Η εκτυφλωτική ποπ αισθητική του φωτογράφου Philippe Jarrigeon

Philippe Jarrigeon Facebook Twitter
© Philippe Jarrigeon
0

Το παλάτι των Βερσαλλιών, μια τούρτα σε σχήμα στήθους, η ηρωίδα μιας από τις πιο διάσημες ταινίες του Χίτσκοκ με την πιο χαρακτηριστική κουπ, ένα όπλο που μοιάζει ακίνδυνο, ένα κανίς με περίτεχνο κούρεμα.

Τι κοινό μπορούν να έχουν οι παραπάνω εικόνες, πέρα από το ότι φέρουν αναφορές από την ποπ κουλτούρα, και ποια σημεία σύνδεσης μπορούν να βρεθούν ανάμεσά τους, που να οδηγούν σε ένα αφήγημα που να διαθέτει συνοχή;

Ο Philippe Jarrigeon είναι ένας εντελώς «τώρα» φωτογράφος. Με λαμπρή προϋπηρεσία σε διαφορετικούς τομείς της φωτογραφίας και ζηλευτές συνεργασίες με οίκους όπως οι Chanel, Dior, Hermès, Cartier κ.ά. και περιοδικά όπως τα Dazed, Interview, W, η γαλλική και η αμερικανική Vogue, ο Γάλλος καλλιτέχνης κυκλοφόρησε μόλις την πρώτη του μονογραφία, με τίτλο «PLAY», που εντυπωσιάζει με το χιούμορ, τα εκτυφλωτικά χρώματα, τις πλαστικές υφές και τις αναρίθμητες ποπ αναφορές. 

Στις σελίδες του λευκώματος και στον φακό του Jarrigeon συνυπάρχουν η Cher Horowitz από το «Κορίτσι του Μπέβερλι Χιλς», η Calrotta Valdes από το «Vertigo» και η εμβληματική σούπα γκασπάτσο από τις αλμοδοβαρικές «Γυναίκες στα Πρόθυρα Νευρικής Κρίσης». Σαν ένα αδιάκοπο τηλεοπτικό ζάπινγκ.

«Μου αρέσει να δουλεύω με συγκεκριμένες αναφορές και να κλείνω το μάτι στη συλλογική μας οπτική μνήμη. Είμαι φαν της Chanel των αρχών των ‘80s, του Ντίσνεϊ, του Ζακ Τατί και του Μπράιαν ντε Πάλμα. Νομίζω πως έχει ενδιαφέρον τι θέση βρίσκει το καθετί από αυτά στις εικόνες μου»

«Δουλεύοντας αδιάκοπα, εδώ και 15 χρόνια, πάνω σε διαφορετικές φωτογραφικές κατηγορίες, σε περιοδικά μόδας, στη μουσική και σε εκθέσεις, είχε έρθει η στιγμή να κάνω έναν απολογισμό, να πάρω τον χρόνο μου και να συνδέσω κάποιες από όλες αυτές τις εικόνες και τα πρότζεκτ. Αλλά και να γιορτάσω» περιγράφει ο Philippe Jarrigeon σχετικά με το πώς προέκυψε αυτή η έκδοση. 

«Το όνομα “PLAY” ήρθε πολύ νωρίς στη διαδικασία γιατί το παιχνίδι είναι σημαντικό στη δουλειά μου και απαιτεί κανόνες: Ένας από αυτούς ήταν να επεξεργαστώ τα χρώματα ακολουθώντας την παλέτα του Colorama για να μπλέξω διαφορετικές ιστορίες, φωτογραφικές σειρές, πορτρέτα, stills και τοπία που είχα συλλέξει τα τελευταία 15 χρόνια».

Philippe Jarrigeon Facebook Twitter
Αναφορά στην Calrotta Valdes από το «Vertigo» του Άλφρεντ Χίτσκοκ. © Philippe Jarrigeon

Πέρα όμως από τη σπαζοκεφαλιά της επιλογής και της σύνδεσης ενός ετερόκλητου συνόλου εικόνων από μια δεκαπενταετή πορεία για ένα φωτογραφικό λεύκωμα, είναι γεγονός πως η ίδια η τέχνη της φωτογραφίας δεν έχει πλέον καμία σχέση με αυτό που ήταν 15 χρόνια πριν.

Philippe
O Philippe Jarrigeon.

Η καταλυτική εμφάνιση των social media και ο «εκδημοκρατισμός» του μέσου, ειδικά μέσα από το Instagram, που οδήγησε τη φωτογραφία σε άλλα όρια –και συχνά στον ευτελισμό της–, δίνουν άλλη βαρύτητα σε αυτή την επιλογή. Το παιχνίδι της επικοινωνίας, του τρόπου που ένας φωτογράφος «πουλάει» τη δουλειά του, το βλέμμα του, η ίδια του η αισθητική, όλα παίζονται αλλιώς.

Ο Philippe Jarrigeon επιβεβαιώνει: «Από τα πρώτα μου βήματα οι κανόνες έχουν αλλάξει. Το στούντιό μου μεγάλωσε, όπως και η ομάδα μου. Ταξιδεύω περισσότερο, ειδικά στην Αμερική. Φωτογραφίζω περισσότερο. Δεν ξέρω όμως αν τα πράγματα έχουν αλλάξει πολύ. Νιώθω ακόμα σαν εκείνο το νεαρό αγόρι που παίζει με τα Playmobil του. Τα social media είναι καλή πλατφόρμα επικοινωνίας, όλα τρέχουν πολύ γρήγορα, βοηθούν ένα έργο που βρίσκεται σε εξέλιξη και καθιστούν απαραίτητη την επιμονή στη σκέψη, όταν για παράδειγμα ετοιμάζεις μια έκδοση».

Philippe Jarrigeon Facebook Twitter
Πέρα όμως από τη σπαζοκεφαλιά της επιλογής και της σύνδεσης ενός ετερόκλητου συνόλου εικόνων από μια δεκαπενταετή πορεία για ένα φωτογραφικό λεύκωμα, είναι γεγονός πως η ίδια η τέχνη της φωτογραφίας δεν έχει πλέον καμία σχέση με αυτό που ήταν 15 χρόνια πριν. © Philippe Jarrigeon

Ζητώντας του να μου ονοματίσει κάποιες από τις βασικές αναφορές του από την ποπ κουλτούρα, ο ίδιος στέκεται πρώτα απ’ όλα στον Snoop Dogg. «Έχω δουλέψει δυο φορές μαζί του στο παρελθόν, όταν επιμελήθηκα το cover του άλμπουμ του («Bush», 2015), εκείνου με ένα μπλε Ντόμπερμαν, και στο πορτρέτο του για την καμπάνια μιας σουηδικής τράπεζας (Klarna), εκεί που βρισκόταν περιτριγυρισμένος από αφγανικά λαγωνικά. 

Bush
Το cover του άλμπουμ «Bush» του Snoop Dogg.

Το “PLAY” είναι επίσης ένας φόρος τιμής στα τηλεπεριοδικά. Η καλλιτεχνική διεύθυνση του λευκώματος είναι ένα κλείσιμο ματιού σε όλα εκείνα τα παιδιά αυτών των πιασάρικων εκδόσεων. Μου αρέσει να δουλεύω με συγκεκριμένες αναφορές και να κλείνω το μάτι στη συλλογική μας οπτική μνήμη. Είμαι φαν της Chanel των αρχών των ‘80s, του Ντίσνεϊ, του Ζακ Τατί και του Μπράιαν ντε Πάλμα. Νομίζω πως έχει ενδιαφέρον τι θέση βρίσκει το καθετί από αυτά στις εικόνες μου».

Πώς όμως ένας άνθρωπος που έχει δουλέψει τόσο πολύ στη διαφήμιση και στον γυαλισμένο κόσμο της καταφέρνει την ίδια στιγμή να σχολιάζει τον καπιταλισμό και τις ψεύτικες καταναλωτικές ανάγκες που αυτός δημιουργεί; «Η διαφήμιση βοηθά στην πρόσβαση. Γουστάρω την ιδέα ότι είμαι ένας Τζόκερ που τριγκάρει το κοινό με σαρκασμό. Το χιούμορ και η απόλαυση είναι σίγουρα κομμάτια αυτού που κάνω».

Philippe Jarrigeon Facebook Twitter
© Philippe Jarrigeon
Philippe Jarrigeon Facebook Twitter
© Philippe Jarrigeon
Philippe Jarrigeon Facebook Twitter
© Philippe Jarrigeon
Philippe Jarrigeon Facebook Twitter
© Philippe Jarrigeon

Ο Philippe Jarrigeon συμμετέχει στο Athens Photo Festival 2022 που πραγματοποιείται στο Μουσείο Μπενάκη / Πειραιώς 138 (Πε & Κυ 10:00 – 18:00, Πα & Σα 10:00 – 22:00) έως τις 24/7.
Την Πέμπτη 23/7 από τις 19:00 έως τις 21:00 θα βρίσκεται στο βιβλιοπωλείο Hyper Hypo (Βορέου 10, Αθήνα), όπου θα υπογράφει αντίτυπα από το νέο του φωτογραφικό λεύκωμα «PLAY».

https://www.philippejarrigeon.com/

Instagram
@philippejarrigeon

Φωτογραφία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Με απόλυτη λεπτομέρεια: αράχνες που πηδούν, σταγόνες νερού που πέφτουν και πολλά άλλα - σε εικόνες

Φωτογραφία / Αράχνες που πηδούν, σταγόνες νερού που πέφτουν: Η ομορφιά της φύσης σε απόλυτη λεπτομέρεια

Ο φωτογράφος Craig Loechel εστιάζει με τους macro φακούς του και αποτυπώνει την ομορφιά της φύσης, αποκαλύπτοντας λεπτομέρειες που συνήθως δεν φαίνονται με γυμνό μάτι.
THE LIFO TEAM
Λουίζ Μπουρζουά – Δημήτρης Γέρος: Τα πορτρέτα μιας φιλίας

Φωτογραφία / Λουίζ Μπουρζουά – Δημήτρης Γέρος: Τα πορτρέτα μιας φιλίας

Για δέκα χρόνια, από το 2000 έως λίγες ημέρες πριν από τον θάνατό της το 2010, ο Δημήτρης Γέρος επισκεπτόταν τη Λουίζ Μπουρζουά στο περίφημο σπίτι-στούντιο στη Νέα Υόρκη, όπου τώρα στεγάζεται το Easton Foundation.
Η μεγάλη έκθεση της Σίντι Σέρμαν στη Νέα Υόρκη με τα έργα της από το 1977 έως το 1982

Φωτογραφία / Σίντι Σέρμαν: Μια μεγάλη ατομική έκθεση στη Νέα Υόρκη με τα πρώιμα έργα της

Η νέα της γκαλερί στη Νέα Υόρκη παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση, όπου θα εκτεθούν περισσότερα από εκατό έργα από τις πιο πρωτοποριακές και επιδραστικές πρώιμες σειρές φωτογραφιών της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Μπαφαλούκας: O σκηνοθέτης της «Άπνοιας» με δύο εκθέσεις φωτογραφίας στο Παρίσι

Φωτογραφία / Άρης Μπαφαλούκας: O σκηνοθέτης της «Άπνοιας» με δύο εκθέσεις φωτογραφίας στο Παρίσι

Με αφορμή τις δύο φωτογραφικές σειρές του, που θα φιλοξενηθούν τον Απρίλιο σε παρισινούς εκθεσιακούς χώρους, ο πολυσχιδής δημιουργός μιλά για το πώς βιώνει ένας Έλληνας τη ζωή στο καλλιτεχνικό κέντρο της Ευρώπης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Φωτογραφία / Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Ο βραβευμένος φωτογράφος εστιάζει στα ανθρώπινα δικαιώματα, τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, τη μετανάστευση και το προσφυγικό, δίνοντας φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που θα έμεναν στο σκοτάδι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο Παρίσι μετά τους Ολυμπιακούς, ο Σουρεαλισμός ήρθε να κατακτήσει την πόλη

Φωτογραφία / Μια επίσκεψη σε ένα Παρίσι που αναζητά την επόμενη μέρα

Στο ανακαινισμένο Grand Palais, με επίκεντρο τον σουρεαλισμό, την τέχνη και καλεσμένο τον Τζιμ Τζάρμους, η Paris Photo 2024 καθρεφτίζει μια πόλη που επαναπροσδιορίζεται πολιτιστικά μετά τους Ολυμπιακούς.
ΟΡΕΣΤΗΣ ΣΕΦΕΡΟΓΛΟΥ
Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Πολιτισμός / Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Με αφορμή τα 35 χρόνια από την Πτώση του Τείχους (09.11.89) μια φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Dream on- Βερολίνο, δεκαετία του 90» αποτυπώνει την κρίσιμη αυτή δεκαετία μετάβασης ανάμεσα στο παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον, την αισιοδοξία και το φόβο για το νέο Βερολίνο
ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Φωτογραφία / Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Ο βραβευμένος Γάλλος φωτογράφος που έχει καταγράψει μοναδικά τις φτωχογειτονιές του Καΐρου, τους γονείς των Μαρτύρων της Επανάστασης, νεαρούς γυμνασμένους άντρες δίπλα σε μαυροφορεμένες μανάδες αλλά και λαμπερούς σταρ του κινηματογράφου, εξηγεί πώς ξεκίνησε η ιδιότυπη και πολύχρονη αυτή διαδρομή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Φωτογραφία / Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Το λεύκωμα «Portraits in Life and Death» εξελίχθηκε σε θρύλο τις δεκαετίες μετά τον θάνατο του φωτογράφου το 1987 και έγινε το σύμβολο ενός χαμένου κόσμου που ζούσε και δημιουργούσε στο νεοϋρκέζικο downtown.
THE LIFO TEAM
Enri Canaj, φωτογράφος

Φωτογραφία / Enri Canaj: «Δεν έχω εξοικειωθεί με τον πόνο»

Ο φωτογράφος των ασπρόμαυρων κάδρων, που κατέγραψε την Ελλάδα της κρίσης και το μεταναστευτικό ζήτημα της Ευρώπης, μιλά για τη δική του πορεία μετανάστευσης, για το πώς ο ερχομός του από τα Τίρανα στην Αθήνα ήταν μια «έκρηξη» μέσα στο κεφάλι του. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας
M. HULOT
Οι φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024 - σε εικόνες

Φωτογραφία / Η ζωή στην Αυστραλία μέσα από τον διαγωνισμό φωτογραφίας Australian Life 2024

Εκτροφή προβάτων, βρικόλακες στο σαλόνι, Αβορίγινες στη γη τους και στα σπίτια τους: Μια περιήγηση στην Αυστραλία μέσα από τις εικόνες των φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024.
THE LIFO TEAM
Κοιτάζοντας τους άλλους: Η Μαρτίν Φρανκ στην Άνδρο 

Φωτογραφία / «Κοιτάζοντας τους άλλους»: Οι ανθρωποκεντρικές εικόνες της Μαρτίν Φρανκ σε μια έκθεση στην Άνδρο

Στη χώρα της Άνδρου, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, 150 φωτογραφίες και αρχειακό υλικό αναδεικνύουν τη δημιουργική πορεία μιας καλλιτέχνιδας που παραμένει ελάχιστα γνωστή σήμερα στη διεθνή κοινότητα ενώ το έργο της συχνά ταυτίζεται με αυτό του Καρτιέ-Μπρεσόν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ