Άννα Νετρέμπκο – Βαλέρι Γκεργκίεφ: Οι καλλιτέχνες δεν γίνεται να μην παίρνουν θέση σε έναν πόλεμο

Νετρέμπκο – Γκεργκίεφ Facebook Twitter
Η Νετρέμπκο έχει δηλώσει από το 2012 ότι εκτιμά την «ισχυρή ανδρική ενέργεια» του Πούτιν αλλά αυτό σε ειρηνικούς καιρούς δεν θα ήταν αρκετό για να αλλάξουν γνώμη οι εκατομμύρια θαυμαστές της φωνής της.
0

Ο γενικός διευθυντής της Μετροπόλιταν Όπερα Πίερ Γκελμπ ήταν σαφής: «Δεν μπορούμε πλέον να συνεργαζόμαστε με καλλιτέχνες ή ιδρύματα που υποστηρίζουν τον Πούτιν ή υποστηρίζονται από αυτόν» είπε στο μήνυμά του, προσθέτοντας ότι «παρά το γεγονός ότι πιστεύουμε ακράδαντα στη θερμή φιλία και την πολιτιστική ανταλλαγή που διαχρονικά υπάρχει μεταξύ καλλιτεχνών και πολιτιστικών οργανισμών της Ρωσίας και των Ηνωμένων Πολιτειών, η ΜΕΤ θα ακολουθήσει αυτή την πολιτική μέχρι να σταματήσει η εισβολή και η αιματοχυσία, να αποκατασταθεί η τάξη και να γίνουν επανορθώσεις».

Αυτή η δήλωση προκαλεί αναταράξεις στον κορυφαίο οργανισμό που συνεργάζεται με Ρώσους τραγουδιστές και διατηρεί συνεργασία με το Θέατρο Μπολσόι της Μόσχας, και φυσικά με τη σoύπερ σταρ της όπερας Άννα Νετρέμπκο, που σύμφωνα με τον προγραμματισμό θα τραγουδήσει «Τουραντό» του Πουτσίνι στις 30 Απριλίου και οι εμφανίσεις της είναι σχεδόν sold-out.

Μέχρι σήμερα δεν έχει ανακοινωθεί τίποτα περί ακύρωσης και η προπώληση των ελάχιστων εισιτηρίων που έχουν μείνει αδιάθετα είναι ακόμα ανοιχτή.

Οι δυο περιπτώσεις της Νετρέμπκο και του Γκεργκίεφ έχουν ένα κοινό σημείο που ακούει στο όνομα Πούτιν. Ο Γκεργκίεφ, που ταξιδεύει συχνά με το προεδρικό αεροπλάνο, σιωπά. Περιμένει και πιστεύει ότι οι εξελίξεις θα κάνουν τα πράγματα να ξεχαστούν. Από την άλλη η πιο «αφελής» Νετρέμπκο μιλά και οδηγείται σε μονοπάτια λίγο γραφικά και ανόητα.

Η Νετρέμπκο έκανε την πρώτη της «δήλωση» στο Instagram, θέλοντας να πάρει αποστάσεις, γράφοντας: «Έχω πολλούς φίλους στην Ουκρανία και ο πόνος και η ταλαιπωρία μού ραγίζουν την καρδιά. Θέλω αυτός ο πόλεμος να σταματήσει και οι άνθρωποι να ζήσουν ειρηνικά. Το ελπίζω και γι' αυτό προσεύχομαι». Πρόσθεσε επίσης: «Δεν είναι σωστό να αναγκάζονται καλλιτέχνες ή δημόσια πρόσωπα να εκφράσουν ανοιχτά τις πολιτικές απόψεις τους και να αποκηρύξουν την πατρίδα τους». 

Όμως, όπως φαίνεται, η αντίθεσή της απλώς στον πόλεμο δεν είναι αρκετή.

Η σχέση της με τον Πούτιν είναι γνωστή, τον θαυμάζει και, ενώ δεν υπάρχει αναφορά φυσικά στο όνομά του, η ίδια διεκδικεί το δικαίωμα να είναι «απολιτίκ». 

Η Νετρέμπκο έχει δηλώσει από το 2012 ότι εκτιμά την «ισχυρή ανδρική ενέργεια» του Πούτιν αλλά αυτό σε ειρηνικούς καιρούς δεν θα ήταν αρκετό για να αλλάξουν γνώμη οι εκατομμύρια θαυμαστές της φωνής της. Γιόρτασε στο Κρεμλίνο τα 50ά γενέθλιά της, η οικειότητά της με τον Ρώσο πρόεδρο την κάνει υπερήφανη και δεν το έκρυψε ποτέ.

Οι τωρινές δηλώσεις της έρχονται σε μια περίοδο εξαιρετικά δύσκολη για τις σχέσεις των ρωσικών κρατικών ιδρυμάτων και των καλλιτεχνών που είναι φίλοι ή κοντά στον Πούτιν.

Με τον πολιτιστικό τομέα της Ρωσίας να αποτελεί μεγάλο οικονομικό κεφάλαιο για τη χώρα, οι όπερες και οι πολιτιστικοί χώροι παγκοσμίως προχωρούν σε ένα εμπάργκο που είναι και οικονομικό, παίρνοντας θέση απέναντι σε μια χώρα που διοικείται από έναν σκληρό, απόλυτο, ομοφοβικό, επικίνδυνο ηγέτη που εκσφενδονίζει απειλές κατά της παγκόσμιας κοινότητας.

Νετρέμπκο – Γκεργκίεφ Facebook Twitter
Η Σκάλα επιβεβαίωσε τη διακοπή των σχέσεων με τον Γκεργκίεφ, που μαζί με τη Νετρέμπκο είναι οι πιο γνωστοί φίλοι του Πούτιν στη Δύση. Φωτ.: Getty Images/Ideal Image

Μάλιστα, η σχέση της Νετρέμπκο με τη ΜΕΤ δεν είναι η μόνη που μπαίνει στον πάγο, μπαίνει και η συνεργασία με τα Μπολσόι, που λήγει προς το παρόν.

Η Νετρέμπκο εμφανίζεται με τον σύζυγό της στη Philharmonie του Έλβα στο Αμβούργο με εισιτήρια που αγγίζουν τα 440 ευρώ. Είναι λογικό να ανησυχεί και για τις εμφανίσεις και για τις πιθανές αντιδράσεις του κοινού. Και είναι λογικό κάθε ακύρωση να είναι σοβαρή μετά από μια διετία πανδημίας.

Μετά τις εμφανίσεις της στο Αμβούργο, στις 9 Μαρτίου, θα εμφανιζόταν στη Σκάλα του Μιλάνου για κάποιες παραστάσεις της Adriana Lecouvreur.

Κάποιες φήμες υποστήριξαν ότι η διάσημη σοπράνο είχε παραιτηθεί, επίσημα για λόγους υγείας. Όμως η Νετρέμπκο με μια βιτριολική ανάρτηση στο προφίλ της στο Instagram, την οποία δημοσιεύει άρθρο της Repubblica λέει: «Δεν είναι αλήθεια (ότι είναι άρρωστη). Είμαι καλά, αλλά δεν έρχομαι».

Η και με αυστριακή υπηκοότητα Νετρέμπκο, κάτοικος Βιέννης, αντιμετωπίζει το ενδεχόμενο να μην κριθεί από τούδε και στο εξής μόνο για τη φωνή της, γίνεται επιθετική, καθώς δεν θέλει να δει την περιουσία της, που αποτιμάται σχεδόν στα έξι εκατομμύρια δολάρια, να μειώνεται. Είναι η χρυσή εποχή της και οι εμφανίσεις με τον σύζυγό της αποφέρουν εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ ή δολάρια στο ταμείο τους.

Νετρέμπκο – Γκεργκίεφ Facebook Twitter

Πονοκέφαλος για τη Σκάλα, που μαζί με τις δηλώσεις της Νετρέμπκο έχουν να αντιμετωπίσουν και τη σπαζοκεφαλιά της αντικατάστασης του έτερου φίλου του Πούτιν, του σπουδαίου μαέστρου Βαλέρι Γκεργκίεφ, για τη δεύτερη βραδιά της «Ντάμα Πίκα» του Τσαϊκόφσκι. 

Η Σκάλα επιβεβαίωσε τη διακοπή των σχέσεων με τον Γκεργκίεφ, που μαζί με τη Νετρέμπκο είναι οι πιο γνωστοί φίλοι του Πούτιν στη Δύση. Ήδη ο Γκεργκίεφ έχει δεχτεί πιέσεις από όπερες στο Μιλάνο, το Μόναχο, το Μπάντεν-Μπάντεν και το Αμβούργο να πάρει θέση. Δύσκολα θα το κάνει, αν το κάνει θα πρέπει να εγκαταλείψει το θέατρο Μαριίνσκι στην Αγία Πετρούπολη, που είναι κρατικό.

Το πρωί της Δευτέρας το Φεστιβάλ Riga Jurmala στη Λετονία και το Φεστιβάλ της Λουκέρνης στην Ελβετία αποφάσισαν να ακυρώσουν επερχόμενες εκδηλώσεις με τον κορυφαίο μαέστρο, που ήταν προγραμματισμένες για τις 21 και 22 Αυγούστου.

Η δήλωση του καλλιτεχνικού διευθυντή του Φεστιβάλ της Λουκέρνης Michael Haefliger έλεγε, ανάμεσα σε άλλα, ότι οι ακυρώσεις έγιναν «ενόψει των πολεμικών πράξεων της Ρωσίας που παραβιάζουν το διεθνές δίκαιο. Στέλνουμε ένα σαφές μήνυμα αλληλεγγύης στον λαό της Ουκρανίας».

Το φεστιβάλ της Λετονίας ακυρώθηκε εντελώς «λόγω του τραγικού πολέμου στην Ουκρανία. Αυτή δεν είναι μια εύκολη απόφαση, αλλά σε μια εποχή τέτοιας ανθρώπινης τραγωδίας δεν βλέπουμε τρόπο να προχωρήσουμε. Καταδικάζουμε κατηγορηματικά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία» όπως γράφει η ανακοίνωση.

Ο Γκεργκίεφ επρόκειτο να εμφανιστεί με το Θέατρο Μαριίνσκι στο λετονικό φεστιβάλ, σε δύο συναυλίες, ενώ ακυρώσεις εμφανίσεών του έγιναν και από το Carnegie Hall και τη Φιλαρμονική του Μονάχου, που μέχρι τώρα δεν είχε αντιδράσει στις ομοφοβικές δηλώσεις του και στη συναυλία του στην Παλμύρα για τον δικτάτορα της Συρίας Άσαντ.

Νετρέμπκο – Γκεργκίεφ Facebook Twitter
Φωτ.: Getty Images/Ideal Image

Αλλά είναι η ώρα να στείλουν ένα σκληρό τελεσίγραφο: είτε θα αποστασιοποιηθεί από τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, είτε θα λυθούν τα συμβόλαια μαζί του. Και μάλιστα ο ατζέντης του, Μάρκους Φέλσνερ, τον εγκαταλείπει. «Έχει καταστεί αδύνατο για εμάς να υπερασπιζόμαστε τα συμφέροντα του Γκεργκίεφ, ενός από τους μεγαλύτερους μαέστρους όλων των εποχών, οραματιστή καλλιτέχνη, που πολλοί από εμάς θαυμάζουμε, ο οποίος δεν πρόκειται ή δεν μπορεί να αποσύρει δημοσίως την επί μακρόν εκφρασμένη υποστήριξη σε ένα καθεστώς που διαπράττει τέτοια εγκλήματα» ανακοίνωσε ο Μάρκους Φέλσνερ.

Η Φιλαρμονική της Βιέννης πρέπει επίσης να αναρωτηθεί, όπως γράφει το Crescendo: «Γιατί τόσο αργά;». Ποιο ήταν το νόημα του αποχωρισμού με τον μαέστρο μόνο όταν η πίεση έγινε πολύ μεγάλη από το κοινό; Ο Γκεργκίεφ έχει προδώσει το ουμανιστικό πνεύμα της μουσικής εδώ και πολλά χρόνια».

Οι δυο περιπτώσεις της Νετρέμπκο και του Γκεργκίεφ έχουν ένα κοινό σημείο που ακούει στο όνομα Πούτιν. Ο Γκεργκίεφ, που ταξιδεύει συχνά με το προεδρικό αεροπλάνο, σιωπά. Περιμένει και πιστεύει ότι οι εξελίξεις θα κάνουν τα πράγματα να ξεχαστούν.

Από την άλλη η πιο «αφελής» Νετρέμπκο μιλά και οδηγείται σε μονοπάτια λίγο γραφικά και ανόητα. Δεν έχει ιδέα από πολιτική αλλά άνοιξε τους Ολυμπιακούς Αγώνες στο πλευρό του Πούτιν. Η αφέλειά της δεν μπορεί να την προστατεύσει από αυτά που έχει μέχρι σήμερα υποστηρίξει και δεν πρόκειται να αποκηρύξει, όπως φαίνεται.

Άλλωστε η μεγάλη ζημιά έχει γίνει. Δεν πρόκειται να ζητήσει συγγνώμη, φέρεται αλαζονικά, στρέφοντας την πλάτη στη Σκάλα του Μιλάνου και δεν καταλαβαίνει ότι το παράδειγμα της συμπεριφοράς της είναι αυτό που ακριβώς δεν χρειάζονται οι πολιτιστικοί οργανισμοί σε όλο τον κόσμο. 

Οι μέρες που θα ξημερώσουν θα είναι εξαιρετικά οδυνηρές σε όλα τα επίπεδα. Και για καλλιτέχνες τέτοιου βεληνεκούς έχουν να κάνουν και με το μη ευκαταφρόνητο ταμείο τους. Κάθε ανάρτηση της Νετρέμπκο είναι σε βάρος της. Κανένας δεν έχει ανάγκη ούτε την αλαζονεία ούτε την νεκρική σιγή. Οι καλλιτέχνες δεν μπορεί να μην παίρνουν θέση σε έναν πόλεμο. Ακόμα και όταν δεν βολεύει.






 

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Η Ματούλα Κουστένη βουτά στα άδυτα μιας βαθιάς φιλίας, αυτής των Γιόζεφ Γιόακιμ και Γιοχάνες Μπραμς, που στηρίχτηκε στην καλλιτεχνική ιδιοφυΐα και τη χημεία αυτών των δύο μουσικών, αφήνοντας ένα μοναδικό ενθύμιο, το Κοντσέρτο για Βιολί και Ορχήστρα που υπογράφει -ποιος άλλος;- o Γιοχάνες Μπραμς.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Συναυλία Μαλερ

Μουσική / Ένας έξοχος Μάλερ του Κουρεντζή στο Μέγαρο

Ο Κουρεντζής βημάτισε αργά πάνω στο λεπτό σκοινί που συνδέει το υπαρκτό και του μαγικό, του εδώ και του επέκεινα, και με αδρές κινήσεις δεν παρουσίασε απλώς το Adagietto αλλά εξήγησε στον ακροατή κάθε του συλλαβή
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΜΠΙΔΗΣ