Η Τζορτζια Ο΄Κίφι σαν φωτογράφος μέσα από μια έκθεση με 100 φωτογραφίες Facebook Twitter
Todd Webb, "Η Georgia O'Keeffe με κάμερα", 1959. Todd Webb Archive. © Todd Webb Archive, Portland, Maine. ΗΠΑ.

H φωτογράφος Georgia O'Keeffe μέσα από 100 κλικ

0

Η έκθεση «Georgia O'Keeffe, Photographer», που διοργανώνεται από το Μουσείο Καλών Τεχνών του Χιούστον (MFAH) με τη συνεργασία του Μουσείου Georgia O'Keeffe της Σάντα Φε, φέρνει στο Κολοράντο το καλοκαίρι του 2022 ένα πλήθος από πρόσφατα αναγνωρισμένες φωτογραφίες της πρωτοποριακής καλλιτέχνιδας. Η παρουσίαση αποκαλύπτει μια νέα πτυχή της καριέρας της καλλιτέχνιδας μέσα από σχεδόν 100 φωτογραφίες.

Η ζωγραφική της έχει εμπνεύσει επιστημονικές αναλύσεις, εκθέσεις και πορτρέτα. Αυτή η έκθεση ρίχνει επιτέλους φως στο έργο της ως φωτογράφου. Η O'Keeffe επικεντρώθηκε στη μαεστρία της στη ζωγραφική για δεκαετίες, αλλά της άρεσε επίσης πολύ να εκφράζει τη μοναδική της οπτική μέσω άλλων μέσων, όπως η φωτογραφία. Έγινε διάσημη για τους πίνακές της με λουλούδια, ουρανοξύστες και τοπία, ωστόσο η δια βίου σχέση της με τη φωτογραφία δεν έχει διερευνηθεί σε βάθος μέχρι σήμερα.

Απαθανατισμένη σε φιλμ καθ' όλη τη διάρκεια της ζωής της –σε πρώιμες οικογενειακές φωτογραφίες, ταξιδιωτικά στιγμιότυπα και πορτρέτα από μια πλειάδα φωτογράφων– η O'Keeffe (1887-1986) είχε μεγάλη εξοικείωση με το μέσο.

Αν και ήταν περιστασιακή λάτρης της φωτογραφικής μηχανής στις πρώτες δεκαετίες της ζωής της, μετά τον γάμο της με τον φωτογράφο και γκαλερίστα Alfred Stieglitz το 1924 εμβάθυνε περισσότερο στο συγκεκριμμένο μέσο. Πόζαρε για εκατοντάδες πορτρέτα του, βοήθησε στην κατασκευή και τοποθέτηση των εκτυπώσεών του και στον σχεδιασμό των εκθέσεών του.

Αν και ήταν περιστασιακή λάτρης της φωτογραφικής μηχανής στις πρώτες δεκαετίες της ζωής της, μετά τον γάμο της με τον φωτογράφο και γκαλερίστα Alfred Stieglitz το 1924 εμβάθυνε περισσότερο στο συγκεκριμμένο μέσο. Πόζαρε για εκατοντάδες πορτρέτα του, βοήθησε στην κατασκευή και τοποθέτηση των εκτυπώσεών του και στον σχεδιασμό των εκθέσεών του.

Στα μέσα της δεκαετίας του 1940, μετά τον θάνατο του συζύγου της, άρχισε να δημιουργεί σοβαρά δικές της φωτογραφίες. Η πλειονότητά τους περιλαμβάνει τα ίδια αγαπημένα τοπία και τη χλωρίδα του Νέου Μεξικού που κατακλύζουν τους πίνακές της. Η χαρακτηριστική της αίσθηση της σύνθεσης είναι επίσης εκεί. Μπορείτε να την αναγνωρίσετε στον τρόπο με τον οποίο φωτογραφίζει τις καμπύλες της κοίτης των ποταμών και των πλίνθινων σπιτιών, ή στη γοητεία που της ασκούν οι μακριές, έντονες σκιές της έρημου κάθε πρωί και απόγευμα. Η ικανότητά της να αποτυπώνει τη γυναικεία χάρη της φύσης παραμένει απαράμιλλη. Αποδίδει την εποχιακή αλλαγή, αποκαλύπτοντας τους τρόπους με τους οποίους χρησιμοποίησε τη φωτογραφία ως μέρος του μοναδικού και περιεκτικού καλλιτεχνικού της οράματος.

Στις επιστολές της, αναφέρεται στις φωτογραφίες της ως «σκίτσα», έναν γρήγορο και ακριβή τρόπο για να καταγράφει τις ιδέες της.

Τον Ιούλιο του 1964 αγόρασε την πρώτη της φωτογραφική μηχανή Polaroid. «Ήταν σαν παιδί με ένα ωραίο καινούργιο παιχνίδι», έγραψε αργότερα στο ημερολόγιό του ο φίλος της, ο φωτογράφος Todd Webb. «Είπε ότι ήταν καλύτερο και από τα Χριστούγεννα». Εκείνη την εποχή –όπως και σήμερα– ήταν περισσότερο γνωστή για τους φωτεινούς πίνακές της που αφηγούνταν τη φύση. Αλλά είχε επίσης αρχίσει να τραβάει αθόρυβα φωτογραφίες για πάνω από μια δεκαετία. Όπως έλεγε ο Webb, η φωτογραφία έδινε μεγάλη χαρά στην καλλιτέχνιδα. Αλλά ήταν επίσης ένα κρίσιμο –αν και ελάχιστα γνωστό– στοιχείο της δημιουργικής της πρακτικής και της προσωπικής της ζωής. Οι οικείες, προσεκτικά δομημένες φωτογραφίες της αναδύονται από τη μακρόχρονη, πολύπλοκη σχέση της με τη δημιουργία εικόνων.

Η Τζορτζια Ο΄Κίφι σαν φωτογράφος μέσα από μια έκθεση με 100 φωτογραφίες Facebook Twitter
Georgia O’Keeffe, "Garage Vigas and Studio Door", Ιούλιος 1956. Metropolitan Museum of Art, Νέα Υόρκη.

Σε αυτή την έκθεση παρουσιάζεται ένα αρχείο που δεν είχε μελετηθεί προηγουμένως μαζί με 17 συναφείς πίνακες και σχέδιά της. Έπειτα από τρία χρόνια έρευνας, η επιμελήτρια Lisa Volpe έχει ανασυνθέσει τον ρόλο της φωτογραφίας στη ζωή και το έργο της καλλιτέχνιδας. 

Γεννημένη στο Sun Prairie του Ουισκόνσιν το 1887, μεγάλωσε τραβώντας οικογενειακές φωτογραφίες και συχνά αντάλλασσε στιγμιότυπα με μακρινούς φίλους ως νεαρή ενήλικη. Η πρώτη σημαντική, ανεξάρτητη απόπειρα της O'Keeffe να φωτογραφίσει έγινε κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού στη Χαβάη το 1939. Ενώ περιόδευε στα νησιά για ένα ζωγραφικό έργο, δανείστηκε τη φωτογραφική μηχανή του ξεναγού της και τράβηξε μια σειρά φωτογραφιών ενός ηφαιστειακού βραχώδους σχηματισμού, τον οποίο αργότερα αποτύπωσε ζωγραφικά. Τα στιγμιότυπα δείχνουν την καλλιτέχνιδα να πειραματίζεται με μικρές συνθετικές μετατοπίσεις, μια τεχνική αναπλαισίωσης που θα χαρακτήριζε τη δουλειά της  με τη φωτογραφική μηχανή από τη δεκαετία του 1950 και μετά, όταν άρχισε να φωτογραφίζει πιο τακτικά. Ήταν κάτι εντελώς πρωτότυπο, καθώς κανένας άλλος φωτογράφος στον κύκλο της δεν φωτογράφιζε με αυτόν τον τρόπο

Η Τζορτζια Ο΄Κίφι σαν φωτογράφος μέσα από μια έκθεση με 100 φωτογραφίες Facebook Twitter
Georgia O’Keeffe, "Sugar Cane Fields and Clouds", Μάρτιος 1939. Georgia O’Keeffe Museum, Santa Fe. © Georgia O’Keeffe Museum

Η μέθοδός μπορεί να εμπνεύστηκε από τον Arthur Dow, τον διευθυντή του Tμήματος Tέχνης του Teachers College του Πανεπιστημίου Columbia, όπου η O'Keeffe σπούδασε το 1914. Ο Dow τόνιζε ότι η οπτική αρμονία μπορεί να επιτευχθεί με την εύρεση της κατάλληλης κλίμακας και αναλογίας μιας εικόνας και ενθάρρυνε τους φοιτητές να εξασκούνται σε αυτό που σήμερα θα ονομάζαμε καδράρισμα ή περικοπή. Χρόνια αργότερα, βλέπουμε την O'Keeffe να τελειοποιεί και να επεξεργάζεται τις άκρες και τους προσανατολισμούς των συνθέσεών της στα σχέδια και τους πίνακές της, αλλά κυρίως στις φωτογραφίες της.

Η πόρτα στην αυλή της οικίας Abiquiú στο Νέο Μεξικό ήταν ο λόγος που αγόρασε το ακίνητο που εμφανίστηκε επανειλημμένα στα έργα της. «Πάντα προσπαθώ να ζωγραφίσω αυτή την πόρτα – ποτέ δεν την πετυχαίνω ακριβώς», έλεγε. Αναζητώντας μια άλλη προσέγγιση, άρχισε να φωτογραφίζει την πόρτα το 1956. Μαζί με την πόρτα, οι εικόνες αυτές καταγράφουν επίσης τις λεπτές εναλλαγές στον ήλιο και τη σκιά, στις οποίες η O'Keeffe συχνά επικεντρωνόταν στη φωτογραφία της, σε στοιχεία που υπήρχαν στο σπίτι της, στην αυλή, τα κρανία αγελάδων, στις πέτρες που υπήρχαν εκεί. Η ίδια δεν πίστευε στην αξία των φωτογραφιών της, τις έστελνε σε φίλους της ή τις χρησιμοποιούσε σαν σελιδοδείκτες. Οι μελετητές της υποστηρίζουν ότι χρησίμευαν ως υλικό αναφοράς ή έμπνευση για άλλα εικαστικά έργα της και τη συνέδεαν με τον έξω κόσμο.

Ο Webb επισκεπτόταν το σπίτι στο Abiquiú τα καλοκαίρια, και οι δυο τους περπατούσαν συχνά μαζί στα γύρω φαράγγια και τις πεδιάδες με μια φωτογραφική μηχανή. Βυθισμένη στη φύση και σε διάλογο με έναν συνάδελφο καλλιτέχνη, η O'Keeffe απολάμβανε τις δυνατότητες που παρουσίαζε η φωτογραφική μηχανή. Ήταν μια ακόμα εικόνα για το πώς έβλεπε τον κόσμο που τη γοήτευε έξω από το σπίτι της.

Η Τζορτζια Ο΄Κίφι σαν φωτογράφος μέσα από μια έκθεση με 100 φωτογραφίες Facebook Twitter
Georgia O’Keeffe, "Waiʻanapanapa, Black Sand Beach", Μάρτιος 1939. Georgia O’Keeffe Museum, Santa Fe. © Georgia O’Keeffe Museum
Η Τζορτζια Ο΄Κίφι σαν φωτογράφος μέσα από μια έκθεση με 100 φωτογραφίες Facebook Twitter
Georgia O’Keeffe, "Skull, Ghost-Ranch", 1961-1972. Georgia O’Keeffe Museum, Santa Fe. © Georgia O’Keeffe Museum
Η Τζορτζια Ο΄Κίφι σαν φωτογράφος μέσα από μια έκθεση με 100 φωτογραφίες Facebook Twitter
Georgia O'Keeffe, "Jimsonweed (Datura stramonium)", 1964–68. Georgia O’Keeffe Museum, Santa Fe. © Georgia O’Keeffe Museum
Η Τζορτζια Ο΄Κίφι σαν φωτογράφος μέσα από μια έκθεση με 100 φωτογραφίες Facebook Twitter
Georgia O’Keeffe, "North-Patio-Corridor", 1956-57. Georgia O’Keeffe Museum, Santa Fe. © Georgia O’Keeffe Museum
Η Τζορτζια Ο΄Κίφ σαν φωτογράφος μέσα από μια έκθεση με 100 φωτογραφίες Facebook Twitter
Georgia O’Keeffe, "Ladder against studio wall", 1959-1960. Georgia O’Keeffe Museum, Santa Fe. © Georgia O’Keeffe Museum
Η Τζορτζια Ο΄Κίφ σαν φωτογράφος μέσα από μια έκθεση με 100 φωτογραφίες Facebook Twitter
Georgia O’Keeffe, "Chrysler-Building, Νέα Υόρκη", 1960. Georgia O’Keeffe Museum, Santa Fe. © Georgia O’Keeffe Museum
Φωτογραφία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ένα νέο μουσείο στη Σάντα Φε θα στεγάσει όλο το έργο της Τζόρτζια Ο΄Κίφι

Εικαστικά / Ένα νέο μουσείο στη Σάντα Φε θα στεγάσει όλο το έργο της Τζόρτζια Ο' Κίφι

Από τα πιο δημοφιλή έργα της είναι τα λουλούδια με τα χαρακτηριστικά τονισμένα περιγράμματα, που δημιουργούν μια δυναμική αφηρημένη εικόνα και συχνά ερμηνεύονται σαν σύμβολα γιόνι, που στα σανσκριτικά σημαίνει γεννητικά όργανα ή κόλπος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόρτζια Ο' Κιφ: Μια μεγάλη έκθεση για την παθιασμένη ζωγράφο που αψήφησε τους κανόνες

Εκθέσεις / Τζόρτζια Ο' Κιφ: Μια μεγάλη έκθεση για την παθιασμένη ζωγράφο που αψήφησε τους κανόνες

Ματιές στη ζωή και την πορεία της Αμερικανίδας ζωγράφου που υπήρξε μοναδική περίπτωση στην ιστορία της τέχνης του 20ού αιώνα και τώρα τιμάται στην πρώτη της αναδρομική έκθεση στο Παρίσι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΚΥΡΙΑΚΗ Μια βόλτα στο Παρίσι όπου όλος ο κόσμος επέστρεψε στις εκθέσεις και τα μεγάλα μουσεία

Εικαστικά / Tαξίδι στο Παρίσι όπου όλος ο κόσμος επέστρεψε στις εκθέσεις και τα μεγάλα μουσεία

Από το πολυαναμενόμενο Bοurse de Commerce μέχρι τον Μπάζελιτς στο Μπομπούρ και τη Βίβιαν Μάγιερ στο Μusée du Luxembourg, μια βόλτα στο Παρίσι που δείχνει ότι επανέρχεται δυναμικά στα μουσεία και τις μεγάλες και μικρότερες εκθέσεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Φωτογραφία / Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Ο βραβευμένος φωτογράφος εστιάζει στα ανθρώπινα δικαιώματα, τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, τη μετανάστευση και το προσφυγικό, δίνοντας φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που θα έμεναν στο σκοτάδι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο Παρίσι μετά τους Ολυμπιακούς, ο Σουρεαλισμός ήρθε να κατακτήσει την πόλη

Φωτογραφία / Μια επίσκεψη σε ένα Παρίσι που αναζητά την επόμενη μέρα

Στο ανακαινισμένο Grand Palais, με επίκεντρο τον σουρεαλισμό, την τέχνη και καλεσμένο τον Τζιμ Τζάρμους, η Paris Photo 2024 καθρεφτίζει μια πόλη που επαναπροσδιορίζεται πολιτιστικά μετά τους Ολυμπιακούς.
ΟΡΕΣΤΗΣ ΣΕΦΕΡΟΓΛΟΥ
Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Πολιτισμός / Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Με αφορμή τα 35 χρόνια από την Πτώση του Τείχους (09.11.89) μια φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Dream on- Βερολίνο, δεκαετία του 90» αποτυπώνει την κρίσιμη αυτή δεκαετία μετάβασης ανάμεσα στο παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον, την αισιοδοξία και το φόβο για το νέο Βερολίνο
ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Φωτογραφία / Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Ο βραβευμένος Γάλλος φωτογράφος που έχει καταγράψει μοναδικά τις φτωχογειτονιές του Καΐρου, τους γονείς των Μαρτύρων της Επανάστασης, νεαρούς γυμνασμένους άντρες δίπλα σε μαυροφορεμένες μανάδες αλλά και λαμπερούς σταρ του κινηματογράφου, εξηγεί πώς ξεκίνησε η ιδιότυπη και πολύχρονη αυτή διαδρομή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Φωτογραφία / Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Το λεύκωμα «Portraits in Life and Death» εξελίχθηκε σε θρύλο τις δεκαετίες μετά τον θάνατο του φωτογράφου το 1987 και έγινε το σύμβολο ενός χαμένου κόσμου που ζούσε και δημιουργούσε στο νεοϋρκέζικο downtown.
THE LIFO TEAM
Enri Canaj, φωτογράφος

Φωτογραφία / Enri Canaj: «Δεν έχω εξοικειωθεί με τον πόνο»

Ο φωτογράφος των ασπρόμαυρων κάδρων, που κατέγραψε την Ελλάδα της κρίσης και το μεταναστευτικό ζήτημα της Ευρώπης, μιλά για τη δική του πορεία μετανάστευσης, για το πώς ο ερχομός του από τα Τίρανα στην Αθήνα ήταν μια «έκρηξη» μέσα στο κεφάλι του. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας
M. HULOT
Οι φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024 - σε εικόνες

Φωτογραφία / Η ζωή στην Αυστραλία μέσα από τον διαγωνισμό φωτογραφίας Australian Life 2024

Εκτροφή προβάτων, βρικόλακες στο σαλόνι, Αβορίγινες στη γη τους και στα σπίτια τους: Μια περιήγηση στην Αυστραλία μέσα από τις εικόνες των φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024.
THE LIFO TEAM
Κοιτάζοντας τους άλλους: Η Μαρτίν Φρανκ στην Άνδρο 

Φωτογραφία / «Κοιτάζοντας τους άλλους»: Οι ανθρωποκεντρικές εικόνες της Μαρτίν Φρανκ σε μια έκθεση στην Άνδρο

Στη χώρα της Άνδρου, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, 150 φωτογραφίες και αρχειακό υλικό αναδεικνύουν τη δημιουργική πορεία μιας καλλιτέχνιδας που παραμένει ελάχιστα γνωστή σήμερα στη διεθνή κοινότητα ενώ το έργο της συχνά ταυτίζεται με αυτό του Καρτιέ-Μπρεσόν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ