Frenzee: Τρία αδέλφια από την Κρήτη παίζουν συναρπαστική πανκ

76’ με τους Frenzee Facebook Twitter
«Δεν υπάρχει πολύς πολιτικός στίχος στις μέρες μας, είναι σαν να υπάρχει ένας φόβος να τα πεις έξω από τα δόντια, όλοι κρύβονται πίσω από κάτι μεταφορές πολύ χοντρές, τόσο που δεν μπορούμε να καταλάβουμε για τι ακριβώς μιλάνε». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
0

Οι Frenzee είναι ένα τρίο από την Κρήτη που φτιάχνει hardcore punk μουσική. Ο Νίκος παίζει τύμπανα, ο Αντώνης κιθάρα και η Απολλωνία τραγουδάει με τη φρενίτιδα που δικαιολογεί το όνομά της κομμάτια που έχουν τίτλο «Fire in my gut» και «Sane to Insane».

Το ομώνυμο EP τους, που κυκλοφόρησε λίγο πριν από το τέλος του 2022, είναι ένας δίσκος τόσο συναρπαστικός που δύσκολα πιστεύεις ότι τον έφτιαξαν τρία αδέλφια λίγο έξω από την αρχαία Κνωσό. Και για να γίνει ακόμα καλύτερο: τα τρία αδέρφια που γεννήθηκαν στη Μελβούρνη της Αυστραλίας – και μιλούν αγγλικά με αυστραλέζικη προφορά και ελληνικά με κρητική – είναι εγγόνια του Ψαραντώνη, παιδιά του Γιώργου Ξυλούρη των Xylouris White.

Ο Νίκος και ο Αντώνης παίζουν και παραδοσιακή κρητική μουσική επειδή τους φέρνει σε μεγαλύτερη επαφή με την τοπική κουλτούρα. «Ο πατέρας μας, ως μουσικός, είναι κατά κύριο λόγο λαουτιέρης και τραγουδιστής, αλλά ασχολείται και με πράγματα που είναι τελείως έξω από το παραδοσιακό, πάλι με το λαούτο, πιο πειραματικά, πιο ασυνήθιστα, και μοναχός του και με ντράμερ, τον Τζιμ Γουάιτ», λένε.

«Ο Νίκος κι εγώ ζούμε από τα κρητικά γλέντια, από γάμους, βαφτίσεις και πανηγύρια», προσθέτει ο Αντώνης». Ωστόσο, οι τρεις μαζί, ως γκρουπ, φτιάχνουν μόνο punk. «Δεν είχαμε ποτέ σκοπό ως Frenzee να συνδυάσουμε παραδοσιακά όργανα με πανκ, δεν μας ενδιέφερε καθόλου να το δοκιμάσουμε. Σίγουρα φαίνεται κάτι ενδιαφέρον ή παράξενο η μουσική που κάνουμε οι τρεις μας», λένε, «το είχαμε όμως λίγο έγνοια αυτό, αναρωτιόμασταν πώς θα το έπαιρναν άνθρωποι που μας υποστηρίζουν στα κρητικά, επειδή δεν είναι πολύ σύνηθες να βλέπεις κάποιους που παίζουν παραδοσιακή μουσική να παίζουν και punk και να λένε αυτά που λέμε. Μας έχουν στείλει mail και μηνύματα που έλεγαν “τελικά, ποιοι είστε;”, διάφορα τέτοια, έχουμε πάψει όμως να δίνουμε σημασία γιατί η αλήθεια μας είναι αυτή που βγάζουμε, είτε παίζουμε κρητικά είτε παίζουμε ροκ. Δεν έχει σημασία, εμείς μουσική παίζουμε».

«Δεν βάζουμε κάποιον στόχο από πριν. Η οργή είναι τεράστια πηγή έμπνευσης γενικότερα στη μουσική, και στη δική μας, δηλαδή πολύ σπάνια θα βγει μουσική καινούργια από ευχάριστα συναισθήματα».

«Στην Κρήτη ήρθαμε το 1998», λέει η Απολλωνία, η μάνα μας είναι Αυστραλή, αλλά ήρθαμε να ζήσουμε στη γενέτειρα του πατέρα μας. Βέβαια, κατά καιρούς ξαναπηγαίνουμε στη Μελβούρνη, γιατί τελειώσαμε και οι τρεις εκεί το λύκειο».

«Και ο αδελφός μου και εγώ έχουμε σπουδάσει μουσική τεχνολογία», λέει ο Νίκος, «όχι μουσική θεωρία. Παίζω λύρα, τραγουδάω, γράφω μουσική, στίχους, το ίδιο και ο Αντώνης. Το EP το γράψαμε στο προβάδικό μας, στο σπίτι όπου ζω με τον αδελφό μου, με τη βοήθεια ενός ηχολήπτη. Εκ των υστέρων το μίξαρε ένας φίλος μας στην Αμερική και το μάστερινγκ το έκανε ένας φίλος δικός του, Αμερικανός κι αυτός. Τώρα γράφουμε δεύτερο δίσκο στο στούντιο των 1000mods στην Κόρινθο. Ήμασταν έντεκα μέρες εκεί, ο Γιάννης (των Mods) μας βοηθάει στο τεχνικό κομμάτι και ανταλλάσσουμε απόψεις, ιδέες, τον δουλεύουμε μαζί».  

76’ με τους Frenzee Facebook Twitter
«Θα παίξουμε σε Ελβετία, Γαλλία, Πορτογαλία και Ισπανία και ανυπομονούμε να ξεκινήσουμε τα ταξίδια». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Έχουν μόλις έρθει στην Αθήνα, γιατί το επόμενο βράδυ έχουν το live τους στο Piraeus Club Academy, διοργανωμένο από το Rockwave. Αυτή είναι η πρώτη στάση της ευρωπαϊκής περιοδείας τους μαζί με τους 1000mods. «Θα παίξουμε σε Ελβετία, Γαλλία, Πορτογαλία και Ισπανία και ανυπομονούμε να ξεκινήσουμε τα ταξίδια», λέει η Απολλωνία. «Η επόμενη εμφάνισή μας στην Αθήνα είναι στις 8 Ιουλίου, στο Rockwave, την ημέρα που παίζουν οι Black Keys».

«Μένουμε στις Αρχάνες, λίγο πιο έξω απ’ το Ηράκλειο» λέει ο Αντώνης, «και οι Frenzee προέκυψαν το 2020, όταν ξεκίνησε η καραντίνα και είχαμε χρόνο να ζυγιάσουμε κάποια πράγματα. Πήρε ο Νίκος μια κιθάρα, ζήλεψα, πήρα κι εγώ μία και τζαμάραμε, βγήκαν κάποιες ιδέες και από τους δυο μας και μαζέψαμε καμιά δεκαριά κομμάτια. Μετά έβαλε η Απολλωνία τη φωνή. Από αυτά τα τραγούδια τα εφτά μπήκαν στο EP που φτιάξαμε το ’21».

«Αυτός ο ήχος προέκυψε επειδή ακούγαμε πολλή μουσική, αρκετή ροκ. Είχε η μάνα μας μια συλλογή από δίσκους και μεγάλη πώρωση με τους AC/DC. Αυτό σίγουρα μας επηρέασε πολύ, ο αυστραλέζικος ήχος», προσθέτει η Απολλωνία. Η ροκ μεριά μας έρχεται από την Αυστραλία».

«Δεν έχει αρκετή ροκ η Κρήτη», συνεχίζει ο Νίκος, «κοινό έχει, αλλά αρκετά μικρό, καμία σχέση με την Αθήνα. Επίσης, δεν έχει χώρους να παίζεις τέτοια μουσική. Τα κρητικά κομμάτια όμως έχουν το vibe και την ενέργεια που έχει και το ροκ. Στα πανηγύρια υπάρχει αυτό το ροκ vibe, γρήγοροι ρυθμοί, νεύρο και ενέργεια. Γίνεται χαμός, δεν υπάρχει μεγάλη διαφορά».

76’ με τους Frenzee Facebook Twitter
«Νομίζω ότι είναι καλύτερο να λείπει κάποιος από το καρακέντρο, από “εκεί που συμβαίνουν όλα”. Γιατί έτσι δεν επηρεάζεσαι άμεσα απ’ ό,τι γίνεται, κάνεις αυτό που γουστάρεις. Έχεις περισσότερο χώρο να είσαι αυθεντικός και να έχεις φαντασία – και λιγότερη φασαρία». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

«Συνήθως οι στίχοι μας μιλάνε για όλα αυτά που σκεφτόμαστε τη στιγμή που γράφουμε, για όσα γίνονται και θέλουμε να σχολιάσουμε», λέει ο Αντώνης. «Δεν βάζουμε κάποιον στόχο από πριν. Η οργή είναι τεράστια πηγή έμπνευσης γενικότερα στη μουσική, και στη δική μας, δηλαδή πολύ σπάνια θα βγει μουσική καινούργια από ευχάριστα συναισθήματα. Οι μουσικές που έχουν κάποιο βαθύτερο νόημα βγαίνουν όταν νιώθεις καταπιεσμένος, όταν δεν νιώθεις καλά με αυτά που βλέπεις να συμβαίνουν γύρω σου ή με τον εαυτό του, όταν κάτι σε ενοχλεί, έχεις κατάθλιψη ή υπερένταση».

«Το “Fire in my gut” μιλάει για την οργή που νιώθεις όταν όλοι σε ψιλογράφουν επειδή είσαι κοπέλα και έχεις έναν στάνταρ ρόλο στην κοινωνία, κάτι που είναι πολύ έντονο εδώ στην Ελλάδα», λέει η Απολλωνία. «Μιλάει για την πατριαρχία βασικά, και για την οργή που προκαλεί το γεγονός ότι αλλάζουν ελάχιστα τα πράγματα, σε slow motion, ειδικά στις μικρές κοινωνίες».

Frenzee - Fire In My Gut

«Δεν υπάρχει πολύς πολιτικός στίχος στις μέρες μας, είναι σαν να υπάρχει ένας φόβος να τα πεις έξω από τα δόντια, όλοι κρύβονται πίσω από κάτι μεταφορές πολύ χοντρές, τόσο που δεν μπορούμε να καταλάβουμε για τι ακριβώς μιλάνε», λέει ο Νίκος. «Σήμερα χρειάζεται να είναι πιο καθαρά τα νοήματα». 

«Μπορεί να είναι και λίγο άρνηση αυτό», συνεχίζει η Απολλωνία. «Το να ακούς ερωτικά κομμάτια μέσα στο χάος μπορεί να είναι ένας τρόπος διαφυγής για πολλούς», προσθέτει ο Αντώνης. «Εμείς δεν μπορούμε να το κάνουμε. Από την άλλη, όταν μια ζωή ακούς ερωτικά τραγούδια – και τα παραδοσιακά είναι όλα βασισμένα στον έρωτα –, ριζώνει μέσα σου αυτό το στοιχείο.

Ωστόσο, επειδή είναι όλα χάλια, υπάρχει ένα κύμα οργής στη νεολαία. Αυτό το είδαμε και στις αντιδράσεις πρόσφατα με τις καταλήψεις στις θεατρικές σχολές, το είδαμε και με τον κόσμο που βγήκε στους δρόμους για να φωνάξει να βρεθούν οι ένοχοι για το δυστύχημα στα Τέμπη. Δυστυχώς, όμως, ο κόσμος δεν μπορεί να συγκεντρωθεί σε ένα πράγμα, έχει έλλειψη συγκέντρωσης. Μπαίνουμε στο Bandcamp, στο Spotify, στο YouTube, όπου μπορείς να δεις τα στατιστικά, ποιος βλέπει τι, τι ακούει. Οι περισσότεροι δεν βλέπουν ούτε το μισό βίντεο, δεν ακούνε ούτε το μισό κομμάτι, αλλά μπορεί να κάνουν like! Λένε “α, ναι, ωραίο”, δεν ακούνε καν το κομμάτι και πάνε στο επόμενο. Βλέπω τα νούμερα και σοκάρομαι».

«Μας αρέσει πολύ ως βάση η Κρήτη», λέει ο Νίκος, «έχουμε σκυλιά, έχουμε χώρο, φύση, ησυχία, φρέσκο αέρα. Άμα θέλουμε φασαρία, την κάνουμε, ερχόμαστε στην Αθήνα. Το μόνο που δεν έχει η Κρήτη είναι επιλογές σε νέα πράγματα που μπορείς να δεις και να ακούσεις. Δεν σκεφτόμαστε να φύγουμε από δω. Νομίζω ότι είναι καλύτερο να λείπει κάποιος από το καρακέντρο, από “εκεί που συμβαίνουν όλα”. Γιατί έτσι δεν επηρεάζεσαι άμεσα απ’ ό,τι γίνεται, κάνεις αυτό που γουστάρεις. Έχεις περισσότερο χώρο να είσαι αυθεντικός και να έχεις φαντασία – και λιγότερη φασαρία».

Ποια θα ήταν μια ιδανική συνέχεια για το γκρουπ; «Να εξακολουθούμε να γράφουμε και να ηχογραφούμε τη μουσική μας, να πηγαίνουμε όσο πιο πολλές περιοδείες γίνεται, παντού, σε όλο τον κόσμο. Σε κάθε περιοδεία εμπνέεσαι για να γυρίσεις και να γράψεις τα επόμενα κομμάτια, να ξαναφύγεις, να γράψεις κι άλλα. Δεν σταματάει αυτό άμα το γουστάρεις, δεν σταματάει με τίποτα. Δίνουμε το επόμενο ραντεβού μας το καλοκαίρι στο Rockwave. Ελπίζουμε το κοινό μας να έχει μεγαλώσει ακόμα πιο πολύ…».

Frenzee - Sane To Insane

Οι Frenzee θα εμφανιστούν στο Rockwave Festival 2023 ως opening act των Black Keys, Puscifer και Ville Valo, το Σάββατο 8 Ιουλίου 2023 στο Terra Vibe της Μαλακάσας. 

Instagram: @frenzee.band

Βρείτε τους Frenzee στο Bandcamp εδώ.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η ξανθιά φιλοδοξία της Sabrina Carpenter

Μουσική / Η Sabrina Carpenter ξέρει ακριβώς τι κάνει στην ποπ

Η πρώτη καλλιτέχνιδα που είχε ταυτόχρονα τρία τραγούδια στην πεντάδα του Billboard Hot 100 –κάτι που είχε να συμβεί από την εποχή των Beatles– δεν είναι τόσο αθώα όσο φαίνεται. Στην πορεία, έχει σπάσει αρκετά στερεότυπα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Ελάχιστοι άνθρωποι που ασχολήθηκαν με την τέχνη άφησαν παρακαταθήκη»

Οι Αθηναίοι / «Αυτό που λέμε ευτυχισμένη ζωή δεν υπάρχει»

Ο Θέμης Ανδρεάδης γνώρισε τεράστια επιτυχία με το σατιρικό τραγούδι αλλά το ρίσκο να ασχοληθεί με το αγαπημένο του είδος, την μπαλάντα, τον άφησε εκτός μουσικής για σχεδόν είκοσι χρόνια. Η επιστροφή του με ένα δίσκο βινυλίου με συμμετοχές μουσικών από τις νεότερες γενιές ανοίγει ένα νέο, πιο φωτεινό κεφάλαιο στη ζωή του.
M. HULOT
Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
H ψευδαίσθηση της «ανακάλυψης» μουσικής στις επιμελημένες playlists του Spotify

Μουσική / Ανακαλύπτουμε πράγματι μουσική στο Spotify ή ζούμε μια ψευδαίσθηση;

Αρχικά, τις επιμελημένες playlists της δημοφιλούς πλατφόρμας τις έφτιαχναν επαγγελματίες, που προσλαμβάνονταν για το γούστο και την κρίση τους. Όμως, πια τα πράγματα δεν λειτουργούν έτσι. Και παρότι μας περιβάλλει ένας ωκεανός ήχων, το Spotify αρκείται στο να μας κρατά αποκλεισμένους στο νησί μας.
THE LIFO TEAM
Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893)

Μουσική / Τσαϊκόφσκι: Πώς μπορεί ο κορυφαίος συνθέτης να ενοχλεί τη σημερινή Ρωσία;

Στη Ρωσία θεωρούν αδιανόητο το να φέρει η εθνική τους κληρονομιά ομοφυλοφιλική ταυτότητα, ακόμα κι αν πρόκειται για τον συνθέτη της «Λίμνης των κύκνων» και του «Καρυοθραύστη», καθώς και της «Παθητικής συμφωνίας», η οποία ίσως προμηνύει τη φημολογούμενη κρατική δολοφονία του. Με αφορμή την παράσταση που ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή ανατρέχουμε στα νέα στοιχεία για τη ζωή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT