Janis Rafa: Η μοναδική Ελληνίδα καλλιτέχνις στην Μπιενάλε της Βενετίας 2022

Janis Rafa: Η μοναδική Ελληνίδα καλλιτέχνιδα στην Μπιενάλε της Βενετίας 2022 μιλά στη LiFO Facebook Twitter
0

Στη λίστα με τους 213 καλλιτέχνες και καλλιτέχνιδες από όλο τον κόσμο που ανακοίνωσε η φετινή Μπιενάλε της Βενετίας, η οποία θα πραγματοποιηθεί από τις 23 Απριλίου έως τις 27 Νοεμβρίου, φιγουράρει ένα μόνο ελληνικό όνομα, εκείνο της Janis Rafa, την οποία επέλεξε για την κεντρική έκθεση στο Αρσενάλε η επιμελήτρια της 58ης διοργάνωσης Σεσίλια Αλεμάνι.

Οι καλλιτέχνες προέρχονται από 58 χώρες. 180 από αυτούς δεν έχουν παρουσιαστεί ποτέ στο παρελθόν στην κύρια έκθεση της Μπιενάλε. Η διοργάνωση έχει πάρει τον τίτλο της, «The Milk of Dreams», από ένα βιβλίο με σχέδια της σουρεαλίστριας Λεονόρα Κάρινγκτον. Στη «διιστορική» αυτή έκθεση, όπως είπε η Σεσίλια Αλεμάνι, «η παρουσία ενός μεγάλου αριθμού γυναικών και gender non-conforming καλλιτεχνών αμφισβητεί τη φιγούρα των ανδρών ως το κέντρο του σύμπαντος».

Η γεννημένη στην Αθήνα Τζάνις Ραφαηλίδου (Janis Rafa) ολοκλήρωσε την εκπαίδευσή της στη Σχολή Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου του Λιντς (2002-2012) με διδακτορικό στη video art και ήταν μέλος του προγράμματος φιλοξενίας καλλιτεχνών Rijksakademie (2013-2014) με υποτροφία από το Ίδρυμα Ωνάση. Έχει βραβευτεί από την ARTWORKS (2021).

«Δεν μπορώ να πω ακόμα πολλά πράγματα για το έργο, γιατί δεν μας επιτρέπεται, αλλά μπορώ να σας πω πώς προέκυψε η συμμετοχή μου» λέει η Τζάνις Ραφαηλίδου από το αεροδρόμιο, πριν πετάξει για Ολλανδία όπου ζει και εργάζεται.

Η πρακτική μου ταίριαξε με τη θεματολογία της Μπιενάλε και εντάχθηκε εκεί γιατί στη δουλειά μου είναι ξεκάθαρη, τα δέκα τελευταία χρόνια, η ύπαρξη μιας προβληματικής που εξετάζει τη σχέση ανθρώπου και ζώου, τη σχέση του ζωντανού και του νεκρού σώματος και πώς αυτό το αντιλαμβάνεται ο άνθρωπος και το ζώο και πώς συνυπάρχουν σε ένα περιβάλλον.

«Δεν γνωριζόμουν με τη Σεσίλια Αλεμάνι, είδε τη δουλειά μου μέσα από τα ολλανδικά πορτφόλιο που κοίταζε για την προετοιμασία της Μπιενάλε. Αυτό που γνωρίζω είναι ότι η Μπιενάλε δεν θα έχει φέτος πολλά βίντεο στις συμμετοχές, εγώ είμαι μια καλλιτέχνης που δουλεύει κυρίως με βίντεο, κινούμενη εικόνα και φιλμ, κάποια γλυπτά και βίντεο εγκαταστάσεις.

Θα έχω μια βίντεο εγκατάσταση. Είναι μια δουλειά που έχει προκύψει κατά τη διάρκεια των δυο προηγούμενων χρόνων της πανδημίας του κορωνοϊού, είναι αποτέλεσμα της έρευνας που έκανα στη διάρκεια αυτής της περιόδου.

Η πρακτική μου ταίριαξε με τη θεματολογία της Μπιενάλε και εντάχθηκε εκεί γιατί στη δουλειά μου είναι ξεκάθαρη, τα δέκα τελευταία χρόνια, η ύπαρξη μιας προβληματικής που εξετάζει τη σχέση ανθρώπου και ζώου, τη σχέση του ζωντανού και του νεκρού σώματος και πώς αυτό το αντιλαμβάνεται ο άνθρωπος και το ζώο και πώς συνυπάρχουν σε ένα περιβάλλον, το μυστικό, το μυθολογικό, η ενσωματωμένη πλέον βία στο σώμα, όσο αφορά τον άνθρωπο, τη γυναίκα, την ενδοοικογενειακή βία, όσον αφορά τον εγκλεισμό, όλα αυτά, αυτά εξετάζω και στη δουλειά μου αυτή».  

Το σύνολο της δουλειάς της Τζάνις Ραφαηλίδου συνδυάζει φιλμ, βίντεο εγκατάσταση και γλυπτική, προκειμένου να επιστήσει την προσοχή σε μια μη ανθρωποκεντρική, μη λογοκεντρική έννοια των υποκειμενικοτήτων και των τόπων.

Το έργο της κινούμενης εικόνας ισορροπεί μεταξύ μιας εμπειρικής αντίληψης τοπίων και γεγονότων και μιας αυθεντικής αναπαράστασής τους. Οι ιστορίες της βρίσκονται στο περιθώριο του αστικού περιβάλλοντος, στοιχειωμένες από αδέσποτα σκυλιά, φονικά, ξεχασμένα ερείπια, εγκατάλειψη και θάνατο.

Janis Rafa: Η μοναδική Ελληνίδα καλλιτέχνιδα στην Μπιενάλε της Βενετίας 2022 μιλά στη LiFO Facebook Twitter
Η Janis Rafa. Φωτο: David van Dartel

Νεκροί και ζωντανοί, ανθρώπινα και μη ανθρώπινα όντα συνυπάρχουν σε μια συμφωνία ονείρου και αισθησιασμού, σχηματίζοντας μια οπτική γλώσσα που βασίζεται στη σιωπή, τη σωματικότητα και την αφή.

Η κρυπτική και οικουμενική φύση αυτών των κινηματογραφικών κόσμων ξεκινά από έναν συγκεκριμένο ρεαλισμό που έχει πολύ μικρή σχέση με τη συνήθη αναπαράστασή του, την αναζήτηση του αόρατου, του μυθικού και του απόκρυφου. Τελετουργίες αποχαιρετισμού, ταφής ή ανασκαφής, υποβολής ή εκδίκησης σχηματίζουν ένα κυκλικό μοτίβο αφήγησης στο οποίο αναγνωρίζεται η μη ανθρώπινη δράση προκειμένου να αποκαλυφθούν πολιτικές και ηθικές διαστάσεις, ως ένα άλλο είδος αρχαιολογίας.

Η πρώτη της μεγάλου μήκους ταινία «Kala azar» (2020) έκανε την πρεμιέρα της στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Ρότερνταμ (βραβείο KNF) και στο New Directors/New Films στο MoMA (2021). Η ταινία έχει συμμετάσχει σε 38 κινηματογραφικά φεστιβάλ, αποσπώντας 9 βραβεία.

Janis Rafa: Η μοναδική Ελληνίδα καλλιτέχνιδα στην Μπιενάλε της Βενετίας 2022 μιλά στη LiFO Facebook Twitter
Janis Rafa, Cover Green (Gold series), 2016. Ιδιωτική Συλλογή. Courtesy the Artist. © Janis Rafa

Το 2020 τής ανατέθηκε η υλοποίηση νέου έργου από το Ίδρυμα In Between Art Film ως μέρος του πρότζεκτ «Mascarilla 19: Codes of Domestic Violence».

Το 2019 παρουσίασε την πρώτη της μουσειακή ατομική έκθεση στο Μουσείο Centraal της Ουτρέχτης.

Η δουλειά της έχει εκτεθεί σε διάφορους χώρους, μεταξύ των οποίων: Μπιενάλε Βουκουρεστίου (2021), Ατομική Έκθεση Centraal Museum (NL, 2019), Goethe-Institut (GR, 2021), MAXXI (2020), State of Concept Athens (2020) , Manifesta 12 (2018), Palazzo Medici Riccardi (2017), Center d'art Contemporain Chanot (2017), Mardin Biennial (2018), Kunsthalle Munster (2017), EYE Filmmuseum (2016/ 2021), Palazzi (2021 Stroz). Το έργο της Ράφα αποτελεί μέρος πολλών θεσμικών και ιδιωτικών συλλογών, μεταξύ των οποίων το Μουσείο Stedelijk, το Μουσείο Centraal, το Μουσείο Voorlinden και το Fondazione In Between Art Film.

Janis Rafa: Η μοναδική Ελληνίδα καλλιτέχνιδα στην Μπιενάλε της Βενετίας 2022 μιλά στη LiFO Facebook Twitter
Janis Rafa, I am the daughter of a sheep. Courtesy the Artist. © Janis Rafa
Janis Rafa: Η μοναδική Ελληνίδα καλλιτέχνιδα στην Μπιενάλε της Βενετίας 2022 μιλά στη LiFO Facebook Twitter
Janis Rafa, A sign of prosperity to the dreamer, 2014. Courtesy the Artist. © Janis Rafa
Janis Rafa: Η μοναδική Ελληνίδα καλλιτέχνιδα στην Μπιενάλε της Βενετίας 2022 μιλά στη LiFO Facebook Twitter
Janis Rafa, Requiem to a Shipwreck (Requiem#1), 2014. Film still. Courtesy the Artist. Museum Voorlinden. © Janis Rafa
Janis Rafa: Η μοναδική Ελληνίδα καλλιτέχνιδα στην Μπιενάλε της Βενετίας 2022 μιλά στη LiFO Facebook Twitter
Janis Rafa, Lacerate, 2020. Film still, single-channel video with sound, 16 min. Courtesy the Artist. Fondazione In Between Art Film. © Janis Rafa
Janis Rafa: Η μοναδική Ελληνίδα καλλιτέχνιδα στην Μπιενάλε της Βενετίας 2022 μιλά στη LiFO Facebook Twitter
Janis Rafa, Winter came early. Courtesy the Artist. © Janis Rafa
Janis Rafa: Η μοναδική Ελληνίδα καλλιτέχνιδα στην Μπιενάλε της Βενετίας 2022 μιλά στη LiFO Facebook Twitter
Janis Rafa, Whoever owns the ground from the depth of the earth to the height of the sky. Courtesy the Artist. © Janis Rafa
Janis Rafa: Η μοναδική Ελληνίδα καλλιτέχνιδα στην Μπιενάλε της Βενετίας 2022 μιλά στη LiFO Facebook Twitter
Janis Rafa, Take 11: What remains is a wound disembodied. Courtesy the Artist. © Janis Rafa
Janis Rafa: Η μοναδική Ελληνίδα καλλιτέχνιδα στην Μπιενάλε της Βενετίας 2022 μιλά στη LiFO Facebook Twitter
Janis Rafa, Father gravedigger. Courtesy the Artist. © Janis Rafa
Janis Rafa: Η μοναδική Ελληνίδα καλλιτέχνιδα στην Μπιενάλε της Βενετίας 2022 μιλά στη LiFO Facebook Twitter
Janis Rafa, If i ever get a monument chickens will do it for me (REQUIEM#3). Courtesy the Artist. © Janis Rafa
Janis Rafa: Η μοναδική Ελληνίδα καλλιτέχνιδα στην Μπιενάλε της Βενετίας 2022 μιλά στη LiFO Facebook Twitter
Janis Rafa, The fear of leaving the animal forever forgotten under the ground. Courtesy the Artist. © Janis Rafa
Janis Rafa: Η μοναδική Ελληνίδα καλλιτέχνιδα στην Μπιενάλε της Βενετίας 2022 μιλά στη LiFO Facebook Twitter
Janis Rafa, Lacetare. Courtesy the Artist. © Janis Rafa
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Λουκία Αλαβάνου: «Προτιμώ να κάνω λιγότερα έργα, θέλω να με αγγίζει βαθιά το κάθε θέμα»

PORTRAITS 2022 / Λουκία Αλαβάνου: «Προτιμώ να κάνω λιγότερα έργα, θέλω να με αγγίζει βαθιά το κάθε θέμα»

Η καλλιτέχνις που τον ερχόμενο Απρίλιο θα εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην 59η Μπιενάλε της Βενετίας νιώθει ότι βρίσκεται απολύτως στο στοιχείο της όταν ασχολείται με την τεχνολογία εικονικής πραγματικότητας και με μία ταινία αυτού του είδους, που βασίζεται στην τραγωδία του Σοφοκλή Οιδίπους επί Κολωνώ και είναι γυρισμένη με ερασιτέχνες Ρομά ηθοποιούς, θα συμμετέχει στη μητέρα όλων των Μπιενάλε.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Το «The Milk of Dreams» της Λεονόρα Κάρινγκτον θα είναι ο τίτλος της 59ης Μπιενάλε Βενετίας

Πολιτισμός / «The Milk of Dreams»: Η 59η Μπιενάλε Βενετίας εμπνέεται τον τίτλο της από τη σουρεαλίστρια Λεονόρα Κάρινγκτον

Ο τίτλος της έκθεσης αναφέρεται σε ένα βιβλίο, καλύτερα σε ένα σημειωματάριο της Κάρινγκτον που κρατούσε στο Μεξικό με σχέδια και ιστορίες που έλεγε στα παιδιά της
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κατσαδιώτης

Εικαστικά / «Tα έργα μου είναι σκοτεινά, αλλά δεν τα έχω σκεφτεί ποτέ ως προκλητικά»

Μία μέρα μετά τον βανδαλισμό των έργων του από τον βουλευτή της Νίκης, ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης μιλά στη LiFO για τη δουλειά του που προκάλεσε τέτοιες αντιδράσεις σε συγκεκριμένες ομάδες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια πολύ καλή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Εικαστικά / «Μια πολύ κακή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Πώς η ανάγκη μιας κολεκτίβας καλλιτεχνών για χώρο εξελίχθηκε σε ένα από τα πιο φιλόξενα κουίρ σποτ στο κέντρο της πόλης: Μέσα από τις αφηγήσεις των παιδιών που το έφτιαξαν και το έζησαν.  
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Εικαστικά / Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Η Tate Modern φέρνει στις αίθουσές της μια έκθεση για έναν «larger than life» περφόρμερ. Η πορεία του νεαρού αγοριού από το ήσυχο προάστιο Sunshine της Μελβούρνης που έγινε παγκοσμίως διάσημη προσωπικότητα στον χώρο του πολιτισμού, χάρη στον εξωφρενικό, πολύπλοκο και δημιουργικό χαρακτήρα του και άφησε ανεξίτηλο και αδιαμφισβήτητο αποτύπωμα στη σύγχρονη τέχνη και πέρα από αυτήν. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Εικαστικά / Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Η ανιψιά του μεγάλου ζωγράφου, Χριστίνα Μόραλη, ανοίγει για πρώτη φορά τις πόρτες του ανακαινισμένου εργαστηρίου του στην Αθήνα για να μας ξεναγήσει σε όλους τους χώρους αλλά και να μας δείξει άγνωστα έργα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Πολιτισμός / Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Η συνεργασία του Μουσείου Μπενάκη με το Musée du Quai Branly στο Παρίσι φέρνει στο σήμερα το μεγάλο ερώτημα, που προέκυψε τη δεκαετία του 1930 και απασχόλησε τους σουρεαλιστές αλλά και την επιστημονική κοινότητα της εποχής, σχετικά με το τι θεωρούμε αντικείμενο τέχνης. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Εικαστικά / Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Ένας από τους κορυφαίους εν ζωή καλλιτέχνες της Βρετανίας, και από τους πιο ακριβούς, θα δει στα 87 του χρόνια να οργανώνεται τον Απρίλιο η μεγαλύτερη μέχρι σήμερα αναδρομική έργων του στη δεύτερη πατρίδα του, τη Γαλλία, στο Fondation Louis Vuitton.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Εικαστικά / Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Μια σύγχρονη και κριτική ανάγνωση των θαυμαστών ερμαρίων με αξιοπερίεργα αντικείμενα της Αναγέννησης από 78 σύγχρονους εικαστικούς, με «αφηγήσεις» ενός φανταστικού κόσμου και τις αντιστοιχίες του στις πραγματικότητες του σήμερα, στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ