Η σκοτεινή πλευρά του φεγγαριού

Η σκοτεινή πλευρά του φεγγαριού Facebook Twitter
Μαζί με τον «Οδυσσέα» προσγειώθηκε στο φεγγάρι και ένα έργο τέχνης, το πρώτο «εγκεκριμένο» έργο τέχνης που εκτίθεται στην όλο και λιγότερο μοναχική επιφάνεια της Σελήνης.
0

ΠΡΟΣΓΕΙΩΘΗΚΕ ΤΕΛΙΚΑ, ΕΣΤΩ ΚΑΙ ΑΝΩΜΑΛΩΣ, στη Σελήνη το ιδιωτικής πρωτοβουλίας διαστημικό σκάφος «Οδυσσέας» (Odysseus) της εταιρείας Intuitive Machines, σε συνεργασία με τη Space X του Ίλον Μασκ που είχε αναλάβει την εκτόξευση, σηματοδοτώντας την επιστροφή των ΗΠΑ στο σεληνιακό τοπίο μετά από μισό και πλέον αιώνα.

Άλλες εποχές εκείνες, όταν η κατάκτηση του, ορατού έστω, διαστήματος εμφανιζόταν ως ο απώτερος στόχος της ανθρωπότητας και ο εποικισμός του «κόκκινου πλανήτη» ήταν ζήτημα χρόνου (μέχρι τη δεκαετία του ’80 θα είμαστε στον Άρη, αναφωνούσαν τότε με ενθουσιασμό οι πιο αισιόδοξοι από τους θιασώτες των διαστημικών ταξιδιών).

Μοιάζει ιδανική επιλογή η συμμετοχή του σε μια αποστολή που φαίνεται να προετοιμάζει το έδαφος για να γίνουν ρουτίνα τα διαστημικά ταξίδια ως μέρος ενός σχεδίου για τον εποικισμό της Σελήνης από τους υπερ-πλούσιους, όταν η Γη καταστεί πλέον μη κατοικήσιμη…».   

Σήμερα, καθώς μοιάζει να κλιμακώνεται η νέα διαστημική κούρσα (με πολύ πιο εξελιγμένη τεχνολογία από την παλιά και με νέους σημαντικούς παίκτες όπως η Κίνα και η Ινδία), ο κόσμος δεν μοιάζει να συγκινείται και οι διάφορες αποστολές καταλήγουν να είναι «ψιλά γράμματα» στη συνείδηση του κοινού, ακόμα κι αν αποτελούν πρωτοσέλιδα.

Το μιντιακό σύστημα είναι κατακερματισμένο και τόσο πηγμένο σε ειδήσεις και περιεχόμενο όσο το εγγύς διάστημα σε δορυφόρους. Εδώ ο (επίγειος) κόσμος καίγεται κι οι άλλοι πάνε βόλτα στο φεγγάρι. Αυτή είναι μια κοινή αντίληψη, που έχει ενισχυθεί από τον διακαή πόθο δισεκατομμυριούχων, όπως ο Ίλον Μασκ και ο Τζεφ Μπέζος, να επεκτείνουν την παιδική χαρά τους στο διάστημα (πάντα για το «καλό της ανθρωπότητας»), ακόμα κι αν πολλές αποστολές έχουν ως βασικό στόχο την αναζήτηση νερού και φυσικών πόρων στην έναστρη γειτονιά μας.

Μαζί με τον «Οδυσσέα» προσγειώθηκε στο φεγγάρι και ένα έργο τέχνης, το πρώτο «εγκεκριμένο» έργο τέχνης που εκτίθεται στην όλο και λιγότερο μοναχική επιφάνεια της Σελήνης. Πρόκειται για δημιούργημα του πλουσιότερου και διασημότερου ίσως σύγχρονου εικαστικού, του Τζεφ Κουνς, έχει τίτλο Moon Phases («Φάσεις της σελήνης») και αποτελείται από 125 μικροσκοπικά στρογγυλά γλυπτά που, όπως δηλώνει ο τίτλος, αναπαριστούν διαφορετικές φάσεις της Σελήνης, όπως φαίνονται από τη Γη κι από το διάστημα. Σε κάθε μια από αυτές τις ασημένιες σφαίρες έχει δοθεί το όνομα μιας επιφανούς μορφής του ανθρώπινου πολιτισμού, από τον Αριστοτέλη, τον Λεονάρντο Ντα Βίντσι και τον Γκάντι, στον Ντέιβιντ Μπόουι, την Μπίλι Χόλιντεϊ και τον Άντι Γουόρχολ.  

Όπως χαρακτηριστικά σημειωνόταν σε άρθρο του περιοδικό τέχνης Hyperallergic πριν από έναν χρόνο, όταν είχε ανακοινωθεί αυτό το μεγαλοπρεπές πρότζεκτ, «αν υπάρχει ένα πράγμα που μπορεί να αναμετρηθεί με το μέγεθος της ψυχρής, αεροστεγούς αιωνιότητας του διαστήματος, αυτό είναι το εγώ του Τζεφ Κουνς. Μοιάζει ιδανική επιλογή η συμμετοχή του σε μια αποστολή που φαίνεται να προετοιμάζει το έδαφος για να γίνουν ρουτίνα τα διαστημικά ταξίδια ως μέρος ενός σχεδίου για τον εποικισμό της Σελήνης από τους υπερ-πλούσιους, όταν η Γη καταστεί πλέον μη κατοικήσιμη…».

  

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Daily / Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Έχει προ πολλού περάσει στην περιοχή των συμβόλων, πάνω στα οποία προβάλλονται αμφίσημα και αντιφατικά πράγματα, σαν αυτά που εξέφραζε κατά καιρούς και ο ίδιος. Μουσικά όμως, είναι αδύνατον να τον αρνηθείς, όσο κι αν θα το ήθελες ίσως.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Daily / Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Στο νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Αμερικανού κινηματογραφιστή Κεν Μπερνς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του ανθρώπου που εκτός από το μεγαλειώδες εικαστικό έργο του, πρόλαβε πριν από μισή χιλιετία να αντιληφθεί, να ανακαλύψει, να εφεύρει ή να προβλέψει τα πάντα σχεδόν, από τη βαρύτητα μέχρι τον κινηματογράφο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Daily / Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Βασισμένο σ’ ένα εκπληκτικό πρωτότυπο υλικό, αυτό το εξαίρετο ντοκιμαντέρ του Disney+ σε παραγωγή του Μάρτιν Σκορσέζε μάς μεταφέρει με μοναδικό τρόπο σ’ αυτό που βίωσαν τα μέλη του θρυλικού συγκροτήματος όταν πάτησαν για πρώτη φορά το πόδι τους σε μια Αμερική που έμοιαζε να τους έχει απόλυτη ανάγκη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Daily / Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Περί της νοσταλγίας για «τα παλιά», με αφορμή τον θάνατο του ηθοποιού Θάνου Παπαδόπουλου που έπαιξε σε εκατοντάδες ταινίες αλλά θα μείνει αξέχαστος για την εμφάνισή του ως διαπομπευόμενος «τεντιμπόις» στην ταινία «Νόμος 4000».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ