Ένα νέο μουσείο στη Σάντα Φε θα στεγάσει όλο το έργο της Τζόρτζια Ο' Κίφι

Ένα νέο μουσείο στη Σάντα Φε θα στεγάσει όλο το έργο της Τζόρτζια Ο΄Κίφι Facebook Twitter
0

Στη Σάντα Φε, στην πόλη που μεγάλωσε και πέρασε τα τελευταία χρόνια της ζωής της μια από τις πιο σημαντικές ζωγράφους του 20ού αιώνα, που με την καλλιτεχνική πρακτική της δημιούργησε μια μοναδική εικαστική γλώσσα, η Τζόρτζια Ο’ Κίφι, υπάρχει ένα μουσείο αφιερωμένο στην τέχνη της. Το μέγεθος αυτού του μουσείου, που είναι από τα λίγα αφιερωμένα αποκλειστικά σε γυναίκες καλλιτέχνιδες, δεν είναι μεγαλύτερο από 1.000 τετραγωνικά.

Η πόλη με χαρά ετοιμάζεται να υποδεχθεί την κατασκευή ενός νέου μουσείου που θα είναι τριπλάσιο από το υπάρχον, στο κέντρο της Σάντα Φε, πολύ κοντά στο σημερινό μουσείο, στη θέση ενός παλιού καταστήματος τροφίμων, και το σχέδιο ονομάζεται Reimagined Georgia O'Keeffe.

Οι αίθουσες του υπάρχοντος μουσείου που θα επανασχεδιαστούν τιμούν τα επιτεύγματα και την κληρονομιά της Ο' Κίφι και παρουσιάζονται σε εννέα ενότητες δημιουργώντας μια ταξιδιωτική διαδρομή στον εικοστό αιώνα και την άνοδο του αμερικανικού μοντερνισμού, προβάλλοντας τα έργα κάθε δεκαετίας που δημιούργησε, λάδια, παστέλ και ακουαρέλες.

Η συλλογή περιλαμβάνει περισσότερα από 700 έργα, 150 πίνακες, φωτογραφίες, υλικά από το αρχείο της και μια συλλογή προσωπικών αντικειμένων, βράχους και οστά έως φορέματα και πινέλα, που βλέπουμε συχνά στις φωτογραφίες της.

Ένα νέο μουσείο στη Σάντα Φε θα στεγάσει όλο το έργο της Τζόρτζια Ο΄Κίφι Facebook Twitter
Μακέτα του νέου Georgia O’Keeffe Museum.
Ένα νέο μουσείο στη Σάντα Φε θα στεγάσει όλο το έργο της Τζόρτζια Ο΄Κίφι Facebook Twitter
Μακέτα του νέου Georgia O’Keeffe Museum.

Η κατεύθυνση της καλλιτεχνικής της πρακτικής άλλαξε δραματικά τέσσερα χρόνια αργότερα όταν μελέτησε τις επαναστατικές ιδέες του Άρθουρ Ουέσλι Ντόου, ενός εξαιρετικά επιδραστικού και πρωτοποριακού δασκάλου τέχνης. Ο Ντόου προσέφερε στην Ο’ Κίφι μια εναλλακτική λύση έναντι των καθιερωμένων τρόπων σκέψης για την τέχνη. 

Η Ο' Κίφι, από τις πιο σημαντικές καλλιτεχνικές προσωπικότητες του 20ού αιώνα, γνωστή για τη συμβολή της στη σύγχρονη τέχνη γεννήθηκε στις 15 Νοεμβρίου 1887, σε μια πολυμελή οικογένεια στο Sun Prairie του Ουισκόνσιν. Πριν ακόμα αποφοιτήσει από το γυμνάσιο είχε αποφασίσει να ασχοληθεί με την τέχνη. Σπούδασε στο Art Institute of Chicago και στο Art Students League στη Νέα Υόρκη, όπου έμαθε τις τεχνικές της παραδοσιακής ζωγραφικής.

Η κατεύθυνση της καλλιτεχνικής της πρακτικής άλλαξε δραματικά τέσσερα χρόνια αργότερα, όταν μελέτησε τις επαναστατικές ιδέες του Άρθουρ Ουέσλι Ντόου, ενός εξαιρετικά επιδραστικού και πρωτοποριακού δασκάλου τέχνης. Ο Ντόου προσέφερε στην Ο’ Κίφι μια εναλλακτική λύση έναντι των καθιερωμένων τρόπων σκέψης για την τέχνη. Πειραματίστηκε με την αφαίρεση για δύο χρόνια ενώ δίδαξε τέχνη στο Δυτικό Τέξας. Μέσα από μια σειρά αφηρημένων σχεδίων με κάρβουνο, ανέπτυξε μια προσωπική γλώσσα για να εκφράσει καλύτερα τα συναισθήματα και τις ιδέες της.

Η ζωή της άλλαξε από ένα σχεδόν τυχαίο γεγονός, όταν έστειλε σε ένα φίλο της σχέδια με αποδόσεις τοπίων της αμερικανικής Δύσης. Εκείνος με τη σειρά του τα έδειξε στον τότε διάσημο έμπορο τέχνης και φωτογράφο Άλφρεντ Στίγκλιτζ, υποστηρικτή της σύγχρονης τέχνης, του οποίου η συμβολή στην αναγνώριση της φωτογραφίας ως αποδεκτή μορφή τέχνης υπήρξε καθοριστική, και εκείνος αποφάσισε να παρουσιάσει το έργο της το 1916, αφού πρώτα φρόντισε για τη μετακόμισή της στη Νέα Υόρκη.

Ένα νέο μουσείο στη Σάντα Φε θα στεγάσει όλο το έργο της Τζόρτζια Ο΄Κίφι Facebook Twitter
Η Georgia O'Keeffe φωτογραφίζεται μπροστά σε ένα έργο της σειράς Pelvis Series, Red with Yellow, 1960. Φωτο: Tony Vaccaro. Georgia O'Keeffe Museum.

Ο Στίγκλιτς ήταν 23 χρόνια μεγαλύτερός της, παντρεμένος, αλλά όταν συναντήθηκαν ερωτεύθηκαν και παντρεύτηκαν λίγα χρόνια αργότερα, το 1924. Ο Στίγκλιτς ήταν αυτός που ανέδειξε και προώθησε την καριέρα της Ο' Κίφι στην καλλιτεχνική κοινότητα του μεσοπολέμου στη Νέα Υόρκη και το έργο της άρχισε να γίνεται ευρέως γνωστό.

Κατά τη διάρκεια της παραμονής της στη Νέα Υόρκη η Ο' Κιφι δημιούργησε πολλά έργα ζωγραφικής, μεταξύ αυτών και εικόνες από ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης –ένα ουσιαστικά αμερικανικό σύμβολο της νεωτερικότητας– καθώς και τις εξίσου ριζοσπαστικές απεικονίσεις λουλουδιών της.

Ωστόσο η ίδια κουράστηκε από τη ζωή στη μεγάλη πόλη και άρχισε να περνά όλο και περισσότερο χρόνο στη Δύση. Ο Στίγκλιτς, πολλά χρόνια μεγαλύτερός της και με συχνά προβλήματα υγείας, δεν μπορούσε να ταξιδεύει μαζί της. Έτσι, τα ταξίδια της στη Δύση τής έδωσαν τη μοναξιά που χρειάζονταν για να αφοσιωθεί στην τέχνη της.

Το καλοκαίρι του 1929, η Ο’ Κίφι έκανε το πρώτο από τα πολλά ταξίδια στο βόρειο Νέο Μεξικό. Το έντονο τοπίο, οι ιθαγενείς και οι ισπανικοί πολιτισμοί της περιοχής ενέπνευσαν μια νέα κατεύθυνση στην τέχνη της. Για τις επόμενες δύο δεκαετίες πέρασε τα περισσότερα καλοκαίρια στο Νέο Μεξικό, όπου ζούσε και εργαζόταν, ενώ εγκαταστάθηκε μόνιμα εκεί τρία χρόνια μετά τον θάνατο του Στίγκλιτς το 1949. Έζησε ανάμεσα στο Τάος και τη Σάντα Φε μέχρι το τέλος της ζωής της, το 1986.

Ένα νέο μουσείο στη Σάντα Φε θα στεγάσει όλο το έργο της Τζόρτζια Ο΄Κίφι Facebook Twitter
Todd Webb, Η Georgia O'Keeffe στο νεκροταφείο του Abiquiu, περ. 1960. Φωτο: Todd Webb. Georgia O'Keeffe Museum. Gift of The Georgia O'Keeffe Foundation
Ένα νέο μουσείο στη Σάντα Φε θα στεγάσει όλο το έργο της Τζόρτζια Ο΄Κίφι Facebook Twitter
H Bernie, ο μικρός Max και η Georgia O'Keeffe, 1941. Άγνωστος φωτογράφος. Georgia O'Keeffe Museum

Από τα πιο δημοφιλή έργα της είναι τα λουλούδια με τα χαρακτηριστικά τονισμένα περιγράμματα, που δημιουργούν μια δυναμική αφηρημένη εικόνα και συχνά ερμηνεύονται σαν σύμβολα γιόνι, που στα σανσκριτικά σημαίνει γεννητικά όργανα ή κόλπος αλλά η ευρύτερη σημασία της λέξης δηλώνει τη δημιουργικότητα και αποδίδεται σαν τη θεά Σάκτι, το ενεργητικό στοιχείο του θεού Σίβα, τη δημιουργική δύναμη που γεννά τον κόσμο των φαινομένων.

Με αδάμαστη δημιουργικότητα, στη δεκαετία του 1950, άρχισε να ταξιδεύει διεθνώς. Ζωγράφισε και σχεδίασε έργα από τα εντυπωσιακά μέρη που επισκέφτηκε, όπως τις κορυφές του Περού και το όρος Φούτζι της Ιαπωνίας, ενώ στην ηλικία των εβδομήντα τριών, άρχισε να επεξεργάζεται ένα νέο θέμα, τη θέα των νεφών και του ουρανού.

Υπέφερε από εκφυλισμό της ωχράς κηλίδας και δημιούργησε την τελευταία της ελαιογραφία χωρίς βοήθεια το 1972. Το 1977, σε ηλικία ενενήντα, παρατήρησε: «Μπορώ να δω τι θέλω να ζωγραφίσω. Αυτό που σε κάνει να θέλεις να δημιουργήσεις είναι ακόμα εκεί».

Σήμερα, τα σχέδια για τα έργα της θα βρουν μια νέα φιλόξενη και αντάξια του ονόματός της στέγη για να τιμηθεί ο αμερικανικός μοντερνισμός στο πρόσωπό της. Η μετεγκατάσταση θα φιλοξενήσει και επιπλέον αντικείμενα και έργα από τα 981 που κληροδότησε στο μουσείο το ίδρυμα Ο’ Κίφι. Κύριος χρηματοδότης του μουσείου είναι η Anne Burnett Windfohr Marion, μια κληρονόμος πετρελαίων του Τέξας και μεγάλη κτηνοτρόφος της περιοχής. Ο νέος χώρος αναμένεται να ανοίξει το 2024 και το έργο θα επιβλέψουν οι Gluckman Tang Architects της Νέας Υόρκης, που σχεδίασαν το αρχικό μουσείο καθώς και το Smithsonian Design Museum της Νέας Υόρκης.

Το μουσείο είναι η μεγαλύτερη δημόσια προσβάσιμη συλλογή του έργου της και ένα από τα λίγα μουσεία των ΗΠΑ αφιερωμένα σε μια γυναίκα καλλιτέχνη.

Ένα νέο μουσείο στη Σάντα Φε θα στεγάσει όλο το έργο της Τζόρτζια Ο΄Κίφι Facebook Twitter
Georgia O'Keeffe, Abstraction White Rose, 1927. Georgia O'Keeffe Museum. Gift of The Burnett Foundation and The Georgia O'Keeffe Foundation
Ένα νέο μουσείο στη Σάντα Φε θα στεγάσει όλο το έργο της Τζόρτζια Ο΄Κίφι Facebook Twitter
Georgia O'Keeffe, Apple Family-2, 1920. Georgia O'Keeffe Museum Gift of The Burnett Foundation and The Georgia O'Keeffe Foundation
Ένα νέο μουσείο στη Σάντα Φε θα στεγάσει όλο το έργο της Τζόρτζια Ο΄Κίφι Facebook Twitter
Georgia O'Keeffe, 3 Zinnias, 1921. Georgia O'Keeffe Museum Gift of The Georgia O'Keeffe Foundation
Ένα νέο μουσείο στη Σάντα Φε θα στεγάσει όλο το έργο της Τζόρτζια Ο΄Κίφι Facebook Twitter
Georgia O'Keeffe,Canyon with Crows, 1917. Georgia O'Keeffe Museum. Gift of The Burnett Foundation
Ένα νέο μουσείο στη Σάντα Φε θα στεγάσει όλο το έργο της Τζόρτζια Ο΄Κίφι Facebook Twitter
Georgia O'Keeffe, Black Mesa Landscape, New Mexico / Out Back of Marie's II, 1930. Georgia O'Keeffe Museum. Gift of The Burnett Foundation
Ένα νέο μουσείο στη Σάντα Φε θα στεγάσει όλο το έργο της Τζόρτζια Ο΄Κίφι Facebook Twitter
Georgia O'Keeffe, A Piece of Wood I, 1942. Georgia O'Keeffe Museum Gift of The Burnett Foundation
Ένα νέο μουσείο στη Σάντα Φε θα στεγάσει όλο το έργο της Τζόρτζια Ο΄Κίφι Facebook Twitter
Georgia O’Keeffe, Jimson Weed/White Flower No. 1, 1932. "Georgia O'Keeffe" at Tate Modern, London
Ένα νέο μουσείο στη Σάντα Φε θα στεγάσει όλο το έργο της Τζόρτζια Ο΄Κίφι Facebook Twitter
Georgia O'Keeffe, Alligator Pears, 1923. Georgia O'Keeffe Museum Gift of The Georgia O'Keeffe Foundation
Ένα νέο μουσείο στη Σάντα Φε θα στεγάσει όλο το έργο της Τζόρτζια Ο΄Κίφι Facebook Twitter
Georgia O’Keeffe, Autumn Trees – The Maple, 1924. Georgia O’Keeffe Museum, Gift of The Burnett Foundation and Gerald and Kathleen Peters
Ένα νέο μουσείο στη Σάντα Φε θα στεγάσει όλο το έργο της Τζόρτζια Ο΄Κίφι Facebook Twitter
Georgia O’Keeffe, Sunrise, 1916. Georgia O’Keeffe Museum, Gift of The Burnett Foundation
Ένα νέο μουσείο στη Σάντα Φε θα στεγάσει όλο το έργο της Τζόρτζια Ο΄Κίφι Facebook Twitter
John Loengard, Abiquiu, 1966. Φωτο: John Loengard. Georgia O'Keeffe Museum. Gift of The Georgia O'Keeffe Foundation
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Ας ζωγραφίζω κι ας ζω όπως θέλω»: Εντυπώσεις από την συναρπαστική έκθεση της Georgia O’Keeffe «Living Modern» στο Μπρούκλιν

Εικαστικά / «Ας ζωγραφίζω κι ας ζω όπως θέλω»: Εντυπώσεις από την συναρπαστική έκθεση της Georgia O’Keeffe «Living Modern» στο Μπρούκλιν

Η Σεβερίν Κελιδωνά διασχίζει τις χίπστερ γειτονιές του Μπρούκλιν για να επισκεφθεί μια έκθεση με πίνακες, ρούχα και προσωπικά αντικείμενα της θρυλικής ζωγράφου
ΣΕΒΕΡΙΝ ΚΕΛΙΔΩΝΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Project Mycelium: Η διάβρωση, η αναγέννηση και τα μανιτάρια που φυτρώνουν σε μια φανταστική τουαλέτα της Κάλλας

Εικαστικά / Μια πρωτοποριακή συνάντηση τέχνης, επιστήμης, ιστορίας και οικολογίας

Στο Project Mycelium, τρία εντυπωσιακά κοστούμια, που θα μπορούσαν να φοράνε η Μαρία Κάλλας, η βασίλισσα Αμαλία και ο Ιωάννης Καποδίστριας, καταβροχθίζονται από ζωντανούς μύκητες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Εικαστικά / Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Η 27χρονη εικαστικός μιλά για τη διαδρομή της από την Αθήνα στο Λος Άντζελες, για το πώς το ερωτικό πάθος μεταμόρφωσε την τέχνη της, καθώς και για τη μυστικιστική διάσταση στα έργα της. Για τη γνωριμία της με τη Lana Del Rey απέφυγε να μιλήσει.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
«Η εμμονή του βλέμματος»: Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

The Review / Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

Ποιο είναι το αποκαλούμενο «εθνικό αφήγημα» που υπηρετεί η Εθνική Πινακοθήκη; Ο Χρήστος Παρίδης συζητά με τον δημοσιογράφο και επιμελητή εκθέσεων Δημήτρη Τρίκα για τη νέα επετειακή έκθεση στη μνήμη του Παναγιώτη Τέτση, η οποία μόλις εγκαινιάστηκε στην Εθνική Πινακοθήκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας 

Εικαστικά / Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου

Μια ανασκόπηση της ζωής και του έργου του ζωγράφου, που ήταν γνωστός για τα ελληνικά τοπία και την Ύδρα, με αφορμή την αναδρομική έκθεση του Περικλή και του Ντίκου Βυζάντιου στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
 Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Εικαστικά / Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Με αφορμή την αναδρομική έκθεση στη Συλλογή Peggy Guggenheim στη Βενετία, έφτασε η στιγμή να ανακαλύψουμε τη ζωγράφο που θεωρείται εθνικός θησαυρός για την Πορτογαλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Εικαστικά / Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Μια νέα έκθεση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Παρίσι με πορτρέτα της κόρης του Ανρί Ματίς, Μαργκερίτ, προσφέρει μια νέα οπτική στο έργο του μεγάλου Γάλλου καλλιτέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Εικαστικά / Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Αφρικανική τέχνη, κριτική στην αποικιοκρατία, έργα για τα δικαιώματα των ζώων και εμπνευσμένα από διαστημικά ταξίδια, νέοι καλλιτέχνες και αναδρομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί της Αθήνας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ

Εικαστικά / ΕΜΣΤ: Τέσσερις διεθνείς καλλιτέχνες και μία θεματική έκθεση για τα ζώα που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ

Δύο ατομικές εκθέσεις και δύο μεγάλης κλίμακας in situ εγκαταστάσεις φωτίζουν τη σχέση μας με τα ζώα και τις οικολογικές συνέπειες της αποικιοκρατίας ενώ αποτελούν προπομπό μιας μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Εικαστικά / «Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Στην υποβλητική της έκθεση στο ΕΜΣΤ, η εικαστικός Τζάνις Ράφα αναδημιουργεί ένα φανταστικό περιβάλλον άδειων στάβλων για να μιλήσει για τη σχέση του ανθρώπινου και του ζωικού κόσμου, ενώ μας προκαλεί να σκεφτούμε τις έννοιες της φροντίδας και της αγάπης, αλλά και την ανάγκη μας για κυριαρχία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Εικαστικά / Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Το Μουσείο Μπενάκη τιμά με μια σημαντική έκθεση τη μνήμη του σκηνοθέτη, διανοούμενου, ιστοριοδίφη και ερευνητή του λαϊκού μας πολιτισμού, συνδημιουργού του θρυλικού «Παρασκηνίου». Ο επιμελητής της έκθεσης, Γιώργος Σκεύας, μας μιλά γι’ αυτήν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγάλη έκθεση του Steve McQueen για τα κινήματα που διαμόρφωσαν τη Μεγάλη Βρετανία

Εικαστικά / Η Μεγάλη Βρετανία που αντιστάθηκε υπάρχει ακόμα στις φωτογραφίες αυτής της έκθεσης

Από τις σουφραζέτες των αρχών του 20ού αιώνα μέχρι τις διαμαρτυρίες για τον πόλεμο στο Ιράκ, η έκθεση σε επιμέλεια του Steve McQueen συγκεντρώνει τις πιο δυνατές εικόνες μιας χώρας που βγήκε πολύ συχνά και πολύ δυνατά στους δρόμους.  
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT