Θεσσαλονίκη, κοιτίδα ενός εγχώριου εναλλακτικού ήθους

Μπάμπης Αργυρίου Facebook Twitter
Μια ευγενής και διακριτική μορφή, σύμφωνα με πάσα μαρτυρία, προτιμούσε να χρησιμοποιεί τον όρο «ανεκτίμητος» αντί για το «υποτιμημένος» και πιστεύω ότι το ίδιο ισχύει και για τον ίδιον. 
0

ΝA ΠΡΟΣΘΕΣΩ ΚΙ ΕΓΩ από εδώ έναν πενιχρό –σε σχέση με την σημασία του εκλιπόντος στη διάδοση της «εναλλακτικής» ροκ κουλτούρας και αισθητικής στην ταλαίπωρη και πολιτισμικά ξενοφοβική τούτη χώρα– φόρο τιμής στον Μπάμπη Αργυρίου που, όπως πληροφορηθήκαμε χθες, μας αποχαιρέτησε αποτελειωμένος από Covid καθώς νοσούσε από σοβαρό υποκείμενο νόσημα εδώ και χρόνια. 

Δεν τον είχα γνωρίσει προσωπικά, μόνο εμμέσως, από τα σπαράγματα της τόσο «κομβικής» δραστηριότητάς του στα μουσικά πράγματα μέσα στις δεκαετίες, από τα μέσα των ‘80s και μετά: το περιοδικό Rollin Under και το ομώνυμο δισκάδικο στη Θεσσαλονίκη (που είχα επισκεφτεί καναδυό φορές στα ‘90s), τη Lazy Dog, ίσως την πιο ασυμβίβαστα εκλεκτική ανεξάρτητη δισκογραφική εταιρεία που εμφανίστηκε στον εγχώριο εναλλακτικό μικρόκοσμο, την πλατφόρμα του Mic.gr (όπου πριν από μερικά χρόνια είχα την τιμή να κληθώ να συνεισφέρω ένα mixtape το οποίο είχα ονομάσει «down and out in the '90s»), τα κείμενά του, τα γεμάτο από ευαισθησία και ιδιοσυγκρασιακό πνεύμα βιβλία του, με τίτλους παιγνιωδώς εμπνευσμένους από τους καημούς, τις ψευδαισθήσεις, το πρωτόκολλο και τους ευσεβείς πόθους των απανταχού ψαγμένων μουσικόφιλων: «Έχω όλους τους δίσκους τους», «Προτιμώ τα παλιά τους», «Άλμπουμ διασκευών»...   

Η διαδρομή του μας υπενθυμίζει ότι η Θεσσαλονίκη υπήρξε στις δεκαετίες του ‘80 και του ‘90 η κοιτίδα ενός εγχώριου εναλλακτικού ήθους που εστίαζε στην ουσία των πραγμάτων και έβαζε τα γυαλιά στην πλαδαρή αυταρέσκεια της αθηναϊκής indie νομενκλατούρας.

Μια ευγενής και διακριτική μορφή, σύμφωνα με πάσα μαρτυρία, προτιμούσε να χρησιμοποιεί τον όρο «ανεκτίμητος» αντί για το «υποτιμημένος» και πιστεύω ότι το ίδιο ισχύει και για τον ίδιον. Γράφει αυτός ο αιώνιος «late bloomer» (αγαπούσε ιδιαίτερα τον όρο και όσους ξεκίνησαν αργά αλλά όχι πολύ αργά) στο πρώτο κεφάλαιο του «Προτιμώ τα παλιά τους», που έχει τίτλο «Ένα τ’ αριστερό»:

... Αν και τελείωσα τη σχολή σκηνοθεσίας μερικά χρόνια πριν τριανταρίσω, άφησα τα επόμενα να κυλήσουν ανεκμετάλλευτα. Με απορροφούσαν οι δουλειές και οι έρωτες όταν τους είχα, η αναζήτησή τους όταν έμενα άνεργος ή μπάκουρος, με καθυστερούσε η αναζήτηση της φοβερής ιδέας, τα χρήματα που δεν διέθετα. Πολλές φορές θέλεις να ασχοληθείς αλλά νιώθεις σαν ιστιοφόρο σε νηνεμία και το αναβάλεις μέχρι ν’ ανέβουν τα μποφόρ. Πιστεύεις ότι έχεις ολόκληρη τη ζωή μπροστά σου, και λες, ας περάσει κι αυτό το καλοκαίρι, ας απολαύσω λίγο την τεμπελιά, ας χαρώ απρόσκοπτα αυτό το μεγάλο έρωτα, ας ξεχάσω πρώτα τον πόνο του χωρισμού, ας προετοιμαστώ καλά πριν βάλω μπροστά, και μια μέρα μαθαίνεις ότι πέθανε ο αδερφός σου και το παίρνεις απόφαση ότι δεν είσαι πια ο μικρός που μπορεί να κωλοβαράει επ’ άπειρον στη σκιά του...

Rollin Under Facebook Twitter
Το δισκάδικο Rollin Under στη Σωκράτους στη Θεσσαλονίκη. Πηγή: babisargyriou

Εκτός των άλλων, η διαδρομή του μας υπενθυμίζει ότι η Θεσσαλονίκη υπήρξε στις δεκαετίες του ‘80 και του ‘90 η κοιτίδα ενός εγχώριου εναλλακτικού ήθους που εστίαζε στην ουσία των πραγμάτων και έβαζε τα γυαλιά στην πλαδαρή αυταρέσκεια της αθηναϊκής indie νομενκλατούρας.

Στην προσωπική του ιστοσελίδα υπάρχει μπόλικο υλικό για όποιον και όποια επιθυμεί να εντρυφήσει περισσότερο στην πορεία μιας ξεχωριστής –και διακριτικά ασυμβίβαστης, χωρίς τις συνήθεις ναρκισσιστικές τυμπανοκρουσίες– προσωπικότητας στη μυστική ιστορία της ελληνικής αλτερνατίβας....

Έχω αφιερώσει πολύ χρόνο στη δημιουργία άυλων σελίδων με κείμενα που δεν είναι δικά μου, επειδή με ευχαριστεί και παραδόξως με ξεκουράζει η διαδικασία, ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια της συγγραφής των βιβλίων. Δυστυχώς, βρίσκω πολύ βαρετή και ψυχοφθόρα την προώθηση και τη διαφήμιση αυτών που κάνω. Δεν μπορώ να παίρνω τηλέφωνα σε δημοσιογράφους παρακαλώντας να γράψουν κάτι για το νέο μου εγχείρημα, να ζητάω από μουσικούς να αναρτήσουν στα κοινωνικά δίκτυα μια κριτική μας για δίσκο ή συναυλία τους, δεν μου αρέσει να βάζω pop-up τα οποία σε «υποχρεώνουν» να κάνεις like… Προτιμώ να ρίχνω μπουκάλια με μηνύματα και ν’ αφήνω την τύχη να τα μεταφέρει. Εντάξει, έχει φρακάρει ο Θερμαϊκός, αλλά υπήρξαν και πολλά που έφτασαν πολύ μακριά από τη Θεσσαλονίκη και χαροποίησαν τους παραλήπτες τους...

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Daily / Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Έχει προ πολλού περάσει στην περιοχή των συμβόλων, πάνω στα οποία προβάλλονται αμφίσημα και αντιφατικά πράγματα, σαν αυτά που εξέφραζε κατά καιρούς και ο ίδιος. Μουσικά όμως, είναι αδύνατον να τον αρνηθείς, όσο κι αν θα το ήθελες ίσως.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Daily / Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Στο νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Αμερικανού κινηματογραφιστή Κεν Μπερνς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του ανθρώπου που εκτός από το μεγαλειώδες εικαστικό έργο του, πρόλαβε πριν από μισή χιλιετία να αντιληφθεί, να ανακαλύψει, να εφεύρει ή να προβλέψει τα πάντα σχεδόν, από τη βαρύτητα μέχρι τον κινηματογράφο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Daily / Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Βασισμένο σ’ ένα εκπληκτικό πρωτότυπο υλικό, αυτό το εξαίρετο ντοκιμαντέρ του Disney+ σε παραγωγή του Μάρτιν Σκορσέζε μάς μεταφέρει με μοναδικό τρόπο σ’ αυτό που βίωσαν τα μέλη του θρυλικού συγκροτήματος όταν πάτησαν για πρώτη φορά το πόδι τους σε μια Αμερική που έμοιαζε να τους έχει απόλυτη ανάγκη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Daily / Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Περί της νοσταλγίας για «τα παλιά», με αφορμή τον θάνατο του ηθοποιού Θάνου Παπαδόπουλου που έπαιξε σε εκατοντάδες ταινίες αλλά θα μείνει αξέχαστος για την εμφάνισή του ως διαπομπευόμενος «τεντιμπόις» στην ταινία «Νόμος 4000».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Daily / Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Η επανεκλογή του Τραμπ έχει αλλάξει ξαφνικά τον τόνο της δημόσιας συζήτησης, κάνοντάς την πολύ πιο φιλική ως προς τις θέσεις της «λαϊκίστικης δεξιάς».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ