Η ζωή της τρανς κοινότητας στην Γένοβα του 1960 Facebook Twitter
"I travestiti", Dalida, Genoa 1965-67© Martini & Ronchetti Courtesy Archivio Lisetta Carmi

Η τρανς κοινότητα της Γένοβας τη δεκαετία του 1960

0

Το 1965, η Lisetta Carmi φιλοξενήθηκε σε ένα πρωτοχρονιάτικο πάρτι στη γενέτειρά της, τη Γένοβα. Η γεννημένη το 1942 σε εβραϊκή οικογένεια, Carmi ήταν εκείνη την εποχή καταξιωμένη πιανίστρια και ενεργή πολιτική ακτιβίστρια, ενώ είχε πρόσφατα στρέψει το ενδιαφέρον της προς τη φωτογραφία, εστιάζοντας αρχικά στις σκληρές συνθήκες εργασίας των λιμενεργατών της πόλης, αλλά στο πάρτι εκείνο θα ανακάλυπτε έναν κόσμο που θα αναζωογονούσε το ενδιαφέρον της: την τρανς κοινότητα της Γένοβας.

Μέσα στα επόμενα χρόνια, η Carmi βυθίστηκε στον αθέατο κόσμο της τρανς κοινότητας της πόλης, ένα πρότζεκτ που τα τελευταία χρόνια έχει αποκτήσει μια δεύτερη ζωή, αναζωπυρώνοντας -έστω και καθυστερημένα- το ενδιαφέρον για το σύνολο του έργου της. 

Η έκθεση Lisetta Carmi: Identities είναι αφιερωμένη στο αντισυμβατικό της όραμα και θα φέρει για πρώτη φορά σε επαφή το βρετανικό κοινό με τον ιδιαίτερο κόσμο της. Η έκθεση που θα εγκαινιαστεί τον επόμενο μήνα κατοχυρώνει, έναν χρόνο μετά τον θάνατο της, τη θέση της ανάμεσα στους τιτάνες της σύγχρονης ιταλικής φωτογραφίας.

Λάμπουν στο σκοτάδι: Η τρανς κοινότητας στην Γένοβα του 1960 Facebook Twitter
"I travestiti", Genoa, 1965-70 © Martini & Ronchetti Courtesy Archivio Lisetta Carmi
Λάμπουν στο σκοτάδι: Η τρανς κοινότητας στην Γένοβα του 1960 Facebook Twitter
"I travestiti", Genoa, 1965-70 © Martini & Ronchetti Courtesy Archivio Lisetta Carmi

Η έκθεση διαρθρώνεται σε δύο μέρη: το πρώτο αναδεικνύει τη σειρά φωτογραφιών της για τους λιμενεργάτες ("Genova Porto, 1964") και το δεύτερο στις απεικονίσεις της τρανς κοινότητας της πόλης ("I Travestiti, Genova, 1965-67") αποκαλύπτοντας έτσι την κοινωνικοπολιτική ευαισθησία και το επαναστατικό της πνεύμα. «Το έργο της Carmi μας επιτρέπει να έρθουμε πιο κοντά με όλους όσοι αγωνίζονται για να διεκδικήσουν την ταυτότητά τους, είτε πρόκειται για το φύλο είτε για την τάξη», λέει στο AnOther ο επιμελητής της έκθεσης Gianni Martini

Παρόλο που οι σεξουαλικές επαφές μεταξύ ατόμων του ίδιου φύλου είχαν νομικά κατοχυρωθεί στην Ιταλία ήδη από το 1890, με την άνοδο του φασισμού και την εμφάνιση του Μουσολίνι, όσοι παρέκκλιναν από τα ετεροκανονικά πρότυπα αντιμετωπίζονταν ως «εκφυλισμένοι», εκδιώχνονταν από τα σπίτια τους και οδηγούνταν σε αναγκαστικό εγκλεισμό, ορισμένες φορές ακόμη και σε φυλακές σε νησιά στα ανοικτά των ακτών της Ιταλίας. Εκφράσεις της ομοφυλόφιλης επιθυμίας δεν ήταν ανεκτές σε μια καθολική και συντηρητική κοινωνία, ενώ και η παρενδυσία παρέμενε αδίκημα έως το 1981.

Αλλά στην πόλη-λιμάνι της Γένοβας, οι queer κοινότητες βρήκαν ένα φτωχό καταφύγιο, ιδιαίτερα στα σκοτεινά σοκάκια του ιστορικού εβραϊκού γκέτο της πόλης, μεταξύ της Piazza Fossatello και της Via del Campo. Σύμφωνα με τον Martini, αυτή η περιοχή της πόλης ήταν «το μέρος όπου η κοινότητα των τρανς ατόμων μπορούσε να ζήσει χωρίς να συγκρούεται με τον τοπικό πληθυσμό».

Κρυμμένοι σε ένα σκοτεινό δίκτυο αμυδρά φωτισμένων, στενών δρόμων, μπορούσαν να προφυλαχθούν από την αστυνομία, αλλά και να εκφραστούν έστω σε έναν περιορισμένο δημόσιο χώρο. Σε μια εποχή που το να είσαι τρανς άτομο ερχόταν σε αντίθεση με τον νόμο, ήταν ζωτικής σημασίας για τα ίδια τα άτομα να μην αναγνωρίζονται, για να αποφεύγουν έτσι τη σύλληψη και το "foglio di via" (ταξιδιωτικό ένταλμα): την υποχρεωτική επιστροφή στους τόπους καταγωγής και στις οικογένειές τους, οι οποίες συχνά αγνοούσαν τον τρόπο ζωής τους», εξηγεί ο Martini.

Λάμπουν στο σκοτάδι: Η τρανς κοινότητας στην Γένοβα του 1960 Facebook Twitter
"I travestiti", Genoa, 1965-70 © Martini & Ronchetti Courtesy Archivio Lisetta Carmi
Λάμπουν στο σκοτάδι: Η τρανς κοινότητας στην Γένοβα του 1960 Facebook Twitter
"I travestiti", Genoa, 1965-70 © Martini & Ronchetti Courtesy Archivio Lisetta Carmi

Ως Εβραία Ιταλίδα, η οποία αποβλήθηκε από το λύκειο μετά τους ρατσιστικούς νόμους που εξέδωσε ο Μουσολίνι κατά των Εβραίων στα τέλη της δεκαετίας του 1930, η Carmi ένιωσε κι εκείνη αναμφισβήτητα παρείσακτη και ανεπιθύμητη στην ίδια της τη χώρα. Η αποδοχή της από την τρανς κοινότητα οφείλεται στην ειλικρινή ενσυναίσθηση και περιέργειά της. Συνήθως απαθανάτιζε τα υποκείμενα της σε στιγμές ιδιωτικής ανάπαυσης, σε ήσυχους οικιακούς χώρους όπου πόζαραν στον φακό φτιάχνοντας το μακιγιάζ τους ή παίρνοντας σέξι και παιχνδιάρικες πόζες. Όλες αυτές οι οικείες και καθημερινές αναπαραστάσεις πολεμούσαν τη δαιμονοποίηση των τρανς ατόμων, επιτρέποντας στην αλήθεια και την ομορφιά τους να λάμπει μέσα στο επιβεβλημένο ημίφως της ζωής τους.

Όπως φανερώνει η φωτογραφική σειρά, τα σύμβολα που συνδέονται με την ιταλική ιστορία, την τέχνη και την εικονογραφία της εκκλησίας παίζουν πρωταγωνιστικό ρόλο στις εικόνες. «Τα σπίτια τους είναι μεσοαστικά, με αναπαραγωγές πινάκων του Bronzino, υπνοδωμάτια με έπιπλα ζωγραφισμένα σε βενετσιάνικο στυλ και παλιομοδίτικα τηλέφωνα», προσθέτει ο Martini.

Η ενσωμάτωση συμβόλων που σχετίζονται με την πλούσια ιστορία και τη σύνδεση της ιταλικής κοινωνίας με την εκκλησία και την κουλτούρα της Ιταλίας (που αντιμετωπίζονται με ευλάβεια), χέρι με χέρι με μια περιφρονημένη και στιγματισμένη τρανς κοινότητα, έφερε κοντά δύο κόσμους, οι οποίοι στην Ιταλία της δεκαετίας του 1960 θεωρούνταν όχι απλώς διαχωρισμένοι, αλλά σχεδόν αντιθετικοί μεταξύ τους.

Λάμπουν στο σκοτάδι: Η τρανς κοινότητας στην Γένοβα του 1960 Facebook Twitter
"I travestiti", Genoa, 1965-70 © Martini & Ronchetti Courtesy Archivio Lisetta Carmi
Λάμπουν στο σκοτάδι: Η τρανς κοινότητας στην Γένοβα του 1960 Facebook Twitter
"I travestiti", Genoa, 1965-70 © Martini & Ronchetti Courtesy Archivio Lisetta Carmi

«Αμέσως τους είδα ως ανθρώπινα όντα που βίωναν και υπέφεραν με έναν τρόπο πολύ βαθύ από τις αντιφάσεις της κοινωνίας μας, μια μειονότητα που ήταν ταυτόχρονα πολύ επιθυμητή αλλά και εγκληματικά απορριπτέα», ανέφερε η Carmi το 1972. Σύμφωνα με τον Martini, «τα τρανς άτομα απορρίπτονταν από την αστική κοινωνία, η οποία τους αρνιόταν κάθε δικαίωμα, ακόμη και το δικαίωμα στην εργασία, αλλά ταυτόχρονα, άνδρες από όλα τα κοινωνικά στρώματα (συμπεριλαμβανομένου του κλήρου) τα κυνηγούσαν ως ερωτικά και σεξουαλικά υποκείμενα».

Η ζωή της τρανς κοινότητας στην Γένοβα του 1960 Facebook Twitter
"I travestiti", Genoa, 1965-70 © Martini & Ronchetti Courtesy Archivio Lisetta Carmi
Η ζωή της τρανς κοινότητας στην Γένοβα του 1960 Facebook Twitter
"I travestiti", Genoa, 1965-70 © Martini & Ronchetti Courtesy Archivio Lisetta Carmi

«Η ίδια η Carmi αντιμετώπισε προβλήματα με τo δίπολο αρσενικού/θηλυκού, ή ακριβέστερα απέρριπτε τους προκαθορισμένους ρόλους των φύλων», προσθέτει ο Martini. Σε κείμενό της η Carmi εξηγεί ότι η συνύπαρξή της με την τράνς κοινότητα τη βοήθησε να αποδεχτεί τον εαυτό της για αυτό που είναι: «ένα άτομο που ζει δίχως κάποιον ρόλο, η παρατήρηση αυτή με έκανε να συνειδητοποιήσω πως ό,τι είναι αρσενικό μπορεί να είναι και θηλυκό, και το αντίστροφο. Δεν υπάρχει κάποια υποχρεωτική συμπεριφορά, εκτός από αυτήν που επιβάλλει μια αυταρχική παράδοση που έχει τις ρίζες της στην παιδική μας ηλικία».

ΓΙΑ ΤΡΙΤΗ Η τρανς κοινότητα της Γένοβας την δεκαετία του 1960 Facebook Twitter
"I travestiti", Genoa, 1965-70 © Martini & Ronchetti Courtesy Archivio Lisetta Carmi

Η εξερεύνηση αυτής της καταπιεσμένης κοινότητας από την Carmi δεν ήταν μονάχα μια προσπάθειά της να σοκάρει τους συγχρόνους της, παρά επιχείρησε να δώσει ορατότητα στην τρανς κοινότητα της Γένοβας, επισημαίνοντας την ανάγκη μιας ριζικής επανεξέτασης των ρόλων των φύλων στο πλαίσιο της πατριαρχίας. Όπως ήταν αναμενόμενο, οι εκδοτικοί οίκοι της εποχής δίστασαν να αναλάβουν το εγχείρημα, αλλά το 1972 και μετά από αρκετά χρόνια επίμονης αναζήτησης, η Carmi εξασφάλισε την οικονομική υποστήριξη του Sergio Donnabella, κάτι που επέτρεψε και την κυκλοφορία του τόμου με τίτλο "I travestiti". 

Το σύνολο του έργου της αποκαλύπτει μια τρυφερή και ευγενική απεικόνιση των τρανς ατόμων που η ίδια συνάντησε στη διάρκεια της ζωής της, πολλά εκ των οποίων έγιναν μετέπειτα στενοί της φίλοι. Η σειρά των φωτογραφιών μεταφέρει την ειλικρινή εμπιστοσύνη μεταξύ φωτογράφου και υποκειμένου. «Δεν πούλησα ποτέ καμία φωτογραφία τους, παρά το γεγονός ότι θα μπορούσα να βγάλω χρήματα από αυτό, για μένα ήταν πιο σημαντικό να μην καταστρέψω τη φιλία μας» έγραψε η ίδια αργότερα.

Είτε στην ιδιωτικότητα των σπιτιών τους, είτε στις πλατείες και τα μεσαιωνικά σοκάκια της Γένοβας, η Carmi δημιούργησε μια ανορθόδοξη φωτογραφική γλώσσα που εξέφρασε το παράδοξο γύρω από την θέσης της τρανς κοινότητας: τον αγώνα της για ενδυνάμωση παράλληλα με την αναμφισβήτητη ευαλωτότητά της σε μια παραδοσιακά καθολική κοινωνία.

ΓΙΑ ΤΡΙΤΗ Η τρανς κοινότητα της Γένοβας την δεκαετία του 1960 Facebook Twitter
"I travestiti", Genoa, 1965-70 © Martini & Ronchetti Courtesy Archivio Lisetta Carmi
 
Φωτογραφία
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Πολιτισμός / Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Με αφορμή τα 35 χρόνια από την Πτώση του Τείχους (09.11.89) μια φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Dream on- Βερολίνο, δεκαετία του 90» αποτυπώνει την κρίσιμη αυτή δεκαετία μετάβασης ανάμεσα στο παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον, την αισιοδοξία και το φόβο για το νέο Βερολίνο
ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Φωτογραφία / Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Ο βραβευμένος Γάλλος φωτογράφος που έχει καταγράψει μοναδικά τις φτωχογειτονιές του Καΐρου, τους γονείς των Μαρτύρων της Επανάστασης, νεαρούς γυμνασμένους άντρες δίπλα σε μαυροφορεμένες μανάδες αλλά και λαμπερούς σταρ του κινηματογράφου, εξηγεί πώς ξεκίνησε η ιδιότυπη και πολύχρονη αυτή διαδρομή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Φωτογραφία / Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Το λεύκωμα «Portraits in Life and Death» εξελίχθηκε σε θρύλο τις δεκαετίες μετά τον θάνατο του φωτογράφου το 1987 και έγινε το σύμβολο ενός χαμένου κόσμου που ζούσε και δημιουργούσε στο νεοϋρκέζικο downtown.
THE LIFO TEAM
Enri Canaj, φωτογράφος

Φωτογραφία / Enri Canaj: «Δεν έχω εξοικειωθεί με τον πόνο»

Ο φωτογράφος των ασπρόμαυρων κάδρων, που κατέγραψε την Ελλάδα της κρίσης και το μεταναστευτικό ζήτημα της Ευρώπης, μιλά για τη δική του πορεία μετανάστευσης, για το πώς ο ερχομός του από τα Τίρανα στην Αθήνα ήταν μια «έκρηξη» μέσα στο κεφάλι του. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας
M. HULOT
Οι φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024 - σε εικόνες

Φωτογραφία / Η ζωή στην Αυστραλία μέσα από τον διαγωνισμό φωτογραφίας Australian Life 2024

Εκτροφή προβάτων, βρικόλακες στο σαλόνι, Αβορίγινες στη γη τους και στα σπίτια τους: Μια περιήγηση στην Αυστραλία μέσα από τις εικόνες των φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024.
THE LIFO TEAM
Κοιτάζοντας τους άλλους: Η Μαρτίν Φρανκ στην Άνδρο 

Φωτογραφία / «Κοιτάζοντας τους άλλους»: Οι ανθρωποκεντρικές εικόνες της Μαρτίν Φρανκ σε μια έκθεση στην Άνδρο

Στη χώρα της Άνδρου, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, 150 φωτογραφίες και αρχειακό υλικό αναδεικνύουν τη δημιουργική πορεία μιας καλλιτέχνιδας που παραμένει ελάχιστα γνωστή σήμερα στη διεθνή κοινότητα ενώ το έργο της συχνά ταυτίζεται με αυτό του Καρτιέ-Μπρεσόν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
100 χρόνια από τη γέννηση του Ρόμπερτ Φρανκ

Φωτογραφία / 100 χρόνια από τη γέννηση του Ρόμπερτ Φρανκ

Κατέγραψε την πραγματική Αμερική, έβρισκε τους πιο συναρπαστικούς χαρακτήρες ανάμεσα στους λιγότερο προνομιούχους, κατάφερε να αλλάξει για πάντα την πορεία της φωτογραφίας και του κινηματογράφου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Μάρτιν Παρ επιστρέφει για να φωτογραφίσει το ελληνικό καλοκαίρι

Φωτογραφία / Ο Μάρτιν Παρ ετοιμάζεται να φωτογραφίσει ξανά το ελληνικό καλοκαίρι

Ένας από τους πιο σημαντικούς Βρετανούς φωτογράφους θα εκθέσει έργα του στο Hyper Hypo και θα υπογράψει βιβλία και αναμνηστικά που θα είναι διαθέσιμα για όλη τη διάρκεια του καλοκαιριού.
M. HULOT