Δεν έχει νόημα πλέον να αποκαλούμε τις ταινίες «φιλμ»

 Δεν έχει νόημα πλέον να αποκαλούμε τις ταινίες «φιλμ» Facebook Twitter
O Zαν Λικ Γκοντάρ... Εικονογράφηση: Dreyk the Pirate / LIFO
0

Πριν από δύο μήνες, ο Βρετανός σκηνοθέτης Σερ Τζον Μπούρμαν (δημιουργός ταινιών όπως το «Όταν ξέσπασε η βία», το «Ζάρντοζ», το «Εξκάλιμπερ», το «Ελπίδα και δόξα» και «Ο Στρατηγός») έκλεισε τα 90 του χρόνια, παραμένει όμως αειθαλής και δημιουργικός, και μ’ αυτό το άρθρο γνώμης που δημοσιεύτηκε χθες στον Guardian, σημειώνει με κάποια θλίψη ότι η εποχή του «φιλμ» έχει τελειώσει οριστικά.

Για περισσότερα από 100 χρόνια, οι ταινίες φτιάχνονταν από φιλμ. Τώρα, αντί να φορτώνεται το ρολό στην κασέτα της κάμερας, τοποθετείται απλά μια κάρτα που καταγράφει ηλεκτρονικά ό,τι βλέπει η μηχανή.

Σήμερα, τα περισσότερα «φιλμ» γυρίζονται ηλεκτρονικά. Για την παραγωγή τους δεν χρησιμοποιείται φιλμ –  ούτε για τη λήψη, το μοντάζ ή την προβολή. Επομένως, δεν μπορούν –  ή δεν θα έπρεπε –  να ονομάζονται φιλμ.

Υπάρχουν ακόμα κάποιοι κινηματογραφικοί δημιουργοί, όπως ο Στίβεν Σπίλμπεργκ, οι οποίοι εξακολουθούν να επιμένουν στη χρήση σελιλόιντ, κι αυτοί όμως δυσκολεύονται όλο και περισσότερο να βρουν στοκ. Τα περισσότερα από τα εργαστήρια που εκτύπωναν φιλμ έχουν κλείσει. Επίσης, το φιλμ είναι ένα ακριβό κομμάτι του προϋπολογισμού – με την  «ηλεκτρονική» εναλλακτική λύση, μπορεί να συνεχίζει κανείς το γύρισμα σχεδόν χωρίς κανένα επιπλέον κόστος.

 Δεν έχει νόημα πλέον να αποκαλούμε τις ταινίες «φιλμ» Facebook Twitter
Το The Fabelmans του Στίβεν Σπίλμπεργκ ήταν η μοναδική από τις φετινές υποψήφιες για το Όσκαρ καλύτερης ταινίας που γυρίστηκε σε σελιλόιντ.

Όσοι από εμάς έχουμε χρησιμοποιήσει φιλμ σε όλη μας τη ζωή είμαστε σε θέση να διακρίνουμε αν μια ταινία έχει γυριστεί σε φιλμ ή όχι, το ζήτημα όμως ποσώς φαίνεται να απασχολεί το ευρύ κοινό.

Ενδεχομένως κάποιοι να με χαρακτηρίσουν σχολαστικό, θεωρώντας ότι διυλίζω τον κώνωπα. Εξάλλου, μπορεί να αντιτείνει κάποιος, η μη χρήση φιλμ έχει και άλλα πλεονεκτήματα εκτός από το κόστος: δεν υπάρχει πια εκείνος ο κίνδυνος να μπει μια τρίχα στην «πύλη» (το ορθογώνιο άνοιγμα στο μπροστινό μέρος της κάμερας) και να αποτυπωθεί για πάντα στο πλάνο. Το ίδιο ισχύει και για το πρόβλημα της βρωμιάς και της σκόνης που μπορούσε να συγκεντρωθεί στο φιλμ. Εμείς οι παλιοί που επιμένουμε στο φιλμ πεθαίνουμε σιγά-σιγά – σύντομα, οι νεότεροι κινηματογραφιστές δεν θα χρειαστεί να δουν ποτέ στην ζωή τις οδοντωτές οπές του φωτογραφικού φιλμ.  

Για το φινάλε της ταινίας μου Zardoz του 1974, ήθελα να γυρίσω μια σκηνή με τον Σον Κόνερι και την Σάρλοτ Ράμπλινγκ, στην οποία γερνούν και πεθαίνουν. Αυτό απαιτούσε γυρίσμα με σταθερή κάμερα, ώστε να μπορούμε να τους βγάλουμε έξω, να γεράσουμε τα πρόσωπά τους, να τους ξαναβάλουμε μέσα, να τους τραβήξουμε λίγο ακόμα, μετά να τους βγάλουμε έξω και να τους γεράσουμε κι άλλο, μέχρι που στο τέλος γίνονται σκελετοί και καταρρέουν πριν γίνουν σκόνη που την παίρνει ο άνεμος.

 Δεν έχει νόημα πλέον να αποκαλούμε τις ταινίες «φιλμ» Facebook Twitter
Ο Σον Κόνερι και η Σάρλοτ Ράμπλινγκ στο Zardoz (1974) του Τζον Μπούρμαν

Αυτή η διαδικασία διήρκεσε μια ολόκληρη ημέρα. Στη συνέχεια, ο βοηθός του οπερατέρ άδειασε την κάμερα και εξέθεσε κατά λάθος το φιλμ στο φως. Αυτό σήμαινε ότι έπρεπε να γίνει η διαδικασία από την αρχή και να ξοδέψουμε άλλη μέρα για το γύρισμα της σκηνής. Έπρεπε επίσης να συγκρατήσω τον Κόνερι που ήθελε να σκοτώσει τον βοηθό –  ο οποίος λίγο αργότερα άλλαξε το όνομά του και μετακόμισε στο Λος Άντζελες. Μετά από καιρό τον εντόπισα μια μέρα σε ένα καφέ του Λος Άντζελες. «Είναι κι ο Σον εδώ;», με ρώτησε με τρεμάμενη φωνή.

Το φιλμ είναι πιο απαλό και πιο ανθρώπινο, ενώ οι ταινίες που φτιάχνονται ηλεκτρονικά είναι πιο τραχιές στην υφή τους και μοιάζουν πιο μηχανικές. Τα πιο πρόσφατα iPhone  προσφέρουν εκτός από την επιλογή «βίντεο» στην κάμερα του κινητού, και μια «κινηματογραφική», η οποία, όπως ισχυρίζεται η Apple, προσφέρει την παλιομοδίτικη αίσθηση του φιλμ.

Όσο λυπηρή κι αν είναι, η αλλαγή είναι αναπόφευκτη. Δεν υπάρχει όμως κανένας λόγος να μείνει πίσω η γλώσσα. Αν μια ταινία δεν είναι φτιαγμένη από φιλμ, δεν θα πρέπει να αποκαλείται φιλμ. Θα πρέπει να ονομάζεται απλά ταινία.

Οθόνες
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Λάιζα Μινέλι σήμερα δηλώνει ευτυχισμένη. ή Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης.

Οθόνες / Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης

Gay icon, μια χαρισματικά αφοσιωμένη performer, αλλά και αντικείμενο χλεύης. Το ντοκιμαντέρ του Μπρους Ντέιβιντ Κλάιν «Liza: A Truly Terrific, Absolutely True Story» σίγουρα δεν αφηγείται την ιστορία ενός τυπικού nepo baby.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
τομ χάρντι

Οθόνες / 10 τηλεοπτικές σειρές που θα δούμε την άνοιξη

Από τη μεγάλη επιστροφή του «The Last of Us» σε εκείνη του «Αστερίξ» και από τη σεξουαλική αναζήτηση της Μισέλ Ουίλιαμς σε μια απολαυστική ματιά στον κόσμο του σύγχρονου μπαλέτου, αυτές είναι οι σειρές που θα μας κρατήσουν καθηλωμένους στη μικρή οθόνη το επόμενο διάστημα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Σάττι

Μυθολογίες / «Οι εικόνες του Ζβιάγκιντσεφ είναι υπνωτιστικές»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Σάττι

Στην κινηματογραφική λίστα της τραγουδοποιού, η σιωπή λέει περισσότερα από τα λόγια, οι εικόνες αποκαλύπτουν κρυμμένα συναισθήματα, οι κόσμοι είναι γεμάτοι αβεβαιότητες και συγκρούσεις, και η μουσική έχει μια ιερή διάσταση.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
21 ντοκιμαντέρ του 21ου αιώνα που αξίζει να δείτε

Οθόνες / 21 ντοκιμαντέρ του 21ου αιώνα που αξίζει να δείτε

Από μια σπουδαία στιγμή του σκορσεζικού σινεμά ως την ψηφιακή επανάσταση της Ανιές Βαρντά κι από το συγκλονιστικό δίπτυχο του Τζόσουα Οπενχάιμερ ως τη μεγάλη φιλμική «σκανταλιά» του Banksy, αυτοί είναι 21 σταθμοί του σύγχρονου σινεμά τεκμηρίωσης που πρέπει να έχει δει κάθε σινεφίλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Μπορεί να γίνει μια παραγωγή σαν το “Flow” στην Ελλάδα, αρκεί να το θέλουμε»

Οθόνες / «Μπορεί να γίνει μια παραγωγή σαν το “Flow” στην Ελλάδα, αρκεί να το θέλουμε»

Με αφορμή τη δεύτερη απονομή των βραβείων Stratos, που τιμούν το ελληνικό animation, o πρόεδρος της ASIFA HELLAS Κωνσταντίνος Κακαρούντας μιλά για την άνθηση της σκηνής, τις προκλήσεις και για το πώς η Ελλάδα μπορεί να πετύχει μια παραγωγή οσκαρικού επιπέδου.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
 «Εσύ, θείο, δεν θα φύγεις, θα μείνεις εδώ μαζί μου!» ή Γιάννα Δεληγιάννη: «Βρίσκω την ουσία μόνο στο να στηρίζει ο ένας τον άλλον». ή Η Γιάννα Δεληγιάννη προβάλλει ταινίες στους μαθητές της άγονης γραμμής.

Οθόνες / Η Γιάννα Δεληγιάννη προβάλλει ταινίες στους μαθητές της άγονης γραμμής

Η κινηματογραφίστρια και πρόεδρος της Cinemathesis μιλά για την πρωτοβουλία της να υλοποιεί κινηματογραφικά εργαστήρια για παιδιά σε απομακρυσμένα δημοτικά σχολεία της άγονης γραμμής, το όραμα και το αποτύπωμα της δράσης της, για τις δυσκολίες που αντιμετώπισε και για το τι λείπει από την τυπική εκπαίδευση.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το «Adolescence» έχει αναδειχθεί σε παγκόσμιο φαινόμενο;

Pulp Fiction / Γιατί το «Adolescence» έχει αναδειχθεί σε παγκόσμιο φαινόμενο;

Είναι η τεχνική αρτιότητα μιας αστυνομικής σειράς με επίκαιρο κοινωνικό θέμα που της χαρίζει τόσο μεγάλο αντίκτυπο στο κοινό; Ή μήπως η πραγματική δύναμη πηγάζει από τον φόβο των γονιών για τις εγκληματικές παραλείψεις και, κυρίως, για την άγνοιά τους απέναντι στα κρυφά σημάδια του ψηφιακού κόσμου;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η μαμά μου, ο Μπαρτ Ρέινολντς κι ένας θάνατος που παραμένει μυστηριώδης εδώ και μισό αιώνα

Οθόνες / Η μαμά μου, ο Μπαρτ Ρέινολντς κι ένας θάνατος που παραμένει μυστηριώδης εδώ και μισό αιώνα

Ο γιος της ηθοποιού Σάρα Μάιλς ήταν τεσσάρων ετών όταν βρέθηκε νεκρός ο μάνατζερ και πρώην εραστής της μητέρας του. Οι υποψίες είχαν πέσει τότε πάνω στον συμπρωταγωνιστή της Μπαρτ Ρέινολντς. 51 χρόνια αργότερα, ο Μπολτ προσπαθεί να θυμηθεί τι συνέβη.
LIFO NEWSROOM
Το Παιδί Τραύμα επιλέγει τις 10 αγαπημένες του ταινίες

Μυθολογίες / «Το Festen έχει επηρεάσει τους στίχους μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Παιδιού Τραύματος

Χάνεκε αλλά και Αγγελόπουλος, «Καμιά πατρίδα για τους μελλοθάνατους» αλλά και «Aftersun», το Παιδί Τραύμα επιλέγει 10 ταινίες που κυμαίνονται από τον ωμό ρεαλισμό και τη βία μέχρι τον θρίαμβο της ποίησης και της τρυφερότητας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
10 εξαιρετικές ταινίες που μπορείτε να δείτε τώρα στο Netflix

Οθόνες / 10 εξαιρετικές ταινίες που μπορείτε να δείτε τώρα στο Netflix

Το Netflix έχει γίνει ο παράδεισος της εύκολης ψυχαγωγίας, αλλά για τους πραγματικούς σινεφίλ κρύβει και έναν άλλο κόσμο. Αυτή είναι μια λίστα με ταινίες που απαιτούν προσοχή και αφοσίωση, που αξίζουν τον κόπο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Movies

Οθόνες / Η Χιονάτη και 8 καλύτεροι λόγοι για να πάτε σινεμά

Ένα υποψήφιο για Όσκαρ animation για ενήλικες, το σκηνοθετικό ντεμπούτο της Αριάν Λαμπέντ και μια τολμηρή ταινία για την προσφυγική εμπειρία, γυρισμένη στην Αθήνα, είναι μερικές από τις προτάσεις της εβδομάδας που θα σας αποζημιώσουν.
THE LIFO TEAM