Ο Βαγγέλης Ρωχάμης ως ποπ σταρ των εφημερίδων και ως λαϊκό ίνδαλμα

Ο Βαγγέλης Ρωχάμης ως ποπ σταρ των εφημερίδων και ως λαϊκό ίνδαλμα Facebook Twitter
«Το να είσαι κακοποιός είναι ακριβό σπορ», είχε πει. Φωτ.: EUROKINISSI
0

ΜΕ ΤΙΜΕΣ ΛΑΪΚΟΥ ήρωα, αν κρίνουμε από τις διθυραμβικές νεκρολογίες, αποχαιρετούν τα εγχώρια social media τον Βαγγέλη Ρωχάμη, στολίζοντας τον με όλους εκείνους τους φανταχτερούς (και εγκληματικά κοινότοπους) τίτλους που του είχε κατά καιρούς αποδώσει ο ελληνικός τύπος, ο οποίος πάντα τον μεταχειριζόταν ως τον απόλυτο σούπερ σταρ των πρωτοσέλιδων: «Πεταλούδας», «Φαντομάς», «Μετρ των κινηματογραφικών αποδράσεων», «Ρομπέν των φτωχών»…

Μέχρι και «πολιτικό» κρατούμενο είδα να τον αποκαλούν κάποιοι, ενώ άλλοι και άλλες κάνουν λόγο απλώς για ένα σύμβολο λευτεριάς, λεβεντιάς και «ανυπότακτης ανδροπρέπειας» (!) που δεν σκότωσε ποτέ κανένα (υποθέσεις όπως εκείνη της δολοφονίας του άτυχου ιδιοκτήτη πρατηρίου καυσίμων το 1983 στο Γαλάτσι, όπου φέρεται να συμμετείχε ο Ρωχάμης, εύκολα λησμονιούνται).

Ούτε σκότωσε λοιπόν, ούτε βίασε υποτίθεται (παρότι ήταν και είναι πάντα μια κοινή πρακτική των κακοποιών η απαγωγή γυναικών με στόχο την ψυχαγωγία των δραπετών στα κρησφύγετά τους), οπότε όλα καλά και άγια. Μόνο ως queer ή τρανς σύμβολο δεν τον έχω δει (ακόμα) να αναφέρεται, εξαιτίας της ροπής του προς την παρενδυσία ως εργαλείο απόδρασης και αποφυγής των διωκτών του.  

Είμαστε λίγο παραπάνω επιρρεπείς από άλλους στην ηρωοποίηση όσων εμφανίζονται να γελοιοποιούν την εξουσία, ακόμα κι αν πρόκειται για αγρίως «αμφιλεγόμενες» προσωπικότητες.

«Στις αποδράσεις του τον βοήθησαν φίλοι, ενώ στην απόκρυψη του βοήθησαν γυναίκες»: Θα πρέπει να πέτυχα πάνω από είκοσι φορές μέχρι τώρα σε σημερινά δημοσιεύματα αυτό το απόσπασμα από το λήμμα «Βαγγέλης Ρωχάμης» στη Βικιπαίδεια. Όλοι οι λαοί αγαπάνε τη φολκλόρ μυθολογία του παρανόμου που καταφέρνει διαρκώς να ξεγλιστρά με συναρπαστικούς τρόπους από τα λιπαρά χέρια του συστήματος και των αρχών, ο δικός μας λίγο παραπάνω, αν αναλογιστούμε ότι η απαρχή του μύθου των (αρματολών και) κλεφτών αλλά και των celebrity λήσταρχων συμπίπτει χρονικά με την Επανάσταση και το νέο ελληνικό κράτος.

Συνεπώς, είμαστε λίγο παραπάνω επιρρεπείς από άλλους στην ηρωοποίηση όσων εμφανίζονται να γελοιοποιούν την εξουσία, ακόμα κι αν πρόκειται για αγρίως «αμφιλεγόμενες» προσωπικότητες.

Τούτη την ώρα και μέσα στο κλίμα γενικού πένθους που επικρατεί λησμονιούνται και οι διάφορες ενστάσεις που έχουν ακουστεί κατά καιρούς για τον εκλιπόντα από την κοινότητα των ποινικών και ιδίως από συγκρατούμενούς του, οι οποίοι είχαν αφήσει έντονες υπόνοιες περί τακτικής συνεργασίας του με τις αρχές. Λησμονιέται επίσης ο θαυματουργός τρόπος με τον οποίο ο Βαγγέλης Ρωχάμης στα αθάνατα '80s, όταν ακόμα δεν είχαν θεσμοθετηθεί οι άδειες των κρατουμένων, κατάφερνε να δραπετεύει έναν μήνα περίπου πριν από τις εκλογές και να συλλαμβάνεται μια δυο μέρες πριν από την διεξαγωγή τους.

Τέλος πάντων, σύμφωνα με πάσα μαρτυρία και εκδοχή, ο άνθρωπος βρήκε επιτέλους την ησυχία και τη γαλήνη κατά την τελευταία εικοσαετία της ζωής του, απολαμβάνοντας συγχρόνως την φήμη και το «στάτους» του, ακόμα και ως lifestyle icon, όπως έδειξε με την εμφάνισή του το 2016 στο νυχτερινό talk show του Πέτρου Κωστόπουλου. «Το να είσαι κακοποιός είναι ακριβό σπορ», είχε πει τότε. «Έπρεπε να νοικιάζω 12-13 διαμερίσματα ταυτόχρονα…».

Άλλες εποχές. Φαντάσου σήμερα τι θα έπρεπε να πληρώνει εκεί που έχουν φτάσει τα ενοίκια.  

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Daily / Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Έχει προ πολλού περάσει στην περιοχή των συμβόλων, πάνω στα οποία προβάλλονται αμφίσημα και αντιφατικά πράγματα, σαν αυτά που εξέφραζε κατά καιρούς και ο ίδιος. Μουσικά όμως, είναι αδύνατον να τον αρνηθείς, όσο κι αν θα το ήθελες ίσως.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Daily / Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Στο νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Αμερικανού κινηματογραφιστή Κεν Μπερνς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του ανθρώπου που εκτός από το μεγαλειώδες εικαστικό έργο του, πρόλαβε πριν από μισή χιλιετία να αντιληφθεί, να ανακαλύψει, να εφεύρει ή να προβλέψει τα πάντα σχεδόν, από τη βαρύτητα μέχρι τον κινηματογράφο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Daily / Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Βασισμένο σ’ ένα εκπληκτικό πρωτότυπο υλικό, αυτό το εξαίρετο ντοκιμαντέρ του Disney+ σε παραγωγή του Μάρτιν Σκορσέζε μάς μεταφέρει με μοναδικό τρόπο σ’ αυτό που βίωσαν τα μέλη του θρυλικού συγκροτήματος όταν πάτησαν για πρώτη φορά το πόδι τους σε μια Αμερική που έμοιαζε να τους έχει απόλυτη ανάγκη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Daily / Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Περί της νοσταλγίας για «τα παλιά», με αφορμή τον θάνατο του ηθοποιού Θάνου Παπαδόπουλου που έπαιξε σε εκατοντάδες ταινίες αλλά θα μείνει αξέχαστος για την εμφάνισή του ως διαπομπευόμενος «τεντιμπόις» στην ταινία «Νόμος 4000».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ