Η έκθεση «Ανοικτοί Ορίζοντες. Αρχαία ελληνικά ταξίδια και επαφές», προϊόν δημιουργικής συνέργειας του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου και του Μουσείου της Μελβούρνης, υπό την αιγίδα του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού και των μουσείων της Βικτώριας Αυστραλίας, θα φιλοξενείται έως τις 14 Αυγούστου 2022 στο Μουσείο της Μελβούρνης στην Αυστραλία.
Οι αρχαίοι Έλληνες υπήρξαν σπουδαίοι ταξιδευτές. Από νωρίς στην ιστορία τους εστίασαν το ενδιαφέρον τους στη θάλασσα. Ζώντας σε μια ορεινή λωρίδα γης στη νότια Ευρώπη που ήταν περικυκλωμένη από νησιά, ανέπτυξαν μια ισχυρή ναυτική δύναμη που ήρθε σε επαφή με μακρινούς τόπους και ανθρώπους.
Από τους καλύτερους ναυτικούς της Μεσογείου, οι αρχαίοι Έλληνες αντάλλασσαν αγαθά και ιδέες· αναζητούσαν νέους τόπους για μόνιμη ή περιστασιακή διαμονή· επέκτειναν τη δύναμή τους όχι μόνο ειρηνικά αλλά και βίαια. Αυτά τα ταξίδια άνοιξαν τους πνευματικούς τους ορίζοντες, επηρέασαν τις θρησκευτικές πεποιθήσεις τους και διαμόρφωσαν τις καλλιτεχνικές αναζητήσεις τους. Η αλληλεπίδραση με μακρινούς ανθρώπους και τόπους ήταν καθοριστική για τη δημιουργία του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού.
Μέσα από σαράντα τέσσερα εμβληματικά έργα τέχνης του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, που καλύπτουν μια χρονική περίοδο τεσσάρων χιλιετιών, ο επισκέπτης πλοηγείται σε καινούργιες θάλασσες της αρχαίας ελληνικής ιστορίας.
Μέσα από σαράντα τέσσερα εμβληματικά έργα τέχνης του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, που καλύπτουν μια χρονική περίοδο τεσσάρων χιλιετιών, ο επισκέπτης πλοηγείται σε καινούργιες θάλασσες της αρχαίας ελληνικής ιστορίας.
Από την αρχαιότητα οι Έλληνες έχουν μια ευρέως κοινή γεωλογική κληρονομιά, τη Μεσόγειο Θάλασσα. Τα εκθέματα χρονολογούνται από την Πρώιμη Εποχή του Χαλκού έως τη Ρωμαϊκή Περίοδο και αντιπροσωπεύουν περιόδους οικονομικού και πολιτιστικού εμπορίου μεταξύ της Ελλάδας και των γειτόνων της.
Το νήμα που διαπερνά την έκθεση αφορά το πώς τα ταξίδια και οι επαφές με άλλους λαούς και πολιτισμούς ζωογόνησαν το πνεύμα και επέδρασαν στο αρχαιοελληνικό γίγνεσθαι. Τα εκθέματα, τα οποία παρουσιάζονται σε τρεις άξονες και οκτώ θεματικούς σταθμούς, εικονογραφούν την ελληνική εμπορική διασπορά αλλά και τις πολεμικές αναταράξεις, τις ακμάζουσες ελληνικές αποικίες αλλά και τις παροικίες ξένων στον ελλαδικό χώρο, τις εγχώριες θρησκευτικές αντιλήψεις αλλά και την ενσωμάτωση νέων λατρευτικών στοιχείων. Είναι ένα εκκρεμές που αέναα κινείται μεταξύ της αρχαιοελληνικής ιδιοσυγκρασίας και διαμορφωτικών εμπειριών μέσα από την επικοινωνία.
Ανάμεσα στα εξαιρετικά αντικείμενα που προέρχονται από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο και ταξίδεψαν στη Μελβούρνη είναι και μια εντυπωσιακή μαρμάρινη Σφίγγα, ένα γυναικείο κεφάλι με το σώμα φτερωτού λιονταριού, που εκτίθεται για πρώτη φορά εκτός του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, ένας αμφιπρόσωπος κάνθαρος στον οποίο αντιπαραβάλλονται ένα ερυθροβαφές πρόσωπο λευκής γυναίκας και το πρόσωπο μιας Αιθιόπισσας, ένας αττικός ερυθρόμορφος κιονωτός κρατήρας με παράσταση Ηρακλή που επιτίθεται στον Βούσιρι, βασιλιά της Αιγύπτου, ένα χρυσό αβαθές κύπελλο με ανάγλυφη διακόσμηση που αποδίδει θαλασσινό τοπίο από τη Μιδέα (Δενδρά) Αργολίδας και ένα ειδώλιο του θεού Μπες από το Ιδαίον Άντρο της Κρήτης και μια επιτύμβια στήλη της Αλεξάνδρας με την ενδυμασία της αιγυπτιακής θεότητας Ίσιδας από το αρχαίο νεκροταφείο του Κεραμεικού της Αθήνας, εκθέματα που δείχνουν την ώσμωση μέσα από την οποία προέκυψε η ιδιαίτερη πολιτισμική ταυτότητα του αρχαίου ελληνικού κόσμου.