Αντισημιτικές εικόνες με SS και Μοσάντ βάζουν φωτιά στην documenta 15 στο Κάσελ

Οι αντισημιτικές εικόνες με Ες-Ες και Μοσάντ βάζουν φωτιά στην Ντοκουμέντα 15 στο Κάσελ Facebook Twitter
Λεπτομέρεια από την τοιχογραφία «People's Justice» της ινδονησιακής κολεκτίβας Taring Padi. Στο κέντρο του έργου μπορεί κανείς να δει μια φιγούρα που φαίνεται να είναι ένας ορθόδοξος Εβραίος με ένα «SS» στο καπέλο του, καθώς και ένα γουρούνι που φοράει κράνος με την ένδειξη «Mossad».
0

Ένα ορθόδοξος Εβραίος με το σήμα των SS σε μια μεγάλη εγκατάσταση-πανό από την ινδονησιακή κολεκτίβα Taring Padi, που βρίσκεται μπροστά στο Φριντεριτσιάνουμ, το κεντρικό venue της documenta 15, προκάλεσε σάλο ανάμεσα σε κοινό, επιμελητές και καλλιτέχνες για τον αντισημιτικό της χαρακτήρα και καλύφθηκε λίγες ημέρες μετά τα επίσημα εγκαίνια της γερμανικής διοργάνωσης, μιας από τις πιο περίβλεπτες διεθνείς διοργανώσεις σύγχρονης τέχνης που πραγματοποιείται κάθε πέντε χρόνια στο Κάσελ.

Οι λεπτομέρειες μέσα στο έργο «People’s Justice» έγιναν αφορμή όχι μόνο να καλυφθεί, αλλά στη συνέχεια να αποσυρθεί το έργο, καθώς σε δυο σημεία του υπάρχει εκτός από τον ορθόδοξο Εβραίο και μια φιγούρα με κράνος της Μοσάντ.

Η καλλιτεχνική κολεκτίβα κατηγορήθηκε ευθέως για αντισημιτισμό από τα γερμανικά μέσα ενημέρωσης καθώς και από την πρεσβεία του Ισραήλ στη Γερμανία – η τελευταία εξέφρασε «αηδία» στους Times of Israel για την ένταξη του έργου τέχνης στην παγκοσμίου φήμης έκθεση.

Η κολεκτίβα Taring Padi ζήτησε συγγνώμη για τη διαμάχη που προκάλεσε το έργο, που παρουσιάζει τους στρατιώτες ως ζώα, σε μια κριτική στον καπιταλισμό και τη στρατιωτική βία, δηλώνοντας ότι δεν ήταν πρόθεσή της οι φιγούρες να θεωρηθούν αντισημιτικές, αλλά κανένας δεν φαίνεται να πιστεύει τους ισχυρισμούς τους, με την διευθύντρια της documenta να δηλώνει τη λύπη της επειδή η γιορταστική ατμόσφαιρα και όλες οι προσπάθειές της να φιλοξενηθούν στη διοργάνωση σπουδαία έργα επισκιάζονται τώρα από την υπόθεση του έργου των «underground» Taring Padi.

Η καλλιτεχνική κολεκτίβα κατηγορήθηκε ευθέως για αντισημιτισμό από τα γερμανικά μέσα ενημέρωσης καθώς και από την πρεσβεία του Ισραήλ στη Γερμανία – η τελευταία εξέφρασε «αηδία» στους Times of Israel για την ένταξη του έργου τέχνης στην παγκοσμίου φήμης έκθεση.

«Η αλήθεια είναι ότι συλλογικά δεν καταφέραμε να εντοπίσουμε τη φιγούρα του έργου, η οποία είναι ένας χαρακτήρας που θυμίζει τα κλασικά στερεότυπα του αντισημιτισμού. Αναγνωρίζουμε ότι αυτό ήταν το λάθος μας. Σε συνεννόηση με την Taring Padi υποστηρίζουμε την απόφαση να αποσυρθεί το έργο σε σχέση με τις αρχές και τις αξίες της: να εργάζεται σε στενή επαφή με τους πολίτες με σεβασμό στις διαφορές, συμπεριλαμβανομένης κάθε εθνικής ομάδας και θρησκείας.

Ζητούμε συγγνώμη για την απογοήτευση, την ντροπή, την προδοσία και το σοκ που προκάλεσε αυτό το στερεότυπο στους θεατές και σε όλη την ομάδα που εργάστηκε σκληρά μαζί μας για να γίνει πραγματικότητα η documenta 15. Επίσης για τον πόνο και τον φόβο σε όσους είδαν τη φιγούρα, είτε αυτοπροσώπως, είτε από την αναπαραγωγή της από μέσα ενημέρωσης που καλύπτουν αυτή την ιστορία.

Οι εικόνες αυτές, όπως πλέον κατανοούμε πλήρως, συνδέονται άρρηκτα με το πιο φρικτό επεισόδιο της γερμανικής ιστορίας, κατά το οποίο Εβραίοι στοχοποιήθηκαν και δολοφονήθηκαν σε πρωτοφανή κλίμακα. Αποτελεί σοκ όχι μόνο, αλλά ειδικά για την εβραϊκή κοινότητα στο Κάσελ και σε ολόκληρη τη Γερμανία, την οποία θεωρούμε σύμμαχό μας και η οποία εξακολουθεί να ζει κάτω από το τραύμα του παρελθόντος και τη συνεχιζόμενη παρουσία διακρίσεων, προκαταλήψεων και περιθωριοποίησης.

Αποτελεί επίσης σοκ για τους φίλους, τους γείτονες και τους συναδέλφους μας, για τους οποίους ο αγώνας ενάντια σε κάθε μορφή καταπίεσης και ρατσισμού αποτελεί υπαρξιακό στοιχείο του πολιτικού, κοινωνικού και καλλιτεχνικού τους οράματος» γράφει στη δήλωσή της.

Η επιμελητική ομάδα σημειώνει ότι αυτό το συλλογικά φτιαγμένο πανό αναφέρεται στη νομική και κοινωνική ανεπίλυτη σκοτεινή ιστορία της Ινδονησίας από το 1965, κατά την εποχή του Orde Baru (Νέα Τάξη), και προοριζόταν να τιμήσει τα θύματα της μακράς και βάναυσης δικτατορίας της Ινδονησίας υπό τον πρώην στρατηγό Σουχάρτο, ο οποίος ήταν στην εξουσία από το 1967 έως το 1998. Το έργο, το οποίο περιλαμβάνει πολλούς ακραίους και σατιρικούς χαρακτήρες, κατασκευάστηκε το 2002.

Οι αντισημιτικές εικόνες με Ες-Ες και Μοσάντ βάζουν φωτιά στην Ντοκουμέντα 15 στο Κάσελ Facebook Twitter
Ο αμφιλεγόμενος πίνακας μεγάλης κλίμακας της ινδονησιακής καλλιτεχνικής κολεκτίβας «Taring Padi» στην πλατεία Friedrichsplatz στο Κάσελ. © dpa / Uwe Zucchi

Η επιμελητική ομάδα της documenta, που αυτή τη χρονιά είναι συλλογική και έχει δεχθεί επιθέσεις για τις επιλογές της και κατηγορίες και τους προηγούμενους μήνες για αντισημιτισμό, σε αυτή την περίπτωση υποστηρίζεται από την επιτροπή που ελέγχει τη διοργάνωση και όλοι κάνουν έκκληση ώστε αυτό το περιστατικό να γίνει αφορμή για δημόσιο διάλογο και να ακουστούν και οι 1.500 καλλιτέχνες αυτής της πλούσιας και δυνατής έκθεσης.

«Ενθαρρύνουμε όλους να δώσουν προσοχή σε αυτό που η Ruangrupa (η καλλιτεχνική ομάδα της documenta) και οι συνεργάτες της έχουν συγκεντρώσει. Θα ακούσετε τον ήχο ενός κόσμου που ξεσηκώνεται σε όλες τις ζώνες ώρας, ενός κόσμου που λέει ότι το σημερινό σύστημα εξουσίας και σχέσεων δεν πρέπει να καθορίζει το μέλλον του πλανήτη, ότι η κλιματική κατάρρευση και η ανισότητα είναι ανυπόφορες, αλλά ότι υπάρχουν τρόποι να σηκώσουμε το βάρος μαζί. Μια τέτοια πολυφωνική διαδικασία αναζήτησης της αλήθειας και συμφιλίωσης δεν θα είναι εύκολη ούτε χωρίς λάθη» γράφει ανάμεσα σε άλλα η ανακοίνωση.

Η συγγνώμη δεν είναι αρκετή και με τον αντισημιτισμό να αποτελεί έγκλημα στη Γερμανία, ορισμένοι ζητούν να διωχθούν ποινικά τόσο η καλλιτεχνική ομάδα όσο και οι διοργανωτές. Ο πρόεδρος της Γερμανοϊσραηλινής Εταιρείας δήλωσε στη γερμανική Bild ότι σκοπεύει να καταθέσει μήνυση στους εισαγγελείς για το έργο τέχνης, ενώ η πρεσβεία του Ισραήλ κατήγγειλε επίσης την έκθεση, λέγοντας σε ανακοίνωση που εξέδωσε στο Twitter της γράφοντας ότι «η documenta προωθεί προπαγάνδα τύπου Γκέμπελς».

Η υφυπουργός Πολιτισμού Κλαούντια Ροθ δήλωσε: «Η αφαίρεση αυτής της τοιχογραφίας είναι μόνο ένα πρώτο βήμα. Πρέπει τώρα να ακολουθήσουν και άλλα: Πρέπει να αποσαφηνιστεί πώς κατέστη δυνατόν να εγκατασταθεί εκεί αυτή η τοιχογραφία με αντισημιτικά στοιχεία».

Οι αντισημιτικές εικόνες με Ες-Ες και Μοσάντ βάζουν φωτιά στην Ντοκουμέντα 15 στο Κάσελ Facebook Twitter
Το έργο καλύφθηκε λίγες ημέρες μετά τα επίσημα εγκαίνια της γερμανικής διοργάνωσης.

Οι επιμελητές της documenta 15, η ομάδα Ruangrupa, ακύρωσαν ένα πάνελ γύρω από το θέμα του αντισημιτισμού, το οποίο επρόκειτο να πραγματοποιηθεί τον Απρίλιο, όταν διατυπώθηκαν ισχυρισμοί ότι υπήρχε προκατάληψη στην αντιμετώπιση των Ισραηλινών που απουσιάζουν εντελώς από την έκθεση, η οποία επικεντρώνεται στη μη δυτική τέχνη.

Πολλοί έχουν αμφισβητήσει κατά πόσον ευσταθεί το γεγονός ότι ορισμένοι συμμετέχοντες και μέλη της καλλιτεχνικής ομάδας φέρονται να υποστηρίζουν το φιλοπαλαιστινιακό κίνημα BDS. Η καλλιτεχνική διεύθυνση έχει αποκρούσει σθεναρά τους ισχυρισμούς χαρακτηρίζοντάς τους «ρατσιστικούς διασυρμούς».

Τον Μάιο βάνδαλοι επιτέθηκαν με ακροδεξιά γκράφιτι στον καλλιτεχνικό χώρο στο Κάσελ που φιλοξενεί έκθεση παλαιστινιακής ομάδας, προκαλώντας περισσότερη συζήτηση στη Γερμανία σχετικά με το πού βρίσκονται τα όρια μεταξύ της ρητορικής μίσους και της καλλιτεχνικής ελευθερίας της έκφρασης.

Με αφορμή τις χρηματοδοτήσεις και τις καλλιτεχνικές επιλογές η documenta γίνεται συχνά στόχος των μέσων ενημέρωσης σε εκστρατείες συκοφάντησης, λέει η γενική διευθύντρια της διοργάνωσης και του Μουσείου Fridericianum, Sabine Schormann. Η Schormann καταγγέλλει ότι πολλά fake news που εμφανίζονται σε ιστοσελίδες και αναπαράγονται από τον τύπο βάλλουν τη διοργάνωση, προασπίζοντας την ελευθερία έκφρασης των καλλιτεχνών και τονίζοντας ότι το συγκεκριμένο έργο έχει ηλικία 20 ετών και φιλοτεχνήθηκε το 2002.

Η documenta που λειτουργεί με δημόσιο προϋπολογισμό 42 εκατομμυρίων ευρώ και είναι μια από τις μεγαλύτερες εκθέσεις τέχνης στον κόσμο, φέτος στο πρόγράμμά της συμπεριλαμβάνει 1.500 καλλιτέχνες. Οι διοργανωτές φιλοδοξούν να ξεπεράσουν και αυτή την κρίση, που δεν είναι η πρώτη στην πολυτάραχη και εντυπωσιακή ιστορία της.

Οι αντισημιτικές εικόνες με Ες-Ες και Μοσάντ βάζουν φωτιά στην Ντοκουμέντα 15 στο Κάσελ Facebook Twitter
Η ιδιονησιακή κολεκτίβα «Taring Padi» φωτογραφίζονται μπροστά από το έργο τους «Sekarang Mereka, Besok Kita», 2021. Φωτο: Taring Padi
Οι αντισημιτικές εικόνες με Ες-Ες και Μοσάντ βάζουν φωτιά στην Ντοκουμέντα 15 στο Κάσελ Facebook Twitter
Λεπτομέρεια του έργου. © dpa / Uwe Zucchi © dpa / Uwe Zucchi
Οι αντισημιτικές εικόνες με Ες-Ες και Μοσάντ βάζουν φωτιά στην Ντοκουμέντα 15 στο Κάσελ Facebook Twitter
Λεπτομέρεια του έργου.

#img

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Λεόν Σαλτιέλ: «Δεν υπήρξε, γενικά μιλώντας, κανένα ενδιαφέρον για τη μοίρα των Ελλήνων Εβραίων της κατεχόμενης Θεσσαλονίκης… δυσκολεύομαι ακόμα να εξηγήσω το γιατί»

Λεόν Σαλτιέλ / «Δεν υπήρξε κανένα ενδιαφέρον για τη μοίρα των Ελλήνων Εβραίων της Θεσσαλονίκης»

Με έναυσμα το βραβευμένο τελευταίο του βιβλίο όπου εξετάζει πώς (δεν) αντέδρασαν οι τοπικές αρχές και φορείς στην εξόντωση της εβραϊκής κοινότητας από τους ναζί, ο Θεσσαλονικιός ερευνητής, συγγραφέας και εκπρόσωπος του Παγκόσμιου Εβραϊκού Συμβουλίου στον ΟΗΕ στη Γενεύη μιλά για εκείνα τα γεγονότα αλλά και για τον αντισημιτισμό ως διαχρονικό φαινόμενο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Project Mycelium: Η διάβρωση, η αναγέννηση και τα μανιτάρια που φυτρώνουν σε μια φανταστική τουαλέτα της Κάλλας

Εικαστικά / Μια πρωτοποριακή συνάντηση τέχνης, επιστήμης, ιστορίας και οικολογίας

Στο Project Mycelium, τρία εντυπωσιακά κοστούμια, που θα μπορούσαν να φοράνε η Μαρία Κάλλας, η βασίλισσα Αμαλία και ο Ιωάννης Καποδίστριας, καταβροχθίζονται από ζωντανούς μύκητες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Εικαστικά / Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Η 27χρονη εικαστικός μιλά για τη διαδρομή της από την Αθήνα στο Λος Άντζελες, για το πώς το ερωτικό πάθος μεταμόρφωσε την τέχνη της, καθώς και για τη μυστικιστική διάσταση στα έργα της. Για τη γνωριμία της με τη Lana Del Rey απέφυγε να μιλήσει.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
«Η εμμονή του βλέμματος»: Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

The Review / Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

Ποιο είναι το αποκαλούμενο «εθνικό αφήγημα» που υπηρετεί η Εθνική Πινακοθήκη; Ο Χρήστος Παρίδης συζητά με τον δημοσιογράφο και επιμελητή εκθέσεων Δημήτρη Τρίκα για τη νέα επετειακή έκθεση στη μνήμη του Παναγιώτη Τέτση, η οποία μόλις εγκαινιάστηκε στην Εθνική Πινακοθήκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας 

Εικαστικά / Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου

Μια ανασκόπηση της ζωής και του έργου του ζωγράφου, που ήταν γνωστός για τα ελληνικά τοπία και την Ύδρα, με αφορμή την αναδρομική έκθεση του Περικλή και του Ντίκου Βυζάντιου στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
 Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Εικαστικά / Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Με αφορμή την αναδρομική έκθεση στη Συλλογή Peggy Guggenheim στη Βενετία, έφτασε η στιγμή να ανακαλύψουμε τη ζωγράφο που θεωρείται εθνικός θησαυρός για την Πορτογαλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Εικαστικά / Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Μια νέα έκθεση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Παρίσι με πορτρέτα της κόρης του Ανρί Ματίς, Μαργκερίτ, προσφέρει μια νέα οπτική στο έργο του μεγάλου Γάλλου καλλιτέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Εικαστικά / Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Αφρικανική τέχνη, κριτική στην αποικιοκρατία, έργα για τα δικαιώματα των ζώων και εμπνευσμένα από διαστημικά ταξίδια, νέοι καλλιτέχνες και αναδρομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί της Αθήνας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ

Εικαστικά / ΕΜΣΤ: Τέσσερις διεθνείς καλλιτέχνες και μία θεματική έκθεση για τα ζώα που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ

Δύο ατομικές εκθέσεις και δύο μεγάλης κλίμακας in situ εγκαταστάσεις φωτίζουν τη σχέση μας με τα ζώα και τις οικολογικές συνέπειες της αποικιοκρατίας ενώ αποτελούν προπομπό μιας μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Εικαστικά / «Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Στην υποβλητική της έκθεση στο ΕΜΣΤ, η εικαστικός Τζάνις Ράφα αναδημιουργεί ένα φανταστικό περιβάλλον άδειων στάβλων για να μιλήσει για τη σχέση του ανθρώπινου και του ζωικού κόσμου, ενώ μας προκαλεί να σκεφτούμε τις έννοιες της φροντίδας και της αγάπης, αλλά και την ανάγκη μας για κυριαρχία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Εικαστικά / Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Το Μουσείο Μπενάκη τιμά με μια σημαντική έκθεση τη μνήμη του σκηνοθέτη, διανοούμενου, ιστοριοδίφη και ερευνητή του λαϊκού μας πολιτισμού, συνδημιουργού του θρυλικού «Παρασκηνίου». Ο επιμελητής της έκθεσης, Γιώργος Σκεύας, μας μιλά γι’ αυτήν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγάλη έκθεση του Steve McQueen για τα κινήματα που διαμόρφωσαν τη Μεγάλη Βρετανία

Εικαστικά / Η Μεγάλη Βρετανία που αντιστάθηκε υπάρχει ακόμα στις φωτογραφίες αυτής της έκθεσης

Από τις σουφραζέτες των αρχών του 20ού αιώνα μέχρι τις διαμαρτυρίες για τον πόλεμο στο Ιράκ, η έκθεση σε επιμέλεια του Steve McQueen συγκεντρώνει τις πιο δυνατές εικόνες μιας χώρας που βγήκε πολύ συχνά και πολύ δυνατά στους δρόμους.  
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT