ο Teriade, και να τον τοποθετήσει στην πρώτη γραμμή της ελληνικής και διεθνούς δημιουργίας.
Ίδρυμα Θεοχαράκη, Βασιλίσσης Σοφίας 9 & Μέρλιν 1, 210 3611206
Έως τις 3/2. Δευτ.-Κυρ. 10:00-18:00, Πέμ. 10:00-20:00
ΚΑΛΛΟΣ. Η υπέρτατη ομορφιά
Δέκα θεματικές ενότητες (Θεϊκό Κάλλος, Δαιμονικό Κάλλος, Αρχαϊκό και Κλασικό/Ελληνιστικό Κάλλος, Καλλιστεία Θεοτήτων, Αρπαγές Κάλλους, Καλοί και Καλαί στην Αρχαιότητα, Θνητών Κάλλος, Αθλητικό και Πολεμικό/Ηρωικό Κάλλος, Ωραίοι Άωροι, Καλλωπισμός), μέσα από τις οποίες αποκαλύπτονται οι πολλαπλές πτυχές της έννοιας του κάλλους στην καθημερινή ζωή και στη φιλοσοφική σκέψη του αρχαίου ελληνικού κόσμου. Ο συνδυασμός φυσικής ομορφιάς και ψυχικής αρετής τόσο στο γυναικείο όσο και στο ανδρικό φύλο αποτελεί το ιδεώδες που εκφράστηκε μέσα από την ποίηση και τη φιλοσοφία. Τριακόσια πολύτιμα εκθέματα από πενήντα δύο συλλογές, μουσεία και εφορείες αρχαιοτήτων από την Ελλάδα, την Ιταλία και το Βατικανό παρουσιάζονται για πρώτη φορά εκτός του μόνιμου χώρου τους, συμπληρώνοντας αυτή την τόσο ξεχωριστή παρουσίαση και αποδίδοντας εξαιρετικά το ιδεώδες του κάλλους.
Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, Νεοφύτου Δούκα 4 / Βασιλίσσης Σοφίας & Ηροδότου 1, 210 7228321-3
Έως τις 16/1. Δευτ., Τετ., Σάβ. 10:00-17:00, Πέμ.-Παρ. 10:00-20:00, Κυρ. 11:00-17:00, Τρ. κλειστό
Ρένα Παπασπύρου, Βρυάξιδος 11 & Ασπασίας: Η άγνωστη όψη
Ένας ειδικά διαμορφωμένος γωνιαίος τοίχος που θυμίζει έντονα παλιά κατοικία σε αποσύνθεση, αφού η καλλιτέχνις Ρένα Παπασπύρου όντως έχει τοποθετήσει εκεί αποτοιχισμένες επιφάνειες που απέσπασε από μια ερειπωμένη μονοκατοικία στη συμβολή των οδών Βρυάξιδος 11 και Ασπασίας στο Παγκράτι, που σήμερα πια έχει κατεδαφιστεί – σε αυτή την περιοχή γεννήθηκε και μεγάλωσε η καλλιτέχνις, και γνώριζε από παιδί τη συγκεκριμένη κατοικία. Πρόκειται για τμήματα-σπαράγματα που αποκόλλησε η ίδια κυρίως κατά τη διάρκεια του πρώτου lockdown την άνοιξη του 2020 (είχε ξεκινήσει το 2015, αλλά διέκοψε τη διαδικασία), ακολουθώντας τη μέθοδο της συγκόλλησης και αποκόλλησης χαρτιού, αποκαλύπτοντας σταδιακά την πίσω και αθέατη όψη των εξωτερικών τοίχων του κτιρίου, σε πολλούς από τους οποίους διακρίνονται αποτυπώματα από γκράφιτι, διαστρωματώσεις και άλλα ίχνη που συσσωρεύτηκαν μέσα στον χρόνο από τις ανθρώπινες επεμβάσεις και τις καιρικές συνθήκες. Μια εγκατάσταση που αποτελεί την ανασύσταση ενός τοίχου που δεν υπήρξε ποτέ αλλά και ένα αλληγορικό έργο που παραπέμπει στην προσωπική σχέση της Παπασπύρου με την ύλη, τη μνήμη και την πόλη.
Στέγη, φουαγέ ισογείου, λεωφ. Ανδρέα Συγγρού 107, 211 1981784
Έως τις 27/2 . Τετ.-Κυρ. 19:00-23:30, ελεύθερη είσοδος με δελτίο εισόδου
Σωτήρης Σόρογκας - Ο χρόνος της μνήμης στον εικαστικό λόγο του
Μια μικρή «αναδρομική», καθώς στις πέντε ενότητες της έκθεσης παρουσιάζονται αντιπροσωπευτικά έργα του σημαντικού ογδοντάχρονου καλλιτέχνη απ’ όλη την πορεία της εικαστικής του δημιουργίας. Σχέδια και μεγάλων διαστάσεων καμβάδες με κάρβουνο, όπου κυριαρχούν το λευκό και το μαύρο, και το απαστράπτον λευκό που τον χαρακτηρίζει, καθώς απλώνεται επάνω στην επιφάνεια του καμβά, όπου συνθέτει μνήμες φθοράς, είναι ο πυρήνας της ουσίας του ζωγραφικού του λόγου. Ένα μινιμαλιστικό ζωγραφικό σύμπαν μιας λιτής χρωματικής γκάμας από μαύρο, θαμπό γκρίζο και ελάχιστο κόκκινο μέχρι ξεθωριασμένο γαλάζιο, που περιέχει όμως και τα γεώδη της σκουριάς και φωτοσκιάσεις, όλα απόρροια της λιτότητας, που είναι το κυρίαρχο χαρακτηριστικό της ιδιοσυγκρασίας του. Μια εργογραφία σαν απόσταγμα μιας εποχής και μιας έντιμης ζωής: πέτρες δουλεμένες με ρεαλιστική φωτογραφική πιστότητα, άλογα σε παραλλαγές, πορτρέτα ζωγραφισμένα με ήπιες φωτοσκιάσεις –κατά τον ζωγράφο με χαρακτηριστικά επιτύμβιων–, ανοίγματα-μαύρες τρύπες σαν πηγάδια που προκαλούν την αγωνία του παρατηρητή.
Ίδρυμα Β&Ε Γουλανδρή, Ερατοσθένους 13, 210 7252895
Έως τις 3/4 . Τετ.-Κυρ. 10:00-18:00, Παρ. 10:00-20:00
Επίσης:
Επισκεφθείτε τους «Θησαυρούς Φιλελληνικής Ζωγραφικής» της Συλλογής του Ιδρύματος Αντωνίου Ε. Κομνηνού στο Μπενάκη, την κεντρική έκθεση του 62ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης «Ο κανόνας του παιχνιδιού» στην Project Gallery και τη νέα ατομική του Γιάννη Αδαμάκου στην Πινακοθήκη του δήμου Αθηναίων, που έχει πάρει παράταση.
Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.
To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.