«Περάσαμε μια σκοτεινή περίοδο»: H πτώση και η άνοδος των Sigur Rós

 «Περάσαμε μια σκοτεινή περίοδο»: H πτώση και η άνοδος των Sigur Rós Facebook Twitter
Οι Sigur Rós σήμερα: Jón Pór “Jónsi” Birgisson, Georg “Goggi” Hólm and Kjartan Sveinsson
0

ΤΟΝ ΜΑΡΤΙΟ ΤΟΥ 2018, η ισλανδική κυβέρνηση κατηγόρησε τους Sigur Rós για φοροδιαφυγή ύψους 151 εκατ. κορόνων (γύρω στο ένα εκατομμύριο ευρώ) μεταξύ 2010 και 2014. Το συγκρότημα επικαλέστηκε λογιστικό λάθος και αποπλήρωσε το χρέος συν τους τόκους, αλλά αντιμετώπισε μια δεύτερη δίωξη για το ίδιο αδίκημα το 2020, η οποία δέσμευσε τα περιουσιακά τους στοιχεία. Όλοι τους έχουν πλέον αθωωθεί, αλλά ο frontman του γκρουπ  Jón Þór “Jónsi” Birgisson απαλλάχτηκε τελικά μόλις τον περασμένο Μάρτιο.

Και δεν ήταν μόνο αυτό. Τον Σεπτέμβριο του 2018, η καλλιτέχνιδα Meagan Boyd κατηγόρησε δημοσίως τον ντράμερ Orri Páll Dýrason για σεξουαλική επίθεση πέντε χρόνια νωρίτερα. Ο Dýrason αρνήθηκε τις κατηγορίες, αλλά παραιτήθηκε λίγες μέρες αργότερα, μειώνοντας προσωρινά τους Sigur Rós σε ένα υπερατλαντικό δίδυμο του Birgisson και του μπασίστα Georg "Goggi" Hólm (για το νέο τους άλμπουμ και την φετινή περιοδεία της μπάντας επέστρεψε και ο αρχικός κιμπορντίστας Kjartan Sveinsson που είχε φύγει το 2013).

Όταν οι Sigur Rós σχηματίστηκαν το 1994 ως έφηβοι ακόμα, λέει ο Birgisson, έκαναν μουσική επειδή «αυτό σου δίνει έναν σκοπό να ζεις και να είσαι ευτυχισμένος».

Μέσα σε όλα αυτά, ο Birgisson χώρισε από τον Alex Somers, τον επί 16 χρόνια σύντροφό του και τακτικό καλλιτεχνικό συνεργάτη του. Ένα συγκρότημα του οποίου η μουσική ενέπνεε ουράνιους συνειρμούς έμοιαζε να πέφτει στη γη με βαρύ γδούπο. «Ο κύριος σκοπός μας είναι η μουσική, αλλά προφανώς υπάρχει αυτό το πράγμα που λέγεται ζωή και ό,τι συμβαίνει γύρω της, και πρέπει να το αντιμετωπίσεις», λέει σήμερα ο Hólm.

 «Περάσαμε μια σκοτεινή περίοδο»: H πτώση και η άνοδος των Sigur Rós Facebook Twitter
Ο Jón Pór “Jónsi” Birgisson στο φεστιβάλ Glastonbury το 2016

Όταν οι Sigur Rós σχηματίστηκαν το 1994 ως έφηβοι ακόμα, λέει ο Birgisson, έκαναν μουσική επειδή «αυτό σου δίνει έναν σκοπό να ζεις και να είσαι ευτυχισμένος». Ως ένα μη αγγλόφωνο post-rock συγκρότημα από ένα «μικροσκοπικό νησάκι στη μέση του πουθενά», δεν περίμεναν ότι θα γέμιζαν το Madison Square Garden, αλλά το δεύτερο άλμπουμ τους, το Ágætis byrjun του 1999, εξελίχθηκε σε φαινόμενο από στόμα σε στόμα, ενώ ανάμεσα στους υμνητές του ήταν οι Radiohead και ο David Bowie. Αυτό που συνέβη στη συνέχεια είναι η γνωστή ιστορία: ένα νεαρό συγκρότημα κάνει μουσική για την ευχαρίστησή του, και ξαφνικά γίνεται μια ταξιδιωτική επιχείρηση.

«Εύκολα μπορείς να χάσεις τον εαυτό σου», λέει ο Hólm. «Γυρνάς όλο τον κόσμο μέσα σε αυτή τη φούσκα που λέγεται Sigur Rós. Στο τέλος της δεκαετίας του 2000, όλοι μας καταρρεύσαμε λίγο. Απλά δεν το παραδεχόμασταν».

Η μπάντα βρέθηκε να παίζει σε αρένες και να εμφανίζεται στους Simpsons και στο Game of Thrones, αλλά οι πρόβες με στόχο την δημιουργία νέου άλμπουμ σταμάτησαν το 2017, περίπου την εποχή που ο Birgisson μετακόμισε ‘κρυφά’ στο Λος Άντζελες με σκοπό να αλλάξει παραστάσεις. «Ήθελα κάτι ηλιόλουστο και φωτεινό σε σύγκριση με το σκοτεινό και καταθλιπτικό της πατρίδας», λέει.

Η σχέση του συγκροτήματος με την Ισλανδία είναι περίπλοκη. Ως το πιο διάσημο εξαγώγιμο προϊόν της χώρας μετά την Björk, τους ρωτούσαν συνεχώς για τους παγετώνες και τη μαγεία των ξωτικών. «Προφανώς το ότι κάναμε φωτογραφήσεις φορώντας όλοι το ίδιο καπέλο, μοιάζοντας με ξωτικά, αυτό δεν βοήθησε», παραδέχεται ο Hólm. «Έγινε ελαφρώς ενοχλητικό, αλλά υπάρχει και το στοιχείο της αλήθειας σε όλο αυτό. Τις προάλλες έβγαλα βόλτα τα σκυλιά μου στην εξοχή ακούγοντας το νέο άλμπουμ στα ακουστικά μου και σκέφτηκα, ουάου, πραγματικά ακούγεται σαν αυτό που βλέπω μπροστά μου».

Ο “Jónsi” Birgisson από τη μεριά του λέει ότι η απόσταση του επέτρεψε να ρομαντικοποιήσει την πατρίδα του σε στίχους που περιγράφει ως «μια καρτ ποστάλ στην Ισλανδία». Σκέφτεται μάλιστα να εγκαταλείψει το Λος Άντζελες. «Η Αμερική είναι τόσο τρελή», λέει. «Τα δικαιώματα των τρανς και των γκέι έχουν καταπατηθεί τόσο πολύ πρόσφατα. Είναι τρομακτικό να το βλέπεις. Σε όλο τον κόσμο, επίσης, νιώθει κανείς ότι πηγαίνουμε προς τα πίσω…Προσπαθούμε να μείνουμε έξω από την πολιτική, απλά για να κάνουμε τη μουσική όσο το δυνατόν πιο ουδέτερη, αλλά αυτή είναι η κατάσταση του κόσμου που ζούμε τώρα: κλιματική αλλαγή και doomscrolling. Βλέπεις όλους τους ψυχοπαθείς να ξοδεύουν τρελά ποσά για να πάνε στο διάστημα, ενώ θα μπορούσαν να σώσουν τον πλανήτη μας. Είναι τόσο απίστευτα γελοίο!»

Μεγαλώνοντας, η μπάντα έχει επιστρέψει κατά κάποιο τρόπο στις εφηβικές της καταβολές, όταν η δημιουργία μουσικής ήταν επιλογή και όχι υποχρέωση. «Για μένα, όταν τελειώσουμε αυτή την περιοδεία, αυτό ήταν, τα λέμε σε μερικά χρόνια», λέει χαρούμενα ο Sveinsson. «Δεν με νοιάζει. Δεν μπορώ να προβλέψω τίποτα μετά από αυτό, αλλά ποιος ξέρει; Η ζωή μερικές φορές έχει άλλα σχέδια».

Με στοιχεία από τον Guardian

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Είναι το «Fossora» το καλύτερο άλμπουμ της Bjork εδώ και πολλά χρόνια

Μουσική / «Fossora»: Το καλύτερο άλμπουμ της Björk εδώ και πολλά χρόνια

Στην πολύ δυναμική επιστροφή της παρουσιάζεται αρκετά αλλαγμένη, γειωμένη, ορφανή από μητέρα και με όλα τα παιδιά της να έχουν εγκαταλείψει την εστία του σπιτιού για να ακολουθήσουν τον δικό τους δρόμο.
M. HULOT
Στην απόκοσμη Ισλανδία του πάγου, της φωτιάς και του ατελείωτου φωτός

Ταξίδια / Στην απόκοσμη Ισλανδία του πάγου, της φωτιάς και του ατελείωτου φωτός

Ονειρικές γεωθερμικές λιμνοθάλασσες, αλλόκοτα φυσικά πάρκα βγαλμένα από το σύμπαν του Τόλκιν, και ένας προορισμός όπου η παράδοση συναντά την άνεση και την εξωπραγματική φυσική ομορφιά.
ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
H ψευδαίσθηση της «ανακάλυψης» μουσικής στις επιμελημένες playlists του Spotify

Μουσική / Ανακαλύπτουμε πράγματι μουσική στο Spotify ή ζούμε μια ψευδαίσθηση;

Αρχικά, τις επιμελημένες playlists της δημοφιλούς πλατφόρμας τις έφτιαχναν επαγγελματίες, που προσλαμβάνονταν για το γούστο και την κρίση τους. Όμως, πια τα πράγματα δεν λειτουργούν έτσι. Και παρότι μας περιβάλλει ένας ωκεανός ήχων, το Spotify αρκείται στο να μας κρατά αποκλεισμένους στο νησί μας.
THE LIFO TEAM
Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893)

Μουσική / Τσαϊκόφσκι: Πώς μπορεί ο κορυφαίος συνθέτης να ενοχλεί τη σημερινή Ρωσία;

Στη Ρωσία θεωρούν αδιανόητο το να φέρει η εθνική τους κληρονομιά ομοφυλοφιλική ταυτότητα, ακόμα κι αν πρόκειται για τον συνθέτη της «Λίμνης των κύκνων» και του «Καρυοθραύστη», καθώς και της «Παθητικής συμφωνίας», η οποία ίσως προμηνύει τη φημολογούμενη κρατική δολοφονία του. Με αφορμή την παράσταση που ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή ανατρέχουμε στα νέα στοιχεία για τη ζωή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT
67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ