Μυσταγωγία, παραδοσιακοί χοροί και τραμπέτικο στην Κόνιτσα

Συγκίνηση, παραδοσιακοί χοροί και τραμπέτικο στην Κόνιτσα Facebook Twitter
Το τριήμερο φεστιβάλ κατάφερε να συνδυάσει κορυφαίους μουσικούς παραδοσιακής μουσικής από τη βόρεια Ελλάδα και τις χώρες των Βαλκανίων με την τραπ, φτιάχνοντας ένα συγκλονιστικό χαρμάνι. Φωτ.: M. Hulot/LiFO
0

Όταν έφτανε ο εθνομουσικολόγος, συγγραφέας και παραγωγός Christopher C. King στην Ελλάδα πριν από δώδεκα χρόνια, με την επιθυμία να γνωρίσει τον τόπο όπου γράφτηκαν τα μοιρολόγια της Ηπείρου, δεν φανταζόταν ότι σε μερικά χρόνια θα ήταν πρεσβευτής της ελληνικής παραδοσιακής μουσικής σε παγκόσμιο επίπεδο.

Με θαυμαστή επιμονή, αναζητήσεις χρόνων, δυσκολίες, απογοητεύσεις, ταλαιπωρίες αλλά και τη μανία του συλλέκτη, κατάφερε να χτίσει τη μεγαλύτερη και πληρέστερη συλλογή νότιας βαλκανικής μουσικής σε μορφή δίσκου 78 στροφών, και να βουτήξει με τα μούτρα στην ελληνική κουλτούρα με σοβαρότητα και λατρεία. Δεν κατόρθωσε μόνο να δημιουργήσει ένα μοναδικό αρχείο από ηχογραφήσεις, αλλά και να εντρυφήσει στις μουσικές κουλτούρες των νοτίων Βαλκανίων και να γνωρίσει πολλούς από τους εκπροσώπους τους, που αποτελούν το μωσαϊκό της μουσικής τους ιστορίας.

Το τριήμερο που οργάνωσε με τη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση στην Κόνιτσα από την Παρασκευή 9 μέχρι και την Κυριακή 11 Ιουνίου ήταν ο θρίαμβος του Chris (του «Chris μου» για τους κατοίκους της κωμόπολης), πέρα από κάθε προσδοκία, η απόλυτη επιτυχία ενός οράματος που ξεκίνησε από το 2019 –όταν μετακόμισε μόνιμα στην περιοχή– και η πραγματοποίηση του ονείρου ενός Αμερικανού από τη Βιρτζίνια που αγάπησε όσο κανείς άλλος τη μουσική που είναι χαραγμένη στο ελληνικό DNA. 

Αν κάτι έκανε αυτό το φεστιβάλ να ξεχωρίσει είναι το πολύ καλό κοινό, ένα κοινό στην πλειονότητά του νεανικό, που διασκέδασε με την ψυχή του χωρίς κανένα κόμπλεξ και καμία διάκριση.

Ο Chris σήμερα είναι επίσημα Έλληνας, το καλοκαίρι του 2022 του απονεμήθηκε η επίτιμη ελληνική ιθαγένεια για το έργο του στην προώθηση της ελληνικής μουσικής, κι έχει τόσο ενσωματωθεί στην τοπική κοινωνία που πλέον το μόνο που τον προδίδει είναι η αμερικανική προφορά του. Μετά το τέλος του τριημέρου λάμπει από χαρά, κι όσο συγκρατημένος και να είναι στις αντιδράσεις του (ταπεινός σε βαθμό υπερβολικό, μοιάζει με ντροπαλό παιδί που προσπαθεί να κρυφτεί), είναι εμφανές ότι χαίρεται για αυτό που έχει καταφέρει: να μαζέψει ένα ετερόκλητο κοινό, κατά βάση νεανικό, που είχε την ευκαιρία να ακούσει καταπληκτικούς μουσικούς, διασκέδασε με την ψυχή του, χόρεψε, τραγούδησε, συγκινήθηκε, έζησε ένα τρικούβερτο γλέντι και το rave των πανηγυριών, αναβιώνοντας τη μυστικιστική ατμόσφαιρά τους.

Συγκίνηση, παραδοσιακοί χοροί και τραμπέτικο στην Κόνιτσα Facebook Twitter
Το τριήμερο που οργάνωσε με τη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση στην Κόνιτσα από την Παρασκευή 9 μέχρι και την Κυριακή 11 Ιουνίου ήταν ο θρίαμβος του Chris (του «Chris μου» για τους κατοίκους της κωμόπολης). Φωτ.: M. Hulot/LiFO

«Η δημοτική μουσική, και συγκεκριμένα η ηπειρώτικη μουσική, πρέπει επειγόντως να εξελιχθεί, γιατί κινδυνεύει να γίνει μουσειακό είδος, έκθεμα, ενώ ο ρόλος της είναι θεραπευτικός και εξαγνιστικός» έλεγε λίγο πριν ξεκινήσουν τα events της πρώτης μέρας, «πρέπει να γίνει κάτι για να μη χαθεί η ζωτικότητα και η λειτουργία της. Αλλάζουν οι εποχές, αλλάζουν και οι άνθρωποι και είναι διαφορετικές οι απαιτήσεις τους από τη μουσική της εποχής τους. Πρέπει να ξαναγίνει η παραδοσιακή μουσική ελκυστική για όλες τις ηλικίες».

Με το «όλες τις ηλικίες» εννοούσε κυρίως τον νεαρόκοσμο που απομακρύνεται όλο και περισσότερο από την παράδοση. Κι αυτό που κατάφερε με το τριήμερο, που δανείστηκε τον τίτλο «Γιατί ’ναι μαύρα τα βουνά: Οι μουσικές κουλτούρες των Νοτίων Βαλκανίων» από το ομώνυμο κομμάτι του Αλέξη Ζούμπα, είναι αληθινό κατόρθωμα: να συνδυάσει κορυφαίους μουσικούς παραδοσιακής μουσικής από τη βόρεια Ελλάδα και τις χώρες των Βαλκανίων με την τραπ, φτιάχνοντας ένα συγκλονιστικό χαρμάνι, κι ένα από τα πιο ενδιαφέροντα φεστιβάλ που έχουν γίνει ποτέ στην Ελλάδα. Ένα φεστιβάλ που ανοίγει μια νέα σελίδα για την Κόνιτσα και την περιοχή, γιατί θα μπορούσε να εξελιχθεί σε κάτι πολύ μεγαλύτερο, ελκυστικό για κοινό από ολόκληρο τον κόσμο. 

Η Κόνιτσα βρίσκεται βόρεια της πόλης των Ιωαννίνων, σε απόσταση 64 χιλιομέτρων, κοντά στα αλβανικά σύνορα, σκαρφαλωμένη αμφιθεατρικά στην πλαγιά του βουνού Τραπεζίτσα, της οροσειράς της Πίνδου, με μια ονειρική θέα στην κοιλάδα όπου ο ποταμός Αώος συναντιέται με τον ποταμό Βοϊδομάτη. Καταλαβαίνεις αμέσως γιατί ο Chris την ονομάζει «ο παράδεισός μου».

Συγκίνηση, παραδοσιακοί χοροί και τραμπέτικο στην Κόνιτσα Facebook Twitter
Η θέα που έβλεπε από το σπίτι της η μάνα του Αλή Πασά είναι η πιο όμορφη της Ηπείρου, και ο χώρος των events είναι από μόνος του αξιοθέατο. Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος
Μυσταγωγία, παραδοσιακοί χοροί και τραμπέτικο στην Κόνιτσα Facebook Twitter
Οι Ισοκράτισσες είναι ένα φωνητικό σύνολο εφτά Ελληνοαλβανίδων, οι οποίες συνεχίζουν την αρχαία παράδοση των πολυφωνικών τραγουδιών από την Ήπειρο. Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος

Όσο ανηφορίζεις προς το σημείο που έχει επιλέξει να γίνουν οι συναυλίες και οι προβολές των ταινιών που έχει επιμεληθεί, το σπίτι της Χάμκως, μητέρας του Αλή Πασά, δεν ξέρεις τι να πρωτοθαυμάσεις: το τοπίο γίνεται όλο και πιο επιβλητικό, τα βουνά (η Τύμφη, ο Σμόλικας και ο Γράμμος) με τις κορυφές χαμένες μέσα στην καταχνιά αποκαλύπτονται με δέος, το ποτάμι λάμπει σαν υδάτινο φίδι σχηματίζοντας στο βάθος μια εικόνα ειδυλλιακή. Η θέα που έβλεπε από το σπίτι της η μάνα του Αλή Πασά είναι η πιο όμορφη της Ηπείρου, και ο χώρος των events είναι από μόνος του αξιοθέατο. 

Η κάθε μέρα ξεκινούσε με τη μουσική που είχε επιλέξει ο ίδιος ο Chris από τους δίσκους 78 στροφών της συλλογής του, τραγούδια και ορχηστρικά κομμάτια με ιστορία, που ήταν μια εισαγωγή για τη μουσική αφήγηση που συνεχιζόταν αμέσως μετά στη σκηνή. 

Παρασκευή 9/6 και οι Ισοκράτισσες εμφανίζονται στο ψηλότερο μέρος του περιβόλου, στα δεξιά της τριώροφης κούλιας, του οχυρωματικού πύργου που είναι το μόνο από τα κτίρια του συγκροτήματος του αρχοντικού που έχει διασωθεί. Λίγο πριν βγουν στην εξέδρα είναι αγχωμένες, γιατί είναι η πρώτη φορά που θα τραγουδήσουν με ασύρματα μικρόφωνα. Οι Ισοκράτισσες είναι ένα φωνητικό σύνολο εφτά Ελληνοαλβανίδων, οι οποίες συνεχίζουν την αρχαία παράδοση των πολυφωνικών τραγουδιών από την Ήπειρο.

Συγκίνηση, παραδοσιακοί χοροί και τραμπέτικο στην Κόνιτσα Facebook Twitter
Οι βιρτουόζοι του βιολιού Aurel Qirjo και Κώστας Καραπάνος. Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος

Γεννημένες και μεγαλωμένες στα ελληνόφωνα χωριά γύρω από τη Δερόπολη και την Πολύτσανη της Αλβανίας, άρχισαν πριν από οχτώ χρόνια να τραγουδούν συστηματικά τα τραγούδια που έμαθαν από τις μανάδες και τις γιαγιάδες τους. Ο τρόπος που τραγουδούν είναι καθηλωτικός. Πρέπει να πω ότι για κάποιον (εμένα) που η μόνη επαφή που είχε με τα πολυφωνικά κομμάτια ήταν οι βουλγάρικες φωνές που είχε κυκλοφορήσει κάποτε η 4AD, η εμφάνιση των γυναικών με τα πράσινα φορέματα και τα κόκκινα λουλούδια στο μπούστο ήταν εντελώς μυσταγωγική.

Τα τραγούδια της ξενιτιάς, όπως το «Ξενιτεμένο μου πουλί», είναι ανατριχιαστικά, ο τρόπος που τραγουδούν πατώντας η μία πάνω στη φωνή της άλλης με έναν θλιμμένο τρόπο που θυμίζει μοιρολόι (ο τρόπος που κάποτε οι άνθρωποι αποχαιρετούσαν τους νεκρούς τους στο σπίτι, ξενυχτώντας τους και τραγουδώντας) αλλάζει εντελώς όταν κατεβαίνουν κάτω στο κοινό και αρχίζουν να χορεύουν με τραγούδια για τον έρωτα.

Το πιο εντυπωσιακό σε όλα τα συγκροτήματα και τους μουσικούς που εμφανίστηκαν το τριήμερο είναι ο τρόπος που μεταμορφώνονταν όταν κατέβαιναν από την σκηνή ανάμεσα στον κόσμο και όλοι, μικροί μεγάλοι, έστηναν ένα τρικούβερτο γλέντι γύρω τους. Αυτό ακριβώς που έκαναν και οι βιρτουόζοι του βιολιού Aurel Qirjo και Κώστας Καραπάνος που τις διαδέχτηκαν, με δύο εξαιρετικούς μουσικούς να τους συνοδεύουν στον ταμπουρά και στο ντέφι.

Ο Aurel Qirjo, γεννημένος στην Κορυτσά της Αλβανίας, σπούδασε μουσική από πολύ μικρός και έγινε καθηγητής βιολιού στην Αλβανία, την Ελλάδα και το Ηνωμένο Βασίλειο, αφού διηύθυνε τη Συμφωνική Ορχήστρα της Μουσικής Ακαδημίας των Τιράνων και της Κορυτσάς. Έχει απορροφήσει τα ιδιωματικά στυλ της νότιας αλβανικής και της βορειοελλαδίτικης μουσικής, επηρεασμένος σε μεγάλο βαθμό από τον Etem Qerimi, έχει ηχογραφήσει δύο CD με ηπειρώτικη μουσική και έχει συμμετάσχει σε πολλά φεστιβάλ ανά την Ευρώπη.

Συγκίνηση, παραδοσιακοί χοροί και τραμπέτικο στην Κόνιτσα Facebook Twitter
Το Σάββατο το βράδυ το highlight ήταν ο Νέγρος του Μοριά και ο Odydoze που παρουσίασαν ένα μέρος από το άλμπουμ τους «ΘΡΑCOC». Φωτ.: M. Hulot/LiFO

Έλαβε το Μεγάλο Βραβείο στο Φεστιβάλ Λαϊκής Μουσικής του Αργυροκάστρου το 2009 για την ερμηνεία ηπειρώτικου μοιρολογιού στο βιολί. Τα τελευταία δέκα χρόνια ζει και εργάζεται στο Λονδίνο και έχει εμφανιστεί στην τηλεόραση του BBC 2. Το πρώτο τραγούδι που είπε στα αλβανικά με το βιολί να συνοδεύει τη φωνή του ήταν συγκινητικό και, παραδόξως, έπιασα και λίγα από τα λόγια (ενώ πίστευα ότι έχω ξεχάσει εντελώς τα αρβανίτικα).  

Ο Κώστας Καραπάνος γεννήθηκε στα Γιάννενα το 1974 και παίζει βιολί από τα δώδεκα. Είναι πτυχιούχος κλασικού βιολιού και παράλληλα ασχολήθηκε με την παραδοσιακή μουσική της Ελλάδας, και ιδιαίτερα της Ηπείρου. Έχει συνεργαστεί με καταξιωμένους δεξιοτέχνες της παραδοσιακής μας μουσικής, όπως είναι οι Γρηγόρης Καψάλης, Πετρολούκας Χαλκιάς, Γιώργος Κωτσίνης, Αλέξανδρος Αρκαδόπουλος, Αντώνης Κυρίτσης, Γιάννης Παπακώστας, Χρήστος Ζώτος και άλλοι. Είναι ο ιδρυτής του μουσικού συγκροτήματος Ηπειρώτικο Τακίμι, με το οποίο έχει ηχογραφήσει τον ψηφιακό δίσκο «Vitsa» σε παραγωγή του Christopher King. Επιπλέον, έχει πολλές συμμετοχές σε ψηφιακούς δίσκους ηπειρώτικης μουσικής, με τον Γρηγόρη Καψάλη, τον Θωμά Χαλιγιάννη, τον Γιάννη Παπακώστα, τον Γιώργο Γκούβα και άλλους.

Υπήρξε καθηγητής παραδοσιακού βιολιού στο Δημοτικό Ωδείο Ιωαννίνων, από το 2006 και μετά διδάσκει βιολί στο Μουσικό Σχολείο Ιωαννίνων και το ακαδημαϊκό έτος 2022-23 δίδαξε «λαϊκό βιολί» στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Ο τρόπος που ξεσήκωσαν τον κόσμο που άρχισε να χορεύει κυκλικά γύρω τους ακριβώς όπως στα πανηγύρια, με διονυσιακή μέθεξη (γιατί ο χορός δεν είναι μόνο εκτόνωση αλλά και επαφή και επικοινωνία), μου θύμισε τα γλέντια του Δεκαπενταύγουστου της παιδικής μου ηλικίας, είχα πολλά χρόνια να περάσω τόσο καλά με αμιγώς παραδοσιακή μουσική.  

Συγκίνηση, παραδοσιακοί χοροί και τραμπέτικο στην Κόνιτσα Facebook Twitter
Το σύνολο Vasil Ziu and the Soul of Myzeqe αποτελείται από τέσσερις μουσικούς από τα χωριά γύρω από τη Λούσνια της κεντρικής Αλβανίας. Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος

Το Σάββατο το βράδυ το highlight ήταν ο Νέγρος του Μοριά και ο Odydoze που παρουσίασαν ένα μέρος από το άλμπουμ τους «ΘΡΑCOC», ένα πρωτοποριακό μείγμα από συνθετικά κρουστά και βαρύ μπάσο με ελληνικά ρεμπέτικα και λαϊκές μελωδίες – πιο σημαντικό από αυτό που δείχνει αρχικά.

Ο Νέγρος του Μοριά είναι πολύ ιδιοσυγκρασιακός ράπερ, με ελληνικότητα στο attitude και στους στίχους που τον έκαναν να ξεχωρίσει από την αρχή και προκάλεσαν αρκετές αντιδράσεις (γιατί τι δουλειά έχει ένας Γκανέζος στην ελληνική μουσική;). Πάντα χρησιμοποιούσε με χαρακτηριστικό τρόπο εμβληματικά στοιχεία της ελληνικής κουλτούρας, αλλά στο «ΘΡΑCOC» κάνει αυτό που λέει και ο τίτλος του άλμπουμ, χρησιμοποιεί με θράσος ελληνικούς ήχους και στίχους και τους φιλτράρει μέσα από το τραπ, δημιουργώντας κάτι δικό του, το τραμπέτικο.

Αυτό το τραμπέτικο, που πολλοί άκουσαν αλλά λίγοι κατάλαβαν από πού πηγάζει και τι πρεσβεύει, το παρουσίασε με μια εκπληκτική performance μπροστά σε ένα εφηβικό κοινό που το απολάμβανε, ήξερε τους στίχους και ήταν μάλλον το μόνο υποψιασμένο για το τι θα δει, με χιούμορ και με έναν εντελώς cool τρόπο, τόσο cool που για το μερίδιο του κοινού που δεν έχει ακούσει ποτέ στη ζωή του ραπ στα αλήθεια ήταν ξένο και ακατανόητο. Ή βαρετό.

Οι ήχοι του Odydoze με τα samples από ελληνικά κομμάτια είναι από μόνοι τους statement, φρέσκοι, ευρηματικοί, σε πολύ υψηλό επίπεδο και αυτή είναι μόνο η αρχή για τον εικοσάχρονο παραγωγό που συνεργάζεται ήδη με Αμερικανούς ράπερ. Το πόσο δημοφιλής είναι ο Νέγρος φάνηκε από τον (νεαρό)κοσμο που είχε συγκεντρωθεί, ο οποίος μετά το τέλος της συναυλίας δεν έφυγε, παρέμεινε για να δει τους Vasil Ziu & The Soul of Myzeqe και μάλιστα χόρεψε με τα κομμάτια τους.

Αν κάτι έκανε αυτό το φεστιβάλ να ξεχωρίσει είναι το πολύ καλό κοινό, ένα κοινό στην πλειονότητά του νεανικό, που διασκέδασε με την ψυχή του χωρίς κανένα κόμπλεξ και καμία διάκριση. Αυτή είναι και η πιο μεγάλη επιτυχία του τριημέρου και του ίδιου του Chris, ότι έφερε ξένα ονόματα που δύσκολα θα συγκέντρωναν κοινό αν εμφανίζονταν, π.χ., στην Αθήνα, σε μια διοργάνωση που ήταν στημένη άψογα, με καλό ήχο, με μια παραγωγή που έτρεχε χωρίς λάθη και άφησε μόνο καλές εντυπώσεις.

Συγκίνηση, παραδοσιακοί χοροί και τραμπέτικο στην Κόνιτσα Facebook Twitter
το παραδοσιακό συγκρότημα της Bajsa Arifovska από τη Βόρεια Μακεδονία, άνοιξε τη βραδιά με κομμάτια που το μόνο που τα κάνει να διαφέρουν από τα ελληνικά μακεδονίτικα είναι η γλώσσα. Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος

Το σύνολο Vasil Ziu and the Soul of Myzeqe αποτελείται από τέσσερις μουσικούς από τα χωριά γύρω από τη Λούσνια της κεντρικής Αλβανίας. Έχοντας μακρά εμπειρία στην εκτέλεση και καλλιέργεια της παραδοσιακής μουσικής της Μουζακιάς, έχουν συμμετάσχει σε πολλές εκδηλώσεις, πανηγύρια και φεστιβάλ τόσο εντός της Αλβανίας όσο και στο εξωτερικό, όπως στην Ιταλία, στη Βόρεια Μακεδονία και στο Κόσοβο.

Κι επειδή η μουσική πρέπει μόνο να ενώνει και όχι να χωρίζει, όταν οι μουσικοί είναι τόσο υψηλού επιπέδου και προκαλούν συγκίνηση και ενθουσιασμό, ο κόσμος ξεχνάει και σύνορα και καταγωγή και χρώμα και «διαφορές» και χορεύει αγκαλιασμένος, όπως έγινε όταν τα μέλη του συγκροτήματος κατέβηκαν ανάμεσά του και μεταμορφώθηκαν σε πανηγυρτζήδες. Όλες οι ορχήστρες άλλαζαν εντελώς μόλις κατέβαιναν στον κόσμο, το υπενθυμίζω γιατί η αλλαγή ήταν τεράστια. 

Η Κυριακή ήταν μια βροχερή μέρα, αλλά λίγο πριν ξεκινήσουν τα live ο ουρανός καθάρισε και έγινε ξαστεριά με έναν τρόπο μεταφυσικό (ok, έψαχνα μια καλή ευκαιρία να αναφέρω ότι η Κόνιτσα είναι ο τόπος καταγωγής του Αγίου Παϊσίου και έχει μπόλικο θρησκευτικό τουρισμό). 

Η τρίτη μέρα ήταν η μέρα της Εβρίτικης Ζυγιάς, που για άλλη μια φορά απέδειξε γιατί αξίζει ο θόρυβος που έχει δημιουργηθεί γύρω από το όνομά της. Είναι ένα από τα καλύτερα σχήματα που διαθέτει αυτήν τη στιγμή η Ελλάδα, τελεία. Ο τρόπος που παίζουν τα πέντε μέλη της, η παγανιστική ατμόσφαιρα που δημιουργούν τα αρχέγονα μουσικά όργανα και η φωνή της Κατερίνας Δούκα, η επίδραση που έχουν στον κόσμο, δεν τους κάνουν απλά δημοφιλείς αλλά προκαλούν ενθουσιασμό σε βαθμό παροξυσμού.

Έκλεισαν το τριήμερο με τον καλύτερο τρόπο και άφησαν άριστες εντυπώσεις να κουβαλήσουν μαζί τους όσοι είχαν την τύχη να τους δουν. Το συγκρότημα που προηγήθηκε, το παραδοσιακό συγκρότημα της Bajsa Arifovska από τη Βόρεια Μακεδονία, άνοιξε τη βραδιά με κομμάτια που το μόνο που τα κάνει να διαφέρουν από τα ελληνικά μακεδονίτικα είναι η γλώσσα. Οι ήχοι είναι ίδιοι, αναγνωρίσιμοι, με οικείες μελωδίες και όργανα, απόδειξη τού πόσο κοινές είναι οι ρίζες όλων μας.

Συγκίνηση, παραδοσιακοί χοροί και τραμπέτικο στην Κόνιτσα Facebook Twitter
Φωτ.: M. Hulot/LiFO

Πέρα από τη ζωντανή μουσική, το τριήμερο είχε και την προβολή του ντοκιμαντέρ «Pericles in America» (1988) του Αμερικανού John Cohen για τον Περικλή Χαλκιά, πατέρα του Πετρολούκα, και των βουβών ταινιών των αδερφών Μανάκια, πρωτοπόρων κινηματογραφιστών των νότιων Βαλκανίων (1905-1912), με ζωντανή ορχήστρα. Αυτό που κρατάω εκτός διοργάνωσης ήταν μια αυτοσχέδια γιορτή μετά το δείπνο στην ταβέρνα Μύλος το Σάββατο το βράδυ, όπου μέλη από όλα τα συγκροτήματα έκαναν μια συνεργασία ως φωνητικά σύνολα με τραγούδια ελληνικά και αλβανικά.

Κράτησε μέχρι τις δύο το πρωί και ήταν μία after hours μυσταγωγία με αυθεντικά ηπειρώτικα. Και η επίσκεψη στο σπίτι του Christopher King την Κυριακή το βράδυ, όταν είχαν όλα τελειώσει με απόλυτη επιτυχία, όπου μας έπαιξε δίσκους από τη συλλογή του συνοδεύοντας τον ήχο τους με αυτοσχέδια όργανα. Πριν μας αποχαιρετήσει, μας έδειξε τα φώτα της Αλβανίας που φαίνονται στην άκρη της κοιλάδας. 

«Ένας από τους πολλούς λόγους που αγαπώ την Ελλάδα με μια αγάπη μονομανή είναι και οι εξής» γράφει στην νέα (τρίτη) έκδοση του βιβλίου του Ηπειρώτικο Μοιρολόι που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Δώμα: «η Ελλάδα είναι ένας τόπος όπου οι αλλαγές συντελούνται με αρκούντως βραδείς ρυθμούς ώστε να μπορεί το μάτι μου να τις διακρίνει, να τις παρατηρήσει να συμβαίνουν. Δεδομένου ότι η οριστική χάραξη συνόρων και η διαμόρφωση σαφούς εθνικής ταυτότητας είναι εξαιρετικά πρόσφατα γεγονότα στην ιστορία της, η Ελλάδα εξακολουθεί να έχει ζωντανή τη μνήμη των μερών που συνιστούν το όλον της. Στα περισσότερα μέρη της βόρειας Ελλάδας οι γλωσσικές, θρησκευτικές, εθνοφυλετικές διαφοροποιήσεις απέκτησαν εθνικό αντί για απλώς τοπικό χαρακτήρα πριν από σχεδόν μόλις εκατό χρόνια. Η ανταλλαγή πληθυσμών του 1922 και 1923, ο όλεθρος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, του Εμφυλίου, της Χούντας: όλα αυτά καθόρισαν περαιτέρω τη φυσιογνωμία του σημερινού ελληνικού έθνους. Αλλά αυτή η διαδικασία –διαδικασία που ταυτίζεται με την Ελλάδα την ίδια, με την ελληνικότητα- συνεχίζεται. Εξακολουθούμε να προσπαθούμε να συμφιλιώσουμε το πρόσφατο παρελθόν μας με το προσεχές μέλλον μας. Εξακολουθούμε να ανακαλύπτουμε αλήθειες. Και η αλήθεια έχει δύναμη, έχει σθένος, έχει αντοχή: η αλήθεια έχει την τάση να ξεπηδάει μόνη της μέσα από το χώμα».

Η μουσική, η τέχνη, είναι αλήθεια, και η αλήθεια ενώνει. 

Μακάρι να έχει συνέχεια αυτή η παραδοσιακή γιορτή της χαράς, του κεφιού και της συγκίνησης και να επαναληφθεί και του χρόνου…

Μυσταγωγία, παραδοσιακοί χοροί και τραμπέτικο στην Κόνιτσα Facebook Twitter
Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος
Μυσταγωγία, παραδοσιακοί χοροί και τραμπέτικο στην Κόνιτσα Facebook Twitter
Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος
Συγκίνηση, παραδοσιακοί χοροί και τραμπέτικο στην Κόνιτσα Facebook Twitter
Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος
Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Christopher King

Oι Αθηναίοι / Christopher King: «Στην Αμερική ακολουθούσα τη συνήθεια, στην Ελλάδα ερωτεύτηκα τη ζωή»

Ο βραβευμένος με Grammy Αμερικανός εθνομουσικολόγος και συγγραφέας του βιβλίου «Ηπειρώτικο Μοιρολόι» μοιράζεται με τη LiFO τους μεγάλους σταθμούς του ταξιδιού του: από ένα μικρό χωριό της Βιρτζίνια μέχρι την Κόνιτσα και από τη Νέα Υόρκη μέχρι την Αθήνα.
M. HULOT
Βοβούσα Ιωαννίνων: ένα ορεινό φεστιβάλ δίπλα στο ποτάμι και τη φύση της Πίνδου

Ταξίδια / Βοβούσα Ιωαννίνων: ένα ορεινό φεστιβάλ δίπλα στο ποτάμι και τη φύση της Πίνδου

Επίσκεψη στο Vovousa Festival που αποτελεί μια μείξη δημιουργικών ανθρώπων, βιωμάτων και εκδηλώσεων και συμβάλλει στη διατήρηση της μνήμης και της βιώσιμης, ήπιας ανάπτυξης
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Ηπειρώτικο Μοιρολόι»: μια κριτική ματιά στο βιβλίο του Κρίστοφερ Κινγκ

Βιβλίο / «Ηπειρώτικο Μοιρολόι»: μια κριτική ματιά στο βιβλίο του Κρίστοφερ Κινγκ

Ακολουθώντας τα ίχνη που άφησαν οι παραδοσιακοί οργανοπαίκτες Κίτσος Χαρισιάδης και Αλέξης Ζούμπας στα βουνά της Ηπείρου, σε ένα βιβλίο που έκανε μεγάλη εντύπωση τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Αμερική
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η ξανθιά φιλοδοξία της Sabrina Carpenter

Μουσική / Η Sabrina Carpenter ξέρει ακριβώς τι κάνει στην ποπ

Η πρώτη καλλιτέχνιδα που είχε ταυτόχρονα ένα νο1 άλμπουμ και τρία τραγούδια στην πεντάδα των UK Charts και τρια κομμάτια στην πεντάδα του Billboard Hot 100 –κάτι που είχε να συμβεί από την εποχή των Beatles– δεν είναι τόσο αθώα όσο φαίνεται. Στην πορεία, έχει σπάσει αρκετά στερεότυπα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Ελάχιστοι άνθρωποι που ασχολήθηκαν με την τέχνη άφησαν παρακαταθήκη»

Οι Αθηναίοι / «Αυτό που λέμε ευτυχισμένη ζωή δεν υπάρχει»

Ο Θέμης Ανδρεάδης γνώρισε τεράστια επιτυχία με το σατιρικό τραγούδι αλλά το ρίσκο να ασχοληθεί με το αγαπημένο του είδος, την μπαλάντα, τον άφησε εκτός μουσικής για σχεδόν είκοσι χρόνια. Η επιστροφή του με ένα δίσκο βινυλίου με συμμετοχές μουσικών από τις νεότερες γενιές ανοίγει ένα νέο, πιο φωτεινό κεφάλαιο στη ζωή του.
M. HULOT
Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
H ψευδαίσθηση της «ανακάλυψης» μουσικής στις επιμελημένες playlists του Spotify

Μουσική / Ανακαλύπτουμε πράγματι μουσική στο Spotify ή ζούμε μια ψευδαίσθηση;

Αρχικά, τις επιμελημένες playlists της δημοφιλούς πλατφόρμας τις έφτιαχναν επαγγελματίες, που προσλαμβάνονταν για το γούστο και την κρίση τους. Όμως, πια τα πράγματα δεν λειτουργούν έτσι. Και παρότι μας περιβάλλει ένας ωκεανός ήχων, το Spotify αρκείται στο να μας κρατά αποκλεισμένους στο νησί μας.
THE LIFO TEAM
Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893)

Μουσική / Τσαϊκόφσκι: Πώς μπορεί ο κορυφαίος συνθέτης να ενοχλεί τη σημερινή Ρωσία;

Στη Ρωσία θεωρούν αδιανόητο το να φέρει η εθνική τους κληρονομιά ομοφυλοφιλική ταυτότητα, ακόμα κι αν πρόκειται για τον συνθέτη της «Λίμνης των κύκνων» και του «Καρυοθραύστη», καθώς και της «Παθητικής συμφωνίας», η οποία ίσως προμηνύει τη φημολογούμενη κρατική δολοφονία του. Με αφορμή την παράσταση που ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή ανατρέχουμε στα νέα στοιχεία για τη ζωή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ