Ο «Λευκός Θόρυβος» είναι παντού εκτός από την ταινία του Netflix

Ο «Λευκός Θόρυβος» είναι παντού εκτός από την ταινία του Netflix Facebook Twitter
Δεν είναι φυσικά η πρώτη φορά που ένα μεγάλο βιβλίο συρρικνώνεται και εξασθενεί κατά τη μεταφορά του στην οθόνη, μικρή ή μεγάλη.
0

ΕΧΟΥΝ ΠΕΡΑΣΕΙ 37 ΧΡΟΝΙΑ από την πρώτη έκδοση του «Λευκού Θορύβου», ενός από τα πιο μνημειώδη βιβλία που έχει γράψει ο σημαντικότερος εν ζωή Αμερικανός συγγραφέας, ο άνθρωπος που απέδωσε με μοναδική διαύγεια και υπνωτική σαγήνη στις νουβέλες του «το ιδιαίτερο πετσί του ύστερου 20ού αιώνα».

Και συνεχίζει. «Η δουλειά μου παραμένει βαθιά επηρεασμένη από το γεγονός ότι ζούμε σε επικίνδυνους καιρούς», δήλωνε το 2012 στη Chicago Tribune, σε μια από τις αραιές και πολύτιμες συνεντεύξεις του.

Βαδίζοντας (τρεκλίζοντας;) ζαλισμένοι στην τρίτη δεκαετία ήδη του 21ου αιώνα, η αίσθηση ότι ζούμε σ’ ένα «ντελιλοϊκό» σύμπαν ηλεκτρονικού/ψηφιακού μυστικισμού ως μόνιμοι στόχοι ενός ακατάπαυστου βομβαρδισμού πληροφοριών είναι παγιωμένη προ πολλού.

«Είμαστε η σούμα της πληροφορίας μας», έγραφε ο Ντελίλο στον «Λευκό Θόρυβο», υπόδουλοι της «απόκοσμης ισχύος που εκπέμπει το ναρκωτικό υπόγειο ρεύμα της οθόνης».

Ελπίζουμε το καλύτερο, φοβόμαστε το χειρότερο, όπως θα έκανε άλλωστε κι ένας τυπικός χαρακτήρας στα βιβλία του Ντον Ντελίλο.

Θεωρητικά λοιπόν ένα τόσο καίριο και «προφητικό» μυθιστόρημα θα αποτελούσε στις μέρες μας μια ιδανική περίπτωση μεταφοράς βιβλίου στον κινηματογράφο. Δυστυχώς όμως, η ομώνυμη ταινία που προβάλλεται εδώ και μέρες στο Netflix με την υπογραφή του Νόα Μπάουμπακ είναι εξαιρετικά αποσπασματική, αμήχανη και φάλτση σε σχέση με τον τόνο, το ύφος, την ατμόσφαιρα, τη βαθιά σάτιρα, τις λεπτές ευαισθησίες και την ουσία εν τέλει του βιβλίου.

Κρίμα κι άδικο, αλλά δεν είναι φυσικά η πρώτη φορά που ένα μεγάλο βιβλίο συρρικνώνεται και εξασθενεί κατά τη μεταφορά του στην οθόνη, μικρή ή μεγάλη. Μια από τις εξαιρέσεις, πάντως, στον αμείλικτο αυτό κανόνα, υπήρξε ένα άλλο (μικρότερο σε έκταση αλλά όχι σε εμβέλεια) μυθιστόρημα του Ντελίλο, το «Cosmopolis», το οποίο έκανε ταινία προ δεκαετίας ο Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ, διατηρώντας απολύτως αυτούσιο το κείμενο, το πνεύμα και το ύφος του βιβλίου.    

«Εξαρτιόμαστε από την καταστροφή για να παγιώσουμε το όραμά μας», έγραφε το 1997 ο ίδιος ο συγγραφέας σ’ ένα κείμενό του που είχε δημοσιευτεί τον Σεπτέμβριο του 1997 στους κυριακάτικους New York Times με τίτλο «The Power of History».

«Η χαμένη ιστορία γίνεται το ύφασμα της λογοτεχνίας. Με τη μυθοπλασία ξαναζούμε τα πράγματα. Είναι η δεύτερη ευκαιρία μας. Η απόλαυση, για τον συγγραφέα, για τον αναγνώστη, έγκειται σε μια εκδοχή του παρελθόντος που ξεφεύγει από το σπείρωμα της καθιερωμένης ιστορίας και βιογραφίας και ανακαλύπτει μια αρωματισμένη γλώσσα που στάζει λεπτομέρειες για καθημερινές πραγματικότητες όπως το σεξ, ο καιρός και το φαγητό, για το ξέφτισμα μιας κόκκινης κλωστής σ’ ένα βελούδινο γυναικείο μανίκι».

Η συνέχεια επί της οθόνης. Όπως και οι χαρακτήρες στο τέλος του «Λευκού Θορύβου», παλεύουμε κι εμείς να ανταποκριθούμε στις συνθήκες άλλης μιας «νέας κανονικότητας», ενώ μαθαίνουμε ότι βρίσκονται στα σκαριά κι άλλες μεταφορές βιβλίων του Ντελίλο.

Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες, ο σπουδαίος ηθοποιός Πολ Τζιαμάτι ετοιμάζει μια σειρά βασισμένη στο «Libra» (το οποίο περιστρέφεται σαν υπνωτισμένος δερβίσης γύρω από την δολοφονία του Προέδρου Κένεντι), ενώ πρόσφατα ο παραγωγός της ταινίας «White Noise» Uri Singer αγόρασε τα δικαιώματα του magnum opus του συγγραφέα, του μεγαλειώδους «Underworld» (Υπόγειος Κόσμος), και πάλι για το Netflix.

Ελπίζουμε το καλύτερο, φοβόμαστε το χειρότερο, όπως θα έκανε άλλωστε κι ένας τυπικός χαρακτήρας στα βιβλία του Ντον Ντελίλο.

White Noise - Official Trailer

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Daily / Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Η επανεκλογή του Τραμπ έχει αλλάξει ξαφνικά τον τόνο της δημόσιας συζήτησης, κάνοντάς την πολύ πιο φιλική ως προς τις θέσεις της «λαϊκίστικης δεξιάς».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που την στήριξαν;

Daily / Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που τη στήριξαν;

Στην Ελλάδα, πάντως, οι διασημότητες συχνά δεν κάνουν τον κόπο καν να δηλώσουν επίσημα την εκλογική στήριξή τους. Απλά, βάζουν υποψηφιότητα οι ίδιοι και οι ίδιες και εκλέγουν απευθείας τους εαυτούς τους σε θέσεις βουλευτών και ευρωβουλευτών.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Daily / Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Μια συντονισμένη απόπειρα να παρουσιαστούν οι φανατικοί οπαδοί της Μακάμπι ως αθώα θύματα ή και ήρωες ακόμα, παρά τις επιθέσεις και τις προκλήσεις στις οποίες προέβησαν πριν και κατά τη διάρκεια του αγώνα της ομάδας τους εναντίον του Άγιαξ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ελληνικές σειρές των 90s: comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Daily / Ελληνικές σειρές των '90s: Comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Οι τηλεοπτικές σειρές της πρώτης δεκαετίας των ιδιωτικών καναλιών φαίνονται να έχουν υποκαταστήσει σ’ ένα μεγάλο κοινό τον ρόλο που έπαιζαν για μισό αιώνα σχεδόν οι ελληνικές ταινίες της ακμής του βιομηχανικού σινεμά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

Daily / Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

«Το Ισραήλ πάνω απ' όλα», έγραψε με εθνικοσοσιαλιστικό ρίγος, αν και ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Αριέλ Λεκαδίτης αμέσως μετά (και παρά) την ανακοίνωση του εκδοτικού του οίκου ότι διακόπτει τη συνεργασία τους εξαιτίας «των χυδαίων αναρτήσεών του».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Daily / Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Μια ονομασία που μοιάζει συγχρόνως νεοπλουτίστικη και φτωχομπινέδικη, ειδικά σε όσους από εμάς μεγαλώσαμε στα Νότια και δεν νιώσαμε ποτέ ότι υπήρχε ανάγκη ούτε για τόσο ισοπεδωτική «ανάπλαση» ούτε και για τέτοιους τουριστικούς ευφημισμούς.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ